|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פני הדור כפני המתבונן

עם ישראל אינו אמור להיות מופת לעמי העולם בכך שישחק לפניהם בחלון ראווה כלשהו ויוכיח השכם והערב שהוא נעלה
29/05/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
תלוי בזווית הראייה שלכם [צילום: AP]

פני הדור כפני הכלב
עמי דור-און
כיצד הפכנו מעם סגולה לעם שאיבד את חזונו, ההולך בדרך אל תהום הנשייה, עם שאין פסוק הולם לומר עליו פרט לאמרה הידועה - "פני הדור כפני הכלב"?!
לרשימה המלאה

אינני יודע על איזה כלב מדבר המאמר המשווה את פני הדור הנוכחי לפני כלב [ראה מאמר משמאל], אבל אם נשווה את פני הדור שלנו לפניהם של עמים אחרים, דומני שברוב המכריע של המקרים נעלה על רובם ככולם. אינני מתיימר לטעון שאין אצלנו "עשבים שוטים" מסוגים שונים - יש גם יש. אלא שמדוב במיעוט ואפילו במיעוט מבוטל והם אינם מי שמופקדים על ייצוג פני הדור. ומי שבוחר בהם כנציגי הדור, טועה טעות גדולה.

עם ישראל כמופת לגויים או כעם סגולה, ביטויים שבהם משתמש דור ומשתמשים אחרים כדי לייסר אותנו חדשים לבקרים על כל אירוע חריג, תוך העצמתו לממדים בלתי סבירים בעליל, כאשר עושים בהם שימוש שגוי, לא רק שאינם מחזקים את הטיעונים השליליים, הם עושים אותם למגוחכים. שהרי איש אינו סבור שתביעה זו מן העם היא משימה תחומה בזמן ובמקום. זו תביעה אוטופית במהותה שהרעיון העיקרי הטמון בה הוא שאיפה למצב רצוי בעתיד, מצב שיש לשאוף אליו ויש לחתור אליו, חלק מחזון אחרית הימים. וכשם שאין תאריך קבוע וחד-ערכי למועד הגעתו של המשיח, אין הגדרת תכולה קונקרטית לתביעה להיות מופת לגויים ועם סגולה.

עם ישראל אינו אמור להיות מופת לעמי העולם בכל שישחק לפניהם בחלון ראווה כלשהו ויוכיח השכם והערב שהוא נעלה. לא הם הגורם שכלפיו חייב עם ישראל דין וחשבון. עם ישראל חייב דין וחשבון למי שנתן לו את התורה וציווה עליו דרך חיים יהודית, לאחר שהעם קיבל על עצמו לציית. אינני נכנס כרגע לדיון אם דרך חיים יהודית היא שמירה קפדנית על כל תרי"ג המצוות ורק היא, או דרך חיים יהודית היא דווקא דרכה של החסידות - הכוונה והשפעתה. בכל מקרה, עם ישראל אינו עומד ואינו צריך לעמוד למבחן בפני זרים, אלא מי שממשיך את דרך האבות שקבלו על עצמם עול מלכות שמיים משום שחשבו שכך ראוי וכך רצוי להם עצמם.

אין בנמצא הגדרה מלאה למושג "עם סגולה", "עם מופת" או "אור לגויים" - מה יש בהם ומה אין בהם. אבל ברור שהליכה בדרך הישר, דרך העולה בקנה אחד עם עשרת הדברות, וקיום ציווי השם, ממשים מושגים אלה דה-פקטו. וככל שיתקרב עם ישראל להוויה הנכספת, יהפוך מדרך הטבע וכמובן מאליו גם לדוגמה חיה לאחרים; היותנו ל"עם מופת" אנו תפקיד אלא תוצאה. אדם - ישראל ולא ישראל - אדם הוא. בחזון אחרית הימים הכל חיים באופן דומה ובמסגרת הציוויים האלוהיים. עם ישראל, כאשר יחיה בדרך הטובה ביותר עבורו, ישמש דוגמה חיה גם לאחרים כיצד עליהם לנהוג, לטובתם.

ומאחר שהשאלה עד כמה אנו ממשים יום-יום ושעה-שעה את המופת שהציווי האלוהי משית עלינו נענית על-ידי הבחירה העצמית שלנו (הכל נקבע והרשות נתונה), האל לבדו הוא שאמור לשפוט אותנו על-פי מידת קיום התחייבותנו ולא שום אומה אחרת בשר ודם. מעגל הקשר בין העם לאל נסגר במושג השכר והעונש - שכר על הליכה בדרך הישר, כלומר בדרך שהתווה האל ושבה ייטב להולכים בה. ועונש על הליכה בדרך עקלקלה וזרועה אבני נגף, שבה ינגפו ההולכים באופן זה או אחר, צפוי ובלתי-צפוי.

ברור שבכל דור ודור עומד העם היהודי וכל יחיד בו בפני פיתויים שונים, רובם ממקורות חיצוניים לו ואחרים מתוך חולשת האנוש שכל יהודי בעצם היותו בן-אנוש נגוע בהן. לכן כל דור נדרש להתמודד מחדש עם אתגרי-הכשל ולהוכיח שהוא יכול להם.

הנחלת ערכים היא מעשה חינוכי מובהק. ואם אנו רואים כשלים במקומותינו, אפילו בהשוואה למה שאנו מסכימים שהיא דרישת-יסוד מובנת מאליה, מדובר בראש וראשונה בכשל חינוכי. בצורה סימבולית כזו או אחרת, "מעשה עגל הזהב" הוא מודל לכל אותן רעות שמציין דור און במאמרו, וגם לאחרות שהוא אינו מזכיר במפורש. מעשה עגל הזהב הוא הפרת אמונים, בגידה, רמאות, הונאה, היסחפות אחר פיתויי יצרים וגחמות ועוד. במילים אחרות, הפרת כל הוראות עשרת הדברות בעת ובעונה אחת. זהו סמל לכשל חברתי טוטלי של עם ישראל כלפי עצמו וכלפי האל, זה אינו נוגע לשום עם אחר.

כאשר דיבר בן-גוריון על הצורך להיות "עם סגולה" ו"אור לגויים", הוא לא כיוון למחויבות קונקרטית שלנו כלפיהם. הוא כיוון לחוסן המוסרי של העם היהודי עצמו וללכידות הפנימית שאורח חיים יהודי מעניק לעם היהודי. ושני אלה הם מאושיות העוצמה הפנימית וכושר ההישרדות שלנו. החשבון הפרטי הוא תמיד בין האדם לאלוהיו, והחשבון הציבורי הוא בין האדם לחברו. כאשר שני החשבונות הללו נמצאים ביתרת-זכות, עם ישראל מקיים את התחייבותו לאל ומגדיל את סיכוייו לשרוד ולהתפתח. יראו האחרים, יתרשמו, ושמורה להם הזכות לנהוג כמוהו, אבל לא יותר מכך; ירצו - יאכלו, לא ירצו - לא יאכלו. אצל העם היהודי, "באשמתו" כי כך בחר, זו סיבת הקיום ותעודת הביטוח מטעם ההשגחה, כאחת.

תדיר נעשה במקומותינו שימוש בלשון "סגי נהור" או בלגלגנות יתרה במושג "עם בחירה" או "עם נבחר", והדבר מעיד לא פעם על חוסר הבנת משמעות המושג. העם איננו בוחר את עצמו ואיננו מעיד על עצמו. עם שבוחר את עצמו אינו ראוי בעיני אנשים ואינו ראוי בעיני אלוקים. "העם הנבחר" הוא בחירה אלוקית, אבל בחירה שמושתתת על החלטה ונכונות לקבל עול קשה מכל מה שנטל עצמו איזה עם מוכר אחר. החלטה בלתי-הפיכה, ראוי להדגיש. דור און עוסק למעשה בכשלים של מנהיגות לאומית, וכאן אין כלל שאלה של עם נבחר, או כל סופרלטיב אחר. נכון שעם כמסגרת חברתית עשוי לצאת נשכר ממנהיגות טובה, ונפסד ממנהיגות רעה, אבל גם המנהיגות אינה חזות הכל. השגיאה הבסיסית בגישה של דור און היא שהוא מתאר מציאות כאילו היא אינה תוצאה מובהקת של התנהגות כל אחד ואחד מאיתנו - אלה שעושים רע, אלה שעושים טוב ואלה שאינם מונעים מהראשונים להרע לכולם. האחריות הקולקטיבית אינה ערטילאית. אחריות קולקטיבית היא מעשה מרכבה של האחריויות האישיות של כל מרכיבי החברה - מה שהם עושים ומה שהיה עליהם לעשות והם חומקים מעשייתו.

מעשים חריגים יש ויהיו מן הטעמים שכבר עמדנו עליהם קודם. הפיכתם למראה קולקטיבית שמשליכה על כולם אחריות שווה ואישום זהה היא שוות-ערך לענישה קולקטיבית שאין בה הגיון, אין בה צדק ואין בה חינוך קונסטרוקטיבי.

בכל דור ודור היו לעם היהודי מודלים לחיקוי שלילי, למן העמלקים במדבר, עבור דרך הכנענים ועמי ארץ-ישראל האחרים בתקופת ההתנחלות בארץ, דרך פלישתים, ארם ואחרים, דרך האימפריות הגדולות: אשורים, בבלים, יוונים, רומאים, בזנטים ועוד. כיום זו ארה"ב של אמריקה עם שוליים באירופה המערבית. אולם הדיכוטומיה נותרה על-כנה: מצד אחד עם הדבק בדרכו, בשפתו, בתרבותו, במסורתו ובהתחייבותו במעמד הר-סיני. ומצד שני - כל שאר הפיתויים וחיקויים מתוך התבוללות והתבטלות.

המסר הבסיסי אקטואלי גם בימים אלה. המפתח לשינוי הוא חינוך גם בימים אלה. מצד אחד "התייוונות" שמנסים לכסותה במילים יפות של מודרנה ופוסט-מודרנה, טכנולוגיה, עושר חומרי, "חיי נצח" והגשמה עצמית לפני הכל ומעל לכל וכשליהן. ומצד שני הדרך היהודית שבה האדם במרכז - כולם נבראו בצלם - כולם שותפים לאותה ברית ישנה וכולם מחויבים לדרכה. תרצה - הקיום הוא מעשה ידי האל; תרצה - הוא תולדת הבחירות הנכונות של כולנו.

השאלה איננה אם אנו "אור לגויים" או לאו, השאלה האמיתית היא אם אנו ערבים זה לזה ואור לעצמנו; לא בגללם, אלא בגללנו. את הדרך לעשות זאת ואת התשובה לשאלה היכן אנו עומדים בכל רגע נתון על סרגל המדידה הבלתי מוגבל הזה, לא נלמד מאף אחד זר, רק בדרך החינוך והחינוך העצמי - והגית בה יומם ולילה...

תאריך:  29/05/2015   |   עודכן:  31/05/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
29/05/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
במשך שתי קדנציות הפכה מירי רגב לח"כית "צבעונית" שהדעות עליה חלוקות באופן קיצוני - מהערצה ועד שנאה ובוז. במשך אותה תקופה היא הפכה לסמל המלחמה לא רק בנושאים לאומיים ומדיניים - כאחת מסמנות הימין הקיצוני בתוך הליכוד, אלא גם כסמנת של מאבק ב"אליטיסטיות" של אלה שמאמינים כי הם ורק הם בנו את הארץ ולכן רק הם מורשים לעצבה כראות עיניהם בלבד, מבעד לעיניהם הצרות. במיוחד הפער הזה - בין "ישראל הטובה והישנה" ל"ישראל בעליה" (לא זו המפלגה לענייני חבר העמים, שנבלעה בליכוד...), הוא אחד מהקונפליקטים בין האליטיסטיות השמרנית הישנה, מימי "גדוד העבודה", לעובדים החדשים מעיירות הפיתוח. המלחמה הזו עולה בנושאים רבים - בין שני הצבורים הללו, ויש לה מאפיינים רבים אך בראשם המאפיין של השוני התרבותי. הערכים והנורמות הם בעצם הבסיס שמרכיב כל תרבות ואילו הפולקלור הוא צורת הביטוי של אותם ערכים ונורמות. בישראל לא פעם מבלבלים את היוצרות ולפולקלור פשוט קוראים "תרבות". אבל הפולקלור הזה הפך במדינה השסועה והמורכבת מפאזלים לאומיים ועדתיים שונים ומשונים, לקרב הצמרת על תוצאות "כור ההיתוך" - המהתך המערבי מול המהותך המזרחי, המהתך החילוני מול המהותך הדתי ובמיוחד החרדי, והמהתך היהודי - סלאבי מול המהותך הערבי - דרוזי - צ'רקסי. כשש שנים הרימה גב' רגב - בין שאר דגליה, גם את הדגל הפולקלוריסטי - תרבותי הזה, וכבר בימי כהונתה כדוברת הצבא היא נתקלה בתופעת הגזענות של "ישראל הישנה" כנגדה בגלל היותה בת ל"ישראל בעליה", כאשר הכתב אמנון אברמוביץ' הזכיר לה שהיא תמיד תישאר סיבוני, למרות ש"עברתה" את שמה לרגב. כח"כית היא ידעה להילחם יפה גם על זכותן של תרבויות יהודיות אחרות להיכלל ב"קונצנזוס הלאומי" ולא להיות מוצגות כסרח עודף שאנשי "ישראל הישנה" מחכים שתיעלמנה. עכשיו, כשהיא מונתה ל"שרת התרבות" מגיע מבחנה האמיתי בנוגע להשוואת התרבות והנורמות וביטויים באופן שווה בחברה הישראלית.
29/05/2015  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
נראה כי הרשות הפלשתינית נחושה להתקדם בתוכניתה לבנאם את הסכסוך הישראלי פלשתיני ולהכריע את ישראל במוסדות הבינלאומיים תוך ניצול המתיחות הקשה בין ממשל אובמה לממשלת הימין בראשות נתניהו והמגמות המסתמנות באיחוד האירופי לפעול נגד המשך הבנייה בהתנחלויות בגדה.
29/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"יְבָרכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פניו אליך וִיחֻנֶּךָּ. ישא ה' פניו אליך, וְיָשֵׂם לך שלום"
29/05/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
ערוץ 10 הוא ערוץ מסחרי לכול דבר בכול הקשור בתפעולו באמצעות פרסומת. אולם טעות תהיה לחשוב כי מאחורי הפרסומת עומדים אך ורק אותם גורמים מסחריים אשר מממנים אותה. כשם שהציבור הישראלי משתתף בהפעלת ערוץ 1 באופן ישיר באמצעות אגרה (שגבייתה הופסקה ואיתה משָחֵק ביבי ברולטה) ככה בערוצים המסחריים הוא משתתף סמוי בתשלום בעבור המוצר שעל המדפים. הפרסומת נכללת במחיר. היא לא באה מכיסם הפרטי של הגורמים המשווקים או של הפרסומאים. הכול ממומן באמצעות הלקוח- הציבור. מכאן שגם מי שלא צופה בערוצים המסחריים הוא שותף בקיומם. אני טוען ככה מזמן. זה כולל כמובן את ערוץ 10.
29/05/2015  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
[צילום: מרים אלסטר/]פלאש 90]
שירה אדרי
מקרים בהיסטוריה שהאויב הערבי השתמש באונס כנשק מלחמה - הרבה לפני מתקפת ה-7 באוקטובר
משה יעלון
משה יעלון
הטענה שלי היא כלפי ראשי המכינה, שהלכו והקצינו במהלך השנים (כמו רבים מהדתיים הלאומיים שהכרתי, גם במשפחתי)    דינת ישראל לא צריכה לממן מוסדות חינוך, שאינם מחנכים לדרך ממלכתית ברוח מגי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il