|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

את מי מייצג יעלון?

ביישום מדיניות האכיפה הא-סימטרית בין יהודים לערבים באיו"ש, נתפס יעלון יותר ויותר כמי שמול יהודים מתחזה לקדוש מהאפיפיור, ומול הערבים - ההפך מזה
26/01/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
יעלון. על מה הוא נסמך? [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

יעלון. סדר עדיפויות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הוויכוח על הפינוי בחברון בין יעלון לבין קבוצת הימין בליכוד והשותפה הקואליציונית מפלגת "הבית היהודי", מעלה מספר סימני שאלה מהותיים לגבי הסוגיה את מי ואת מה מייצג יעלון האיש.
יעלון הוא אדם עתיר זכויות בישראל ועל מה שעשה בשירות העם, מגיעים לו כל ההערכה והכבוד הראויים. אולם, יעלון כיום הוא איש פוליטי, חבר במפלגת הליכוד, נציג מטעם הליכוד בכנסת ובממשלה ומי שאמור ליצג "כהלכתה" את תנועת הליכוד בכל המסגרות ובכל הפורומים בהם הוא משתתף בשמה. אלה פני הדברים בין אם דעותיו האישיות עולות בקנה אחד עם עמדות התנועה ובין אם לאו. השאלה אם הוא חלוק בנושאים שונים על שותפיו לקואליציה או על חבריו לתנועה אינה רלוונטית לתיפקודו, היא רלוונטית לעמדות שיציג בדיונים פנימיים בהם נבחנת מדיניות התנועה ובהם מתקבלות ההחלטות המחייבות את חבריה. אמת זו אינה נכונה רק לגבי יעלון, היא נכונה לגבי כלל החברים בתנועה; היא הנורמה ההתנהגותית היחידה האפשרית במערכת פוליטית תקינה.

הוויכוח האחרון, הפינוי בחברון, מעלה, על-רקע תובנות אלה, שלוש שאלות מרכזיות:

א. מהי דרכו של מנחם בגין, שעליה נסמך יעלון בדבריו?
ב. מהי דרך הליכוד והאם דרך בגין ודרך הליכוד תמיד ולעולם תהיינה בדיוק אותן דרכים?
ג. היכן באמת ניצב יעלון ולפי איזה סדר עדיפויות מקבל יעלון האיש את החלטותיו?

ברשימה זו אני מבקש לעסוק בשני היבטי-ייחוס בלבד: א. התישבות יהודית בארץ-ישראל המערבית; ב. יישום מלא ומאוזן של השוויון מול החוק.

הכרעה לאומית
דרכו של מנחם בגין [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

איננו צריכים לעצור את נשימתנו עד אשר נגיע לגשר, משום שאם נעשה כן, אפשר מאוד שלעולם לא נגיע אליו.

יש בליכוד בוודאי יותר מדעה אחת לגבי שאלת הדרך והשיטה לביצוע המדיניות האמורה, אבל אין מחלוקת יסודית בשאלה העקרונית
▪ ▪ ▪

בשאלה העקרונית של התישבות יהודים בארץ-ישראל, איני מוצא כל הבדל בין עמדותיו של מנחם בגין לבין עמדותיה של תנועת הליכוד. בנושא זה גם עמדותיה של מפלגת "הבית היהודי" מתלכדות עם גישת הליכוד. על-כן, בשאלה זו, שתי המפלגות הן מפלגות אחיות. יש בליכוד בוודאי יותר מדעה אחת לגבי שאלת הדרך והשיטה לביצוע המדיניות האמורה, אבל אין מחלוקת יסודית בשאלה העקרונית. המציאות הנזילה בה אנו חיים, עשויה לפעור פער בין עמדותיו ההיסטוריות של מנחם בגין לבין הצרכים בפועל. במקרה כזה יהיה על תנועת הליכוד להכריע מה עושים וכיצד; בינתיים זו שאלה היפותטית. נסיונו של יעלון להסתתר תחת מעטה "סתמי" הקרוי בפיו "דרכו של מנחם בגין", מזכיר לי שימוש סתמי דומה שעושה השמאל "במשנתו של יצחק רבין"; כאן וכאן אלה דברים בטלים.

אילו עמדנו מול הכרעה לאומית של שלום-אמת והסדר סופי עם העולם הערבי כולו, בתמורה לפשרה טריטוריאלית באיו"ש, היו בוודאי בליכוד ולא רק בו, יותר מדעה אחת לגבי עצם הצורך בפשרה ולגבי אופי הפשרה שאליה יש לחתור. שאלה זו אינה עומדת על הפרק ולדעתי גם לא תעמוד על הפרק בדור הקרוב. על-כן, איננו צריכים לעצור את נשימתנו עד אשר נגיע לגשר, משום שאם נעשה כן, אפשר מאוד שלעולם לא נגיע אליו.

הואיל והליכוד כתנועה תומך בהתישבות יהודים בארץ-ישראל, זו העמדה המחייבת את יעלון כחבר התנועה וכנציג בכיר בשלטון מטעמה. ברור שבדילמות מן הסוג שהתרחש לאחרונה בחברון, צריך יעלון לבחור איזה מין יעלון הוא - חבר הליכוד, חבר הממשלה, שר הביטחון או יעלון בן האנוש על חולשותיו; ועליו לבחור נכון. אם הוא אינו רוצה או אינו יכול להתמודד עם הדילמה, כדאי שייצא לחופשה ממושכת עד שתיווצר שוב זהות השקפות בינו לבין תנועת הליכוד. כעניין של עקרון, אינני מקבל מצב שבו קיימת סתירה מתמדת בין ייצוג המפלגה לבין התירוצים המסבירים פערים נכרים בין ייצוגה לבין תפקידים אחרים הנגזרים מייצוג זה.

בניגוד לחוק
לא חוקי [צילום: מן הטלוויזיה]

שמירה על החוק היא בהחלט דבר חשוב, אבל שמירה סלקטיבית על החוק, גרועה לפעמים יותר מגמישות בעיצוב הגבולות שבין בית-שמאי לבית-הלל בפירושו של החוק.

קצב הבנייה הפלשתינית באיו"ש גבוה בהרבה מהקצב שלנו במסגרת קצב מוגבר זה, שממומן ומקודם פוליטית על-ידי הקהילה האירופית, הולכת ומתרבה הבנייה הלא מאושרת ועל כן גם לא חוקית שלהם באיו"ש
▪ ▪ ▪

גרירת הרגליים של הממשלה ושל משרד הביטחון בתוכה בשאלות של יישום מדיניות ההתישבות המוצהרת בשטחי איו"ש, אינה עולה בקנה אחד עם ייצוג התנועה ודרכה. התופעה אינה חדשה וסיבותיה רבות ושונות. חלק מהסיבות יסודן בטקטיקה חיובית; אחרות נגזרות מנירפוּת שלילית. אפשר להבין את הטקטיקה החיובית; אין סיבה לקבל את הנירפוּת השלילית. כל עיכוב נגטיבי בביצוע, משחק לידי אויביה של ישראל, בין אם בדרך של מתן פרס לסרבנות הפלשתינית ולהתערבות האירופית בעניינים הפנימיים של ישראל ובין אם בפתיחת דלת חד-צדדית לפני הפלשתינים שיקבעו עובדות בשטח לרעת ישראל.

אחת הבעיות של יעלון מול המתישבים ומול חבריו בממשלה, שחזרה ונחשפה גם בוויכוח האחרון, נובעת מגישה בלתי-מאוזנת כלפי המתישבים היהודים באיו"ש בהשוואה לגישתו כלפי מעשי ההתישבות הפירטיים של הפלשתינים. חוסר האיזון נובע מנוחיות פוליטית (אל מול פני הלחצים הפוליטייים מבית ומבחוץ קל יותר להתעמר ביהודים...) שמקומה לא יכירנה בתוכנו. קצב הבנייה הפלשתינית באיו"ש גבוה בהרבה מהקצב שלנו. במסגרת קצב מוגבר זה, שממומן ומקודם פוליטית על-ידי הקהילה האירופית (בתמיכת ארה"ב), הולכת ומתרבה הבנייה הלא מאושרת ועל כן גם לא חוקית שלהם באיו"ש, לרבות שטחי "C" שבשליטה ישראלית מלאה. הטיפול של משרד הביטחון בחריגות אלה, לוקה כבר זמן רב. לעומת זאת, מקפיד המשרד על תגובות מהירות ונחרצות כנגד התישבות יהודית. מאחר שהחריגות היהודיות נובעות לעיתים קרובות מרצון לזרז את הטיפול הממשלתי הנרפה בבקשותיהם ולא לפעול דווקא בניגוד לחוק, נוגדת גישה זו שאותה מיישם יעלון את עמדות הליכוד. שמירה על החוק היא בהחלט דבר חשוב, אבל שמירה סלקטיבית על החוק, גרועה לפעמים יותר מגמישות בעיצוב הגבולות שבין בית-שמאי לבית-הלל בפירושו של החוק.

ביישום מדיניות האכיפה הא-סימטרית בין יהודים לערבים באיו"ש, נתפס יעלון יותר ויותר כמי שמול יהודים מתחזה לקדוש מהאפיפיור, ומול הערבים - ההפך מזה. בהיותו, דה-פקטו, "הריבון" הזמני בשטח הופך הוא בדרכו הגמלונית למכשלה ראשית על דרך יישום עמדת הליכוד בשאלת יישוב הארץ ובכך קונה לעצמו יותר ויותר מתנגדים. הדברים הקשים שהוא מטיח מפעם לפעם בימין הליכודי או בבנט, אינם משכנעים משום שהם מתחמקים מליבת הדיון.

אם הגיע יעלון, כאיש ליכוד, למצב בו הוא נזקק לסנגוריה של ציפי לבני ומרעיה לשעבר בקדימה, הוא עבר בהחלט כברת-דרך ארוכה בכיוון הלא נכון. כדאי שלא ינער מעצמו את הביקורת בתירוצים בנאליים העוסקים בסיגנון במקום במהות. כדאי גם שיזכור מיהם בוחריו - הם אינם יושבים בבריסל ולא בוושינגטון. אם הוא אינו כשיר לתפקיד הריבון, אולי באמת הגיע הזמן להעביר סמכות זו לגורם ממשלתי אחר או לוועדת שרים מיוחדת.

תאריך:  26/01/2016   |   עודכן:  26/01/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
את מי מייצג יעלון?
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
26/01/16 14:00
 
רפי לאופרט
26/01/16 20:44
 
מגיב ותיק
26/01/16 21:40
 
אהוד פרלסמן
27/01/16 01:47
 
רפי לאופרט
28/01/16 07:52
 
נאה ויפה
27/01/16 05:32
 
רפי לאופרט
28/01/16 08:10
 
רפי לאופרט
28/01/16 12:47
 
מה מטריד בליכוד?
29/01/16 08:47
2
באום
26/01/16 15:36
3
ביקורת לאופרט
26/01/16 20:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת טרור כנגד חפים מפשע, שכל פשעם היותם יהודים במדינת ישראל. הטרור הזה נתמך על-ידי חורשי רשע, שכל רצונם להרוג יהודים, וכמה שיותר יותר טוב. פושע כזה שנהרג תוך כדי פיגוע מוכרז שהיד ומונצח על-ידי בני עוולה אחרים.
26/01/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
"באש בדם נפדה את אל אקסא" זה המשפט הכי שגור בפי המוסלמים כיום. אל אקסא הוא כידוע לכולנו מסגד מוסלמי, בית תפילה מוסלמי, ואת המשפטים האלה מפמפמים המנהיגים הפוליטיים והרוחניים לציבור, ומכאן שאין כל ספק שהמרכיב המרכזי המלבה את הסכסוך הוא המרכיב הדתי המוסלמי.
25/01/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
כלי טיס של חיל האוויר תקף לפנות בוקר (יום ב', 25.1.16) מתחם צבאי של ארגון חמאס במרכז רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לירי תלול המסלול שבוצע אמש לעבר שטח המועצה האזורית שער הנגב.
25/01/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון אסלה, אנשים סבירים לחלוטין היום, יוצא להגן על מפעלי חייו. פעם הוא ביטא את המדינה ועמד בראש משרדיה והנה, הופ, היא ברחה לו כמו שפן בין הרגלים. הוא מנסה בכל הכוחות (כולל האיחוד האירופי) לתפוס אותה בזנב, להחזירה לכלוב. חס וחלילה שהציבור לא יראה בה את סימני אלימות או ניצול מיני שנחרטו לאורך השנים. הציונות כבר חטפה 'קיבינימ'ט לפני שנים כשספיר התחיל להשמין והרגיש שהמדינה לא יושבת לו טוב בכיס הקטן. אבל אז הם רימו ושמו את רבין בראש האימפריה הכלכלית כדי לחטוף עוד כמה שנים בשלטון ללא בצלם ובג"ץ, אם אפשר. כן, גם יוסי שריד, החסוד העילאי, איפשר את זה עם תיאבון להכעיס.
25/01/2016  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
א. מפני שבשטח שבין הירדן והים יש גם יהודים וגם ערבים, uכדי שמדינת ישראל תישאר מדינה עם רוב יהודי אין מנוס אלא שבין הירדן והים תהיינה שתי מדינות. מדינה אחת בשליטת העם היהודי ומדינה שניה בשליטת ערביי יו"ש.
25/01/2016  |  אריה גל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il