זה עתה הסתיים הקמפיין הפוליטי השלילי (תרתי משמע) במדינה. שורה של מפלגות השתמשו מרצון או שלא מרצון בשירותים של עמותות הממומנות בכסף רב, חלקו זר, חלקו ככל הנראה של ממשלות זרות, על-מנת לסכל את רצונו הצפוי של הבוחר, על-מנת לזרוק את ביבי נתניהו ממשרד ראש הממשלה, על-ידי הכתמת שמו, דמותו, מעשיו, סביבתו – והכל הכל קרס להם מול העיניים.
מדוע הם עשו כך? למה כשלו כל כך?
חוק מימון מפלגות
המגבלות התקציביות על-פי חוק מימון מפלגות פורשו בבחירות אלה, כפי שפורשו גם בעבר ככאלה שאנן חלות על קמפיין "נגד" כלומר קמפיין שלילי שאין לו זיקה ברורה ומובהקת למפלגה מסוימת, כאשר אין מגבלתו מימון אפשר גם לשלם שכר בלתי מוגבל למנהלי הקמפיין ולראשיו, אפשר הוציא כל סכום שבעולם, ואז הקמפיין הופך בור בלי תחתית והאפקט המקווה ממנו הרבה הרבה יותר גדול.
חולשה המוצר המקודם בקמפיין
כאשר המוצר אותו אני מפרסם דפוק, יש לו בעיקר חסרונות מול התחרות, ונוסף לכל הוא גם יקר הרבה יותר. מה לעשות המהנדסים עשו את כל הטעויות שבעולם, אין לנו ברירה רק לדבר על מגרעות התחרות, כי אם נפתח את הפה על היתרונות שלנו אנו נראה פתטיים ומגוחכים (או לחלופין הקמפיינרים שלנו דפוקים ולא רואים את היתרונות הברורים שלנו).
חוזקת המוצר של המתחרה המוביל
בתכלס, למתחרה המוביל יש את כל היתרונות שבעולם, בכל התחומים נמדדים, אך הוא לא עוסק כל הזמן בקידום מכירות על-ידי קמפיינים חלולים, אלא עובד ועובד ועובד, פעמים רבות מצליח ולעתים נכשל, והפתרון הקל הוא לתפוס אותו בחולשותיו, בכישלונותיו, לנפח אותם, למנף אותם ולנסות לגבור בלשון חלקלקה על מה שאי-אפשר לגבור בידיים.
תשתית קודמת
בכל מהלך השנים לפני הקמפיין העיקרי, נקט כל השוק באותן שיטות נגד המתחרה העיקרי שלוקח כל הזמן את הקופה, והמשך הקמפיין השלילי נראה המשך טבעי של הליכים קודמים שהפעיל כל העולם ואשתו נגד המתחרה המוביל ונגד אשתו.
טינה אישית
השוק הוא סך הכל קטן, כל הנפשות הפועלות היו כבר בכל המקומות חלקם גם עבדו אצל המתחרה המוביל, הוא לא סופר אף אחד וכאשר השתן עלה להם לראש הוא זרק אותם לכלבים, מדובר באנשים עם אגו מנופח שאותם איש לא זורק לכלבים, ואם כן הם מחזירים לו מנה אחת אפיים לא חשוב מה ההשלכות על המוצר שלהם, על כלל השוק וכלל הציבור, "תמות נפשי עם הפלשתים"
מתי נכשל קמפיין שלילי?
מאחר שקמפיינים שליליים קיימים ומאחר שחלקם אף מצליחים, השאלה היא מהן נקודות המפתח ההופכות קמפיין שלילי לקמפיין מוצלח או כושל .
מאחר שאינני איש של קמפיינים הקשתי בגוגל "קמפיין שלילי" ובשורה מאוד קרובה לראשית מצאתי את הכותר "
קמפיין חיובי ושלילי" שמיועד לתלמידי כיתות י"ב ברשת
עמל ושימו לב מה כתב שם בשורות האחרונות:
אל תשכח ש...
- קמפיין שלילי הוא יעיל כאשר הוא ענייני ורלוונטי, ומצטייר כך בעיני הציבור.
- קמפיין שלילי הנתפס בעיני הציבור כקמפיין "מלוכלך" או כקמפיין לא ענייני, עשוי לחזור אל התוקף כבומרנג.
והם שכחו
מה זה שכחו, הם נרדמו בשמירה, בכירים מקרב הקמפיינרים בישראל, כאשר בידם תקציבים אין סופיים, לא הבינו מה שילד בשמינית לומד ומבין, שהקמפיין המאד שלילי מכל ההיבטים, שלהם לא ענייני ולא רלוונטי, ובהיותו "מלוכלך" באורח קיצוני הוא יחזור אליהם כבומרנג.
דווקא הקמפיין הראשון של
המחנה הציוני יכול היה לאזן במעט את התמונה, ולשפר את מצבו של השמאל, אך ברוב כסילותם גם את המעט הזה הם חיסלו.
אינני יודע על איזה בסיס הם קיבלו את שכרם, אני מקווה שעבדו על בסיס הצלחה, ומאחר שכשלו כך כך יש לקוות שייאלצו למכור את הבית ואת הרכב על-מנת לממן את הכישלון, ובכל מקרה אני מקווה שהכישלון המהדהד יגרום להם סוף-סוף להחליף עבודה למשהו קצת יותר מתאים לכישוריהם הנוכחיים, אולי פעם הם היו מחוברים לשטח, ודי בכישלון הכל כך הצורב הזה לגרום להם לתלות סופית את הנעלים ולשחרר סוף-סוף את עם ישראל מעונשם הכבד.