|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שישה בשישי

קדימה לחקיקה

לאחר שהכנסת ה-20 יצאה לדרכה, הנה רשימה של החוקים החשובים ביותר שמן הראוי שתחוקק. רצוי להעביר אותם בהקדם האפשרי, אם כדי לייצב את הממשל בישראל ואם בשל אינטרסים ציבוריים בעלי חשיבות עליונה
03/04/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   כנסת 20   |   תגובות
יוצאים לדרך [צילום: פלאש 90]


תזכיר חוק יסוד: החקיקה
הצעת חוק יסוד החקיקה שהגיש משרד המשפטים
הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"א-2011
הצעת חוק ממשלתית נרחבת למאבק בטרור: הכרזה על ארגון, מאסרים כבדים למעורבים בפיגועים ולמסייעים להם, חילוט רכוש הקשור לטרור, הוראות מיוחדות בנוגע למעצר חשודים

חוק יסוד הכנסת
קדנציה ממוצעת של שנתיים [צילום: ג'קי לוי]

אם תקבלו תחושת דז'ה-וו, אתם לא טועים: אני עומד לחזור על רעיון שכבר העליתי מספר פעמים. יש לקבוע בחוק יסוד הכנסת, שדרוש רוב של 80 ח"כים כדי להקדים את הבחירות – בדיוק אותו רוב שדרוש כדי לדחות אותן. כיום די ב-61 ח"כים, מה שמוביל לקלות בלתי נסבלת של הפלת ממשלות והליכה לבחירות. תראו את המספרים הפשוטים (והמבהילים): ב-67 שנים כיהנו בישראל 20 כנסות ו-34 ממשלות – דהיינו: ממשלה ממוצעת עבדה שנתיים בלבד, מחצית מן הקדנציה הקבועה בחוק.

ההיגיון שמאחורי הדרישה ל-80 ח"כים לצורך הארכת כהונת הכנסת, הוא ברור ונכון: אסור לאפשר לח"כים להנציח את עצמם. עם זאת, מבחינה תפקודית ועניינית, אין סיבה שכהונה של ארבע שנים ויום תצריך רוב של שני שלישים, ואילו כהונה של יום אחד בלבד – תצריך רוב רגיל. אם פיזור הכנסת יהיה משימה הרבה יותר קשה, תפחת המוטיבציה של סיעות הקואליציה להתחיל את המהלך, וכך יגברו בצורה משמעותית המשילות והיציבות.

תאמרו: אבל זה לא יאפשר לאופוזיציה להפיל את הממשלה. נכון, אך תפקידה של האופוזיציה הוא להקשות על הממשלה, למתוח עליה ביקורת, להציע חלופות ולהציב אלטרנטיבה בקלפי. תשאלו: אז מדוע הקואליציה לא מעבירה חוק כזה? התשובה המצערת היא, שהסיעות הקטנות בדרך כלל רוצות שתהיה להן האפשרות לתפוס את ראש הממשלה בחלק רגיש של גופו, תוך איום בהליכה לבחירות מוקדמות. אבל אולי יימצא מי שיפגין מנהיגות ואחריות, ולפחות ינסה להעביר את החוק הפשוט והחיוני הזה?

ועוד חוק יסוד הכנסת
להוציא אותה [צילום: פלאש 90]

חוק יסוד הכנסת אוסר – כן, אוסר – על התמודדות של מועמד או רשימת מועמדים, אשר שוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מטיפים לגזענות או תומכים במאבק מזוין נגד ישראל. למרות האמירה הברורה הזאת, ולמרות שבית המשפט העליון קבע שהיא תומכת טרור, חנין זועבי חברה גם בכנסת ה-20.

מאחר שבג"ץ מפרש את החוק באופן הצר ביותר והדווקני ביותר, צריך להרחיב אותו כך שיהיה ברור שמי שמפליג על ה"מרמרה", קורא לירות על ישראל ומסרב לראות רוצחי נערים כטרוריסט – לא יוכל להתמודד לכנסת. אפשר למשל להוסיף לחוק תקנות שיתנו דוגמאות – ברשימה בלתי סגורה – של מעשים והתבטאויות המהווים עילת פסילה. אפשר לקבוע שרף ההוכחה צריך להיות כמו בכל תיק מינהלי (51%). הכי חשוב הוא למנוע מאויביה של המדינה לחדור לבית המחוקקים שלה ולהשתמש בו כחלק ממלחמתם בה.

חוק יסוד החקיקה
איזון ראוי [צילום: פלאש 90]

היחסים בין הכנסת לבין בית המשפט העליון אינם מסודרים ואינם קבועים בחוק, אלא נוצרו בעיקר במהפכה החוקתית מבית מדרשו של אהרן ברק. התוצאה היא, שבג"ץ הוא הפוסק האחרון ולכנסת אין מה לעשות אם הוא פוסל חוק שלה. הצעת חוק יסוד החקיקה, שקידם עוד יעקב נאמן כאשר כיהן כשר המשפטים, נתנה באופן עקרוני מענה ראוי.

על-פי ההצעה, הכנסת תוכל לחזור ולחוקק חוק שבוטל בידי בג"ץ, וזאת ברוב מיוחד ולפרק זמן מוגבל. העיקרון נכון, משום שבסופו של יום – הריבון במדינה דמוקרטית הוא העם, באמצעות נציגיו בפרלמנט. מצד שני, חשוב ביותר שלבית המשפט – כגוף מקצועי ולא-פוליטי – תהיה היכולת לשמור על זכויות יסוד, במיוחד של מיעוטים, מפני פגיעה פוליטית-אינטרסנטית. ההצעה המדוברת מאזנת בצורה ראויה בין שני השיקולים המאוד-חשובים הללו.

לצד זאת, הפרטים הם בעלי חשיבות מכרעת: איזה רוב יידרש לאשרור החוק ולכמה זמן האשרור יהיה בתוקף. כאן צריך וניתן לשמוע מגוון דעות, כולל של בית המשפט העליון, ולהגיע להסכמה שתאפשר למחוקק לקבוע לראשונה כיצד הוא ממלא את תפקידו החשוב ביותר: לחוקק.

חוק לשכת עורכי הדין
חייבים להגביל את מספרם [צילום: פלאש 90]

אני לא מדבר על הרפורמה במבנה הלשכה ובמוסדותיה, שזה עניין בעיקר לעסקני הלשכה, אלא לבעיה המשליכה בצורה חמורה ויום-יומית על כולנו: הצפת מקצוע עריכת הדין. יש הרבה הרבה יותר מדי עורכי דין, והתוצאה היא שיש הרבה יותר מדי עורכי דין חסרי פרנסה ו/או חסרי כישורים, והתוצאה היא שיש המון הליכים מיותרים וכאלו שנמרחים ללא כל צורך. המשמעות היא, שבתי המשפט מתקשים לטפל בתיקים בזמן ובצורה מעמיקה בתיקים שאכן מחייבים הכרעה שיפוטית. זה גורם לנזקים ישירים לצדדים, ולנזקים עקיפים לחברה כולה בדמות זילות החוק והמשפט.

בשוק חופשי לא אמורה המדינה להתערב בבחירת משלח ידו של כל אזרח. אבל היא חייבת להתערב כאשר נוצר כשל שוק בעל השלכות רוחב – וזה בדיוק המצב כיום בתחום עריכת הדין. ברור לחלוטין שכוחות השוק אינם פועלים כיאות, שכן אלפי עורכי דין נוספים כל שנה למרות שברור להם שחלקם יתקשו להתקיים מעבודתם.

לכן, המחוקק צריך להתערב ולהגביל את מספר הנכנסים למקצוע. אפשר לעשות את זה בדרכים מאוד פשוטות: העלאת ציון המעבר בבחינות ההסמכה והארכת תקופת ההתמחות. אם זה לא יעזור, אפשר לשקול הגבלה של מספר הרשיונות שיינתנו מדי שנה – בדיוק כשם שהמדינה מגבילה את מספר חברות האוטובוסים ומפעילי הסלולר.

חוק הייעוץ המשפטי
יועצים - לא מחליטים [צילום: יוסי זליגר]

היועץ המשפטי לממשלה, והיועצים המשפטיים בגופי השלטון הכפופים לו, הם האנשים החזקים ביותר בישראל. למרות זאת, אין שום חוק המגדיר את אופן בחירתם, מעמדם וסמכויותיהם. הללו נגזרים מחוקים שונים, מפסיקה של בית המשפט העליון ומהוראות של היועצים המשפטיים עצמם. זהו מצב אנומלי שיש לתקנו, ובצורה מקיפה. זו כמובן גם ההזדמנות, בה' הידיעה, להחזיר את היועצים למקומם: יועצים – לא מחליטים.

חוק כזה צריך להפריד בין תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לבין ראש התביעה הכללית – כפילות שאין בה היגיון, אלא רק הטלת עומס בלתי אנושי על נושא המשרה ומאזן אימה מול גורמי הממשל האחרים. חוק כזה צריך לקבוע שלכל משרת ייעוץ יהיו לפחות שני מועמדים ראויים, שביניהם יבחר הדרג הפוליטי. חוק כזה צריך לקבוע באלו נסיבות ובאיזו צורה ניתן יהיה להחליף יועץ משפטי. חוק כזה צריך לקבוע כללים לשימוש חריג בייעוץ משפטי חיצוני.

יהיה קשה, בלשון המעטה, להעביר כזה חוק. הרבה בעלי עניין יקפצו ויצעקו חמס על "פגיעה בשלטון החוק" – כאילו שהמצב הנוכחי הוא הדמות הראויה של שלטון החוק במדינה דמוקרטית. אחרים יטענו שמדובר ב"פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי" – כאילו שליועצים עצמם אין אג'נדות פוליטיות. בקיצור: לכל טענה יש מענה, והעיקר הוא לצאת לדרך.

חוק המאבק בטרור
להפגין נחישות משפטית [צילום: פלאש 90]

כאן כבר נעשה חלק ניכר מן העבודה. שרת המשפטים הקודמת, ציפי לבני, הביאה ביוני 2013 לאישור ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ארוכה ומקיפה, שפורסמה לראשונה כבר בשנת 2011, והיא מצויה בדיון בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. מטבע הדברים, בנושא כל כך רגיש – יש הרבה לבטים והתנגדויות, וטוב שכך; חוק כזה חייב להיות ברור, מאוזן ומהודק.

אין זה אומר שצריך להמשיך ולתקוע את החוק בוועדה, במיוחד כאשר בית המשפט העליון שב וקורא להשלים את המלאכה – ולו רק כדי למחוק מחיינו את תקנות ההגנה לשעת חרום, הנמצאות בתוקף מאז נאבק השלטון הבריטי במחתרות היהודיות. וישנו כמובן הצד העקרוני, שהוא אולי החשוב ביותר: ישראל חייבת להוכיח נחישות חקיקתית ומשפטית במאבק בטרור, שהוא זירת המלחמה המודרנית מספר אחת.

תאריך:  03/04/2015   |   עודכן:  03/04/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אהרן ברק   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב נאמן / Yaacov Neeman   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קדימה לחקיקה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה יהודה
3/04/15 12:01
2
אהרון שחר
3/04/15 13:33
3
דניאל סבלדי
3/04/15 16:01
4
בני בנקר
4/04/15 02:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 20
חברי הכנסת העשרים הגיעו נרגשים להשבעה והנציחו את הרגעים בסלפי מכל פינה במשכן. מתוך "כנסת ברשת" בערוץ הכנסת
02/04/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חברי ועדת הכספים הזמנית אישרו (יום ד', 1.4.15) את מינויו של ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) לתפקיד יו"ר הוועדה הזמנית ברוב של 5 בעד ו-1 נגד. סלומינסקי נבחר ע"י ההרכב הזמני של הוועדה שנקבע אמש בוועדה המסדרת של הכנסת. עפ"י החלטת הוועדה המסדרת, ישיבות ועדת הכספים הזמנית יתקיימו באישור ועדת ההסכמות (קואליציה - אופוזיציה).
01/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
איימן עודה רצה להיות בטוח, שכולם יודעים שהוא לא שר את "התקווה" במושב הפתיחה של הכנסת. אומנם מיציע העיתונות ניתן היה לראות די בבירור לא רק ששפתיו אינן נעות, אלא גם את העמידה המזלזלת שלו - נשען על הספסל שמאחוריו ומכופף קדימה את רגלו הימנית. אבל, כאמור, ראש הרשימה הערבית - שהצטייר במערכת הבחירות כמעין "ערבי מחמד" - רצה להיות בטוח.
01/04/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
יולי אדלשטיין (הליכוד) הוא יו"ר הכנסת ה-20, לאחר שמילא את התפקיד גם בכנסת ה-19. אדלשטיין היה המועמד היחיד לתפקיד וזכה ל-104 תומכים מול שבעה נמנעים.
31/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אין משהו גדול ונשגב כמו לשרת את המדינה. זה משרת שליחות היסטורית", אומר (יום ג', 31.3.15) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפנותו לחברי הכנסת החדשים. הוא דיבר בהרמת הכוסית לאחר מושב הפתיחה של הכנסת ה-20.
31/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 20  /  מי ומי  
בשולי המושב החגיגי  /  איתמר לוין
פרץ לח"כים: אל נגחך את עצמנו לדעת  /  איתמר לוין, איציק וולף
ריבלין: לסיים בהקדם את הרכבת הממשלה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il