|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

התייעלות אנרגטית - האם שווה פגיעה בבריאות?

תאורת LED הלבנה שהוכנסה ומוכנסת בצורה אגרסיבית לחיינו ואף זיכתה את ממציאיה בפרס נובל לפיזיקה לפני כשנתיים, מסוכנת לבריאות האדם בגלל המרכיב הדומיננטי של אור כחול. אור כחול כאמור, הוא הסיגנל העיקרי מהסביבה לבלוטה האיצטרובלית המדכא את ייצור המלטונין. תאורת LED לבנה מדכאת את ייצור המלטונין פי חמש בהשוואה לתאורת הרחוב שעדין קיימת
29/06/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
תאורת רחוב. על חשבון הבריאות?[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

   רשימות קודמות
  תאורה מלאכותית בלילה כגורם מזהם

סיפור הבריאה בתחילת ספר בראשית, מתאר התפתחות של מחזורי חושך ואור כבסיס ליממה, יש לשים לב שלא מדובר על המאורות, שאלה כידוע נוצרו רק ביום הרביעי, אלא על חושך ואור המופיעים במחזורים. ההתפתחות המדעית בעשורים האחרונים הביאה להבנה טובה יותר הן של המבנה והן של תפקוד העין היונקית כולל האדם ומצביעה על כך שלעין יש לפחות שני תפקידים שונים:

1) ראיה של צורות וצבעים

2) כיוונון של "השעון הביולוגי" למחזורי אור וחושך של הסביבה. מבחינה אבולוציונית, אני מניח שהתפקיד השני קדם לראשון, מאחר שגם ליצורים חד תאיים יש שעון ביולוגי למרות שלמיטב ידיעתנו אין הם רואים צורה וצבע. הכרונו-ביולוגיה הוא תחום מדעי העוסק "בארגון הזמן" בהתאם למחזוריות טיבעת כמו זאת הנובעת מסיבוב כדור-הארץ על צירו (מחזורי אור וחושך) וסיבוב כדור-הארץ, הנטוי על צירו במסלול סביב השמש, והמהווה בסיס לעונתיות בטבע. רשתית העין הניזונה משינויים אלה מגיבה להם בכוונון השעון הביולוגי הנמצא במוח ובין היתר הוא מתאם ומסנכרן בין המחזורים היומיים השונים של גופינו.

שתי המצאות שיש להן יכולת לשבש את הכוונון של השעון הביולוגי הן: הראשונה היא הפיכת אנרגיה חשמלית לאור ובדרך זאת ביטול של חשכת הלילה או במילים אחרות להתערב בבריאה כאשר ההמצאה השנייה היא של מנוע הסילון, מה שמאפשר לנו לעבור מעל לפני מעלות אורך (קווי זמן) במהירות העולה על זאת של סיבוב כדור-הארץ סביב צירו.

תופעת היעפת (הג'ט לג) מוכרת לאנשים הטסים במטוסי סילון בעיקר לאלה הטסים מזרחה למשל מקליפורניה לתל אביב. הרפואה יודעת לטפל בתופעה בעזרת הנוירו-הורמון מלטונין הניתן בזמן הנכון. תופעה נוספת המוכרת היטב לפסיכולוגים היא זאת של דיכאון עונתי המאפיינת אנשים החיים במעלות רוחב גבוהות וההורמון שנוצר בבלוטה האיצטרובלית שבמוח בחושך, ממשיך להיווצר אל תוך היום ואיננו מתפרק, כפי שבאופן טבעי קורה באנשים הנמצאים במעלות רוחב של האזורים הטרופיים והסובטרופיים. דרך הטיפול היעילה ואולי אף היחידה היא לחשוף אנשים אלה לסוללה של נורות פלורסנט (או לד) שהן תאורות עם אורך גל דומיננטי קצר בתחום של האור הכחול, תאורה המדכאת באופן טבעי ייצור מלטונין.

כיום, אנו מודעים לכך שמה שמשפיע על השעון הביולוגי הוא לא רק עוצמות התאורה אלא בעיקר אורכי הגל. הקדמה זאת באה להציג את החשיבות של מחזורי אור וחושך לגופנו, הנקלטים דרך רשתית העין כאשר אור קצר גל בצבע כחול בין 500-450 ננומטר הוא סיגנל ליום בעוד שזה של אורך גל מעל ל-560 ננומטר הוא סיגנל ללילה.

כיצורים פעילי יום אין זה פלא, שבני אדם חיפשו דרכים להתגבר על החושך עד כדי כך שייצרנו גורם חדש של זיהום, שמקורו מתאורה מלאכותית בלילה. לייצור של אנרגיה חשמלית בתחנות כוח יש מחיר סביבתי המתבטא ביצור פחמן דו חמצני, אין אני נגד התייעלות אנרגטית אך, האם זאת יכולה לבוא על חשבון הבריאות שלנו? מי יממן בעתיד הלא רחוק את הטיפולים בתחלואה שהולכת ועולה מחשיפה לתאורה חסכונית הן במרחבים הציבוריים והן במרחבים הפרטיים?
ארגון הרופאים האמריקנים AMA לפני ארבע שנים קיבל החלטה שאור מלאכותי בלילה הוא גורם מזהם מאחר שבין היתר הוא משבש מחזורים יומיים, משבש את מחזורי השינה ומדכא את ייצור ההורמון מלטונין בבלוטה האיצטרובלית. מעניין שבהחלטה זאת למרות שטכנולוגיית ה-LED הייתה כבר בשימוש הם קוראים למציאת טכנולוגיות תאורה חדשות שלא תפגענה בבריאות האדם.

בחודש יוני השנה אימץ ארגון הרופאים האמריקנים AMA החלטה לגבי תאורת LED הקוראת למציאת דרכים להפחתת הנזקים לבריאות האדם ולסביבה כתוצאה מהגברת עוצמות התאורה במרחבים הציבוריים. כן, אותה תאורת LED הלבנה שהוכנסה ומוכנסת בצורה אגרסיבית לחיינו ואף זיכתה את ממציאיה בפרס נובל לפיזיקה לפני כשנתיים, מסוכנת לבריאות האדם בגלל המרכיב הדומיננטי של אור כחול. אור כחול כאמור, הוא הסיגנל העיקרי מהסביבה לבלוטה האיצטרובלית המדכא את ייצור המלטונין. תאורת LED לבנה מדכאת את ייצור המלטונין פי חמש בהשוואה לתאורת הרחוב שעדין קיימת במרחבים ציבוריים בצבע כתום, תאורה הנוצרת על-ידי נורות הנתרן בלחץ גבוהה. דיכוי המלטונין, הורמון שידו בכל, פוגע בפעילות התקינה של מערכות רבות בין היתר מערכת החיסון, חילוף חומרים, בסילוק יעיל של אוקסידנטים מה שמביא להאצה בתהליכי ההזדקנות של התאים. מלטונין הוא חומר המונע התפתחות של סרטן שד בנשים וסרטן של הבלוטה הערמונית בגברים - האם נכון לוותר על הגנה זאת?. מקבלי החלטות במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות מבקשים שנוותר על שירותיו של ההורמון מלטונין ונפגע בבריאות הציבור בשמה של "התייעלות אנרגטית" האם זאת החלטה נבונה המבוססת על מחקר או לפחות נובעת מתוך דיונים של אנשי מקצוע מתחומים שונים? הרשו לי להניח שהתשובה היא לא.
במרכז המחקר שלנו באוניברסיטת חיפה אנחנו כפי שגם במקומות אחרים בעולם מצאנו שדיכוי בייצור המלטונין בבלוטה האיצטרובלית בחושך, מביא לשינוי אפיגנטי (שינוי במעטפות האורזות את החומר הגנטי ולא בחומר הגנטי עצמו) אשר יכול להתבטא בפעילות של גנים. בתאים של סרטן שד אותם אנו בודקים אנו מוצאים אובדן של קבוצות מטיליות מהמעטפות של ה- דנ"א. נקודה מעניינת היא שתוספת של מלטונין ממקור חוץ גופני מביאה לתיקון. ניתן להניח שיש כאן אפקט מצטבר תלוי זמן עם יכולת תיקון. לצערי המשרד להגנת הסביבה מסרב לממן מחקרים שיכולים להביא להפחתה משמעותית בהתפתחות של סרטן השד, השמנת יתר סוכרת מטיפוס II ומשרד הבריאות שלא יוצא נגד זיהום האור ואיננו מוכן להכיר שקיימת בעיה. אזי, הנה בא ה- AMA ותומך בטענות שלנו לגבי השימוש בתאורת ה-LED ומתריע על סכנות בריאותיות כיצד נערכת מדינת ישראל להתמודד עם סכנות אלה.

פעולה שנקטה בה ממשלת צרפת כשנתבקשה לעבור לתאורת LED על-ידי האיחוד האירופי הייתה הקמה של וועת מומחים רב תחומית. לאחר בדיקת הנושא במכלול של הבטים הוועדה המליצה שלא להכניס תאורה LED למרחבים ציבוריים. מה קורה במדינת ישראל, בחסות של המשרד להגנת הסביבה מוזרמים עשרות מיליוני שקלים להכנסת תאורת LED לאחרונה לפריפריה, אני שואל האם זאת הדרך לחיסול תושבי הפריפריה בייסורים? לסרטן שד תקופת חביון (אינקובציה) שבין 10-15 שנים כלומר שהנזקים יתגלו בממדים של מגיפה בעתיד ולא מחר בבוקר ואז יקימו וועדות ויקדמו מחקרים בניסיון להבין מהיכן זה הגיע. הכתובת היא כיום על הקיר, יש בקרבנו מקבלי החלטות ברמות של ראשי ערים, ראשי מועצות מקומיות וועדים מקומיים המתפתים ומחליפים את התאורה הקיימת לתאורת LED וזאת על חשבון הבריאות של תושבים שבחרו בהם ובנימוק של התייעלות אנרגטית ושאין סכנה מוכחת.

יש דרכים רבות לחיסכון באנרגיה חשמלית ההולכת לצורכי תאורה הצרפתים אימצו חלק מהם, הם מפחיתים את זיהום האור ומקטינים את יצור החשמל, על-ידי עיממום האורות בשעות הקטנות של הלילה. לאחר ההחלטה של AMA אי-אפשר יהיה לטעון שלא הוזהרנו על-ידי גוף בעל סמכות בריאותית.

מדינת ישראל היא אחת המדינות המזוהמות ביותר באור מלאכותי בלילה, מישהו הרוויח ומרוויח מכך הרבה כסף על חשבון בריאות הציבור. ממשלה אחראית הייתה אוסרת על תוספת תאורה ובפרט זאת של LED ללא קביעת סטנדרטים לתאורה, ליידע את הציבור על הסכנות הטמונות, ביצוע ניתור של תאורה במרחבים הציבוריים, קביעת ערכי סף שמעל להם מפחיתים את התאורה המלאכותית בלילה. אותם כספים שהמשרד להגנת הסביבה מבקש להשתמש בהם להרעלת הציבור יועברו למחקר וזאת על-מנת למזער נזקים בעתיד.

ההחלטה באתר
הכותב הוא סגן נשיא האגודה הישראלית לתאורה.
תאריך:  29/06/2016   |   עודכן:  29/06/2016
אברהם חיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התייעלות אנרגטית - האם שווה פגיעה בבריאות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
1/07/16 06:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש אנשים שחוגגים יום הולדת בצורה אינטימית עם משפחה וחברים קרובים, יש החוגגים במסיבה גדולה, ויש אנשים שרוצים שכולם יידעו על יום ההולדת שלהם. היום (29.6.16) לפני שנתיים הגיעה לשיאה המתקפה על צפון עירק ומערבה, שהסתיימה בביטול ארגון דאעש (המדינה האיסלאמית בעירק וסוריה) והקמת המדינה האיסלאמית, ומאז זהו שמו הרשמי של הארגון.
29/06/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
לא קשה לשער כיצד היה מגיב בנימין נתניהו להסכם עם טורקיה אילו היה באופוזיציה: ממשלה המפקירה חיילים, השפלה לאומית, ממשלה מתרפסת, חסרת הבנה ויכולת להגן על אינטרסים לאומיים חיוניים. בקיצור, ממשלה סמרטוטית. אלא שאצלנו, כידוע, מה שרואים מכאן לא רואים משם, ולהפך. עכשיו נתניהו הוא הקברניט ואת כל שמות התואר הללו הוא משווק בהפוך על הפוך. נכון, הוא מזדהה עם כאב המשפחות ומבטיח שלא ישקוט עד שיוחזרו "בנינו" אבל עד אז, כראש ממשלה מוטלת עליו האחריות לדאוג למדינה.
29/06/2016  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
בשולי הכותרות: החטיפה וההסתרה השחרור הקטלני של חולי נפש מבית החולים קמרון כמודל המַעֲדֶפֶת מכירים? קרן לא מיסיונרית חגיגת מצווה? זה לתת ולקינוחו פםוקו
29/06/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
היה ברור שמיד לאחר כריתת הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל יתגייסו אנשי יחסי הציבור של נתניהו ושריו הנאמנים ובראשם הסנצ'ו פנסה יובל שטייניץ ויספרו לנו על נפלאות ההסכם. היה גם ברור שה"כתבלבים" העובדים עבור נתניהו בישראל היום ובאמצעי תקשורת נוספים יתגייסו למכור את ההסכם. מדוע אישים באופוזיציה כמו עמיר פרץ שלי יחימוביץ' ואחרים נרתמים לאותה משימה? - נבצר מבינתי.
29/06/2016  |  משה גולדבלט   |   מאמרים

29/06/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il