|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

שלח לך תשע"ה

וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה

העיסוק בעניינים יומיומיים עלול לגרור את המתעסק כלפי מטה עד שישכח את הלמעלה מזה הם חששו והחשש סביר בהחלט הרי אנחנו יכולים לראות במו עינינו שזה קורה לרבים, שנסחפים אחרי העיסוק שלהם ויורדים מטה מטה ברוחניות וברמת המוסר
14/06/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

כשקוראים את פרשת השבוע, עם הסיפור של המרגלים, אפשר די בקלות להבין אותם. הרמב"ן אפילו שואל מה היה חטאם הגדול של המרגלים, הרי הם חזרו עם תשובות שתאמו במדויק להגדרת המשימה שלהם, ומדוע זה נחשב להם לחטא? וחטא חמור כל כך שקיבלו עונש קשה; הם עצמם מתו במגפה ויתר העם נענש בארבעים שנות נדודים במדבר, שבמהלכן מתו כל מי שהיו בוגרים בזמן חטא המרגלים. למעשה, אפשר לשאול יותר מזה, הרמב"ן מזכיר בדבריו את ההתפרצות של כָּלֵב שרק בעקבות דבריו אמרו המרגלים ש-...הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא... עד אז, לכאורה, הדיווח שלהם היה אמיתי (במדבר יג): [כז] וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. [כח] אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם.

שאלה של דגשים

וכדי להשלים את התמונה, הם הוסיפו ואמרו: [כט] עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. לכאורה, הדיווח הוא ענייני בהתאם למשימה שקיבלו: ...עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת-הָהָר. [יח] וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ—הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב. [יט] וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ—הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה—הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים. [כ] וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם, וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ... ענו על מה שנשאלו, אז איפה פה החטא? שואל הרמב"ן. והנה בשלב הזה מתפרץ כָּלֵב: [ל] וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ—כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ. הכל בסדר, אז למה הוא מתפרץ? הרי הם עוד לא אמרו שום דבר בעייתי. אבל כלב הבין מיד ששום דבר אינו בסדר, כדלקמן.

בני האור החשוכים

בימים האחרונים מלאים כלי התקשורת בדיווחים על שחיתות שנחשפה במה שנחשב עד לאחרונה קודש הקדשים של שלטון החוק במדינת ישראל, אצל "בני האור" לא פחות. ולגמרי מן הצד מביט האזרח הפשוט במהומה התקשורתית ואינו מבין על מה רגשו כלי התקשורת. האמנם חדשים להם הסיפורים האלה, ועוד רבים אחרים שטרם נחשפו? הרי אפילו הוא, האזרח הפשוט, בלי להיות מקושר ומרושת עם כל המקורבים וסייעניהם, מזמן היה ברור לו שכל המדינה בנויה על שחיתות. במדור זה אפילו נכתב לא פעם ששיטת הממשל אצלנו מחייבת שחיתות. ורודפים דוקא את מי שמתעקש להישאר נקי, את מי שמתעקש לא לקחת שוחד ולא להמציא הטבות למקורבים רק כי הם מקורבים. ככה זה היה כל השנים, אז מה החידוש המסעיר שנתגלה פתאום? ולא מיותר להזכיר שכבר כתבנו על כך לפני כעשר שנים (פורסם ב-2.6.2005).

האמנם הפתעה?

סביר להניח שאכן שום דבר פה אינו חדש באמת; סביר להניח שרבים מהמצקצקים בלשונם ידעו, לפחות חלק מהעובדות, בזמן אמת אבל מכיוון שהתרגלו לאתרג את אנשי שלומם, זה הפך אצלם לטבע והם "לא ראו ולא שמעו". כך יצא שהם "הופתעו" מהפרשיות שנחשפו. אבל האמת היא שמה שהתחדש זה רק החשיפה הפומבית והאילוץ שנוצר כתוצאה ממנה, להעמיד לדין את המושחתים. כאמור, גם לפני עשר שנים, כמעט בדיוק, כתבנו על השחיתות ואז העלינו טענה בדבר השיטה המעודדת שחיתות. זה מתחיל בכך שהטפל נתפס כעיקר וממילא העיקר נתפס כטפל. ביומיום התקשורתי מועלית שוב ושוב הטענה שאנשי השלטון דואגים לשרידותם האישית ולא למילוי השליחות שהוטלה עליהם על-ידי העם. זה נאמר על הפוליטיקאים ולעתים קרובות שלא בצדק.

לשים לב לדקויות

מה שלא טורחים לכתוב ולומר הוא שטענה זו נכונה, וביתר שאת, ביחס לפקידים שלא נבחרו על-ידי העם ושלמרות העובדה שלא נבחרו, כל עניינם הוא להשליט את השקפת עולמם על הכלל. והתקשורת, חלק ממנה - לא רק שהיא משלימה עם המציאות הזאת - היא אף מטפחת אותה, בטענה שמדובר בבני האור שנלחמים בבני החושך. כעת מתגלה לעין כל שבני האור חשוכים לגמרי. כאמור, המציאות הזאת אינה חדשה, כעת היא רק נחשפת. האליטה מתגלה כירודה ביותר מבחינה מוסרית. גם המרגלים ששלח משה נמנו על האליטה של עם ישראל. ומיד אחרי שהתחילו לדווח, וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ--כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ. מה הציק לו שככה התפרץ? מסתבר, אומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', שכלב הבחין בכך שהם הפכו את הטפל לעיקר וממילא הבין כי הם מתכוונים להפוך את העיקר לטפל. ומגישה כזאת, ידע כלב, טוב לא יכול לצמוח.

בלי חשבונות מיותרים

בניסוח השליחות משה אומר למרגלים: [יח] וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ--הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב. [יט] וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ--הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה--הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים. עד כאן זה ריגול צבאי לכל דבר; האם ניתקל בכוח חזק או חלש? האם הערים מבוצרות או פרוזות? אחר כך בא עניין נוסף, מה נרוויח מזה שנכבוש את הארץ, מה יהיה שכרנו?: [כ] וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם, וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ... בעיני משה, וכך גם הבהיר למרגלים, העיקר זה ביצוע המשימה, בזה יש להתמקד. בנוסף לכך יש להתייחס לתועלת שתצמח לנו מכך. המרגלים חזרו אחרי ארבעים יום ודיווחו: ...בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. רגע, אבל הנושא הזה היה אחרון בהגדרת המשימה שקיבלתם, מדוע הוא מוצג ראשון?

לא לחרוג מהגדרת השליחות

ומה עם החלק הראשון בהגדרת המשימה? על כך הם ענו: אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. את ה-אֶפֶס הזה יכלו להוסיף רק על-רקע ההקדמה של החלק השני לראשון. את זה שמע כלב ונדלק: וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה... אם הם הפכו את הסדר, אם הקדימו את הדיווח על התועלת הצפויה מביצוע המשימה לפני שדיווחו על המשימה עצמה, סימן שהם עושים חשבונות צדדיים, עירבו פה אינטרסים אישיים ודעות פרטיות. כי כאשר שולחים חייל במשימה מוגדרת, לבחון מהי הדרך הנכונה ביותר לכבוש יעד מסוים, אסור לו להביע דעה לגבי עצם המשימה, אם שווה או לא שווה להשקיע מאמץ בכיבוש. גם לא שאלו אותו אם המשימה אפשרית או לא, ממילא אין זה עניינו להביע דעה. אולי אחר כך, אחרי שישלים את המשימה, יוכל להביע דעה, לא קודם.

ניסיון למזער נזקים

כלב הבין היטב את הרעיון הזה ואכן דבק בביצוע המשימה בלי לעשות שום חשבונות. האמת היא שכבר בשלב מוקדם הוא זיהה את הלוך הרוח של חבריו וחשש מאוד פן ייסחף אחריהם. מה שקורה לרבים וטובים אצלנו. מן הסתם, באותו שלב מוקדם הוא לא היה לגמרי בטוח שאמנם יש להם כוונות כאלה, אבל סימנים לכך הוא זיהה. שעל כן, כאשר הם מגיעים לאזור חברון, הוא פורש מהם לכמה דקות, רץ למערת המכפלה ומתפלל שבזכות האבות הקדושים הוא ינצל מעצת המרגלים. לכן הוא לא הופתע כאשר שמע את סדר הדברים בדיווח שלהם והבין מיד לאן הם חותרים. הוא ניסה למזער נזקים, אבל הם התעקשו ואף החריפו את הניסוח: אָמְרוּ, לֹא נוּכַל, לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם: כִּי-חָזָק הוּא, מִמֶּנּוּ. כלפי הקב"ה כביכול. ועוד הוסיפו: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא... יוצא לכאורה שכלב הוא שגרם להם להחריף את הניסוחים.

המניע הנסתר

אבל האמת היא שהתפרצותו רק הניעה אותם לחשוף את מניעיהם הנסתרים. כמו שאומרת הכותרת לרשימה זו - כותרת הלקוחה מתהלים (קו, כד) - המאיסה בארץ היא שהניעה אותם. אומנם הודו ואמרו שהארץ היא זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, אבל כדי ליהנות מהחלב ומהדבש צריכים לטרוח הרבה וממילא לא ישאר להם מספיק זמן פנוי לעניינים שנראו להם חשובים יותר, לעסוק בעניינים שברומו של עולם. ועל-פי שכל, הם לכאורה צדקו; שכן העיסוק בעניינים יומיומיים עלול לגרור את המתעסק כלפי מטה עד שישכח את הלמעלה. מזה הם חששו והחשש סביר בהחלט. הרי אנחנו יכולים לראות במו עינינו שזה קורה לרבים, שנסחפים אחרי העיסוק שלהם ויורדים מטה מטה ברוחניות וברמת המוסר. אלא שהקב"ה ציווה לכבוש את הארץ כדי להתעסק בעניינים היומיומיים, הנחותים לכאורה, ובו-זמנית לשמור על רמה רוחנית מירבית.

לדבוק בדרכו של משה

זה גם מסביר את הניסוח המוזר לכאורה של ההתפרצות של כלב: וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה... לכאורה, הרי עד כאן רק המרגלים דיברו, אז מדוע וַיַּהַס אֶת-הָעָם? היכן ראינו שהעם דיבר? וחוץ מזה, מה פירוש וַיַּהַס... אֶל-מֹשֶׁה? וַיַּהַס פירושו השתיק. למה אֶל-מֹשֶׁה? אלא שלכלב הייתה טענה פשוטה: איך בכלל אפשר להיתפס לחישובים של שכל אנושי ולהתעלם ממנהיגותו של משה, מנהיגות שהוכיחה את עצמה כעל שכלית לגמרי? אכן, דוקא אנשים חכמים ואפילו צדיקים עלולים ליפול בטעות כזאת, אבל יהודים פשוטים מאמינים באמונה פשוטה שמכיוון שהקב"ה הבטיח לנו את הארץ, שום כוח בעולם אינו יכול לשנות זאת, ולא משנה אילו חישובים הם יעשו. אל היהודים האלה פנה כלב; ביקש מהם להתעלם מהרעש התקשורתי המחריש אוזניים ולדבוק במשה ובדרכו.

תאריך:  14/06/2015   |   עודכן:  14/06/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה הקריאה בפרשת מרגלים. סיפור המעשה ידוע. בשנה הראשונה לצאת בני ישראל ממצרים עשה משה, הוא ובצלאל בן אורי בן חור וצוות האמנים חכמי הלב אשר עימו, את המשכן ואת כליו, שנה שנייה הקים אותו ושלח מרגלים. הכניסה לארץ של העם הגדול שארון הברית הולך לפניו ולוויו נושאים את המשכן להשכין אותו בלב הארץ ובלבות נאמניה, הייתה על סדר היום המיידי. אם משה שלח על דעת הקב"ה שאמר "שְׁלַח" או על דעתו שלו מפני ששמע בבירור "שְׁלַח- לְךָ֣" על דעתך, איני מצווה עליך, או אם על דעת תביעה המונית של העם שקרבו אליו בערבוביא ואמרו לו "נִשְׁלְחָ֤ה אֲנָשִׁים֙ לְפָנֵ֔ינוּ", (דברים א',כ"ב) היינו הך, אולי לא מזווית ראיית האשמה כפי שנתגלגלה הלכה למעשה אבל מבחינת עיקרה העובדתית של שליחות הנשיאים. הם שבו. כמצופה, הם מסרו דין וחשבון קבל עם ועדה. על כשירותה לישוב ועל ברכת שדותיה ובוסתני פריה - אמרו "טוֹבָ֣ה הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֵ֖ינוּ נֹתֵ֥ן לָֽנוּ" (דברים א', כ"ה). על יכולתו של אשכול הממלכות שישבו בכנען להדוף פולש שאך זה מכבר נתלכד לאומה- אמרו " אֶ֚פֶס, כִּֽי-עַ֣ז הָעָ֔ם הַיֹּשֵׁ֖ב בָּאָ֑רֶץ וְהֶֽעָרִ֗ים בְּצֻר֤וֹת גְּדֹלֹת֙ מְאֹ֔ד..... עֲמָלֵ֥ק יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֣רֶץ הַנֶּ֑גֶב וְ֠הַֽחִתִּי וְהַיְבוּסִ֤י וְהָֽאֱמֹרִי֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהָ֔ר וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ יוֹשֵׁ֣ב עַל-הַיָּ֔ם וְעַ֖ל יַ֥ד הַיַּרְדֵּֽן" (במדבר י"ג, כ"ח-כ"ט).
14/06/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אינני נמנה על מצביעי הליכוד ולכן, לפני כשנה, כאשר התמנה רובי ריבלין לנשיא המדינה, לא ידעתי איך להגיב. לא כל דעותיו המדיניות מקובלות עלי אך אמרתי לעצמי - נמתין ונראה.
13/06/2015  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
שתי פרשיות פליליות מטלטלות את חיינו בחודשים האחרונים - פרשת "פישר-מלכה-דוד" ופרשת "512". השבוע נוספה פרשה חדשה - פרשת ח"כ "אורן חזן".
13/06/2015  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
דווקא עכשיו כאשר וירוס האנטישמיות מציף את אירופה ורבים כבר נדבקו ממנו, בא גוף ישראלי כ"שוברים שתיקה" ומוסיף שמן חם למדורה בוערת כדי להלהיט את התבערה. ומה לגבי מעשי הפלשתינים, מה לגבי חטיפה ורצח שלושה נערים צעירים בחברון, מה לגבי הפיגועים, הדקירות והטילים מעזה, האם זה בא לידי ביטוי בתערוכה המוצגת בשוויץ?
13/06/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בשבוע הספר הנטייה הציבורית היא לדבר על קריאת ספרים, שהרי שמו הוא "שבוע הספר". אולם זה גם שבוע שמפנה את הזרקור אל האוריינות שלנו, אל היכולת שלנו לבטא את עצמנו באמצעות השפה הכתובה, שנדמית כיום כפעולה טבעית, כחלק מחיינו. השאלה - מה משמעות הכתיבה בחיינו האישיים והמקצועיים?
13/06/2015  |  חנה עזר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
באהבת האדם שלה גילמה את הכורח לשמור על ידידות המגשרת על חילוקי דעות עם אנשים מ"המחנה האחר"
דרור אידר
דרור אידר
טבח שמחת תורה אירע בנקודה שבה היינו רחוקים זה מזה. לנוכח ההתגייסות המלאה של העם על שדרותיו, הלחימה כתף אל כתף וגילויי האחווה והערבות ההדדית, החל תהליך התיקון, משקל נגד לחילול השם ה...
יואב יצחק
יואב יצחק
ברק התפטר מכהונתו כשופט אד-הוק בבית המשפט הבינלאומי לצדק (JCJ) בהאג מסיבות אישיות-משפחתיות    מחמת היחס הנבזי והאנטישמי כלפי ישראל, אין צורך למנות מחליף לברק - נגרם מספיק נזק...
שירה כלפון
שירה כלפון
לטווח הארוך, לא ניתן לסמוך על הביטוחים המשלימים של הקופות    בפועל, נמצא את עצמנו עם יותר הוצאות על בריאות ופחות פתרונות נגישים    לאורך השנים, משרד הבריאות אפשר לקופות להוריד ולצמצם...
שמואל פישר
שמואל פישר
היועצת המשפטית לממשלה שִגְרה לאחרונה מכתב למזכיר הממשלה בו היא מאשימה (!) את הממשלה בהמשכת 'הרפורמה המשפטית' - כאילו שמדובר במעשה בלתי-חוקי או במעשה פסול    טענתה כי הממשלה ממשיכה ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il