|
בשלבים ראשוניים קשה לגייס [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
רבים מיזמי ההייטק שמגיעים למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ משפטי בתחילת דרכו של המיזם, חפצים אף בסיוע שלנו בעריכת הכרות עם משקיעים פוטנציאליים. במרבית המקרים, הדיונים שלנו עם היזמים גולשים אף לשאלה מתי כדאי לגייס השקעה.
מיזמי הייטק מתאפיינים בהתבססות על פיתוח טכנולוגי, כאשר ישנה חשיבות רבה אף לבניית התשתית הטכנולוגית באופן נכון. כמו-כן, הקמה מסודרת, מתוחכמת וזהירה של המיזם, תוך היוועצות במומחים הרלוונטיים ובניית תוכנית עסקית מקצועית, נחשבת בתחום ההייטק לחשובה להצלחת המיזם. זאת ועוד, תחום הטכנולוגיה הינו תחום דינמי שמתפתח בקצב מהיר ביותר ולכן נדרשת התקדמות מהירה של חברת ההזנק וגמישות שלה. כל אחד מהמרכיבים לעיל דורש משאבים רבים ותומך לכאורה בגיוס מוקדם. היות שעלויות השיווק והמכירה בתחום גבוהות, אף כאשר הפיתוח של החברה מתקדם יותר והיא מתקרבת למוצר למכירה, הצימאון שלה למימון אינו פוחת.
לצד השיקולים התומכים בגיוס משאבים לחברת הזנק (ויפה שעה אחת קודם), ישנם שיקולים לדחייה בגיוס. ראשית, לרוב למיזמים בשלבים ראשוניים קשה לגייס שכן האופק של המיזם פחות ברור. יתר על כן, גיוס בשלב מוקדם של חברת ההזנק ידרוש וויתור גדול יותר מצד המייסדים ביחס לחלקם בחברה. בנוסף, כניסתו של משקיע עלולה להגביל את חופש פעולתם של היזמים באופן שעלול לפגוע במיזם. כמו-כן, הליך הגיוס צורך משאבים רבים של חברת ההזנק באופן שעלול לפגוע במיזם ולהסיט אותו ממיקוד בניהולו היעיל.
כמובן שכל מקרה דורש בחינה של נסיבותיו הספציפיות, לרבות אופיים של היזמים, מקורות מימון חלופיים (כגון במסגרת תוכניות ממשלתיות) ויכולתם לממן את המיזם מהונם העצמי (למשל באמצעות bootstrapping - הפעלת המיזם ממימון מינימלי מחסכונות הייזמים) ומצב השוק מבחינת השקעות בתחום הרלוונטי, וכן בדיקת השיקולים לעיל לאור הנסיבות.