|
רכבת העמק [צילום: באדיבות מוזאון הרכבת]
|
|
|
|
|
111 שנים בדיוק אחרי שיצאה רכבת העמק הראשונה מחיפה - היא תצא שוב ממנה בעוד חמישה חודשים לדרכה, והפעם בתנופה מחודשת ממש, במהירות של 160 קמ"ש, ותעשה את דרכה אל היעד שלה במרוצת 50 דקות, כשפניה יהיו לעבר גבול הירדן.
תהיה זו גירסתה החדשה של הרכבת המיתולוגית של ארץ ישראל, שפעלה במחצית הראשונה של המאה החולפת, בחסות השלטונות העותומני והבריטי. עכשיו היא חוזרת אלינו כשהיא בידיים עבריות: טהורות, ויעילה פי כמה מגירסת-קודמתה.
על רכבת העמק ההיסטורית, זו שלפני הקמת המדינה, אפשר היה לעלות בתחנת המוצא שלה בחיפה, ולרדת ממנה בתחנתה הסופית שהייתה בדמשק - נסיעה שארכה 12 שעות בקירוב. הפעם יהיה המסלול קצת שונה ויגיע מחיפה ועד עמק בית-שאן, עם תכנון לעתיד הקרוב לירדן.
חיבור מסילות
הקו, באורך 60 ק"מ, יכלול בינתיים מספר תחנות, שיכללו בשלב א' את לב המפרץ, יקנעם, כפר יהושע, מגדל העמק, כפר ברוך, עפולה ובית-שאן, בעוד תחנות שלב ב' יכללו את נשר, אלרואי, עפולה ותל-יוסף, ובהמשך יגיעו עד לירדן.
על-פי התוכנית, המסתמנת עתה לעתיד הקרוב, תעבור הרכבת בגשר שייך-חוסיין, שעל גבולה של ירדן, ומשם לאירביד. יהיה זה כשמשרדי התחבורה של שתי המדינות יחברו את המסילות שבין שתי המדינות. הקו החדש גם יחובר לרשת מסילת הרכבת הארצית, מה שיקצר משמעותית את משך הנסיעה למרכזה של הארץ. עם יציאת הפרויקט אל הפועל - יעבור, בסופו של דבר, מסלולה של רכבת העמק לכל רוחבה של המדינה.