לפני שמתחילים כדאי לעצור ולבדוק. מקובל אצלנו לבחון את הנעשה בארצות אחרות ולנסות להעתיק את השיטה אלינו. יש להתחשב בשוני ובגודל השוק. בארה"ב לדוגמה הפכה המערכת למיכנית, בגלל סדרי הגודל, ואף טיפשה. המערכת נוצרה אומנם עקב הצורך להכיל שוק ענק בן למעלה מ-300 מיליון תושבים הנעים על פני מרחבים גדולים ולעיתים אף בזהות שאולה. בארה"ב אין תעודות זיהוי הוא הדין בבריטניה, דנמרק,אירלנד ונורבגיה. בהרבה ארצות לא לכולם יש חשבון בנק.
מכר שלי המרצה באוניברסיטה בארה"ב שהה בישראל לשנת שבתון. הוא דיווח לחברת כרטיסי האשראי על כתובתו הישראלית, עקב טעות ברישומי החברה יצא שהוא גר באיסלנד. הוא לא קבל את הדוח החודשי ולכן לא דאג לכיסוי, בארה"ב לא מקובל לחייב את חשבון הבנק ושולחים שיק כל חודש. לאחר ארבעה חודשים הוא בקר בארה"ב ומצא שהבנק שלו ביטל את מסגרת האשראי. בשיחה עם מנהל הסניף,השוכן באוניברסיטה, הוא הסביר את מקור הטעות וכן הפנה את תשומת לבו לכך שכל שבועיים נכנסת משכורת,בארה"ב מקבלים שכר כל שבועיים, הגבוהה ממסגרת האשראי. מנהל הסניף הביע הבנה אך אמר שאין דבר שהוא יכול לעשות. רק פניה ליו"ר הבנק שינתה את המצב. עד כאן מחד. מאידך דרוג האשראי האמריקני לא מנע את משבר הסב-פריים שמשך את כל העולם למשבר כלכלי שהיום 7 שנים לאחר פריצתו טרם התאושש מנזקו.
מדינה קטנה
בחזרה לישראל שלנו. אני חושש שהיוזמים הם גופים שבחייהם לא אשרו אשראי ומפתחים תיאוריות בלתי ישימות. המערכת לא תקל על קבלת אשראי אלא בגלל מרובעותה תמנע אותו מאלה שמקבלים אותו היום. מתן אשראי אינו תורה מתימטית ויש בנתינתו הרבה משיקול הדעת. כיצד תתיחס המערכת ללווה שאינו פורע אשראי למרות שהוא מסוגל להחזירו אך יש לו סכסוך ותביעות מהמלווה? במדינה קטנה אין בעיה לקבל אינפורמציה על כל לווה. כל ישראלי פותח חשבון בנק עם גיוסו.
תפעול המערכת עולה והוא יגולגל בסופו של דבר על הלווים. חוק מושכי שיקים ללא כסוי,שהוא יצירה ישראלית ייחודית, בצד מידעים נוספים קימים וידועים צריכים להספיק.
מספרים על אדם שנכנס לסניף בנק כדי לקבל הלוואה. הוא נענה בשלילה בנימוק שאינו מוכר לבנק. הלקוח אמר שגם בבנק שלו ענו בשלילה בנימוק שהם מכירים אותו. בישראל הקטנה אין בעיה להכיר לקוח גם אם הוא חדש.
נ.ב. לפני מספר שבועות כתבתי במאמר הנושא את הכותרת "שר גנב ?" שכמו שאריה דרעי לא יכול להיות שופט כך אינו יכול להיות מחוקק. לא ידעתי שבמסגרת תפקידו כשר הכלכלה הוא אמור להיות חבר בוועדה למינוי שופטים לבתי הדין לעבודה. התערבות היועץ המשפטי גרמה לכך ששר אחר מ
ש"ס יחליף אותו בוועדה. אכן המציאות עולה על כל דמיון, כפסע היה בין זה שמועל היה ממנה שופטים בישראל.