הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית התכוננה מכוח התוספת הראשונה של חוק התכנון והבניה, ויכונה שמה בישראל, בקיצור, ולק"ח. לימים, החליט המחוקק להוסיף לה גם אחריות לשטחים פתוחים ומאז ידועה כ"הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ובקיצור, ולקחש"פ.
בקליפת אגוז נוכל לומר, כי הולקחש"פ יכולה להכריז על קרקע לשטח חקלאי או שטח פתוח והחל מאותו מועד יחולו על הקרקע מגבלות. כך למשל, אין לאשר תוכנית החלה על קרקע חקלאית זולת אם אושרה על-ידי הוועדה (סעיף 6 לתוספת). לא ליתן היתר לבניה או לשימוש בקרקע חקלאית למטרה לא חקלאית אלא באישורה (סעיף 7 לתוספת) ולא ליתן שימוש חורג לקרקע חקלאית אלא באישורה (סעיף 7 ג לתוספת). כאן המקום להדגיש כי לא קיימת, בהכרח, התאמה בין קרקע חקלאית מוכרזת לבין קרקע שייעודה חקלאי לפי תוכנית בניין עיר וכי הסכמתה של הולקחש"פ לשנות ייעודה של קרקע חקלאית לייעוד אחר שאינו חקלאי, אינו מבטל, אוטומטית, את ההכרזה ולפיכך, ניתן למצוא קרקעות שייעודן תעסוקה, מגורים וכיו"ב שעדיין מוכרזות כקרקעות חקלאיות. ביטול ההכרזה יכול להיעשות אך ורק על-ידי הולקחש"פ.
במקרה דנן, מדובר היה בקרקעות בהן אושרו תוכניות לייעודים לא חקלאיים בפתח תקוה העיר. מכיוון שהקרקע הייתה קרקע חקלאית מוכרזת, התבקשה הולקחש"פ לבטל ההכרזה וזאת מכיוון שכל עוד לא בוטלה לא ניתן לאשר באותן קרקעות שינוי תכניות ושימושים חורגים זולת באישור הולקחש"פ (שימוש חורג בקרקע חקלאית טעון אישור גם הוועדה המחוזית, להבדיל משימוש חורג "סתם").
הולקחש"פ הבהירה כי משיקולי תקציב אין בכוונתה לדון בענייני פתח תקוה בשנים הקרובות. לפיכך, עתרה הוועדה המקומית פתח תקוה בעתירה מנהלית כנגד הולקחש"פ על-מנת שבית המשפט יורה לה לבטל את ההכרזה על אותם שטחים.
השופט ד"ר מודריק לא הסתיר את מורת רוחו מהתנהלותה זו של הולקחש"פ, וקבע כי "כיוון שהמציאות התכנונית באותם שטחים אינה כוללת עוד שימושים חקלאיים, מתבקש שהכבילות המנהלית (בירוקרטית) לאישורי הולקחש"פ, מיותרת, מסרבלת את ההליך, מאריכה אותו בפרקי זמן ניכרים ומשבשת את הקידום והפיתוח של איזורים אלה".
השופט קובע, כי אומנם הוא מתקשה להבין מהו הטעם בשיור הסדרים בירוקרטיים מסורבלים אך קובע, כי אין בכך משום מתן רשות לבית המשפט להתערב ולשנות סדרי בראשית ולפיכך, עליו לדחות את העתירה.
עם זאת, השופט ד"ר מודריק מצא לנכון להעביר את פסק הדין לעיון יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה תוך המלצה למנות צוות בדיקה שייבחן את האפשרויות המיידיות לביצוע רפורמה חוקית ומינהלית בתחום הנדון.