|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פסח תשע"ה

אליהו זה לא רק כוס

המדרש, סיפורי העם ומסורות הדתות מרבים לתאר את דמותו ומעשיו של אליהו הנביא, ואף מצביעים על שורה של מקומות בהם ביקר ופעל מסע בארץ בעקבות אליהו, לקראת ליל הסדר
03/04/2015  |   יואל רפל   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
כוסו של אליהו [ציור: ארתור שיק]

העלייה השמימה יצרה דמות פלאית [ציור: גוסטב דורה]

אחד מניסי אליהו: החייאת בן האישה הצרפתיה

כסא המשיח
על יסוד דברי ישעיהו "והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול", התפתחה מסורת מקובלים, שלפיה תחל גאולתם של ישראל בגליל העליון. ר' חיים בן עטר, שסייר בגליל בשנת 1742, כתב לתלמידיו: "עלינו לראש ההר, ראינו שם כמו כיסא של שיש. אמרו שזה כיסא של אליהו שעתיד לבשר לישראל ויישב בה, במהרה בימינו". במורד ההר ממול למירון מתרומם מתוך סבך השיחים צוק סלע, יותר מחמישה מטרים גובהו, בעל צורה מיוחדת. צוק זה מכונה "כסא המשיח" או "כסא אליהו הנביא", ואליו מתכוון ר' חיים

נפוליאון נגד אליהו
כל מטייל המעפיל אל קרן הכרמל, רואה במרכז חצר הכנסייה פסל המציג את אליהו מניף חרב רחבת להב מעוקמת, ורגלו מונחת על ראשו הכרות של אחד מנביאי הבעל. בעבר הלא-רחוק היה במקום פסל יצוק בטון, שידו הימנית קטועה עד המרפק וגדם ברזל חלוד מבצבץ ממנה. חוקר הארץ יהודה זיו סיפר: "נפוליון שצר על עכו בשנת 1799 ללא הצלחה, שלח את חייליו - בעצת חכמיו - לקטוע את יד אליהו, הנושאת חרב שלופה, ולהתגבר בדרך זו על מגיני עכו"

פתיחת הדלת
"שפוך חמתך על הגויים" אנו אומרים בליל הסדר ופותחים את הדלת לאליהו הנביא, שיש בו מטיבו של מלאך ומאופיו של בן אדם. בתור מלאך הוא בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים, ובתור בשר ודם הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו, הנפרדים ממנו על-פי החלטתו בכל פעם שלא נהגו כדין. פתיחת הדלת נקשרה כבר בימים קדומים עם בואו של אליהו בליל השימורים: "ליל המשומר ובא מששת ימי בראשית", ועל כך מוסיף המדרש: "ליל שבו המשיח ואליהו מתגלין"

הסיפור המקראי מותיר לנו סימן שאלה: אליהו הנביא לא מת מעולם, אלא עלה בסערה השמימה. זה מקור הפופולריות של אליהו, העתיד לשוב ולהתגלות עם בשורת הגאולה בפיו. כדברי הזמר של מוצאי שבת: "אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי, במהרה יבוא אלינו, עם משיח בן דוד". ומדוע יופיע אליהו ביום בואו של המשיח? כיוון שנאמר במפורש בספר מלאכי, אחרון הנביאים: "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".

הדמות המקראית

אליהו פעל בימי אחאב מלך ישראל (851-870 לפנה"ס) ובימי אחזיה בנו. מוצאו של אליהו מהעיר תשבה שבחבל גלעד, ועל כן נקרא "תשבי". האגדה והסיפור העממי שילבו את אליהו במסכת חיינו והחזירו אותו כמה פעמים אל קרקע העולם. לפי סיפורי האגדה, יורד אליהו כדי לבקר בבתי מדרשות של תלמידי חכמים ועונה על קושיות שנשארו פתוחות. אליהו הנביא, מספרת האגדה, עמד בפתח המערה, שבה התחבאו 12 שנים רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר; הוא נכנס לבית מדרשו של ר' יהודה הנשיא; ישב בליל הסדר בביתו של ר' יהודה החסיד; ועמד ליד מיטתו של ר' ישראל בעל שם-טוב בעת פטירתו. הוא השלים מניינים בבתי כנסת בירושלים ובצפת ועל כן הם נקראו בשמו.

זאת ועוד: אליהו נחשב ל"מלאך הברית" (מלאכי ג', א') השומר על כל ילד שנולד, ולכבודו מוצב בכל ברית מילה "כסא של אליהו". בסיפורי העם מופיע אליהו לעיתים קרובות כאשר הוא מבקר בבתי עניים במוצאי שבת. העניים האלה, שליבם דואג לקיומם בימות החול, הם יסוד השיר "איש חסיד היה, בלי מזון ובלי מחיה" המושר במוצאי שבת.

גואל ישראל

כוסו של אליהו, הניצבת על השולחן בליל הסדר, מרמזת על תפקידו כמבשר הגאולה. הכוס החמישית, שכל ילד נשאר ער כדי לראות מתי תילגם ממנה לגימה קטנה, מעניקה פן אנושי לאליהו המלאך. שילוב דמותו של אליהו הנביא באווירת ליל הסדר נעוץ ברצון לקשור את הגאולה הראשונה, שבה נגאל עם ישראל ממצרים, בגאולת העתיד:

"אתה מוצא שני נביאים שעמדו להם לישראל משבטו של לוי, משה הראשון ואליהו האחרון. משה שגאלם ממצרים לא חזרו ונשתעבדו במצרים. ואליהו כשיגאל אותם מן הגלות הרביעית מאדום - אינם חוזרים ומשתעבדים עוד, אלא היא תשועת עולמים" (פסיקתא).

"שפוך חמתך על הגויים" אנו אומרים בליל הסדר ופותחים את הדלת לאליהו הנביא, שיש בו מטיבו של מלאך ומאופיו של בן אדם. בתור מלאך הוא בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים, ובתור בשר ודם הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו, הנפרדים ממנו על-פי החלטתו בכל פעם שלא נהגו כדין. פתיחת הדלת נקשרה כבר בימים קדומים עם בואו של אליהו בליל השימורים: "ליל המשומר ובא מששת ימי בראשית" (ראש השנה י"א), ועל כך מוסיף המדרש: "ליל שבו המשיח ואליהו מתגלין" (שמות רבה).

עושה ניסים

אליהו הנביא היה איש פשוט בהילוכו ולבושו. שליחי אחזיה תיארו אותו: "איש בעל שער [אדרת שיער עשויה עור כבשים] ואֵזוֹר עור אָזוּר במותניו". לאדרת היו תכונות מיוחדות, שהרי בעצם נפילתה כאשר עלה בסערה לשמים, נעשה אלישע ליורשו של אליהו ובעזרתה עשה נפלאות כרבו.

ניסים אחדים נקשרו בשמו של אליהו: נס העורבים המביאים לו לחם ובשר בעת ישיבתו בנחל כרית, המזוהה עם ואדי קלט; נס הקמח והשמן בבית האלמנה אשר בצרפת (לבנון); נס החייאת בנה של אותה אלמנה. אך מופלא מכל הוא הנס, שהתרחש בעת שירדה אש ה' בהר הכרמל: כינוסם של 850 נביאי הבעל והאשרה על הר הכרמל והצבת האתגר בפני ישראל, "עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים", יש בו כדי להעיד על אמונתו המוחלטת של אליהו בה' ועל השלילה המוחלטת של הבעל. ירידת האש מהשמים מביאה את כל הנוכחים להצהרה "ה' הוא האלוקים ה' הוא האלוקים". הרי זו הוכחה לאמונתו הטהורה ולהכרתו של אליהו, כי הוא פועל בשליחות קדושה.

יש הממעיטים בערכו של הנס. לדעתם, לא מים יצק אליהו הנביא על העולה והעצים ובתוך התעלה אשר סביב למזבח אלא... נפט. בשל הגישה הזאת, באים מחפשי הנפט ומנסים לאתר את הנוזל השחור במעמקי הסלעים שבהר הכרמל. נפט עדיין לא התגלה, אך אמונה תמימה יש. ואולי טובה אמונה תמימה בנפט שאיננו, מאמונה בנס שלא נוכחים בו; מי יודע.

מקודש לשלוש אמונות

את דמותו של אליהו הנביא קידשו מאמיני שלוש הדתות המונותיאיסטיות. כנביא שנכנס חי לגן עדן מופיע אליהו עם משה רבינו. באגדה הנוצרית הוא תואר כלוחם במתנגדיו של משיח הנוצרים. נבואתו על אחאב בדבר הבצורת, נתנה מקום להידמותו לשר הגשמים.

המוסלמים העניקו לאליהו כבוד רב ואף כינויים אחדים התחברו לשמו. חוץ מהשם "מר אליאס" (אדון אליהו), מקובל על הכל הכינוי "אל-חד'ר" - הירוק. ואין הכוונה לגווני פניו של הנביא, כי אם רמז לעובדה שהוא חי לעד. שם אחר נפוץ מאוד בין הערבים הוא אבו משעל, כלומר: בעל האבוקה. כך אף שמו של הכפר דיר אבו משעל בשומרון. לכינוי זה יש ביטוי באתר המקודש שייח' שעלה - בעל השלהבת, הנמצא מול תל שומרון, שם הייתה בירת ממלכת ישראל בימי קדם. במקום הזה מציינת המסורת אירע המעשה בשרי החמישים, שליחי המלך אחזיה, שבאו לאליהו, ביזו אותו ונאכלו באש.

צפת והר מירון

על יסוד דברי ישעיהו "והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול", התפתחה מסורת מקובלים, שלפיה תחל גאולתם של ישראל בגליל העליון. ר' חיים בן עטר, שסייר בגליל בשנת 1742, כתב לתלמידיו: "עלינו לראש ההר, ראינו שם כמו כיסא של שיש. אמרו שזה כיסא של אליהו שעתיד לבשר לישראל ויישב בה, במהרה בימינו". במורד ההר ממול למירון מתרומם מתוך סבך השיחים צוק סלע, יותר מחמישה מטרים גובהו, בעל צורה מיוחדת. צוק זה מכונה "כסא המשיח" או "כסא אליהו הנביא", ואליו מתכוון ר' חיים. בקרב מקובלי צפת במאה ה-16 רווחה אמונה, כי המוני בית ישראל יצטרפו לאליהו בעלייתו מהגליל העליון לירושלים

מערת אליהו וקרן הכרמל

שמותיהם השונים של הר הכרמל ושל אתרים הנמצאים בו מעידים על משמעותו הקדושה של ההר בחיי אליהו. הערבים-נוצרים קוראים לו ג'בל מר אליאס - הר הקדוש אליהו.

בקצהו המזרחי של הר הכרמל מתנשאת לגובה 482 קרן הכרמל, המכונה בערבית "אל-מוחרקה" - מקום השרפה. ממקום זה, השייך למנזר הכרמליתים ואשר סביבו טופח יער אליהו הנביא, אפשר לצפות ברמות מנשה, בגלבוע, בהרי גלעד, בבקעת מגידו, בגבעת המורה, בתבור, בגליל העליון והתחתון, במישור עכו ובמפרץ חיפה, ובנופיו המושלגים של החרמון. לפי המסורת, כאן התרחש נס הר הכרמל.

דמותו של אליהו הנביא, עוטה אדרת שיער ואזור עור למותניו, היא סמל מסדר הכרמליתים, שנוסד במאה ה-12, ואשר מרבית אנשיו יושבים במערב הכרמל, במקום המכונה "ראש הכרמל". אנשי המסדר הקימו ב"מוחרקה" מנזר וכנסייה קטנה, ובכנסייה שוכנת מערת אליהו הנביא, הקדושה לשלוש הדתות. מאות שנים התקיים המנזר מכספי מבקרים שבאו לראות את המקום.

ר' בנימין מטודילה, שביקר בארץ בשנת 1170, הוא הראשון המספר על מערת אליהו, ובתוך כך הוא קושר אותה למזבח אליהו בקרן הכרמל. קירות המערה מכוסים שמות בכתבים שונים שחקקו מבקרים יהודים ונוצרים. במערה עצמה, החצובה בסלע (אורכה 14 מ', רוחבה 8 מ', גובהה 6 מ') חקוקה מנורה בעלת קנים. בצד המזרחי של המערה חצובה מערה נוספת קטנה יותר.

כל מטייל המעפיל אל קרן הכרמל, רואה במרכז חצר הכנסייה פסל המציג את אליהו מניף חרב רחבת להב מעוקמת, ורגלו מונחת על ראשו הכרות של אחד מנביאי הבעל. אין זה הפסל המקורי, כי אם העתק שעשה בן נצרת לפני 40 שנה. בעבר הלא-רחוק היה במקום פסל יצוק בטון, שידו הימנית קטועה עד המרפק וגדם ברזל חלוד מבצבץ ממנה. חוקר הארץ יהודה זיו סיפר: "נפוליון שצר על עכו בשנת 1799 ללא הצלחה, שלח את חייליו - בעצת חכמיו - לקטוע את יד אליהו, הנושאת חרב שלופה, ולהתגבר בדרך זו על מגיני עכו". קטיעת היד לא הועילה לנפוליון והוא נסוג מעכו.

ירושלים וסביבתה

אם הלך אליהו הנביא בדרכים שאנו משוטטים בהן או לא, הרי שבירושלים ובסביבתה ודאי היה. בני הדתות השונות קידשו מקומות אחדים בירושלים וסביבתה שבהם התגלה אליהו.

אחד מארבעה בתי הכנסת הספרדיים בעיר העתיקה הוא בית הכנסת על שם אליהו הנביא. בבית הכנסת הזה יש מערה קטנה ואפלה ובה כיסא עתיק מכוסה פרוכת. האגדה מספרת, כי על כיסא זה ישב אליהו הנביא ולפיכך הוא קדוש ליהודים. סגולותיו המיוחדות של הכסא משכו אליו יהודים רבים בתקווה למצוא מזור לתחלואיהם, ונשים עקרות היו באות לבקש במקום זה פרי בטן.

על אם הדרך מירושלים לבית לחם נמצא מנזר מר אליאס, בו מתגוררים כמה נזירים יוונים השמחים לספר לכל מבקר, כי מנזרם בנוי באותו מקום שעליו נח אליהו כאשר ברח מאיזבל לאחר חיסול נביאי הבעל בהר הכרמל. לדבריהם, בבוא אליהו למקום הוא שכב לנוח. בעת שישן, התרכך הסלע אשר תחתיו כדי להקל על גופו העייף ולהנעים את מנוחתו. ואכן, במנזר יש סלע ועליו שקע בדמות אדם. הדמות הזאת, לדברי הנזירים, היא דמותו של אליהו.

הר חורב

ארבעים יום וארבעים לילה הלך אליהו הנביא במדבר עד שהגיע להר האלוהים, הר חורב. שייכותם המשותפת של משה רבנו ואליהו הנביא להרי הגרניט של דרום חצי האי סיני מקבלת ביטוי בדרשתם של חז"ל: "עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות" ואחד מהם: "מערה שעמדו בה משה ואליהו". הוסיפו חכמים ואמרו: "מעולם לא זזה שכינה ממערת סיני. אלמלא נשתייר במערה שעמדו בה משה ואליהו כמלוא נקב סידקית [מחט], לא היו יכולים לעמוד בפני אורה".

אפילו לא עבר אליהו בכל המקומות שנקשרו בשמו, בכולם מצפים לבואו: "שלושה ימים קודם שיבוא המשיח, בא אליהו ועומד על הרי ישראל ובוכה ומספיד עליהם ואומר: הרי ארץ ישראל, עד מתי אתם עומדים בחורב, צייה ושוממה? וקולו נשמע מסוף העולם עד סופו. ואחר כך בא ואומר להם: בא שלום לעולם" (ילקוט שמעוני).

תאריך:  03/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
ד"ר יואל רפל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אליהו זה לא רק כוס
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/04/15 13:39
 
יוסי ק
3/04/15 14:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אלוף משנה במיל' זאב רז אינו יודע, שהוא יהיה אחד מגיבורי סדר הפסח בביתי. זאב רז בעברו טייס קרב וכיום מצא את מקומו בגוף שהקים ד"ר ספיר הנדלמן minds of peace.
02/04/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רכבת תיירותית חדשה הנקראת "רכבת הכותל" תחל לפעול לתקופת הרצה בחג הפסח בעיר העתיקה בירושלים ותהווה אטרקציה תיירותית למבקרים הצפויים לפקוד את ירושלים במהלך ימי החג.
02/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
"מניין לארבעה כוסות שואלת הגמרא" (תלמוד ירושלמי, פסחים פרק י',הלכה א'). חכמים מציעים מגוון טעמים,הקרובים אידיאית אלאה לאלה, כנגד ארבע לשונות גאולה, כנגד ארבע נחמות, כנגד ארבע פורענויות שעתידים אויבי ישראל ללקות בהן.
02/04/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הטעם הנפוץ ביותר לארבע כוסות בפסח, "ואפילו עני שבישראל לא יפחתו לו מד' כוסות", הוא כנגד ארבעת לשונות הגאולה שבהם פתח משה רבנו את בשורתו לעם המשועבד במצרים (ירושלמי פסחים י"א, ושם מובאים טעמים נוספים). והנה בפסוקים שצוטטו לעיל מופיעים חמש לשונות של גאולה: 'והוצאתי', 'והצלתי', 'וגאלתי', 'ולקחתי', 'והבאתי'. אכן, אפשר לדון מהי הגאולה הנכספת, כאשר מוטיב שלבי התקדמות בולט בפסוקים; האם די בשלב "וגאלתי", שהוא חירות הפרט? או שמא בשלב שלאחריו, הדתי-לאומי, "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים"? אך יש שלב חמישי, "והבאתי אתכם את הארץ", המשלים את המשולש "עם ישראל בארץ ישראל על-פי תורת ישראל".
02/04/2015  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
מותם של שני הילדים ב"מחסני הילדים" של מבקשי המקלט בדרום תל אביב נגע ללב של רבים מאיתנו. יש מי שהחליטה לקחת את זה צעד אחד קדימה: יוזמה חדשה שקמה ברשת קוראת להעביר את תלושי השי שמקבלים עובדים לחג לטובת הילדים הללו.
02/04/2015  |  יניב הלפרין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
2014: עלייה של 6% בייצוא המצות   /  מירב ארד
עליה במספר הפניות לער"ן לקראת החג  /  מירב ארד
חייבים לחברת החשמל לא ינותקו בפסח  /  איציק וולף
דברים על פסח שחל בשבת  /  אברהם הללי
איך שואל שאיננו יודע לשאול  /  יצחק מאיר
חג מההגדות  /  ציפי לידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il