|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שישה בשישי

בין הטבעות

כמה הערות בנקודת האמצע של אולימפיאדת ריו: על ההיבטים הפוליטיים, על החמצת ההזדמנות לבער את נגע הסמים, על הלאומנות המוגזמת וגם על ההופעה הישראלית ולקחיה
12/08/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אולימפיאדת ריו   |   תגובות
מה זה משנה שהיא ישראלית? [צילום: מרקוס שרייבר, AP]


ספורט ופוליטיקה
ועוד איך פוליטיקה [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

אני יודע שאותנו, בתור ישראלים, מותר לקפח ולהחרים בלי שהוועד האולימפי הבינלאומי יצייץ אפילו תו אחד. הגיע הזמן לקרוא לילד בשמו, ולומר לגוף המושחת ביותר בספורט העולמי: בנוסף לכל מעלותיכם, אתם גם צבועים ושקרנים

כאשר אומרים לנו ש"אסור לערבב ספורט בפוליטיקה", מתכוונים לומר שהפוליטיקה כבר מזמן-מזמן מעורבבת עמוק-עמוק בתוך הספורט. תראו לדוגמה שלושה דברים שקשורים ישירות אלינו במשחקים האולימפיים: רצח הי"א, פציעות מדומות והאוטובוס.

נדרשו לוועד האולימפי הבינלאומי 44 שנים עד שהסכים לציין בטכס רשמי את רצח הספורטאים במינכן, וגם זה לא במסגרת המשחקים אלא לפניהם. מה זה אם לא פוליטיקה, אם לא רצון לברוח מהצורך לומר מי ומדוע רצח את הספורטאים הישראלים? תראו כיצד ספורטאים מהעולם הערבי נפצעים/חולים בדיוק לפני מפגש עם יריבים ישראלים (אגב: הגיע הזמן לדרוש אישור מרופא אוביקטיבי במקרים כאלו). מה זה אם לא פוליטיקה, אם לא רצון לברוח מהצורך להעניש את הספורטאים הללו? ותראו כיצד המשלחת הלבנונית מנעה מהמשלחת הישראלית לעלות לאוטובוס המשותף בדרך לטכס הפתיחה. מה זה אם לא פוליטיקה?

אני לא יודע אם גלגול העיניים הצדקני המסרב לטפל בכל העניינים הללו, בנימוק ש"אסור לערבב ספורט בפוליטיקה", קיים רק כשזה נוגע אלינו. האמת – זה גם לא מעניין אותי. אני יודע שאותנו, בתור ישראלים, מותר לקפח ולהחרים בלי שהוועד האולימפי הבינלאומי יצייץ אפילו תו אחד. הגיע הזמן לקרוא לילד בשמו, ולומר לגוף המושחת ביותר בספורט העולמי: בנוסף לכל מעלותיכם, אתם גם צבועים ושקרנים.

הסמים
אנטון צ'ופקוב. החשד תמיד יישאר [מרטין מייסנר, AP]

אותו ועד אולימפי בינלאומי אחראי גם לשערוריית הענק שבדמות השתתפותה של רוסיה במשחקי ריו, למרות שברור לחלוטין שהמדינה מנהלת תעשיה מקיפה של שימוש בסמים וזיוף תוצאות הבדיקות של ספורטאיה. בפחדנות אופיינית, לאחר שוולדימיר פוטין איים בפיצול התנועה האולימפית, החליט הוועד שכל ארגון ספורט יקבע בעצמו האם הרוסים ישתתפו או לא. היחיד שהחליט לסלק את הרוסים כולם היה איגוד האתלטיקה הבינלאומי, בראשותו של סבסטיאן קו הבריטי, שלא נכנע ללחצים ולאיומים – ועובדה שהתחרות מתקיימות ללא כל שינוי.

האיום של פוטין היה חסר משמעות, שהרי רוסיה שוב אינה המנהיגה הטוטליטרית של גוש שלם, אלא יכולה לכל היותר להביא לפרישת שתיים-שלוש מדינות חסות שוליות. אבל הוועד האולימפי נכנע והחליט לטמון את הראש עמוק באדמה, במקום לנצל את ההזדמנות ולנקות – או לפחות להתחיל לנקות – את הספורט העולמי ממגיפת הסמים, התמריצים, משפרי הביצועים ושאר מרעין בישין. וכך נישאר תמיד עם המחשבות והחשדות לנוכח הישגים בלתי מובנים, גם אם אותם ספורטאים השיגו אותם ביושר מוחלט.

הלאומנות
לא יותר מאשר ספונסרים [צילום: דייוויד גולדמן, AP]

אני לא מצליח להבין מדוע במקצועות בהם התחרויות הן בין ספורטאים יחידים, יש חשיבות למדינה אותה הם מייצגים. יש בהחלט הצדקה לציין שמדובר בנבחרת הכדורסל של ארה"ב או בנבחרת הכדורגל של ברזיל, וכך גם ביתר המקצועות הקבוצתיים. אבל בכל היתר – מה זה משנה, מבחינה ספורטיבית, אם יוסיין בולט הוא מג'מייקה ואם ירדן ג'רבי היא מישראל?

נניח שהמדינות מסייעות לספורטאים שלהן, מי יותר ומי פחות. יפה מאוד. זה לא הופך אותן ליותר מאשר ספונסרים, כמו כל ספונסר אחר. בסופו של יום, הרוב המכריע של הספורטאים הם מקצוענים שזוהי עבודתם, ואשר חלק גדול מן השנה בכלל לא נמצאים במדינות אזרחותם. אך כאשר המדינה נוטלת חסות עליהם, משיקולי יוקרה בלבד, התוצאה עלולה להיות סימום נרחב כמו ברוסיה. יתרה מזאת: תראו כמה קל להחליף דגל, לאום ופטריוטיות. אליס שליזנגר עברה מישראל לבריטניה, מדינות במפרץ הפרסי מייבאות אתלטים מאפריקה וזוכות במדליות, ויש דוגמאות רבות נוספות. כך שבשורה התחתונה, הפוליטיקה אולי מרוויחה – אבל הספורט ללא ספק מפסיד.

האכזבות
קוהיי אוצ'ימורה, המנצח בקרב-רב [רבקה בלקוול, AP]

השטחיות הזאת הגיעה גם לאולימפיאדה. היחידה לספורט הישגי מספרת עד כמה היא מצליחה בתפקידה, המאמנים מספרים עד כמה הם בטוחים בחניכיהם, עדת דוברים מפמפמת כל הישג – וכל הדברים הללו נכתבים ומשודרים מבלי שאיש בודק את העובדות לגופן ובוודאי שלא את הקשרן

יש מומחים גדולים ממני שמחווים ועוד יחוו את דעתם על הופעתם של הספורטאים הישראלים בריו, ויקבעו האם מדובר באכזבה או לא. אני רוצה להפנות את תשומת הלב לגורם שיש לו חלק משמעותי ביותר בטיפוח הציפיות, שבחלקן הגדול מתנפצות: התקשורת.

ככלל, תקשורת הספורט הישראלית רדודה וחיה מפיהם של אינטרסנטים, בלי שהיא מבצעת בדיקות של ממש. הדבר בולט במיוחד בשוק ההעברות: אם מחר יספר כדורגלן ישראלי שהוא במו"מ עם ברצלונה, כולם יכתבו את זה – משום שכולם יפחדו שאם יחכו עד שיבדקו, מישהו אחר יקדים אותם. בימים האחרונים מתברר, שהשטחיות הזאת הגיעה גם לאולימפיאדה. היחידה לספורט הישגי מספרת עד כמה היא מצליחה בתפקידה, המאמנים מספרים עד כמה הם בטוחים בחניכיהם, עדת דוברים מפמפמת כל הישג – וכל הדברים הללו נכתבים ומשודרים מבלי שאיש בודק את העובדות לגופן ובוודאי שלא את הקשרן.

עיתונאי הספורט שלנו מתמקדים בספורטאים שלנו, ואין להם מושג מה קורה בעולם. קחו לדוגמה את המקרה של אלכס שטילוב. הוא זכה לפני שלוש שנים באליפות אירופה בתרגילי הקרקע בהתעמלות – הישג בהחלט מכובד. אבל מאז עברו שלוש שנים, ומה שיותר חשוב – שימו לב לתוצאות בקרב-רב: יפני, אוקראיני, בריטי, רוסי, סיני, סיני, אמריקני, בריטי, ברזילאי וקולומביאני. כלומר: 60% מהמתעמלים הטובים ביותר בעולם באים מאסיה, כך שאליפות אירופה איננה מדד בינלאומי. שלא לדבר על השחייה, הנשלטת במידה רבה בידי ארה"ב ואוסטרליה, או על המסורת היפנית ארוכת היומין בג'ודו.

אז לפני שהתקשורת שלנו ממהרת לשחוט את הספורטאים, המאמנים והעסקנים – ולחלקם בהחלט מגיעה ביקורת רצינית – כדאי שתסתכל בראי ותגלה מי מוביל בחובבנות, אחיזת עיניים ואפילו שרלטנות.

סדרי עדיפויות
פרס נובל הוא החיוני לעתידנו

כושר גופני וחינוך לחיים נכונים צריכים להתחיל מכיתה א', כדי למנוע מראש מחלות והשמנת יתר, וגם כדי ליצור חיילים טובים יותר. אין סיכוי להגיע להישגים של ממש בספורט התחרותי אם לא מניחים את היסודות בגיל שש, ואם לא יוצרים קאדר נרחב של עוסקים בספורט שמהם יתקדמו בודדים לצמרת

אולימפיאדת המתמטיקה הרבה יותר חשובה לעתידה ולקיומה של ישראל מאשר אולימפיאדת ריו. ספורט מביא גאווה ויוקרה, אבל מתמטיקה היא הבסיס לסייבר ולכל המדעים המדויקים, עליהם נשען היתרון האיכותי והטכנולוגי של 8 מיליוני הישראלים מול מאות המיליונים שרוצים להשמידם.

סדרי העדיפויות הממלכתיים צריכים להיות בהתאם. ההשקעה בספורט צריכה ללכת לבתי הספר, משתי סיבות. הראשונה והעיקרית: כושר גופני וחינוך לחיים נכונים צריכים להתחיל מכיתה א', כדי למנוע מראש מחלות ותופעות כמו השמנת יתר, וגם כדי ליצור חיילים טובים יותר (כן, זו בהחלט מטרה חשובה וחיונית). השנייה: אין סיכוי להגיע להישגים של ממש בספורט התחרותי אם לא מניחים את היסודות בגיל שש, ואם לא יוצרים קאדר נרחב של עוסקים בספורט שמהם יתקדמו בודדים לצמרת.

בספורט המקצועני ההשקעה צריכה להתמקד במישור הלאומי, דהיינו: מתקנים ומכללות. הספורטאים צריכים להתפרנס מהספורט, בדיוק כמו הכדורגלנים והכדורסלנים בישראל, ובדיוק כפי שעושים עמיתיהם בעולם. מי שיהיה טוב – ימצא ספונסרים ויזכה בפרסים. מי שלא – יצטרך לפרוש, בדיוק כמו בכל עיסוק אחר. את הכסף של המדינה צריך להפנות לתחומים שבלעדיהם אין לנו קיום: חינוך, מדעים, השכלה גבוהה.

השידורים
אנחנו רואים אם נקלע סל [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]

תגידו, יכול להיות שהשדרנים והפרשנים של ערוץ הספורט באולימפיאדה מקבלים שכר לפי מילים? כי זה ההסבר היחיד שאני יכול למצוא, שיאיר באור חיובי כלשהו את הפטפוט הבלתי-פוסק שלהם. גם כשלא קורה כלום – הם מדברים. גם כאשר הדרמה בעיצומה – הם מדברים. גם כאשר נשמעת מוזיקת הרקע בתרגילי ההתעמלות – הם מדברים. ואז, או שהם מספרים לנו מה שאנחנו רואים ממילא, או שהם מנפחים לנו את הראש במונחים מקצועיים שלא אומרים לנו כלום. השיא נכון לעכשיו שייך לאילן גזית, פרשן (???) ההתעמלות. יש עוד שבוע, נראה אם הוא יישבר.

שידור ספורט טוב הוא זה שנותן לנו את המידע שאיננו רואים בעצמנו – למשל: את שמותיהם של המתחרים, או מה שהשדר רואה והמצלמה איננה קולטת. שידור ספורט רע הוא זה שמספר לנו שהובקע שער אחרי שראינו את זה, ומי ניצח במשחה אחרי שראינו את זה, ושמתעמלת נפלה מהקורה אחרי שראינו את זה. פרשנות ספורט טובה היא זו שנותנת לנו מידע כללי רלוונטי שאיננו ידוע לרבים. פרשנות ספורט רעה היא זו שמפזרת נתונים מלפני עשור, שאומרת את המובן מאליו ושמכוונת ליודעי ח"ן בלבד. תנחשו מה מבין אלו אנחנו מקבלים.

תאריך:  12/08/2016   |   עודכן:  12/08/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין הטבעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מצטרף
12/08/16 10:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אולימפיאדת ריו
"תירגעו, אני לא יכולה לשמוע את המאמן שלי" - ביקשה הסייפת הברזילאי ג'יסליין פרייר מהקהל הביתי. וזה לא שהצופים עודדו אותה; הם צעקו "אוה! את תמותי!" ליריבתה - לא ברצינות כמובן, אבל בשאגות בלתי פוסקות.
12/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
לשחיין הקנדי סנטו קונדורלי יש מנהג משונה: לפני כל זינוק לבריכה, הוא מרים את ידו, מצמיד אותה לכובעו ומכופף אצבע מאוד. ומה שעוד יותר משונה: התנועה הזאת מכוונת כלפי לא אחר מאשר אביו.
11/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאז אולימפיאדת מונטריאול ב-1976, שהותירה את העיר עם חובות ששילמה במשך שלושה עשורים, עולה מדי ארבע שנים השאלה: זה כדאי? אחד הטיעונים המרכזיים של משיבי ה"כן" הוא, שמשחקים אולימפיים נותנים זריקת מרץ לעיר המארחת - בתשתיות, בהכנסות, במקומות עבודה ובחשיפה לעולם.
11/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנוכל להגדיר מהו האידאל הגדול של האדם שעליו לחתור אליו, כלומר, מה עליו להיות? זו שאלה כבדה שהרמב"ם דן עליה בסיום ספרו 'מורה נבוכים' (ג נד) על-פי הפסוק של ירמיהו: "כה אמר ה': אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגבור בגבורתו, ואל יתהלל עשיר בעושרו. כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי" (ירמיה ט כב-כג).
10/08/2016  |  שלמה אבינר  |   מאמרים
מנהל משלחת האתלטיקה של קניה לאולימפיאדת ריו, מייקל רוטיץ', נעצר עם שובו לניירובי (יום ג', 9.8.16), לאחר שסולק מן המשחקים. משטרת קניה ביקשה מבית המשפט המקומי להאריך בשבוע את מעצרו.
10/08/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אולימפיאדת ריו  
מחאות פוליטיות ביציעים?  /  איתמר לוין
החיג'אב האמריקני הראשון  /  איתמר לוין
בולט נחלץ לעזרה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il