הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   ביטוח  משפט  פסיקה  רכב/תחבורה 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 דרליצ'מן קורל
 נשר עודד
 שוב צבי
 מילשטיין נועה
 וינרוט יעקב
 שרמן יהושע
 רייכמן רן
 זוקין קרן
 וינרוט דב
 איינס ליאב
 פפיש ליאור
 טבול מתן
 דרוקר משה
 אשכולי-יהלום אוריין
 שוב אביעד
 שפינט-סיראי שרון
 וינרוט יחיאל
 שמעון גלעד
 יורם מושקט ושות', משרד עורכי דין
 רייך שירה
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
התנ"ך והשכל הישר או ה-DSM
03/08/2017   |   יגאל כנען
 
 
 
הפנינים של פיליפ
03/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
fake news בשידור חי
03/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
שורמן פיצח בשעה וחצי
03/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
ואתחנן אל ה' בעת ההיא
03/08/2017   |   ציפורה בראבי
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)
יום חול
[צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

בית המשפט שוב נדרש לשאלה האם פציעה בזמן טעינת משאית היא תאונת דרכים. הפעם נפסק שהתשובה חיובית

▪  ▪  ▪
בניגוד לתפישה המקובלת ולאינטואיציה הבסיסית שלנו, לא כל אירוע תאונתי שמתרחש בכביש ומסתיים בפגיעה בגוף, עונה להגדרה של "תאונת דרכים" כפי שמתכוון אליה החוק. בבסיס חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים עומדת תכלית ראויה ביותר: לסייע לנפגעים לקבל פיצוי מהיר ולפשט ככל שניתן את ההליך. אך בצד הרעיון הנעלה, החוק שופע חסרונות לא מבוטלים. הגדול שבהם הוא ההגדרות העמומות והמבלבלות של המונחים המרכזיים ביותר בו: מהי תאונת דרכים ומהו שימוש ברכב מנועי.

החוק תוקן טלאי על טלאי, מ"כוונות טובות" אומנם ובהשפעה של מקרה מורכב כזה או אחר, אך כתוצאה מכך הגדרותיו כיום רוויות סתירות ומזמינות פרשנויות בלתי פוסקות. כאמור, מצב זה גורם לכך שלא כל אירוע בדרכים שנתפס בעיני הדיוטות כתאונת דרכים לכל דבר ועניין, הוא אכן כזה מבחינה משפטית. מכל מקום, חברות הביטוח לעיתים מנצלות בלבול זה ומקשות מאוד על מבוטחים בקבלת פיצויים, בטענה שכלל לא מדובר בתאונות דרכים, לכן אין אירוע ביטוחי ואין חובת פיצוי.

החוק, כאמור, מורכב מאוד ושופע סתירות. לדוגמא: פגיעת גוף במהלך טעינה או פריקה של מטען מקימה "חזקה" (הנחת מוצא) שהאירוע אינו מהווה "שימוש ברכב מנועי", ועל כן אינו עונה להגדרה של תאונת דרכים. חברות הביטוח לעיתים ממהרות לדחות דרישות לפיצויים בטענה שהנזק נגרם אגב פריקה או טעינה, וככזה אינו בא בגדר תאונת דרכים, ונפגעי תאונות מנהלים הליכים משפטיים מייגעים שמתמקדים בעצם השאלה אם תאונה מסוימת אירעה בנסיבות של פריקה וטעינה, אם לאו.

מקרה שהוכרע לאחרונה (9.9.15) בבית משפט השלום באשקלון ממחיש את הבעיה. שם דובר על נהג משאית שנפגע כאשר נסגרה על כף ידו דלת הארגז של אותה משאית. הנהג העמיס חול על המשאית בעזרת טרקטור שהביא לשם כך. לאחר העמסת החול ומשהתחיל בנסיעה גילה, כי דלת הארגז של המשאית לא נטרקה ולא נסגרה הרמטית. הוא ירד מהרכב, החל לנקות את המסילה של הדלת, ניסה לסגור אותה - ובמהלך ביצוע פעולה זו נפגע בידו.

חברת הביטוח דחתה את דרישתו לפיצויים בטענה, כי לא מדובר בתאונת דרכים. זאת, הסבירה, מאחר שהמקרה התרחש בנסיבות של טעינת מטען למשאית (העמסת חול) - והרי חזקה היא, על-פי החוק, שפגיעה במהלך פריקה או טעינה אינה שימוש ברכב מנועי, ולכן אינה תאונת דרכים. פסק הדין התמקד בשאלה אם האירוע התרחש במהלך פריקה וטעינה ובסופו של דבר קיבל את עמדת הנפגע.

השופטת סבין כהן סברה, שאין היגיון בטענתה של חברת הביטוח. אילו אירע הדבר במהלך טעינת החול, אין סיבה שהנהג יסע במשאית - לפני האירוע אך לאחר העמסת החול - כ-40 מטרים ויעצור, הסבירה השופטת. נסיבות האירוע ומנגנון הטעינה של המשאית מלמדים דווקא על כך שהתאונה התרחשה לאחר סיום פעולת הטעינה:

"לאור מנגנון ההעמסה, כפי שמתואר, הרי שלא סביר, כי כחלק מפעולת הטעינה הנהג יבחין בכך שהדלת אינה סגורה היטב. אם היה מבחין בכך, היה הדבר עם סיום הפריקה הקודמת. הנהג אינו צריך לפתוח את הדלת לצורך העמסת הסחורה, פתיחת הדלת אינה מהווה חלק מפעולת העמסת הסחורה וגם בזמן הפריקה, פתיחת הדלת בוודאי אינה נעשית על-ידי הנהג ידנית, אלא מתוך תא הנהג".

נקבע אפוא שהתאונה אירעה לאחר סיום הפעולה של העמסת חול, כאשר הנהג עצר את הרכב וביקש לנקות את החול מהמסילה כדי לטרוק את דלת הארגז, להשלים את הנסיעה בבטחה ולא לסכן את הנוסעים בכביש. לכן נקבע, כי במקרה זה הייתה תאונת דרכים וחברת הביטוח חויבה לפצות את הנפגע בגין נזקיו.


הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בנזיקין, ביטוח ומשפחה.
תאריך:  20/10/2015   |   עודכן:  20/10/2015
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)

מועדון הבלוגרים עוקבים: 0לקבלת רשימות ארתור בלאייר לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יום חול
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
20/10/15 20:29

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
דרכיה של הפוליטיקה הישראלית הן נפתלות ומלאות בהפתעות, יזם הייטק לשעבר בשם נפתלי בנט שעשה אקזיט מוצלח הצליח להשתחל למערכת הפוליטית, לשקם מפלגה ולעמוד בראשה ולהפוך לשר חינוך בישראל, עכשיו רוצה יזם הייטק לשעבר אחר, בשם ניר ברקת, שעשה אקזיט מוצלח גם הוא והתברג לפוליטיקה המקומית כראש עיריית ירושלים להשתלב בליכוד ולרשת את בנימין נתניהו כראש ממשלה. הוא כבר התחיל "לחמם את המנועים".
20/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |  מאמרים
באחד מימי ששי בתחילת פברואר 1989 לעת היותי אזרח מהשורה, פנה אלי (מי שהיה סגני בבסיס צאלים) אל"ם שלמה לווין בתפקידו כסגן קשנ"ר, וביקש את הצעתי היכן לרכז ביום ראשון וכיצד ראוי להפעיל את חיילי השריון הנמצאים בחופשת שבת, כדי לאתר את גופתו של אבי סספורטס הי"ד, שנחטף יום קודם בידי החמאס ליד צומת הודיה.
20/10/2015  |  אמציה חן  |  מאמרים
מתוך ניתוח הסכנות הצפויות לאנושות מידיו של הטרור האסלמי המתפשט בעולם כמגיפה מדבקת, מנסה עולם המדע המערבי לחזות פני עתיד ולמצוא פתרון לבעיה חדשה המהווה איום אסטרטגי חמור והיא: הפעלה של טרור גרעיני ורדיולוגי כולל שימוש בפצצות מלוכלכות. אחד הגופים שחקרו את פוטנציאל הסכנות הוא "הפדרציה של המדענים האמריקנים" שממצאיה והערכותיה מגיעים אל כול גופי המודיעין והביטחון המרכזיים של ארה"ב. נייר העמדה שהכינו מומחי "הפדרציה" מצביע על מספר מוקדי סכנה של טרור גרעיני.
20/10/2015  |  עמי דור-און  |  מאמרים
חג העוני חל היום.
20/10/2015  |  ציפורה בראבי  |  מאמרים
בתחילת חודש אוקטובר ירדה מעל גלי האתר התוכנית "יומן השבוע", אשר שודרה בימי שבת בבוקר ברשת ב' מאז שנות השישים העליזות.
20/10/2015  |  רועי אורן  |  מאמרים

פורומים
ביטוח
משפט
פסיקה
רכב/תחבורה
כתבות מקודמות
מלון כורש
כורש - מלון בוטיק חדש
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט