|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ואסים

הרהרתי לגבי המניעים ל"פסילה" של הספר 'גדר חיה'. אפשר שמדובר בשתי אפשרויות. אחת שלא קראו את הקטע על ואסים שהוא מדבר על מדינה דו-לאומית, ולא יהודית. שתים. קראו ונוח היה להם יותר להתייחס ליחסים האינטימיים בין ישראלית וערבי מאשר להביא את נבואת ואסים על מדינה של כול תושביה וחסל סדר ארץ ישראל השלמה - של היהודים
28/02/2016  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כלל גדול הוא במחוזותינו שיצירה אשר הממסד הטיל בה מום רצה כרב מכר. לא אתפלא אם אי-אלה מקרב המו"לים לא יחכו להוצאתו לאור של ספר ליחצן ומשווק שידאג לקידומו, אלא עוד בשלבי העריכה האחרונים של כתב היד יתייעצו עם המשווק איזה אלמנט יקפיץ את כלבי האשמורת ליד הגדר של הלאום, וזה יהיה פיצוץ של best seller.

כפובליציסט, כפי שאני מעיר מדי פעם, אין כמעט נושא או סוגיה שאינם מעניינים אותי, ובתור שכזה אני עוסק בהם. ברובם המכריע אני לא מתמחה. זה אמור שבעתיים בתחומים כמו מדעים, וגם בתחום מדעי הרוח כמו ספרות ואמנות, שגם אם אני כותב עליהם הרי זה לא כמבקר אלא כאיזה רפרנט, וגם זאת לגבי היבטים מסוימים. כשמדובר בספרה האחרון של דורית רביניאן, "גדר חיה" (הוצאת "עם עובד"), לא קראתי אף ספר מספריה הקודמים, ולא הייתי קורא את הספר הזה אלמלא משרד החינוך הצמיד לו טבעת אלקטרונית. זאת גם הסיבה למבול של הערך "רביניאן" במדיה לסוגיה כולל הרשתות הרבות. מרשם לרב מכר וסלביות. אבל את הסופרת אני כן מכיר קצת מן הרשימות הקצרות שפרסמה בשעתה במוסף הארץ שהיו מעין מדור- מדריך לסופר. מאוד נהניתי מרוחב האופקים שלה, מטביעת העין שלה, מתבונתה, משרטוט אי-אלה מתווים לסיפור הטוב ומכושר הביטוי הנפלא שלה. פה ושם אף החלפנו כמה מסרים במיילים.

ואכן, בספר רב פנים זה, נהניתי מכושר ה"ציור" המופלא של דורית רביניאן. היא לא מציירת במכחול, כמו חילמי חָבֵרה, אלא במקלדת. ככה כשהיא מתארת סיטואציות שונות או אירועים, בין אם זה הבאלאגן בחדר העבודה של חלמי, או החבורה הישראלית באחת מתחנות הרכבת התחתית בניו-יורק, או מה קורה במשפחה ברמאללה, באמצעות צילומי וידאו במצלמת הוידאו ששלח חילמי לאח שלו, או הארוחה ב"אנדלוז קוויזין" - אלה תיאורים שמהם אני נהנה הנאה מרובה. לי הם ערך בפני עצמו, תמונות השזורות בעלילה. אני אוהב ציורי פסטלים ורביניאן מתמחה בהם. "ווינייטות" אלה מדברות אליי.

וכמובטח אני לא נוגע בעלילה, כי לא היא שאליה אני מתייחס כאן.

המנה הפלשתינית

המפגש בבית הקפה המרוקאי בניו-יורק, מציג בפנינו את אחד האחים של חילמי - ואסים. ואסים לא בא מרמאללה. הוא בא מברלין, שם הוא לומד מדעי מדינה ומשפטים לתואר שני והוא בא עם משלחת סטודנטים לוושינגטון ובדרכו חזרה לברלין קפץ לניו-יורק להתראות עם אחיו חילמי. ושוב אני פוסח על התיאור של ואסים בידי המחברת כמו גם את בליל השיח שמלווה את הארוחה. למעט קטע אחד של השיח.

"את יודעת מה הבעיה שלכם?" - שואל ואסים את גיבורת הסרט, הישראלית, ליאת. "אתם חיים בהכחשה.....זאת הבעיה שלכם....אתם כול כך מתאמצים לדחוק את העבר הפלשתיני אל מחוץ לתודעה שלכם שאתם כבר לא רואים קדימה, מתכחשים למה שצפוי לקרות בעוד שלושים, ארבעים שנה בסך הכול." אחרי שליאת הנסערת מספרת כיצד חשה וערערה על דבריו, הוא מגיב. "זאת תהיה מדינה דו לאומית, עם הסכם ובלי הסכם....... במציאות, הכוחות הלאומניים הקיצוניים הולכים ומתעצמים כול הזמן....וכשאצלכם בלחץ הכיבוש- הקנאות הדתית משתלטת". זאת המנה העיקרית של התפיסה שמגיש ואסים - הנחת היסוד של האינטלקטואלי הפלשתיני הצעיר. לאחר פסק זמן קצר של נינוחות ועיסוק במאכלים, וליאת עדיין לא נרגעה מן ה"שפריץ" של ואסים-הוא מסכם את האמונה שלו בקינוח, ברוך ובנימה כמי שפונה אל צעירה תמימה teen ager ומבקש ממנה להתעורר מפנטזיות וככה הוא אומר בנימה דידקטית רכה. "ליאת, ליאת, אתם חייבים להתעורר לפקוח סוף, סוף את העיניים. מדקלמים אצלכם את הסיסמה השחוקה המטופשת הזאת של שתי מדינות, משננים אותה כמו מנטרה ובמציאות זה כבר מזמן לא אפשרי".
בזה אסתפק.

אז מה הקפיץ את הצנזור

הרומן לא אמור להיות אוטוביוגרפי. הוא fiction - סיפורת. אך גם בסיפורת מסוג זה, תמיד משתלב איזה אלמנט אישי. והרי המחברת בילתה בניו-יורק ובין המכרים היו ערבים, ואפשר שהייתה קשורה באחד מהם קשר קרוב. אבל לא בכך העניין. הפואנטה, כפי שאומרים, היא מה כתוב. הרי גם הרומן בין ליאת וחילמי הוא סיפורת. הספר נפסל להוראה בתיכונים בשל הצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים" ובשל התפיסה כי "יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת"; והחשש כי ל"נוער בגיל ההתבגרות אין ראייה מערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות". זאת הסיבה שניתנה לפסילה.

לאחר קריאת הספר שמלאו שנה ומחצית השנה להוצאתו לאור, מן ההדפסה הראשונה ומהומת אלוהים שהוא עורר, ושבגינה אני קראתי את ההדפסה התשיעית, הרהרתי לגבי המניעים ל"פסילה". אפשר שמדובר בשתי אפשרויות. אחת שלא קראו את הקטע על ואסים שהוא מדבר על מדינה דו-לאומית, ולא יהודית. שתים. קראו ונוח היה להם יותר להתייחס ליחסים האינטימיים בין ישראלית וערבי מאשר להביא את נבואת ואסים על מדינה של כול תושביה וחסל סדר ארץ ישראל השלמה - של היהודים.

מדובר בעצם בעלילה שמתרחשת לפני שתים עשרה שנה, ו"חזונו", של ואסים הולך ומממש. הרי הימין בקנאותו העיוורת הופך רומנים היסטוריים לאקטואליים, ככה למשל הוא התייחס בשעתו לספר ולמחזה "חירבת חיזעה", יצירת מופת מאת ס' יזהר. הוא מתאר גירוש של תושבי כפר ערבי בידי חיילי צה"ל ב-1948. הסיפור נמסר בגוף ראשון מפי אחד החיילים, המרגיש שמעשה הגירוש אינו מוסרי ואינו צודק, אך אינו עושה דבר כדי למנוע אותו או לעצור אותו, ואף משתתף בו בפועל. הספר פורסם ב-1949.הוא הומחז על-ידי רם לוי, לימים חתן פרס ישראל,פרופסור רם לוי, בשנות ה-80 וגם אז הימין לא הסתיר את כעסו על הוצאת "דיבת הארץ רעה".

סָטירה על ברל מכתריליבקה שהפך לגוי- הייתה עוברת

בברה"מ הקומוניסטית הרבו להציג מחזות סאטיריים מן המאה ה-16, תקופת איוואן האיום, כאשר ברור היה שזה משל לפגעי השלטון הקומוניסטי. אך צריך היה לספק לעם גם קצת שעשועים, אז מוטב מן ההיסטוריה הטרום קומוניסטית.בסיפורים של שלום עליכם ומנדלה יש אברכים שהתאהבו בשיקסעס. זה היה בגולה. אצל רביניאן הדברים נוצרים ברקמה עדינה, כמעט קלאסית כשמדובר ביחסים אינטימיים. והשפה, למעט ביטויים שגורים, היא רכה ולא בוטה. המשורר הבריטי הידוע מראשית המאה ה-18 אלכסנדר פואוּפ Alexander Popeכתב באחד משיריוangels fear to tread, For where fools rush in - טיפשים מזנקים במקום שמלאכים נזהרים מלרחף. ולכן מוטב כך. שכן ככה גילו הקוראים לא רק סופרת חכמה אלא גם משרד חינוך מטופש.

באופקיו הצרים הצנזור הלאומני מאמץ בעצם את המנטרה שאותה שמעתי באחד הסרטים, ולצערי שכחתי את שמו ואת שם שחקניו. במותחן הזה אחת הדמויות המרכזיות בו הוא מי שהיה איש בכיר ב"שטאזי", שרות הביון המזרח גרמני הקומוניסטי הידוע לשמצה. לקראת הסוף נשאל האיש מדוע הוא עבר מן הפח של ה"שטאזי" אל הפחת של גוף כלכלי חתרני בממסד קפיטליסטי. האיש משיב לו בנחת: "אם אתה רוצה היגיון חפש אותו בספרים, אל תחפש אותו במציאות".

מכאן שבדבריו של ואספי יש הגיון ואין אויב גדול יותר לשלטון לאומני קלריקאלי מאשר ההיגיון. ולכן העדיפו נטוריי - קרתא של משרד החינוך להתייחס להלכות טוהר הגזע מאשר טוהר השלטון בעם אחר, וסופו.

וכמו בציור, כאשר כול אחד רואה את הפֶרֶט שמעניין אותו במיוחד, וכמו במוזיקה, שכול אחד שומע את הצליל שערב לאוזנו או בכתובים שכול קורא מוצא את החלק שנחרת בזיכרונו- קולו של ואסים אומנם נבלע בעלילה כמו גופו של חילמי בגלי הים, אבל מי שיש לו אוזן רגישה שומע את קולו היטב. הא - ראייה. בגללו כתבתי את הפוסט הזה.

תאריך:  28/02/2016   |   עודכן:  28/02/2016
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ואסים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
28/02/16 14:26
2
באום
28/02/16 18:50
3
חזקי שנאן
29/02/16 09:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פיטורים של עובד או עובדת לעולם אינם נעימים, ולעיתים יוצרים סכסוך שמגיע לבית הדין לעבודה. אך טבעי שהעובד יחוש רגשות טינה כלפי מעסיקו על שהפסיק את עבודתו. אולם גם אם מדובר בפיטורים מוצדקים ומתבקשים, העובד עלול להיפגע ממהלך של פרסום דברים כנגד המעסיק בניגוד לחוק.
28/02/2016  |  עו"ד אייל צורף  |   מאמרים
מסכה על פניו של אדם מכרזת שהיא מסכה. mask מיסוד הלטינית, ומאותו יסוד mascara התפתחו מן הצורה הקמאית של השחרה בפיח או איפור באפר או צביעת תווי הפרצוף לבל יזהו שדים ורוחות רעות את קורבנם, או לבל יוכל אדם להעיד את מי ראה בנסיבות המחכות לעדות, ועברו לעולם ההשתעשעות וערבי הנשפיות בתחפושת, ולעולם הנוי של אנשים ונשים הרוצים-למה לא- להתייפות. הסרק הוא צבע אבל הוא גם שווא, ואינו מעמיד פנים אף על-פי שהוא מסתיר או מיטיב פנים. מסכה אינה מתחפשת למה שאיננה.
28/02/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הקרב הסמוי בין השרה הטרייה, גב' גילה גמליאל, לבין השר זאב אלקין - על נושא ההתייחסות לציבור הערבי, הוא הקרב שבין האנכרוניזם הציוני ההיסטורי לרוח החדשה של הישראליות המתחדשת, גם בימין הישראלי. זהו הקרב בין המהגרים ממזרח אירופה - ובמיוחד מחבר העמים הבלתי סובלני, ושהדמוקרטיה היא מושג בזוי עבורו, לבין אלה שאבותיהם וזקניהם חיו במזרח הערבי. זהו עוד קרב כיצד לראות את דמותה העתידית של ישראל במזרח התיכון.
28/02/2016  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הדרך הבוטה ביותר להפגין פער בין תרבותי היא לעשות שימוש בהומור אתני מתוך כוונה לעלוב ב"אחר" ולהשפילו על היותו חלק מקבוצת מיעוט באוכלוסייה, השונה מקבוצת הרוב.
28/02/2016  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
לאחרונה העברת ביקורת על הבנייה של ישראל במזרח ירושלים. אני רוצה להזכיר לך כי את הבעיה הפלשתינית בריטניה יצרה לפני כמאה שנה. בריטניה קבלה מחבר הלאומים משימה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל היא ארץ הקודש. הדבר הראשון שבריטניה עשתה היה לקרוע מא"י את צפון הגליל עד לנהר הליטאני כדי לשמש כדרום מדינה חדשה בשם לבנון שהקימה יחד עם צרפת. היום צפון הגליל זה דרום לבנון, הבסיס של הגוף הטרוריסטי המתקרא חיזבאללה.
28/02/2016  |  אילן ריס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il