|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי

התיקים של תשע"ו

כמה מן התיקים המשפטיים הצפויים לתפוס את הכותרות בשנה הבאה עלינו לטובה (או לא לטובה, תלוי בנקודת המבט) וכמובן - הזכות לשינויים שמורה
18/09/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
שנת ההכרעה [צילום: תומר אוריה, פלאש 90]


אהוד אולמרט וצבי בר
האם יבקש להשתחרר אחרי שני שלישים? [צילום: פלאש 90]

הטיעונים בערעור בפרשת הולילנד נשמעו בדצמבר שעבר. ראש ההרכב, השופט סלים ג'ובראן, היה ב"נבצרות" של חודשיים בשל תפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מדובר במגה-תיק (10,000 עמודי פרוטוקול, 1,000 מוצגים, 700 עמודים של פסק דין, מאות עמודים של ערעורים) וכאשר יש חמישה שופטים – מטבע הדברים ההכרעה נמשכת יותר זמן. אחרי כל זה, סביר להניח שפסק הדין יינתן בחודשים הקרובים. כאן יכולה להיות הפתעה אחת: אם תתקבל בקשת המדינה לשמוע את עדותה של שולה זקן בנוגע לסיועו של שמואל דכנר ליוסי אולמרט – זה יכול להאריך את ההליך לגבי אהוד אולמרט.

במקביל, יישמע בחודש ינואר ערעורו של אולמרט על הרשעתו בפרשת טלנסקי ועל עונשו – שמונה חודשי מאסר. המדינה מבקשת, לאור הרשעה זו, להטיל על אולמרט מאסר בפועל גם בפרשת מרכז ההשקעות (בה הוא לא ערער על הרשעתו ועל עונשו – מאסר על תנאי). התיק הזה הרבה יותר פשוט, וההכרעה בו יכולה להינתן בתוך חודשים בודדים, למרות שגם בו דנים חמישה שופטים.

בית המשפט העליון עשוי גם להכריע בשנה הקרובה בערעורו של צבי בר. מבחינת המעשים בהם הורשע, בר הוא עבריין הרבה יותר גדול מאשר אולמרט: הוא הורשע בקבלת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל בארבע פרשות שונות, לעומת 560,000 שקל בהם הורשע אולמרט בשתי פרשות.

בשולי הדברים: ביוני 2016 ישלים משה קצב ריצוי של שני שלישים מתקופת מאסרו (הוא החל לרצות בדצמבר 2011 עונש של שבע שנות מאסר). האם הוא יבקש שחרור מוקדם? אם כן – לא משנה מה תהיה ההחלטה, יהיה עליה ערעור לבית המשפט המחוזי ואחר כך מן הסתם לבית המשפט העליון.

פרשת פישר
מה הוא יטען? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

משפטם של רונאל פישר, רות דוד ויתר המעורבים בפרשה אמור להתחיל באופן ממשי בשבוע הבא (20.9.15), עם המענה לכתב האישום. ייתכן שהנאשמים, או מקצתם, יטענו שעדיין לא הספיקו לקרוא את כל חומר החקירה. במקרה כזה, השופט משה סובל יתן להם עוד קצת זמן – שבועות אחדים לכל היותר. לאחר מכן הוא ירצה לקיים דיון היערכות ולהתחיל לשמוע את הראיות.

כמה זמן יימשך המשפט? זה תלוי בשאלה גדולה אחת: האם מי מהנאשמים יגיע/יגיעו להסדרי טיעון. אחרי הודאתו של ערן מלכה, עם עדת המדינה והתיעוד הרב שבידי המדינה – מצבם של הנאשמים לא נראה טוב, בלשון המעטה. מצד שני, עד עכשיו שמענו רק את הצד של התביעה, כך שהתמונה כמובן אינה מושלמת. ובכל זאת נראה, שזהו תיק שממש קורא להסדרי טיעון. הכי מעניין יהיה לראות מה יטענו פישר ודוד.

בשולי הדברים: המשטרה אמורה לסיים את החקירה בנוגע להתנהלותה של דוד כאשר הייתה פרקליטת מחוז מרכז – חקירה שמנוהלת בחוסר חשק ניכר. לא נתפלא אם המסקנה תהיה שיש לסגור את התיק בשל התיישנות והעדר ראיות.

פרשות פינטו וארביב
הגיע הזמן לקבל החלטות

בית המשפט העליון אמור להכריע בשנה הקרובה בערעורו של הרב יאשיהו פינטו על חומרת עונשו – שנת מאסר בפועל. השאלה היא, האם מבחינת מצבו הרפואי של פינטו יהיה טעם לדון בערעור. במקביל, ממשיכים יהודה וינשטיין ושי ניצן למנוע את השלמת החקירה בענייניו של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל: מדוע התאבד, האם היו שותפים לחשדות שיוחסו לו, האם חקירות נפגעו או שובשו בשל אותם מעשים נטענים.

גם בפרשת ארביב יגיע הזמן לקבל החלטות, לאחר שהחקירה נמרחת זמן רב בצורה שמעוררת תמיהות ואי-נוחות. אם פינטו לא יוכל להעיד נגד ארביב, תצטרך המחלקה לחקירות שוטרים להחליט האם יש לה די ראיות נגדו, או שהתיק ייגנז מחוסר ראיות. לפי האיטיות שבה מתנהלת החקירה, מתקבל הרושם שיהיו מי שלא יצטערו אם בסופו של יום לא ניתן יהיה להשלים אותה.

בשולי הדברים: בחודשים הקרובים צפויה הכרעת הדין בעניינו של ניצב בדימוס ניסו שחם, המואשם בעבירות מין. מבין פרשות הניצבים בקדנציה של יוחנן דנינו, זו הייתה החמורה ביותר, וההכרעה בה תשפיע במידה רבה על דימוי המשטרה ועל מעמדה של מח"ש.

פרשות מצגר ובן-אליעזר
ההחלטה קלה יותר [צילום: פלאש 90]

הפרקליטות אמורה להחליט בקרוב האם להגיש כתבי אישום נגד הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, והשר לשעבר בנימין בן-אליעזר, החשודים בקבלת שוחד בהיקפים ניכרים. נראה שההחלטה בעניינו של מצגר תהיה קלה יותר: יש עד מדינה, יש הקלטות, יש מסמכים. בעניינו של פואד נכנסים לתמונה מצבו הבריאותי וגילו המתקדם; ייתכן שההחלטה תהיה להגיש כתב אישום ומיד להתלות את ההליכים.

בשולי הדברים: בחודש הבא יינתן פסק הדין במה שהיה אחד מכתבי האישום המרכזיים בתחום השחיתות העסקית – רכישת 20% ממניות בזק בידי גד זאבי במימונו של מיכאל צ'רנוי. אלא שהזמן העצום שחלף – 15 שנים מהאירועים ו-11 שנים מהגשת כתב האישום – הופך את פסק הדין הזה לחסר חשיבות. כנ"ל לגבי פרשת סימנס וחברת החשמל, בה יוחלט בתחילת 2016 האם להגיש כתבי אישום על עבירות שבוצעו לכאורה בשנים 2005-2000.

מינויים בכירים
המינוי כנראה יוכשר [צילום: תומר נויברג]

לא משנה מי ימונה למפכ"ל המשטרה – צפו לעתירה לבג"ץ נגד המינוי. כך גם לגבי מינוי נציב שירות בתי הסוהר. ואולי גם בחירתו של היועץ המשפטי לממשלה, שיחליף בסוף ינואר את יהודה וינשטיין, תגיע לפתחו של בית המשפט העליון.

הגיע הזמן שבית המשפט יאמר: עד כאן. כמו שאני לא מחליף את שיקול דעתה של ועדת מכרזים, כמו שאני לא מחליף את שיקול דעתה של ועדה לתכנון ובנייה – כך אני לא מחליף את שיקול דעתם של השרים הממנים. אבל זה לא יקרה, כי גם שופטים שאינם אקטיביסטים לא יוותרו על ההזדמנות להתערב במה שהוא לגמרי עניינה של הממשלה. קרוב לוודאי שהעתירות הללו יידחו, אבל העותרים לא יחויבו בהוצאות והדלת תישאר פתוחה להמשך פלישתה של הרשות השופטת לתחומה של הרשות המבצעת.

בשולי הדברים: בג"ץ צריך להחליט גם לגבי מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי, על-רקע פרשת הווילה שלו. אחרי שהכשיר את מינויו של אריה דרעי, לא סביר שבית המשפט יפסול מינוי בשל חקירה שלא הבשילה אפילו לכתב אישום.

הזנה בכפייה
ודאי יעתור שוב

האם החוק המאפשר להזין בכפייה אסירים שובתי רעב הוא חוקתי? השאלה הזו הונחה בחודש שעבר לפתחו של בית המשפט העליון, וניתן להניח שההחלטה תינתן בשנה הקרובה. בהקשר הזה, בניגוד לדברים שבפיסקה הקודמת, בהחלט יש מקום לבחינה בידי בג"ץ: היכן האיזון בין האוטונומיה של הפרט על גופו לבין חובתה של המדינה לשמור על חיי מי שנמצא בידיה? האם החשש מהשלכות ביטחוניות של שביתות רעב, אולי עד מוות, מצדיק לחייב רופאים לתת טיפול בניגוד לרצונו של החולה? לפסיקת בג"ץ בנושא הזה יהיו השלכות משמעותיות, הן לגבי החוק הספציפי והן לגבי החוקתיות של צעדים אחרים, המצריכים איזון בין זכויות הפרט לזכויות הכלל.

בשולי הדברים: עניינו של מוחמד עלאן צפוי לחזור לבג"ץ. צו המעצר המינהלי נגדו לא בוטל, אלא הותלה כאשר מצבו הרפואי היה קריטי, והוא הופעל שוב כאשר מצבו השתפר. עלאן ודאי יעתור שוב, והשופטים יצטרכו לקבל את ההחלטה ממנה הצליחו להתחמק בסיבוב הקודם.

תאריך:  18/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם נניקשווילי / Avraham Nanikashvili   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אייזיק גינדי   איילת  אזולאי   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   אילה גלברד-יעקב   אילה גלברד-יעקב   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלכסנדר משקביץ   אלעד רט   אלעד רט   אפרים ברכה   אריאל קצב   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אריה פטר   אשר גרוניס / Asher Grunis   בני אלג'ם   בנימין (פואד) בן-אליעזר / Binyamin  Ben-Eliezer   גבריאל כהן   גד זאבי   ג'ואי אש   ג'ורג' קרא / George Kara   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גילה קצב   ג'קי בן-זקן   דוד לוי   דוד ליבאי /  Libay David"   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   דניאל  ויטמן   דניאל ויטמן   הלל צ'רני   הלל צ'רני   חיים אייזנשטט   חיים גייר   טל גבאי   טל פרג'ון   טלמן איסמאילוב   יאשיהו יוסף פינטו   יהודה  אזרד   יהודה וינשטיין   יהודה פריד   יהודית שבח / Yehudit Sevah   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל גבעון   יוחנן דנינו   יונה מצגר   יוסי אולמרט   יוסי אלון   יוסי  פריאל   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יחיאל הירש   יניב נפתלייב   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ירון ליפשס   כרמל שאמה-הכהן   לאוניד נבזלין   ליאור קצב   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוטי גלוסקא   מוסיה ארד   מורן פורת   מיכאל מירלשווילי   מיכאל צ'רנוי   מני מזוז / Meni Mazuz   מרדכי גלוסקה   מרים סוקולוב   משה טלנסקי   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה קצב / Moshe  Katsav   משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen    נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   נטלי קוקוי   ניל הנדל / Neal Hendel   ניסו שחם   ניסן  ציוני   נעמי גרנות   סלבה ברשט   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עדנה ארבל / Edna Arbel   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עמנואל ארביב   ערן מלכה / Eran  Malka   צבי בר / Zvi Bar   צבי גורפינקל   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   ציון אמיר / Zion Amir   קרן גורן   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רוי מוצפי   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונאלד איזייב   רונית עמיאל   רונן רוזנבלום   רועי בלכר   רות דוד / Ruth David-Blum   ריימונד גינדי   שאול לגזיאל   שבתאי לגזיאל   שגיא  הר-שפר   שולה זקן / Shula Zaken   שי ניצן / Shai Nitzan    שלומי אילון   שמואל ברודמן   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמחה קרקובסקי   שני טביב   שרון כהנא / Sharon Chana 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התיקים של תשע"ו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ללוין - שאלה
18/09/15 14:18
2
ללוין - ראוי לתקן
18/09/15 15:54
3
מורה מתוסכל
20/09/15 17:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
בית הדין המשפט העליון ידון במאוחד בערעוריהם של המדינה ושל אהוד אולמרט על פסקי הדין במשפט אולמרט בירושלים. כך קבעה (יום ג', 21.7.15) נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור.
21/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
אם כתבי האישום בפרשה 512 יובילו להרשעה, הם יוציאו ממעגל הפשיעה גורמים מרכזיים ביותר הפועלים בו, ואף ישדרו מסר ברור לעבריינים אחרים. כך אומר (יום ה', 16.7.15) פרקליט המדינה, שי ניצן. הוא דיבר בסמינר של עמותת "מורשת המשפט בישראל" בנושא עדי מדינה והסדרי טיעון, בהזכירו שבפרשה זו גויסו לא פחות משבעה עדי מדינה.
19/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
לא עובר שבוע בלי שהעיתונאי דן מרגלית יזכיר בעיתונו לשופטי בית המשפט העליון את העיכוב, שנמשך חדשים ארוכים, בפרסום פסק הדין בעניין אולמרט ופרשת הולילנד.
17/07/2015  |  יוסי דר  |   מאמרים
אהוד אולמרט לא ייכנס לכלא עד לאחר שמיעת ערעורו בפרשת טלנסקי. כך קבע (יום ד', 8.7.15) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, בהסכמת המדינה.
08/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה מבקשת (יום א', 5.7.15) מבית המשפט העליון להטיל על אהוד אולמרט מאסר בפועל בפרשת מרכז ההשקעות, בה נדון בבית המשפט המחוזי בירושלים למאסר על תנאי.
05/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד - הערעור  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בן-אליעזר  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת צבי בר  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
"ההרשעה בטלנסקי - בחריגה מסמכות"  /  איתמר לוין
התביעה: מעשי אולמרט - אי-מוסריות ושחיתות  /  איתמר לוין
"דגל שחור והתנהלות המחייבת מאסר בפועל"  /  איתמר לוין
מי שימן את אולמרט  /  דוד בדין
ליקוי מאורות  /  אריה אבנרי
תסתכלו בעיניים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il