|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המדריך ליבואן המקביל

בעקבות פסק דין מחסן היבואן נגד טומי הילפיגר נושא היבוא המקביל הוסדר לאחרונה בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון בו הובהרו היחסים בין היבואן הרשמי ובין יבואנים מקבילים תוך שמירה על זכויות היצרן וכלל התחרות ההוגנת
27/10/2015  |   סער גרשוני   |   מאמרים   |   תגובות
סער גרשוני. מדריך קצר [צילום: יח"צ]

ביום 15.2.2015 דחה בית המשפט העליון את בקשת טומי הילפיגר וסקאל לקיום דיון נוסף בתיק ובכך חתם פרשה אשר התנהלה במשך במשך כחמש שנים בין מחסן היבואן אשר מייבא ביבוא מקביל פרטי לבוש מקוריים לבין טומי הילפיגר המעצב הידוע וחברת סקאל שהייתה באותה העת היבואנית הרשמית של המותג.

בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון וההלכות שנקבעו אנו נתקלים לא מעט בשאלות של יבואנים מקבילים ורשמיים כיצד להתנהל מעתה ואילך בעקבות הקביעות המשפטיות של פסק הדין.

על-מנת לסייע ליבואנים השונים יצרנו את המדריך הקצר הזה אשר מכיל מספר כללים אשר אמורים להבהיר את משמעות פסק הדין ואת ההתנהלות הראויה המצופה מיבואנים מקבילים על-מנת שלא לפגוע ולהפר זכויות של צדדים שלישיים כגון יצרנים ויבואנים רשמיים.
בעת שקוראים את המדריך חשוב לקחת בחשבון את הגישה הכללית של המערכת המשפטית בישראל, והיא, שמדינת ישראל מעודדת את היבוא המקביל ורואה בו כלי אשר משכלל את התחרות ההוגנת בין היבואנים השונים ואמצעי רלוונטי להורדת יוקר המחיה בישראל.

עוד חשוב להבהיר, כי למרות הגישה הבסיסית, המערכת המשפטית ערה לחשש שיבואן מקביל "ירכב" על זכויות או מוניטין היצרן או יגרום להורדת השירות והטיב עובדה שיכולה להרתיע יצרנים של מוצרים מהחדרת מוצריהם לישראל ועל כן יש לשמור על כללי התחרות ההוגנת:

- יבוא מקביל הינו יבוא של מוצרים מקוריים בלבד - נקודת המוצא כאשר עוסקים ביבוא מקביל הינה שיבוא מקביל הינו יבוא של מוצרים מקוריים בלבד. חשוב להדגיש כי אם היבואן מייבא מוצר שאינו מוצר מקורי, הוא מפר זכויות קניין רוחני של היצרן, חשוף מבחינה משפטית, ועלול להיתבע בגין ההפרות הללו על-ידי היצרן הרלוונטי עובדה שיכולה לגרום ליבואן המפר להוציא מכיסו סכומי כסף ניכרים לצורך ניהול ההליך המשפטי ובמידה שייקבע כי אכן הפר את זכויות היצרן, גם לשלם פיצויים והוצאות משפטיות.

על-מנת להימנע מחשיפה משפטית זו, על היבואן המקביל לברר בוודאות מוחלטת כי המוצרים אותם הוא עומד לייבא מקוריים. לשם כך יש לבקש מהספק אשר מוכר את המוצרים אותם מעוניינים ליבא לשלוח הוכחות עובדתיות כי המוצרים מקוריים. הוכחות יכולות להיות, חוזה עם היצרן או עם גורם מורשה אחר מטעם היצרן, תעודת מקוריות, חשבוניות רכישה מהיצרן וכדומה.

בנקודה זו יש לקחת בחשבון כי ישנן מספר מדינות ידועות כ"מובילות" את תחום הזיופים. במדינות אלו ניתן לקבל כל מסמך שתבקש, העיקר שתרכוש את הסחורה. כאשר מדובר במוצרים שמקורם במדינות אלו חשוב להיזהר שבעתיים ולבדוק, היטב, ובאמצעות תיעוד נוסף ככל הניתן, כי אכן מדובר בסחורה מקורית.

- יש להצהיר ולסווג את הסחורה כראוי ברשויות המכס - מומלץ שלא לנסות ולהתחכם עם רשויות המכס ולהצהיר כראוי על המוצרים אותם מיבאים ולשלם עבורם מכס ראוי, בהתאם לכל דין. ניסיון התחמקות ו/או דיווח שאינו מלא או נכון יכולים לגרום לעיכובים (אשר כמובן יעלו את מחיר האחסנה של המוצרים עד שיחרורם) ובנוסף לגרום לבדיקות נוספות, קשיים נוספים וכן להשפיע על בהתאם גם על משלוחים עתידיים אשר בכוונתכם ליבא לארץ.

המלצה נוספת אשר יכולה למנוע עיכובים היא לצרף את התיעוד אשר קיבלתם כהוכחה למקור הסחורה ומקוריותה. כחלק מפעולותיהם רשויות המכס דואגים לבצע בדיקות מדגמיות ולעכב סחורות החשודות כמזויפות. במקרה שמתעורר חשד כזה במקביל לעיכוב נשלחת לבאי-כוח של היצרן התראה והם יקבלו דוגמאות מהמוצרים המעוכבים על-מנת לבחון את מקוריותם.

לצערנו, היו כבר מקרים שבהם היצרן קבע כי מדובר במוצר מזויף, למרות שבפועל המוצרים אכן היו מקוריים (עובדה שהתגלתה במסגרת הליך משפטי), לעיתים ההודעה בדבר היות המוצרים מזויפים נובעת מרצונם של יבואנים רשמיים לעכב, להרים קשיים ולמנוע תחרות.

- על המוצרים לעמוד בכל התקנים הרלוונטיים - חשוב מאוד לוודא שהמוצרים אשר אתם מיבאים עומדים בכל התקנים ועאברו את כל הבדיקות הדרושות על-מנת שלא לסכן את הצרכנים והמשתמשים בהם. הדבר חשוב שבעתיים כאשר מדובר במוצרים חשמליים או כאלו המיועדים לגיל הרך, מה גם, שאחת הדרכים לנסות ולמנוע יבוא מקביל הינה פניה למכות התקנים ולרשויות נוספות בטענה כי המוצרים לא עברו תקינה ראויה ועל כן מסכנים את ציבור הלקוחות ופוגעים בשם ובמוניטין של המוצר והיצרן (ולעיתים גם של היבואן הרשמי)

- בדיקה כי המוצרים אינם מפרים זכויות קניין רוחני של צדדים שלישיים - בדרך כלל כאשר מיבאים מוצר הוא כולל בתוכו סימני מסחר, זכויות יוצרים של היצרן ולעיתים של היבואן הרשמי (חוברת הפעלה בעברית, אזהרות וכדומה), בנוסף, בהתאם לחוק על כל מוצר שמיובא צריכים להופיע פרטי היבואן הרלוונטי. פעמים רבות היבואן הרשמי דואג לסמן ולצרף את ההודעה כחלק מהמוצר עצמו ולא על-ידי הדבקת מדבקה על האריזה. לכן קיימת חשיבות לבדוק את הפרטים הללו, זאת, על-מנת למנוע חשיפה משפטית בטענות להטעיה או הפרת זכויות קניין רוחני. בהתאם חשוב מאוד לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום על-מנת שיבצעו עבורכם את הבדיקה האמורה טרם הכנסת המוצרים לישראל.

- יש לפרסם את המוצרים באופן ראוי ולא מטעה - בית המשפט העליון כינה את המבחן העיקרי לבחינת הוגנות פעולות יבואן מקביל אל מול יצרן ויבואן רשמי בשם "מבחן החסות". מטרתו של המבחן היא לברר ולוודא שהיבואן המקביל לא מטעה את הצרכן לחשוב שהמוצר אותו הוא מפרסם ומוכר קשור ליצרן או ליבואן הרשמי ועל כן המוצר גם לא נהנה מה"חסות" של היצרן (שהינו לרוב גם בעל סימן המסחר).

השורה התחתונה של מבחן זה הינה פשוטה. בית המשפט יבדוק את הפרסומים ויצפה שבמסגרתם היבואן המקביל יבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי המוצר לא יובא ביבוא ישיר מהיצרן ולכן אינו נהנה מ"חסותו". הדרך הפשוטה ביותר היא פשוט לציין כי המוצר יובא ביבוא מקביל. ביטוי זה מבהיר לצרכן הרלוונטי את המצב ומונע הטעיה. כאמור, ישנן דרכים רבות בהן ניתן להעביר את המסר בכל מקרה, גם בנקודה זו חשוב להיוועץ תחילה עם עורך דין הבקיא בתחום

חשוב לציין שהבהרה זו צריכה להופיע בפרסומים שונים כגון, פליירים, שלטים, אתר אינטרנט (רצוי בדף הראשי, אך אין חובה בכל דף באתר).

יש לציין כי ככל שמדובר במוצר שאינו מוצר צריכה פשוט (כגון מכשירים חשמליים וכדומה) או מוצר אשר כולל גם שירות נוסף כגון (שירות אחריות או תיקונים) או מוצרים שהם "סוג ב'" החשש להטעיית הצרכן או פגיעה במוניטין של היצרן/היבואן הרשמי/המותג גובר ועל כן בית המשפט יטיל אחריות גבוהה יותר על היבואן המקביל בכל הקשור להבהרות הנדרשות כמו גם המשמעות הנובעת מכך שמדובר במוצר המיובא ביבוא מקביל ואינו נהנה מאחריות של היבואן הרשמי (אשר מגולמת בו בעצם, אחריות של היצרן עצמו).

מכאן, שככל שהחשיבות של השירות המשלים או האחריות רלוונטית יותר במסגרת קבלת ההחלטה לרכישת המוצר, כך נדרש היבואן המקביל להבהיר ביתר פירוט את ההבדלים בין רכישת מוצר אשר יובא ביבוא מקביל לבין רכישת מוצר מהיבואן הרשמי.

- יבואן מקביל אינו יכול "לרכב" על יצרן או יבואן רשמי - הגם שברוב המקרים, סימן המסחר והמוניטין שייכים ליצרן ולא ליבואן הרשמי, עדיין ישנם מקרים בהם פעילות אסורה או נוגדת את דיני התחרות תהווה פגיעה בזכויותיו של היבואן הרשמי.

כך, לדוגמה, בהתאם לפסק הדין בנושא מחסן היבואן, יהיו מקרים בהם פעולות של יבואן מקביל יחשבו כ"רכיבה" על מסע פרסום משמעותי ומושקע אשר נועד להחדיר מוצר או מותג חדש של יצרן או יבואן מקורי ובית המשפט עלול לראות במקרים כאלו את הפעולות הנ"ל כתחרות לא הוגנת ועשיית עושר ולא במשפט, עובדה אשר תזכה את היבואן המקביל או בעל סימן המסחר בפיצוי.

מקרה נוסף, יכול להתעורר במקרים בהם מתבצעת הטעיה של הצרכן (בין אם מכוונת או שבחוסר שימת לב). כך, לדוגמה, במקרה בו עסקינן במוצר חשמלי הכולל אחריות של היבואן הרשמי (אשר מקבל לצורך כך הסמכה של היצרן).

כאמור במקרים אלו על היבואן המקביל להבהיר כי האחריות אשר ניתנת למוצר (ככל שניתנת) הינה שלו ו/או של החנות המוכרת ולא של היבואן הרשמי. אציין, כי כבר היו מקרים בהם צרכנים הוטעו ובעת רכישת מוצר חשמלי אשר יובא ביבוא מקביל נאמר להם כי המוצר נהנה מאחריות היבואן הרשמי, כשבפועל המוצר לא נהנה מאחריות זו

כאמור, מדריך זה הינו מדריך קצר אשר כולל מספר כללים עקרוניים בלבד ומטרתו להסב את תשומת ליבו של יבואן המקביל ולסייע לו להקטין את האפשרות שיפר את זכויות היצרן או היבואן הרשמי. כמו-כן מטרת מדריך זה לסייע ליבואן הרשמי לדעת מהן זכויותיו ומהם כללי התחרות ההוגנת המצופים בתחום היבוא המקביל.

כמובן שמטרתו של מדריך זה אינה להחליף ייעוץ משפטי ראוי ומקיף אשר יעסוק בסוגיות הספציפיות והרלוונטיות לכל יבואן ולכל תחום בו הוא עוסק (ביגוד, מוצרי חשמל, תרופות, מוצרי בניה וכדומה) ועל כן ככל שמתעוררת שאלה מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין העוסק בתחום אשר יוכל לחוות דעתו ולהשיב בצורה ספציפית למקרה אשר מונח בפניו.

משרד עו"ד סער גרשוני מתמחה בתחום זכויות יוצרים
משרד עו"ד סער גרשוני מתמחה בתחום זכויות יוצרים ועוסק, בין היתר, בדיני קניין רוחני, עוולות מסחריות, לשון הרע ודיני מחשבים וייצג את מחסן היבואן במסגרת הערעור והבקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון.
תאריך:  27/10/2015   |   עודכן:  27/10/2015
עו"ד סער גרשוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי עשרים שנה, היא עוד מנגנת. יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל מספק בכל שנה הצצה אנתרופולוגית בשרידי השבט ההוא, שעדיין אוחז בחמת זעם בשני עקרונות: לא מתנקש בודד אלא המון אחראי לרצח: הימין והדתיים; והעיקרון השני: מאז הרצח החברה הישראלית הידרדרה, התבהמה, הקצינה, "עבדים מָשְׁלוּ בָּנוּ, וּפוֹרֵק אֵין מִיָּדָם".
27/10/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
הצעת ההחלטה שהגישו אנשי האוצר לקבינט הדיור, בעניין התוכנית לבנות 3,000 דירות במבשרת ציון, מהווה דוגמה קלאסית למה שאפשר להגדיר כמכבסת המילים של הפקידים: העובדות האמיתיות אינן נוחות לפקידים, אז מה עושים? כותבים דברי הסבר, בניסוח כזה, שהקורא עשוי להבין בטעות שהעובדות הן כמו שהפקידים רוצים שיהיו.
26/10/2015  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
מעיין בכתובים. אין לי כל קושי להבין את הטוויסט המדרשי על הפסוק " וַיְהִ֗י בִּימֵי֙ שְׁפֹ֣ט הַשֹּׁפְטִ֔ים" (רות א',א') "אוי לדור ששופט את שופטיו". אוי לדור שלם, לא רק למאן דהוא הקם לשפוט את שופטיו, אלא לדור בו מעשהו של המאן דהוא הזה נסבל. המדרש מוסיף באורח ציורי, "שהיה אחד מישראל הולך אל הדיין והדיין הולך להלקותו, חוזר הוא ומלקה את הדיין" (לקח טוב) והכל יודעים, ואין הכל מייסרים אותו אחד מישראל, אפשר מגידים בציבור מעשהו ועושים אותו כרוניקה וחדשות ובכך מסתפקים, ואי לכך, אוי לדור שלם בו דרמות כאלה הן מעשה יום יום. אני מבין.
26/10/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הפעם זה אומנם קרה בעיקר ביפן, אבל הונאות מהסוג הזה מתרחשות בכל מקום בעולם ועלולות להגיע בקלות גם לישראל, לכן חשוב להישאר ערניים. תוכנה זדונית, המכונה Brolux, נחשפה בשבוע שעבר על-ידי חוקרי מעבדת הווירוסים של חברת ESET. התוכנה מתפשטת באמצעות אתרים זדוניים לצפייה בתכנים למבוגרים בלבד, ומטרתה העיקרית היא להשיג את הסיסמה לאתרי הבנקים של הקורבנות.
26/10/2015  |  גיל נוילנדר  |   מאמרים
מאז המחאה הציבורית הגדולה לפני כחמש שנים, לא אירע כמעט דבר. הוקמה ועדת טרכטנברג שנתנה כמה צופרים, כמה חברי כנסת חדשים נכנסו לכנסת על-כנפיה ובהם טרכטנברג, סתו שפיר ושמולי. כחלון קיבל 10 מנדטים על סמך ההבטחה להוריד את מחירי הדיור ועל בסיס זה ודרישתו האולטימטיבית, התמנה לשר אוצר, לא סתם שר אוצר, אלא שר אוצר שהוא ממונה על התכנון והביצוע של מדיניות הדיור. עד-כה התוצאה היא אפס אחד גדול ואפילו ירידה מתחת לאפס.
26/10/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il