בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ישיבה בטור עורפי. ראיית עולם של שליטה בתלמיד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
הדרך לחינוך אמיתי
|
המעגל הסגור הזה הפך למטרת מערכת החינוך. היחס למורים כפי שמתבטא בשכרם הנמוך משתקף ביחס החברה לדמות המורה. המורה כאדם אינו מסמל יותר מאומה מלבד היותו מעביר מסרים מתוכנתים שהמערכת דבררה. הדרך לחינוך אמיתי עוברת דרך חשיבה חיובית ובונה
|
לעניין החינוך התוודעתי בשלבים מאז שמשתי כמורה מחליף בבית ספר של החינוך המיוחד בבת ים. עמדתי התגבשה לאחר מכן, כשלמדתי לתעודת הוראה באזרחות במכללת סמינר הקיבוצים. ראיתי בעצמי ודרך מורים אחרים מערכת שמתנהלת בוואקום כי הסביבה כמו חלק מהמערכת הממונה וכי משרד החינוך סובל "מתסמונת הכשל המיומן". במקום לשאוף ולהתרכז בהקניית ערכים ופיתוח אישיות חיובית, עסוקה המערכת בהנצחת תרבות ציונים בלבד הישגיות ריקה מתוכן ערכי ממשי. המעגל הסגור הזה הפך למטרת מערכת החינוך. היחס למורים כפי שמתבטא בשכרם הנמוך משתקף ביחס החברה לדמות המורה ... המורה כאדם אינו מסמל יותר מאומה מלבד היותו מעביר מסרים מתוכנתים שהמערכת דבררה - לא כדי להטמיע יסודות אמינים ותכנים של איכות אנושית, אלא כדי להצליח במבחנים שהמערכת כולה עורכת פולחן סביבם. מעבר לזה שלא נשאר מפולחן הציונים דבר כמעט בדרך להשגת המטרה של אנשים טובים משכילים ומוסריים.. המערכת גם מתעלמת ממה שצופן העתיד הלא רחוק שבו המורים לא יוכלו עוד לאגור כמות מידע שתאתגר את הרשת החברתית שבה התלמידים שקועים וממנה הם לומדים ממילא חלק ניכר הן המקצועות. במצב שכזה מעמדם ולא רק מעמדם אלא תפקידם של המורים יצטמצם לשני מחוזות אפשריים: מחנכים ושומרי סדר בכתות הלימוד. נבחן את שמירת הסדר תחילה. סדר על מה ולמה? במצב שבו המורים אינם מלמדים עוד תוכן עיוני דידקטי מדוע להושיב, למשל, תלמידים בצמדים בטור עורפי? זה לא טבעי ומבטא ראיית עולם של שליטה בתלמידים מתוך נקודת מוצא שהם מועדים להפריע למורה . אבל מה יעשה המורה בכתה "מסורתית" כזאת אם ממילא אין לו ללמד או לחדש לתלמידיו? בטרם נענה על כך, נעבור לאפשרות השנייה, של המורה כמחנך. מורה כמחנך צריך להתרכז בקידום התלמיד לעבר מטרה משולבת: לסייע לו להיות ככל הניתן אדם משכיל, נאור ואנושי. המורה צריך להשתמש בהשכלה אותה רוכשים התלמידים באופן חופשי, להוסיף עליה נדבכים ערכיים, ולהביא ערך מוסף אנושי לאהבת האדם והעולם, מהסוג שחסר מאוד ברשת החברתית בפרט ובשיח המודרני בכלל. רב שיח כזה הוא בעצם דו שיח עם כל תלמיד בנפרד עם המורה בשלב ההטמעה הבסיסית, ולאחר מכן השתלבות ברב שיח עם כל התלמידים הנוכחים - כחלק מבניית סוציאליזציה מתאימה להשלמת התוצאה המבוקשת. ישיבה מסורתית בטור עורפי אינה פתוחה ומסמלת ניכור של המערכת בראיית התלמידים. מרחבי למידה אלטרנטיביים אינם המצאה חדשה ובטח לא שלי,אבל הם מאפשרים לכל תלמיד למצוא את מקומו ולהרגיש שלם עם עצמו ובזה חשיבותם. תלמיד המרגיש טבעי ומשוחרר יהיה קשוב יותר למסרים חיוביים המגיעים אליו - והכוונה להציף רק במסרים חיוביים. (גם ילדים בחינוך המיוחד מתנהגים ברוח דומה אם כי להם צריך לאפשר "להתפרק" כחלק מתוכנית הלימודים על-ידי פיתוח הנושא המועדף עליהם, והתנייתו בהטמעת מסרים לימודיים הקשורים ישירות לנושא .. כדי לא ליצור נתק בין הילד לתחביב חשוב. חשוב להדגיש שבחינוך המיוחד המורה ימשיך לשמש גם כמלמד כי התלמידים יתקשו ללמודו בכוחותיהם ממקורות חיצוניים. הדרך לחינוך אמיתי עוברת דרך חשיבה חיובית ובונה שמעצימה ומעודדת התנהגות ערכית כבסיס לבניית אנשים טובים.
|
תאריך:
|
24/08/2015
|
|
|
עודכן:
|
24/08/2015
|
|
עמית עוז
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
א.כ
|
24/08/15 16:00
|
|
2
|
|
אהרון שחר
|
24/08/15 16:26
|
|
|
|
יהודי מפוכח
|
24/08/15 22:04
|
|
"ביטחון איננו רק הטנק, המטוס וספינת הטילים. ביטחון הוא גם, ואולי אף קודם כול האדם! האדם, האזרח הישראלי. ביטחון הוא גם החינוך של האדם, הוא הבית שלו, הוא הרחוב והשכונה שלו, הוא החברה שבתוכה צמח, וביטחון הוא גם התקווה של האדם" - רה"מ יצחק רבין ז"ל, בעת השבעת הממשלה בכנסת ה-13.
|
|
|
יש עתיד ליש עתיד, אחרי שנים מספר בפוליטיקה, יש למפלגה הישג כביר, הישג ששום בחירות לא יבטלו, לא, אין מדובר בגיוס, בגיור, בדיור, ברווחה ובבריאות, שם הייתה עבודה מאוד לא מקצועית, אשר חלקה לא עלה לאוויר, ויתרתה בוטלה עם החלפת הממשלה, כעת מדובר בסלע בזלת, איש לא ייקח להם את ההישג הלאומי האדיר הזה, סיכול מתווה ליצמן. איך אמר לפיד "אדם שחולש על מערכת חיונית כמו מערכת הבריאות, צריך להיות אדם שיושב לצד שולחן הממשלה, נשבע אמונים למדינת ישראל ונוטל אחריות" .
|
|
|
מזה כמאה שנה יש לנו סכסוך מתמשך עם הפלשתינים קודם במסגרת המנדט הבריטי עובר לתוכנית החלוקה שבעקבותיה פרצה מלחמת השחרור ולאחריה נקבע הקו הירוק. שהביא אין ספור פעולות עוינות מצד הפלשתינים ובסיומו של יום מלחמת ששת הימים שהעלתה לשיא את החיכוך עם הפלשתינים.
|
|
|
שעה ש"האינתיפאדה" נוסח אבו מאזן, המכונה מזה כמה שנים בשם "ההתנגדות העממית", ממשיכה להשתולל (הפעם סוף-סוף התקשורת מדווחת עליה!) - זכתה הלחימה נגד מימון הטרור החמאסי בפרט, והטרור בכלל, להישג מהותי ותקדימי עולמי. במה דברים אמורים?
|
|
|
הייתה מדינה, שקשה לי לכתוב את צירופי האותיות המרכיבות את שמה. באותה מדינה פעלה מפלגה, שהצליחה לנצח בשנת1933 בבחירות דמוקרטיות. מפלגה, שגם את שמה איני מסוגל להעלות על הכתב. מפלגה, שמנהיגה החליט להשתית את כל יהבה של המדינה רק על חוסנה הצבאי עם שלל אמירות בדבר עליונותה התרבותית.
|
|
|
|
|
|
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו" מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
|
|
|
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
|
|
|
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
|
|
|
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
|
|
|
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|