|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

הפלונטר הסורי

המתיחות בין רוסיה לטורקיה ויוזמתו של נשיא צרפת למלחמה בדאעש ישליכו על המצב בסוריה ויסבכו אותו עוד יותר. הלחימה בסוריה צפויה להסלים בקרוב והאפשרות להפסקת אש ומציאת הסדר מדיני נראית רחוקה מתמיד
02/12/2015  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
פוטין עם חיילים רוסים [צילום: AP]

המצב בסוריה רק הולך ומסתבך, התקווה הקלושה לפני חודש, שהחלה ביוזמה רוסית-אמריקנית ונדונה ב"וועידת ווינה", לנסות ולמצוא הסדר מדיני למלחמת האזרחים העקובה מדם הנמשכת כבר חמש שנים, הולכת ומתפוגגת נוכח המתיחות הקשה בין רוסיה לטורקיה בעקבות הפלתו של המפציץ הרוסי על-ידי הטורקים.

סוריה שהמהפכה העממית בה החלה ב-2011, כחלק מתופעת "האביב הערבי", וכוונה נגד משטרו הרודני של בשאר אסד בדרישה לחופש הפכה לזירת מאבקים עדתיים פנימיים, לכר פעולה של האיסלאם הג'יהאדיסטי הסלפי המנסה להשתלט עליה ובאחרונה גם לזירה של המשך המלחמה הקרה בין רוסיה לבין ארה"ב ובנות בריתה.

המתיחות בין רוסיה לטורקיה עלולה להיות ממושכת ולהשליך על המצב בסוריה ולהחמירו עוד יותר, אין שום מאמצי תיווך בין השתיים והמחלוקת הפכה לעניין של יוקרה וגאווה לאומית, מי ימצמץ ראשון.

האם יהיה זה הנשיא הטורקי ארדואן, שנכשל עד כה בכל הנסיונות לפייס את רוסיה, או הנשיא פוטין שמיהר להפעיל סנקציות כלכליות נגד טורקיה?

מדובר בשני מנהיגים עקשנים, הנשיא ארדואן רואה עצמו כסולטן עותמני ומנהיג איסלאמי חשוב והנשיא פוטין מתנהג כצאר רוסי כריזמתי, עד כה לא נמצאה הדרך הדיפלומטית שתפיג את המתיחות,נראה כי האיבה האישית בין שני המנהיגים גוברת על השיקולים המדיניים, היא התפתחה לסנקציות כלכליות ועלולה להתדרדר גם לעימות צבאי.

רוסיה מאשימה את טורקיה בתמיכה בארגוני טרור בסוריה ובסחר בנפט עם דאעש וטוענת כי הפלת המטוס הרוסי נועדה למנוע את הפצצת צירי האספקה של דאעש לטורקיה ואילו טורקיה מצדה עומדת על כך שהיא רוכשת את הנפט שלה בדרכים חוקיות. ברית נאטו, שטורקיה חברה בה, שומרת על שתיקה אך נראה כי איננה מעוניינת בעימות צבאי עם רוסיה.

אירן מתייצבת לצדו של פוטין

בעוד המתיחות בין רוסיה לטורקיה נמשכת, מפגינה אירן עמדה כביכול ניטרלית כלפי המשבר שנוצר, נשיא אירן, חסאן רוחאני, אמר בסוף השבוע שעבר כי גם רוסיה וגם טורקיה הן שותפות חשובות של אירן והיא איננה מעוניינת במתיחות ביניהן מכיוון "שהדבר אינו לטובת האזור", רוחאני קרא לנקוט צעדים זהירים ולמנוע ארועים כמו הפלת המטוס הרוסי.

אולם, אין לטעות בדבריו של נשיא אירן ומהדאגה שהוא מפגין, מדובר במס שפתיים בלבד, למרות יחסי הכלכלה והמסחר הטובים בין אירן לטורקיה, אירן מתייצבת לצדה של רוסיה במשבר הנוכחי שלה עם טורקיה.

מייד לאחר הפלת המפציץ הרוסי התקשר שר החוץ האירני ג'וואד זריף לעמיתו הרוסי סרגיי לברוב והדגיש את הצורך להילחם בארגוני הטרור בסוריה.

רק בשבוע שעבר ביקר הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בטהרן, נפגש עם צמרת ההנהגה האירנית ותיאם עמה את הפעילות המשותפת בסוריה. אירן היא בת ברית פוליטית ואסטרטגית של רוסיה במזרח התיכון, ופוטין מנסה להדק את יותר את הקשרים עמה לאחר החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעליה כדי להרוויח גם מהבחינה הכלכלית.

האירנים לא מתרשמים מטיעוניו של הנשיא הטורקי ארדואן בכל הקשור למעורבות טורקיה בסוריה, בחודש אפריל האחרון ביקר ארדואן באירן, הוא נפגש עם הנשיא רוחאני ואמר: "לא מעניין אותי הזרם הדתי, שיעי או סוני, מה שמעניין אותי הוא המוסלמים ואנחנו חייבים להפסיק את הלחימה בסוריה".

אולם, מבחינת האירנים, הנשיא ארדואן מחשיב את עצמו למנהיג תנועת "האחים המוסלמים" העולמית (סונית) ושואף במדיניותו למצב את התדמית הזו.

על היחס האירני לטורקיה ניתן ללמוד מדברים שאמר בסוף השבוע הגנרל רחים צפאווי, יועצו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, בפגישה עם קצינים של הבסיג',הוא תיאר את המלחמה בסוריה כמלחמה בין שתי חזיתות, בחזית האחת נמצאות ארצות הברית, ישראל, טורקיה וירדן, ומולן בחזית השנייה נמצאות רוסיה, אירן והחיזבאללה.

הוא הוסיף כי "טורקיה היא צד תומך בטרוריסטים באזור והיא שתפגע כתוצאה מהפלת המטוס הרוסי". האירנים מחזיקים בדעה כי הנשיא ארדואן הוא המנהיג הסוני הבכיר באזור התומך בכל ארגוני הטרור הסונים כמו דאעש, אל-קאעידה, ג'בהת אלנוסרה ועוד, ואכן, סוד גלוי הוא שטורקיה היא זו שתומכת ביחד עם סעודיה וקטר בקואליציית המורדים הסורית המכונה "ג'יש פתח" המבוססת בעיקר על ארגון ג'בהת אלנוסרה שהינו השלוחה של אלקאעדה בסוריה.

אירן מאמצת לחלוטין את העמדה הרוסית בקשר למעורבות השלילית של טורקיה במלחמה בסוריה ותמיכתה בארגוני הטרור, במישור הצבאי היא מתואמת עם מוסקבה ומאז החלו ההפצצות של חיל-האוויר הרוסי על מעוזי המורדים בסוריה הגדילו האירנים את מספר היועצים הצבאיים שלהם בסוריה אשר מנהלים את הקרבות במורדים בחיפוי אווירי רוסי.

עם זאת אין לשכוח כי רוסיה הניעה, ביחד עם ארה"ב, תהליך מדיני למציאת הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה שנקרא "תהליך ווינה" ואשר ספג מכה אנושה כתוצאה מהמתיחות הנוכחית בין רוסיה לטורקיה, אולם לכשתפוג המתיחות הזו והרוסים ירצו לחדש אותו, הם לא יוכלו להתעלם ממעמדה של טורקיה ככוח אזורי חשוב שיש לו גם גבול משותף עם סוריה.

אירן לוקחת את הדברים בחשבון, היא לא מסתכסכת עם טורקיה ומציגה כביכול עמדה ניטרלית, באופן פומבי, אך היא תומכת למעשה בעמדה הרוסית.

לקראת הסלמה בסוריה?

נשיא טורקיה, רג'ב טייפ ארדואן, יצא ב-1 בדצמבר לביקור של יומיים בקטר על-פי הזמנת שליטה, השיח' חמיד בן חמד אלת'אני.
טורקיה מנסה לתאם עמדות עם בנות בריתה סעודיה וקטר בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

שר החוץ הטורקי דאוטולו אמר ב-29 בנובמבר בפגישה של נציגי נאטו בבריסל, כי "טורקיה תתחיל פעולה חדשה עם סעודיה ומדינה אחרת (קטר) להילחם בטרור בסוריה בתמיכה אזורית". נראה כי הכוונה של הציר הזה היא להסלים את המצב בסוריה ולנסות למוטט בכוח את המשטר הסורי. שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר רמז בחודשים האחרונים, כמה פעמים, כי סעודיה תפנה לאופציה הצבאית כדי להפיל את בשאר אסד אם הוא לא יסתלק מן השלטון בדרך מדינית.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-30 בנובמבר מפי מקורות של האופוזיציה הסורית בריאד כי תהייה הסלמה בחזיתות הלחימה בסוריה נגד הצבא הסורי,חיזבאללה והמליציות השיעיות, סעודיה רכשה נשק וציוד צבאי מאוקראינה שאותו היא תספק למורדים. האופוזיציה הסורית מתכוונת להפעיל טילי נ"מ נגד מטוסי חיל-האוויר הרוסי כאות אזהרה לרוסיה שכבר ספג הפלה של אחד ממטוסיה ע"י הטורקים.

למרות המתיחות הגוברת, סעודיה מתנהגת כרגיל וממשיכה בהכנות ל "וועידת ריאד" שתתקיים ב-11-12 בדצמבר כהמשך לשיחות ווינה. סעודיה הזמינה 65 מנהיגי של פלגי האופוזיציה הסורית השונים כדי לתאם נייר עמדה משותף בנושא הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים בסוריה, לכינוס הוזמנו רק מנהיגי אופוזיציה המתנגדים להמשך הישארותו של בשאר אסד על כס השלטון.

אולם גם חלק ממתנגדיו של בשאר אסד אינם מצדדים בטורקיה, הגנרל חוסאם עוואפי, ראש מנגנון המודיעין של "צבא סוריה החופשי" אמר ב-1 בדצמבר כי "רוסיה היא הצד ההגיוני בעולם שיכול לשתף פעולה עם פלגי האופוזיציה הסורית ובהם "צבא סוריה החופשי". הוא האשים את טורקיה כי מאז תחילת המלחמה היא תומכת בקיצונים האסלמיים הטרוריסטים בסוריה וכי יש בידי ארגונו העתקים של הסכמים שחתמו הטורקים עם דאעש לאספקת נפט.

נראה כי פני הדברים הם להסלמת הקרבות בתוך סוריה, ארצות הברית הודיעה כי היא נותנת עדיפות למלחמה בדאעש, שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר הודיע על פריסת כוחות מיוחדים בעירק כדי לפעול נגד דאעש ובין הפעולות שייעשו גם פשיטות על בסיסי דאעש בסוריה. המתיחות בין רוסיה לטורקיה נוצרה בעיתוי שבו מקדם נשיא צרפת הולנד יוזמה להגביר את הלחימה בדאעש ומגייס לשם כך את הקהילה הבינלאומית בעקבות מתקפת הטרור בפריז, שתי ההתפתחויות האלה משליכות ישירות על המצב בסוריה הצועד להמשך הקרבות, האפשרות להפסקת אש ופתיחה במשא-ומתן למציאת פתרון מדיני הולכת ומתרחקת עוד יותר.

תאריך:  02/12/2015   |   עודכן:  02/12/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפלונטר הסורי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
2/12/15 16:10
 
הגוי..
3/12/15 11:18
 
ב.ל
4/12/15 17:53
2
הגוי..
3/12/15 10:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
ישראל אינה חלק מהטלטלה המזרח תיכונית וכמעט שאינה מעורבת בה באופן פעיל. בין אם מדובר בבחירה או בכורח המציאות, המדיניות הישראלית העדיפה עד כה ישיבה על הגדר והתבוננות מהצד על המתרחש. בלי קשר לשאלה המהותית בדבר התבונה שבמדיניות זו, ריבוי האירועים מחייב את ישראל לכל הפחות להפנים ולהבין לעומק את ההזדמנויות והסיכונים הנוצרים עבורה, כתוצאה מהנעשה סביבה. והנה, באזור שמסגל לעצמו דפוסים חדשים לעתים תכופות, תוך שינוי תדיר של האיזונים העדינים בין השחקנים הרבים, פרק נוסף בעלילה הסבוכה נרשם מאז השבוע שעבר עם ההתנגשות הצבאית הראשונה בין טורקיה לרוסיה. הפלת המטוס הרוסי על-ידי הטורקים הבליטה וחידדה ניגודים ואמיתות ברמה הבילטרלית וברמה הבינלאומית.
02/12/2015  |  עמוס ידלין  |   כתבות
רוסיה וטורקיה צהובות זו לזו כבר ארבע שנים. פוטין רוצה לשמר את אסד, וארדואן נמצא עם המורדים. עניין המטוס רק העמיק את הקרע, אבל הוא אינו העיקר. ההתפתחויות בסוריה הן חלק מתמונה רחבה יותר. פוטין סבור שארה"ב פועלת כדי להביא לחילופי שלטון בסין וברוסיה וכמו-כן ברצונה להחליש את סין מבחינה כלכלית, הוא בטוח שהאמריקנים חוששים שרוסיה וסין יערערו את העליונות שלהם.
01/12/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש (יום ב', 30.11.15) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הפגישה בין השניים התקיימה בשולי ועידת האקלים המתקיימת בימים אלה בפריס ובמהלכה דנו שני המנהיגים בנעשה בסוריה.
30/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
לשלושה אירועים חשובים שקרו במהלך החודש האחרון יש השפעה על הזירה הסורית, שעוברת, ותעבור ככל הנראה, עוד הרבה תהפוכות, הפלת מטוס הנוסעים הרוסי ע"י דאעש בחצי האי סיני, התקפת הטרור של דאעש בפריז ואירוע הפלת המפציץ הרוסי ע"י מטוסי חיל-האוויר הטורקי מעל גבול סוריה-טורקיה.
29/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם על צו הכולל עיצומים כלכליים מצד ארצו על טורקיה. זאת, בעקבות המשבר שהתפתח בין המדינות בשבוע האחרון לאחר הפלת מטוס הקרב הרוסי ביום שלישי על-ידי חיל-האוויר הטורקי.
28/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
פוטין עם מנכ"ל גזפרום, אלכסיי מילר [צילום: סרגיי גונייב, ספוטניק/AP]
יאיר נבות
ע"פ הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בשנה שעברה ירד נפח ייצוא הגז של "גזפרום" לאירופה לרמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות ה-70. המציאות הזאת מבטאת סוג של מפלה אסטרטגית מבחינתה של רו...
מתן כהנא
מתן כהנא
הכי קל בעולם זה לספר לעצמך כל מיני סיפורים על ההוא שהטעה אותך, וההוא שהיה אמור להתריע, או אולי אפילו הרגיע אותך, והכי קל להגיד שאתה בעצם עשית כל מה שאתה יכול כדי להתכונן לתרחיש הכי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il