|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (ב)

משתוממים על חוסר הראות שבפשרנות עם הגרעין האירני? לא מבינים את הניתוק מהמציאות בנאום לאומה? פרק ב' בסדרה שחושפת שלא מדובר בתופעה חדשה על האיוולת של נשיאי ארה"ב בכל הנוגע למדיניות הבינלאומית
21/01/2016  |   אליזבט רימיני   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
בעולם משלו. רוזוולט [צילום: AP/Robert Clover]

   אליזבט רימיני
מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (א)

בפרק הראשון הסברנו למה אנו קוראים איוולת, והתחלנו מסקירת פעולותיו של הנשיא וילסון בעת ובעקבות מלחמת העולם השנייה. אבל כמו שאומר הפתגם האמריקני "You ain’t seen nothing yet" - עוד לא ראיתם שום דבר.

הנשיאים הבאים הצליחו להתחמק ממעורבות במדיניות בינלאומית, למרות שבדיעבד ייתכן שזו הייתה נדרשת, פשוט כנראה משום שתקופת כהונתם הייתה די משעממת, להוציא כמובן את משבר 'השפל הגדול' שפרץ בתקופת כהונתו של הרברט הובר. בתקופה זו כיהנו שלושה נשיאים, והם לא נבחרו ליותר מתקופת כהונה אחת. עד שבתחילת 1933 הגיע לבית הלבן הנשיא פרנקלין ד' רוזוולט.

רוזוולט, היטלר, מוסוליני וסטלין

בתחילת 1940 שלח נשיא ארה"ב פרנקלין ד. רוזוולט את סמנר וולס, תת-מזכיר המדינה האמריקני והיועץ הראשי שלו למדיניות חוץ לבדוק מה קורה באירופה, ולנסות לבדוק כיצד ניתן לקיים משא-ומתן ל"שלום". להזכירכם, זה היה לאחר שהיטלר כבר הפר את הסכם מינכן, ולאחר שהוא כבר פלש לפולין, ומלחמת העולם השנייה כבר החלה, אך הקרבות העיקריים שלה טרם התרחשו. באותה תקופה אפילו נוויל צ'מברליין שהיה לקראת סוף כהונתו כראש ממשלת בריטניה כבר הבין ששלום עם גרמניה אינו אפשרי, אבל רוזוולט חי בעולם משלו.

סמנר וולס ביקר בברלין, ברומא, בפריס ובלונדון וגם בבירות פחות חשובות באירופה. ב-12 במרס הוא אף נפגש למשך שלוש שעות עם צ'רצ'יל, שעדיין לא היה ראש ממשלת בריטניה, אלא רק שר הימייה, אשר הסביר לו בין היתר שאת הנאציזם חייבים להביס.

בדוח שהוא מסר לרוזוולט הוא דיווח שצ'רצ'יל הוא אדם "בלתי-יציב, ששותה יותר מדי". לעומת זאת סניור מוסוליני עשה עליו רושם מאוד חיובי. הדוח שלו באופן כללי היה מאוד "ניטרלי". ראוי לציין כי אילו רוזוולט ויועציו היו מגלים מעט עניין בפלישה של מוסוליני לאתיופיה (שנקראה אז חבש) כבר בשנים 1935-36, היו יכולים לתהות על קנקנו האמיתי ללא כל קושי.

יש לציין כי סמנר וולס לא היה המינוי הלקוי היחיד שבוצע על-ידי רוזוולט. הוא גם מינה מספר שגרירים למדינות באירופה שממש עד תחילת המעורבות האמריקנית במלחמת העולם השנייה, ולעיתים אף לאחריה, היו אוהדים של המפלגה הנאצית. הבולט בהם היה שגריר ארה"ב בבריטניה, ג'וזף קנדי (אבא של...).

ב-10 במאי התמנה צ'רצ'יל לראש ממשלת בריטניה, לאחר שהיטלר החל את פלישת הבליצקריג להולנד, בלגיה וצרפת. לקראת סוף מאי 1940 פנה צ'רצ'יל לרוזוולט בבקשה שארה"ב תתערב במלחמה, תחסל אותה בעודה באיבה, ותציל את צרפת שעמדה בפני כניעה. רוזוולט סרב.

יותר מ-400 אלף חיילים ואזרחים אמריקנים, ועוד עשרות מיליוני בני-אדם מעשרות לאומים שילמו את מחיר הטעות, וביניהם גם רבים מבני משפחתי.

אירופה לא הייתה האזור היחיד שלגביו רוזוולט וממשלו גילו בורות מוחלטת. רוזוולט גם לא הבין במלואה את הסכנה של האימפריאליזם היפני. פלישת היפנים למנצ'וריה התרחשה אומנם לפני תחילת נשיאותו כבר ב-1931 אבל זו לא סיבה שלא לפתח מודעות. בכל מקרה ב-1937 החלה מלחמת יפן-סין השנייה.

רוזוולט הטיל על יפן סנקציות כלכליות, והאמין כי בכך הוא פתר את הבעיה (מזכיר לכם משהו?). האשליה כי לא יהיה צורך לפעול צבאית נגד יפן גרמה ככל הנראה לאדישות באיסוף מודיעיני, וגם המודיעין הגולמי המועט שבכל זאת הגיע והצביע על-כך שעומדת להתרחש תקיפה בפרל הארבור לא נוצל. המחדל של פרל הארבור גרם לכך שארצות הברית נקלעה למלחמת העולם השנייה לאחר שהצי האמריקני באוקיאנוס השקט ספג פגיעה אנושה.

במיוחד טעה רוזוולט בהבנתו של מנהיג ברית המועצות המרשל יוזף ו. סטלין. רוזוולט הוּלך שולל על-ידי קסמו האישי של סטלין שהסתיר את אופיו הרצחני. בניגוד להבנתו של רוזוולט, מרגע שהוסר האיום שברית המועצות תיפול בידי היטלר, המטרה האסטרטגית העליונה של סטלין לא הייתה הבסתו של היטלר וסיום מהיר של המלחמה. המטרה שלו הייתה אותה מטרה שעמדה לנגד עיניו כשחתם על ההסכם עם היטלר, ההסכם המכונה הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. המטרה הייתה להשיג לברית המועצות עוד טריטוריות במזרח אירופה וזאת גם אם הדבר יביא להתמשכות המלחמה, ולאובדן רב יותר של חיילים סובייטים, ולא כל שכן חיילים אמריקנים ובריטים.

מסיבה זו סטלין לחץ כל הזמן על האמריקנים והבריטים לפתוח חזית נוספת דווקא בצרפת הנמצאת בקצה הנגדי, למרות שלכולם היה ידוע כי הגרמנים הקימו שם מערך ביצורים אדיר שנקרא "החומה האטלנטית". הוא התנגד בתקיפות לכל תוכנית אלטרנטיבית כמו זו שניסה להציע צ'רצ'יל של פלישה דרך צפון נורבגיה. תוכנית שהייתה עשויה להיות יותר קלה לביצוע מבחינת כמות הכוחות הנדרשים ומידת ההתנגדות שהם ייתקלו בה. אך כמובן במקרה כזה האמריקנים והבריטים היו עלולים להגיע לברלין מצפון לפניו, ובדרך לכבוש את השטחים שסטלין ייעד לעצמו.

סטלין גם לא הסכים לשימוש בכוחות שבלאו הכי היו מצויים באיטליה כדי להתקדם לעבר הבלקנים, אזור שגם אותו רצה לשמור לעצמו. רוזוולט נעתר ברצון לכל הדרישות של סטלין למורת רוחו של צ'רצ'יל.

טהרן ויאלטה
יוזף סטלין [צילום: AP]

פגישתו הראשונה פנים אל פנים של רוזוולט עם סטלין נערכה בוועידת טהרן ב-1943, שם הצליח סטלין לתקוע טריז בין רוזוולט לצ'רצ'יל. למרות בקשותיו של צ'רצ'יל להיפגש עם רוזוולט כדי לתאם עמדות, רוזוולט סרב מתוך התחשבות יתר ברגשות של סטלין. זאת למרות שהיו לו פגישות אישיות עם סטלין באותה ועידה.

ועדיין זה לא היה שיא האיוולת שהפגין רוזוולט בוועידה זו. כאשר סטלין רצה לדון עמו על גורל פולין לאחר המלחמה, ענה לו רוזוולט כי אינו יכול לדון בנושא בשל הבחירות המתקרבות לנשיאות. סטלין הבין מיד כי פולין נפלה לידו כפרי בשל. כזכור, הייתה זו פלישת היטלר לפולין שהביאה לפריצת המלחמה, ואת גורלה הפקיר רוזוולט עקב שיקולי בחירות.

אגב, התקרית הזו בין רוזוולט לסטלין עשויה אולי להזכיר לכם תקרית שאירעה בפסגת הביטחון הגרעיני בסיאול ב-2012 בה קלטו המיקרופונים הפתוחים הבטחה שלחש אובמה לנשיא הרוסי היוצא דמיטרי מדבדב: "אחרי הבחירות אהיה גמיש יותר, שפוטין ייתן לי זמן".

הפגישה השנייה והאחרונה בין מנהיגים אלה התקיימה בוועידת יאלטה בפברואר 1945. המיקום של כינוס הוועידה נכפה על צ'רצ'יל ורוזוולט על-ידי סטלין שהפרנויה שלו מנעה ממנו להתרחק משטח השליטה של המשטרה החשאית שלו. רוזוולט היה באותה עת חולה וחלש (הוא נפטר חודשיים לאחר מכן), ולמעשה הקריב גם את בריאותו כדי לפייס את סטלין, מאחר שבמצבו התקשה לעמוד בקשיי הנסיעה הארוכה עד יאלטה. במהלך הוועידה הוא בילה חלק מהזמן במיטתו עקב מחלתו. גם בוועידה זו הוא לא הסכים לפגוש את צ'רצ'יל לתיאום עמדות או להתייעצות, והוא אף סרב לעשות זאת בפגישה הקצרה יחסית שהייתה לו עם צ'רצ'יל בדרך לוועידה בתחנת הביניים במאלטה.

סטלין השיג בוועידה זו את כל מה שרצה. בוועידה זו הופקרה סופית מזרח אירופה, וניתנה לסטלין דריסת רגל גם בצפון סין, תמורת הבטחה להשתתפות במלחמה נגד יפן זמן מה לאחר סיום המלחמה באירופה. השתתפות שלא העלתה ולא הורידה מבחינת המאמץ האמריקני, ובדיעבד אנו יודעים גם שהייתה לחלוטין לא נחוצה.

ה"תרומה" היחידה של רוזוולט בוועידה זו הייתה הערתו בישיבת המליאה הראשונה של הוועידה כי ארצו לא תשאיר חיילים לאורך זמן באירופה כדי לשמור על השלום, והוא יוציא את הכוחות האמריקנים תוך שנתיים. תגובתו המיידית של צ'רצ'יל הייתה דרישה (הפעם בהצלחה) לכלול גם את צרפת בכוחות הכיבוש, כדי שבריטניה לא תישאר לבדה, וזאת למרות שהוא, כמו גם רוזוולט, תיעבו את הגנרל דה-גול. הסכנה לאחר המלחמה כמובן לא הייתה מחידוש הלחימה של הגרמנים, אלא מהפולשנות הסובייטית. למזלה של מערב אירופה, רוזוולט לא נשאר בחיים כדי לממש את שאמר, ומעט יותר מארבע שנים לאחר מכן ארה"ב אף כרתה את הברית הצפון אטלנטית (נאטו) יחד עם שאר מדינות מערב אירופה.

אין ספק, סטלין אהב מאוד את רוזוולט, צ'רצ'יל הרבה פחות, והראיה לכך הייתה היעדרותו המופגנת מלוויתו של רוזוולט. היעדרות שצ'רצ'יל בסופו של דבר הצטער עליה, אבל לא מחמת הכבוד לרוזוולט, אלא משום שבכך הוא החמיץ הזדמנות לחנוך את יורשו, הארי טרומן.

ולפני שנעבור לנשיא הבא בפרק הבא, נזכיר רק כי לא כללנו בפרק זה את המחדל הנורא של אי-הצלת יהודי אירופה לא לפני מלחמת העולם השנייה, בעת שרדיפת היהודים בגרמניה ובאוסטריה הייתה לתופעה ידועה, ולא במהלך השואה. איננו פוטרים את רוזוולט מאחריות למחדל זה. בכלל לא. אלא שלנושא זה ראוי להקדיש הרבה יותר ממאמר או סדרת מאמרים, וככלל - סדרת מאמרים זו אינה מתיימרת להיות הרשימה המלאה של כל המחדלים של נשואי הסקירה. יש עוד ועוד.

תאריך:  21/01/2016   |   עודכן:  21/01/2016
אליזבט רימיני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (ב)
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
21/01/16 11:46
 
הגוי..
21/01/16 14:10
 
חשדנית
23/01/16 00:17
 
הגוי..
24/01/16 13:25
2
גולדבלט משה
21/01/16 17:04
 
אלטע קאקער
21/01/16 23:28
 
יצחק ר.
21/01/16 23:47
 
הגוי..
22/01/16 00:59
 
בר בע
24/01/16 14:32
3
חשדנית
23/01/16 00:07
 
הגוי..
24/01/16 13:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
ההודעה של הראפר קניה ווסט כי ירוץ לתפקיד נשיא ארצות הברית בבחירות ב-2020 זכתה לתגובות רבות ברשת. כמיטב המסורת, הגיבו מצייצים וגולשי פייסבוק (Facebook) רבים בממים ובהודעות שנונות. כמו-כן, היו גולשים שהקימו קבוצת פייסבוק שטוענת שהגברת הראשונה, לצידו של ווסט, צריכה להיות אשתו, קים קרדשיאן.
02/09/2015  |  יניב הלפרין  |   חדשות
בתוך תקופה של חוסר יציבות המשפיעה על כולם, לפנינו שבוע קל יותר יחסית. קידום אפשרי ברוב התחומים, הביטחון מתחזק ומחשבות חיוביות מדבקות, ואולי כדאי לחשוב על מה שאמר הרבי מברסלב: "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות". זה הזמן "להתרחב". הסכנה היחידה זו אופטימיות מופרזת שעלולה להוביל אתכם לקחת על עצמכם יותר מכפי יכולתכם, לנגוס ביותר ממה שתוכלו ללעוס, להבטיח יותר ממה שתוכלו לממש. נסו לחשוב לפני, לדעת לקבל אחריות.
21/08/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
ששה חודשים לפני ספירת הקולות הראשונים בבחירות המוקדמות באיווה ובניו-המפשייר, המרוץ של המועמדים הדמוקרטים והרפובליקנים לבית הלבן צובר תאוצה. כצפוי, במרכז הבמה ניצבות שאלות על עמדות בנושאים מרכזיים ועל אישיות המתמודדים. הנושאים הקשורים לישראל ממלאים גם הם תפקיד, במיוחד לאור הוויכוח המתמשך סביב עסקת הגרעין עם אירן, אם כי באופן שלא משרת בהכרח את האינטרס הישראלי.
זו השנה השלישית ברציפות בה הפגנה נגד הגעתו לניו-יורק של מחמוד אחמדינג'אד לנאום בעצרת האו"ם מתקיימת. אלא שהפעם, בניגוד לשנים עברו, גורמת ההפגנה נגד הנשיא האירני למלחמות יהודים בינם לבין עצמם.
28/09/2008  |  עידן יוסף  |   חדשות
29/07/2007  |  -  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il