|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרשת השבוע נשא

יחוס שושלתי

יחודו של שבט לוי מפני שמשה שנמשה מן היאור על-ידי בת פרעה ועתיד הוא להכות פרעה, בא ממנו
13/06/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
שמשון ודלילה [צילום: הרצל הדר]

הָאָדָם נִבְחַן בְּמַהֲלָכָיו וּבְמַעֲשָׂיו
אַל לוֹ לְהִתְהַדֵּר בְּמַעֲשֵׂי אֲבוֹתָיו
עֲשּׂיַּת הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר עֵקַר הַַדָּבָר
אַך יִחוּס שׁוֹשַׁלְתִּי לֹא כֹּל הָעִקָּר

מַעֲמַד הָאָדָם רַק בְּמַעֲשָׂיו נִמְדַּד
וּמָקוֹם הַלֶּוִי מִן הַצָּבָא לֹא נִפְקַד
אֵין מְיֻחַס יֵהֵא כְּבוֹדוֹ רַם וְנַעֲלָה
יֵשׁ רַק אֶחַד הַמַּשְׁגִּיחַ מִלְּמַעְלָה

כלֹּ הָעָם הִתְפַּקַּד וְנוֹשֵׂא הוּא בּעוֹל
כִּי הָאוֹיֵב לֹא יַבְדִּיל וְגַם לֹא יַחֲמוֹל
יַכֶּה שׁוֹק עַל יָרֶךְ גָּם אוֹהֲדוֹ בִּכְלָל
אָז הָאוֹהֵד יִפּוֹל עַל בָּמוּתֶימוֹ חָלָל


שבט לוי ומקומו בקרב העם

שבט לוי נחשב בעיני העם כשבט מרכזי בשנן עשרת השבטים. שבט אחד מול אחד עשר שבטים, ובכל זאת הדבר מתקבל כמובן מאליו, כי ממנו יצא משה כנביא ומנהיג ראשון של עם ישראל וממנו גם יצא הכהן הגדול אהרן וכל יתר הכהנים, שהנהיגו את העם ושם אותם הקב"ה לעשות את עבודת המשכן או המקדש. על כן צריך לאמר הכל בידי שמים. והנה אנו רואים כי שגילו מורת רוח מהנהגת שבט לוי, היו אלה מבין יוצאי שבט לוי, כמו קֹרַח. היו גם אחרים שאינם משבט לוי, שהסיתו את העם נגד משה ואהרן אבל אלה פתאןם נעלמו כשם שפתאום באו. בעוד בפרשת במדבר ההתפקדות הייתה של אחד עשר השבטים, באה פרשת נשא והביאה עמה מפקד שבט לוי הוא השבט השנים עשר. כאמור יחודו של שבט לוי מפני שמשה שנמשה מן היאור על-ידי בת פרעה ועתיד הוא להכות פרעה, בא ממנו. כזכור בת פרעה משתה אותו מן היאור וגדלה אותו בחצר המלכות. הפרשה שלנו למעשה מתרכזת באהרן הכהן ובבניו שזכו לתפקיד של עבודת המשכן ועבודת האלוהים על-ידי הקרבת קרבנות . גם לגבי שבט לוי נאמר מפקד יוצאי צבא, אך הפעם מבני שלושים ומעלה, כי שבט לוי ישא בנטל כבד תרתי משמע. המפקד בא גם ללמד אותנו כי אין יוצא מן הכלל בישראל. גם צבא הנותן שירותים ללוחמים חשיבותו מרובה. בימינו מי שמכין את המטוסים לטיסת ומציד אותם בנשק ובודק תקינות המטוס, הם אנשי צבא אנשי שרות ולא לוחמים, אך חשיבותם רבה כי אחריותם גדולה, כי במעשיהם הטיסים יכול לצאת לקרב בטוחים בצאתם ובטוחים בשובם. אלה "הג'בניקים" ממלאים תפקיד חשוב למרות שאינם לוחמים בחזית באויב הנלחם בישראל.

טהרתה וכבודה של המשפחה

מיד אחרי התפקדות שבט לוי, הכתוב עובר אל שאלת טהרת המשפחה. שם נאמר: איש איש כי תשטה אשתו ומעלה בו מעל ושכב איש אותה שכבת זרע ונעלם מעיני אישה ונסתרה והיא נטמאה וְעֵד אין בה והיא לא נִתְפָּשָׂה. (ה/יב,יג,) כי הרי היוצא לקרב, מקוה לשוב בשלום אל חיק משפחתו כשאשתו נאמנה לו ולא חִלְּלָה כבודו וכבוד המשפחה. נושא אישה סוטה מהוה סטיה מנושא התפקדות העם כצבא למלחמה בעוד האישה סוטה בהעדר בעלה ולא נשארה נאמנה לו. כאן מתעוררת שאלת פגיעה בטהר המשפחה. כי האישה בחרה ללכת עם גבר אחר בסתר ובכך בגדה בבעלה בעת העדרו מן הבית או בהיותו במלחמה. רש"י מתמקד בשאלת מעשה הניאוף מפי רבותינו שאמרו: אין הֵמְנֵאֲפִים נוֹאֲפִין עד שתכנס בהם רוח שטות, כי הרי נאמר: כי תִּשְׂטֶה באות שִׂין ולא באות סמך. דבר זה מרמז על שְׁטוּת, על רוח רעה . שנכנסת באשה ומנאפת. מצאנו שהכתוב מזהיר גם את הגבר, שהולך אחרי אישה כשומא באפלה, ומסונור שנאמר: אַל יֵשְׂטְ אל דרכיה לבך (משלי ז/כה) אף על-פי כן כאשר יש חשד אצל הבעל כי אשתו בוגדת בו, אל ימהר לגזור דינה למות כמו באיסלאם. אין להתיר דמה של אישה שקים חשד כי היא סוטה כדי להציל כבוד המשפחה. אף על-פי כן התורה מחמירה בעניין זה אם יוכח כי האישה סטתה נאמר: והייתה האישה לְאָלָה (לקללה) בקרב עמה ( ה/כח) כלומר שיהיו מקללים אותה ואם נכנסה להריון מנאופה תהיה יולדת בצער, אולם אם בעלה בקנאתו לה יפגע בה עשוי שלא לשאת בעונש על כך.

ברכת הקב"ה לישראל עלידי הכהנים

הפרשה מביאה את ברכת הכהנים כצו מאת הקב"ה שעל הכהנים לקימו: כה תברכו את בני ישראל. אלא חשוב הפסוק שבא אחרי לשון ברכת הכהנים. "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" (ו/כז) פסוק זה איננו חד-משמעי, הוא בעצם דו משמעי. המשמעות האחת היא שלא יהיו הכהנים מתנשאים על יתר השבטים המכונים "שבטי ישראל" כולל בתוכם הלויים, לכן אמר הקב"ה למשה ואני אברכם - יברך את ישראל בנוסף לברכת הכהנים. אומנם המברכים הם כהנים אבל לא מורמים מעם. בלי ברכת אלוהים ברכתם איננה מספיקה. ואילו המשמעות השנייה היא שהקב"ה יברך את הכהנים שבעצם הם מברכים את הקהל אין מי שמברך אותם באותן מלות ברכה שהם עצמם מברכים בהן את הקהל. הקב"ה אומר להם אתם תבורכו על-ידי ואני אברך אתכם. הטקס עצמו הוא כשהכהנים מתרכזים בצד ההיכל כשגבם אליו ופניהם וכפות ידיהם פתוחת מכוונות לראש קהל המתפללים כמו כאות וי באנגלית במאוזן והציבור מכפיף את ראשו לקבל את הברכה. הכהנים בסיום הברכה, אינם ממהרים להושיט את ידם לכל קהל המתפללים אחד אחד כדי שיקבלו ברכת "חזק וברוך". הכהן יכול להסתפק באלה שנמצאים בדרכו אל מושבו. לבסוף מתעוררת שאלת טהרתו של כהן, או במלים אחרות כשהוא נטמא בבואו במגע עם המת, או בשאתו אישה אַלְמָנָה או גְרוּשָׁה שאסורות עליו כי חיו חיי מין עם גבר אחר שנתגרשו ממנו או שהבעל נפטר . (ויקרא, כ"א, ז'): אם הכהן מפר לא תעשה זה, איננו כשר לשאת ברכת כהנים, בעצם מאבד את כְּהֻנָּתוֹ, ורק באפרה של פרה אדמה יטהר.

הנודר נדר עליו לקימו

נאמר: כי יפליא (יפריש) לנדור נדר נזיר להזיר לה' (ו/ב) בני אדם נוהגים לנדור נדרים, כשהם במצוקה או כשמבקשים מאת השם רוחה והצלחה. או כשהם מבקשים שיהא טוב ליוצאי חלציהם ו/או לרעיותיהם והרעיות לבעליהם. מותר לנדור נדר, אבל חובה על הנודר לקים את נדרו. לא עשה כן יהא דינו כאדם המבטיח ואיננו מקים. ומי שאיננו מקיים את אשר הבטיח, ההבטחה הופכת חוב, שרודף אותו ועלול גם לגרום לו שימצא את עצמו במצב גרוע מן המצב שהביאו לנדור. יחד עם זה מוזהרים אנו שלא לנדור נדר שגם לא ניתן לקימו. או שאסור לקימו כמו נדר להיות נזיר, כי הנזירות אסורה. לא בכדי לִפְרָשָׁה זוֹ הוּצְמדה הפטרה מספר שופטים, שבסופה נאמר ותלד האישה בן ותקרא את שמו שמשון. זה מתקשר לחלק הראשון של ההפטרה. שבה מסופר על אשת מנוח משבט דן שהייתה עקרה ובא אליה מלאך ה' ובשר לה כי היא עתידה ללדת בן, "ומורה (תער) לא יעלה על ראשו כי נזיר אלוהים יהיה הנער מן הבטן. והוא יחל להושיע את מיד הפלשתים". הנזירות למעשה היא הִנַּזְרוֹת משתית יין ואצל מנוח גם אסור לגלח שערו. בהפטרה אנו רואים כי לא מנוח ואשתו נדרו להזיר את הנולד שלהם שמשון, אלא המלאך אמר זאת. מכאן שהנזירות הייתה כאן כְּפִיָּתִית. בעוד הֵנַּצְרוּת אִמְצָה את הנזירות כתנאי על מי שמבקש להיות כֹמֶר. ההנזרות מִשְׁתִיַּת יין איננה חטא. מכל מקום אין לנדור נזירות אלא לזמן מוגדר וברור. ומי שמבקש לחזור בו מנדרו שמטיל על צאצאיו כבלים, יכול לחזור בו כל שעליו לעשות:

נַחְזוֹר עַל הָאִסּוּרִים"הַמּוּזָרִים' שֶׁאֵין הֵם לַשַּׁוְא וּבְעֵלְמָא נֶאֱמָרִים
אֵין לָשִׂים מִין עִם שֶׁאֵינוֹ מִינוֹ כְּמוֹ לְדַבֵּר בְּעִנְיָן שׁוֹנֶה שֶׁאֵינוֹ עִנְיָנוֹ
הָבָה נָשׁוּב אֶל צִוּוּיִים יוֹצְאֵי דֹפֶן אֲשֶׁר פִּתְרוֹנָם הוּא כְּמוֹ לְפָעֲנֵחַ צֹפֶן
כְּאִסּוּר לִזְרוֹעַ אֶת שָׂדֶנוּ כִּלְאָיִם שֶׁלֹּא כְּמוֹ עֲשִׂיַּת פֶּסֶל כּאֵל שָׁמָיִם
גָּם בַּלְּבוּשׁ אָנוּ מֻזְהָרִים וּמְצֻוּוִים שֶׁלֹּא לִלְבּוֹשׁ יַחַד צֶמֶר וּפִשְׁתִּים
וְמִצְוָה שֶׁקָּשָׁה לְקַיְמָה וּסְתּוּמָה דְּבַר הַהִטַּהֲרוּת בְּאֶפֶר פָּרָה אֲדֻמָּה
וְהֵנֶּאֱמַר עַל אִשָׁה זוֹנָה וַחֲלָלָהּ פִּתְרוֹֹנוֹ מַצוּי עָמוֹק בַּזֹּהַר וּבַקַּבָּלָה
וְכֹל תְּשׁוֹבָה שֶׁנִתֵּן תְּהֵא דְּחוּקָה נְקַבֵּל פֵּרוּשׁ רָשִׁ"י שֶׁאָמַר זוֹ חֻקָּה

תאריך:  13/06/2016   |   עודכן:  13/06/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עברו 40 שנה מאז אותו מבצע נועז לשחרור אזרחים ישראלים, מידי רוצחים וחוטפים בשליחות הטרור, מארץ זרה ורחוקה באפריקה. הציניות של ההיסטוריה, באה לידי ביטוי במבצע זה, כאשר השליט הרודן האכזרי של אוגנדה אידי אמין, קיבל הכשרה צבאית בישראל, לרבות כנפי צניחה - והצנחנים הישראלים הגיעו עד אליו באפריקה הרחוקה, לארץ שבעבר חשבו על הקמת מדינת היהודים בה - כדי לשחרר אזרחי ישראל. שר ההיסטוריה - כנראה ישב וצחק לעצמו לאור האירועים האלה.
13/06/2016  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
משפט החזון שלי: תודה על שיש לי שכר גבוה בעבודה שאני אוהב ושמח בה. אני בוחר עכשיו להיטיב עם עצמי. מקום העבודה החדש והנפלא שלי הולך ומתגשם בחיי. ואני מודה על כך. אני חוזר על משפט החזון בכל רגע פנוי.
13/06/2016  |  משה חסדאי  |   מאמרים
מנהגים נאים לרוב קשרה מסורת ישראל לחג מתן תורה. ככלה בקישוטיה, שהיא זוהרת בהם והם זוהרים מאור פניה, כן החג מיפה את מנהגיו ומנהגיו מיפים אותו, בתפילות, בזמירות, בלימודים, בתיקונים, בבדי אילנות מוריקים בבתי מדרשות ובתי הכנסת, בתבשילים המספרים בדרכם סיפור עתיק יומין. למן הרגע בו נכנס החג ועד לצאת הכוכבים המאירים את דרכו חוצה, אין רגע פנוי מאצילות החג ושמחתו, לא ערב ולא חצות, ולא אילת ולא יום האור והחמה, ואין פינה - לא בבית ולא במקום בו נקהלים בני האדם - אותה אין החג המעוטר מנהגיו פוקד, ואנשים ונשים, המה וילדיהם, המה וזקניהם שמחים יחדיו שמחה של אומה שיש לה תורה.
13/06/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ביום חג מתן תורתנו אני כופר במושג 'הלכה ציונית' השגור בפי י"ש. מושג זה מלבה צפיית שווא של מי שהשקפת עולמו 'ציונית' חייב להיות מיקל יותר, ליברלי יותר. הראי"ה קוק, ויבל"ח הרב אבינר, הינם מחמירים גדולים, ואין מפקפק בציוניותם!
13/06/2016  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
הנשיא ברק אובמה טען בשלבי החקירה הראשונים שהטבח באורלנדו היה אולי אירוע שנאה ולא אירוע טרור, אך הוא כנראה לא היה מעודכן אז. דאעש נטל אחריות על הפיגוע, ושנאתו כלפי הלהט"בים איננה חדשה.
12/06/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il