|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
עידית טפרסון, לירון כרמיאל ומורן טחן-בן אריה במחזה "הדיירת" [צילום: יוסי צבקר]

דיירת מסוכנת

המחזאי והבימאי גדי ענבר כתב דרמה ישראלית עזה, המכילה מתח, סיפור בלשי ותפיסה פסיכולוגית של הדמויות במחזהו "הדיירת" שעולה ב"תיאטרון הספריה" בר"ג אתי רזניק הצליחה בבימויה להעניק לכל דמות את האפיונים שלה, ולמתוח את הצופים בסיפור הבלשי עד לסופו המפתיע והמרגש
10/02/2016  |   עליס בליטנטל   |   מאמרים   |   תגובות
לירון כרמיאל ועידית טפרסון [צילום: יוסי צבקר]

עידית טפרסון [צילום: יוסי צבקר]

עיצוב הבמה היפה של דפנה פרץ שגם עיצבה את התלבושות, מגלה לנו בית במושבה בצפון, החוגגת 100 שנה להיווסדה. העיצוב המוקפד והריאליסטי מדגים לנו היטב ובמדויק בית משנות החמישים. בעלת הבית בסיפור היא מונה, עידית טפרסון, שאת תחילת הקריירה שלה עשתה באותו אולם של תיאטרון הספריה, כאשר גרי בילו ז"ל החליט להקימו כבית שייתן ספתח לשחקנים צעירים יותר ופחות, כולם בוגרי בית צבי. תיאטרון זה מתאפיין בהצגות איכותיות ומיוחדות, שתיאטרונים גדולים לא היו סופחים אליהם מטעמי מסחריות. אבל הקהל יודע שכאן ימצא תמיד משהו משובח ובביצוע מעולה. עידית הופיעה שנים בתיאטרון הבימה, ולפניו בכל התיאטרונים הרפרטואריים בתפקידים דרמטיים מרשימים. במחזה הזה מתעצמת הדרמה דווקא משום הריכוז לחלל האחד, עם שלוש דמויות בלבד, מה שמעניק אפשרות לחדור לנפש כל דמות באופן הרבה יותר עמוק ממחזה רב-משתתפים. ובזה כוחו.

מונה היא אישה קשה, ועידית טפרסון מביעה זאת היטב בקול נוקשה ללא פשרות. את הרוך והרגשות שלה תחשוף רק בסוף. המחזה מתחיל כאשר לבית נכנסת אישה צעירה יותר, מכסה בשמיכה את מונה הישנה על הכורסה, ויוצאת. זוהי אשתו השנייה של בעלה של מונה, ממנה התגרש והקים גם הוא בית במושבה, עם הצעירה היפה. מורן טחן-בן אריה, שברקורד שלה מצויות הופעותיה בבית לסין ובקאמרי, כמו גם בתיאטרון הספריה, היא דמות האישה העסיסית, הרגשית והנותנת מעצמה הרבה כדי לשמור על המבוגרת.

אל תוך השלווה של הבית מגיחה צעירה מאי שם, בליל סערת ברקים וגשמים (שביצע כה יפה שחר פולאק, שחקן משובח בוגר בית צבי גם הוא, שמצוי בימים אלה בחזרות בתיאטרון רפרטוארי) ושאת התאורה היפה עיצב אורי רובינשטיין. הקהל, שחווה סערה דומה טרם בואו באותו יום ולפניו, התמזג לחלוטין עם הסממנים בהצגה. הצעירה המכונה דניאל, מחצינה חשש שיראוה, ולכן מתחבאת אצל הקשישה. הסיבה לכך, לטענתה בתשובה לשאלת מונה, היא רצונה לשבת רחוק מהבית, ללא הפרעות, ולכתוב את ספר שיריה כדי שיוציאו אותו לאור. לירון כרמיאל משכנעת מאוד בתפקידה, ומרנינה את לב מונה, בהכניסה לבית אווירה של חיות, קצב והומור. מה שמאוד חסר בבית שנראה כמו בית קברות שומם. בלי טלוויזיה, עם רדיו שנפתח רק לשמיעת חדשות (עם קולם הנפלא של עודד ליאופולד, דיוויד לוינסקי, אביטל לבני, עירית קפלן ורועי מלכה) וכאשר האישה אינה יוצאת כבר זמן רב מפתח הבית.

הפינג-פונג בדיאלוגים הקצרים בין הקשישה לנערה מאוד חכם, שנון ומרתק. לאט-לאט, כשברקע נשמעות ברדיו הודעות על חיפושים אחר נערה שנעלמה מביתה, ברור לקהל שהיא היא זו שמצאה כאן מחבוא, ולכן אינה יוצאת מהבית כדי שלא יגלוה. בה בעת, מונה מתחילה לאט-לאט להיקשר לנערה, ומיחס מזלזל ואפילו רע כלפיה בתחילה, היא מתרככת, ומחסום הרגש שלה שהיה לה כחומת מגן - מתפוגג. שתי השחקניות, דווקא משום הרקע והשוני באישיותן, מרתקות את הצופים, והמתח בהצגה עולה. הצעירה מגלה בחדר המוקדש לבתה של מונה שעזבה את הבית לפני שלוש שנים, כמה סודות מהעבר. סודות אותם נצרה מונה, כאשר כלפי חוץ היא בונה סיפור שלא היה ולא נברא על בתה. האישה האחרת, דורין, מגלה מבלי משים לדניאל פרט חשוב, שהודות לו מתפענחת התעלומה וכמו אצל אגתה כריסטי בסוף מתגלה כל האמת גם לגבי דניאל.

מורן טחן-בן אריה מגלמת אישה בחודשי הריונה האחרונים בצורה הרבה יותר מוחשית מדמויות כאלו במחזות אחרים או בסרטים, בהן נראית נערה רזה וכרית על בטנה. מורן טחן הכה נשית, מצליחה להפליא להדגים אישה בהריון מתקדם, עם כל שפת הגוף הנובעת מהמצב הנתון. היא כובשת גם עם כל תשומת הלב שלה לאקסית של בעלה, שמעוררת את השאלה בקרב הצופים - מדוע כל זה מתרחש. כי זה לא המצב הטבעי שמוכר בדרך כלל. הסקרנות שלנו מקבלת את התשובה לכך בסוף, שאותו לא נגלה, כי הוא למעשה שיא הדרמה המשובחת הזו שגדי ענבר כה היטיב לכתוב.

למעשה, הודות למשחק הכה משובח בבימוי הכה נכון, המתווסף למחזה המפתיע הזה, הריגוש שההצגה מעניקה לקהל הוא עצום עד דמעות.

תיאטרון הספריה בהצגה לעילא ולעילא.

תאריך:  10/02/2016   |   עודכן:  10/02/2016
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנצל את הודעה על ירידה במחירים שבפיקוח, כדי לעלות את השאלה המתבקשת ביותר: הי חבר'ה שם למעלה. אתם מעדכנים את המחירים שבפיקוח על מוצרי יסוד כגון לחם, מה בדבר הלחם המלא?
10/02/2016  |  אור יזרעאלי  |   מאמרים
"מחמוד עבאס ובניו מרוויחים הון ממעמדו כראש הרשות. הם חבורה של שודדים. לתנועת הפתח יש 450 מיליון דולרים, ובקרן ההשקעות הפלשתינית יש כמיליארד דולרים וחצי, שהם רכוש העם הפלשתיני אשר דורש שקיפות בניהולו. קיימים מסמכים בידי, המוכיחים שמקורבים של עבאס עובדים בקרן ההשקעות הפלשתינית, תמורת משכורות דמיוניות". (מוחמד דחלאן, לשעבר אחד ממנהיגי הפתח וראש הביטחון המסכל בעזה).
10/02/2016  |  דביר מור   |   מאמרים
לא צריך ללכת רחוק כדי לדעת מראש כיצד יתנהל הענף לתודעה יהודית תחת חסותו של אכ"א. כידוע, מתכוון הרמטכ"ל להעביר את הענף, שנוהל בהצלחה בידי הרבנות הצבאית, כפי שפסקו מבקר המדינה, מְבקר צה"ל ולוחמים ומפקדים בשטח, לאחריות אכ"א: גוף טכני, צונן, ביורוקרטי, שאינו אמור ואינו יודע לעסוק בענייני ערכים ונושאים שברוח.
10/02/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
באירוע האחרון (3.2.16) של התקלות בחוליית מפגעים בשער שכם, הוכיחו חיילות משמר הגבול יכולת מרשימה של עמידה בתנאי לחימה פנים אל פנים, במצב בסיסי של הפתעה, ומנעו פיגוע טרור משמעותי. האירוע הדגים שני לקחים: א. חיילות יכולות להיות שותפות ללחימה ומבצעות איכותיות של נוהלי עימות כוחני גם מול טרור וגם בתנאים של הפתעה טקטית. ב. ניתן לצפות שיכולותיהן בכל מרכיבי הפעולה לא יפלו מאלה של לוחמים גברים, למעט במה שנוגע לקרב מגע מקרוב, שבהם לכוח הפיסי האישי משקל מכריע ביחס לתוצאות.
10/02/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
את הפולמוס האחרון על הנסיעות לפולין, בעיקר על הסכום הרב שנדרשים התלמידים לשלם בעדן, עורר התלמיד אוהד פרידמן, שהעז להתקומם על אי-השוויון בין יכולתם של חלק מהתלמידים לבין אי-יכולתם של אחרים לממן העלות הגבוהה של הנסיעה.
10/02/2016  |  רביבה בן-זאב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il