|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

רוכב על גלי המשברים

נתניהו רואה עצמו כשומר החותם הלאומי, כשהאיום המרכזי כיום, הגדול יותר אפילו מהאיום האירני, הוא הקמתה של מדינת טרור ערבית באיו"ש
14/09/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו איננו טיפש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

נתניהו כנראה שחיין פוליטי מעולה. במספר הרב של משברים על גביהם הוא רוכב ויכול להם, אין שני לו. האם זה טוב ליהודים? לאו-דווקא. הווי חיים מסוג זה אינו מותיר זמן לחשוב, לתכנן, להתארגן ולבצע דברים, בעיקר גדולים ומורכבים, כפי שנחוץ.

אחת התוצאות מזכירה רעידות אדמה עזות; לכל אחת כזו יש סדרה שלמה של זעזועי-משנה, שמשכם או עוצמתם מטרידים כמעט כמו התופעה הספקטקולרית המקורית. רבים מיריביו גורסים שמרכז מעייניו הוא ההישרדות האישית. אני ששמעתי אותו מתבטא מספר לא מבוטל של פעמים בעל-פה ובציטוטי-דבריו בכתב - סבור שהם טועים.

נתניהו רואה עצמו כשומר החותם הלאומי, כשהאיום המרכזי כיום, הגדול יותר אפילו מהאיום האירני, הוא הקמתה של מדינת טרור ערבית (חמאסית, אש"פית או סתם דאעשית) באיו"ש.

לא במקרה יוצא קצפו של השמאל ושל השמאל המתחזה למרכז על נתניהו. הוא כיום "הבלם המרכזי" של ישראל נגד כל התוכניות ההזויות המכוונות לגמד ולנוון אותה טריטוריאלית, ביטחונית ולאומית כשלב בתהליך העלמתה מן האזור. הוא מבצע תפקיד זה במציאות קשה במיוחד, כשעיקר הקושי נובע: משולי הרוב הפוליטי המצומצם של הקואליציה; מחוסר ההבנה וקלות-הראש של חברים מרכזיים במפלגתו; ומהעוינות הפתולוגית של יריביו הפוליטיים 1.

חברי קואליציה המסכנים חדשים לבקרים יציבות רופפת זו בנימוקי סרק ובהעמדת גחמות אישיות בראש סולם העדיפות שלהם, הם הגרועים ביותר - וכך היה במשבר הרכבת האחרון. נתניהו איננו טיפש, אם בחר בדרך בה הלך, לא עשה זאת מתוך נחת רוח. ואם סיכל בכך את ניצני השמחה לאיד של יריביו, נראה ששוב צדק.

אני סבור שבאופן דומה לנ"ל שוקל נתניהו את צעדיו בדרך-כלל והדבר משפיע גם על תפקודו כראש הממשלה. ראש ממשלה שמקבל החלטות בנושאים אופרטיביים, כשהוא משוחרר "מהנטל ההיסטורי" של התפקיד, פועל כמנהל יותר ופחות כמנהיג לאומי; תוכניות-אב, תוכניות רב-שנתיות ונתונים, הם היסוד העיקרי להחלטותיו.

מנהיג לאומי פועל בראש וראשונה על-פי חזון ואידאה ואלה יותר חזקים בשיקוליו מה"כאן" ו"עכשיו". כאשר "נערי החצר" הופכים את העיקר למשני, מתחייב תיקון הדברים לאלתר גם אם הוא איננו אלגנטי או אופטימלי.

לנוכח חוסר האחריות הלאומית של השמאל על כל שלוחותיו, שולי היציבות הנמוכים של ממשלתו, הלחצים המדיניים החיצוניים של ידידינו אמריקנים ושל השוטים האירופים שאינם לומדים דבר מהמציאות שסביבם - ניצב נתניהו, לפי תפיסתו ולפי הווית המציאות, לפחות בכל שלוש הממשלות האחרונות שלו, על פרשת דרכים היסטורית. אם בוחנים את התנהלותו על-יסוד הנחה כזו, היא הופכת ברורה והרבה יותר רציונלית.

ראש הממשלה יודע היטב שלא יוכל להתמיד בתפקידו לעד. הוא גם מודע לכך שאדם, גם כאשר הוא בריא ומתפקד היטב, אינו יודע מה קצב לו הגורל. ככל שהוא מתבגר, גדלה אי-וודאות זו ועמה הדילמה מולה הוא מתמודד. ההחלטה שיהיה עליו לקבל בעתיד הלא רחוק, היא עיצוב גבולות הקבע של מדינת-ישראל במובן הרחב ביותר של המושג. זו תהיה החלטה בלתי-הפיכה ועתירת השלכות ותוצאות-לוואי, שהמרכזיות שבהן לא תהיינה בשליטתו המלאה ואולי בכלל לא.

לדעתי, יעדיף בסופו של דבר לקבל החלטה זו בעצמו, ולא להשאירה לאחרים. באופן זה ישלוט במרכיביה ובניהול המאבקים סביב יישומה ושימורה, בצורה הקרובה ביותר לחזונו הלאומי.

לאחר שקיבל בן-גוריון ב-1948 את ההחלטה על הקמת מדינת-ישראל, נותרו פתוחות מול נוסח מגילת העצמאות, שתי החלטות-יסוד שבלעדיהן, הקמת המדינה אינה סופית: קביעת גבולות הקבע וחקיקת חוקה 2. שתיהן עומדות כיום לפתחו של נתניהו כראש ממשלה, והן כבדות מאוד.

על פרשת דרכים 3 זו ניצב נתניהו מאז נבחר לראשות ממשלתו השנייה ב-2009. נושא הגבולות דחוף מנושא החוקה, מפני שהוא משיק לסביבה הגיאופוליטית ולמציאות הבינלאומית; חוקה, במדינה ריבונית, היא החלטה פנימית של אזרחי המדינה.

להערכתי, מחפש נתניהו לאורך תקופות כהונתו כראש ממשלה למן 2009, את נקודת הזמן הנכונה לקבלת ההחלטה, שמשמעה נסיבות פנימיות ובינלאומיות נוחות יחסית - לקבלת ההכרעה בשאלת הגבולות, כשכל הכרעה תצטרך לכלול, כך או אחרת, הסדר אוטונומיה לרוב ערביי איו"ש 4, במנותק מערביי עזה. אלמלא עסקו השמאל הקיצוני בישראל והשמאל המתון יותר המתחזה למרכז בדיוני סרק בשאלה האם הערבים רוצים בשלום או אינם רוצים בו - (לדעתי, אינם רוצים), או באפשרות "להיפרד" מערביי איו"ש באופן חד-צדדי (הואיל ואינם רוצים בהסכם...) במהלך נפסד נוסף נוסח ההינתקות מעזה או הבריחה מלבנון, ניתן היה להכריע בסוגיה כבר לפני מספר שנים. ברגע שייתמו הזיות-הרקע 5, ניתן יהיה לעצב רוב יהודי ברור שיגבה את המהלכים הנחוצים לקביעת הגבולות, כלפי פנים וכלפי חוץ.

אויבי ישראל מבית ומבחוץ, רוכבים על הסוס הטרויאני של השמאל, בניסיונות לטרפד יוזמה אפשרית של נתניהו שאינה עולה בקנה אחד עם התוכניות הערביות. הערבים מנצלים סוס זה על-מנת להמשיך בסחטנותם וסרבנותם. נתניהו הצליח בתכסיסים שונים לשמר בידיו את השלטון, אבל טרם הגיע לרוב שיעמיד אותו מול יריבי ישראל במעמד של מנהיג לאומי מובהק, שעמדותיו הן עמדות רוב הציבור, ואין תכלית למאמציהם לשנותן.

נתניהו עדיין מחפש מציאות פנימית כזו או שינוי בינלאומי כגון חילופי ממשל בארה"ב, שיהיה משוחרר מעונשם של קלינטון וחבריו, ויאפשר קבלת ההחלטות הנחוצות. על-כן, חלק ממהלכיו מכוון לקניית זמן, חלק אחר למניעת מהלכים בינלאומיים שיכבידו על ישראל עוד יותר וחלק שלישי לקוניוקטורה פנימית שתעניק לו רוב ברור ומיוחס. אם ישיג יתרונות אלה ובוודאי לכשישיגם - יפעל.

ישנם חוגים בקואליציה ואפילו במפלגתו, הסבורים שאין צורך להמתין לשעת כושר, אלא יש לייצרה דה-פקטו, כאן ועכשיו, משום שהמעשה ייצר את ההזדמנות; אפשר שהם צודקים. אולם דרך זו הרפתקנית וקשה יותר מ"דרך המלך" של ראש הממשלה - תנאים קודמים למעשה - ומסוכנת ויקרה יותר בנסיבות הנוכחיות. אני מעריך שבתנאים בהם "לא יהיה לישראל מה להפסיד", יקבל נתניהו את עמדת הקבוצה הדורשת "פעולה עכשיו".

השאלות האמיתיות של ישראל אינן: האם בוגי יקים רשימה נפרדת? הילך בוגי עם לפיד ברשימה משותפת? האם ישראל כ"ץ יהיה שר חוץ? גם השאלה מתי יהיה גדעון סער מועמד לראשות הממשלה אינה באמת חשובה בעיתוי זה. אפילו תוצאות הסקר האחרון של מינה צמח, המוכיחות עליה יחסית של לפיד, אינן מפילות אותי לקרשים.

שאלה רצינית הרבה יותר היא האם הרצוג, ינצל את שנת החסד שניתנה לו בראשות העבודה, בכדי להחזיר למפלגתו צביון ציוני מובהק, וכך להחזירה למרכז הבמה הפוליטית ולהצילה מתהום הנשייה. לשם כך עליו לשתף פעולה עם נתניהו, ולבדוק תוך פרק זמן קצוב, את כוונות הערבים המוגדרים מתונים ביחס לפשרה היסטורית אמיתית והשלמה עם ישראל. אם יכשל המהלך מול הערבים ויהיו להרצוג העוז ("עוז לתמורה בטרם פורענות"...) והיכולת להעניק לנתניהו את העוצמה הפוליטית לקידום מהלך ישראלי מוסכם מבית, או אז, תשתנה המציאות הפוליטית שלנו תכלית שינוי, והרצוג יהיה בה לשחקן מרכזי, בעידן שאחרי נתניהו.

פרשת הדרכים של נתניהו היא גם פרשת הדרכים שלנו ולהפך.

הערות

1. כפי שהתבטאה, למשל, במשבר המלאכותי סביב הדברים שאמר בנושא "הטיהור האתני" של יהודים מאיו"ש.

2. גבולות הם בוודאי תנאי הכרחי. הגבולות הנוכחיים הם קווי שביתת-נשק, ומעולם לא הייתה כוונה לראות בהם גבול מדיני סופי. הם גם אינם גבולות בני הגנה, כידוע. הערבים יודעים זאת ועל כן מתעקשים לעצב את השלב השני של חלוקת הארץ לאורך קוים אלה. בראיה היסטורית, שתי התעקשויות אלה מספיקות בכדי להצדיק דחייה של עמדה ערבית זו על-ידי ישראל. אשר לחוקה, יש מי שסבורים שמדינה יכולה להתקיים גם בלא חוקה, ויש מספר דוגמאות לכך במערכת הבינלאומית. לרוב המדינות המסודרות והדמוקרטיות יש חוקה. המקרה של ישראל מסובך במיוחד. בניגוד לאלה הסבורים שזו סיבה טובה להמשיך במצב הקיים, ללא חוקה, ושאולי לאחר קביעת גבולות הקבע וחקיקת חוק-יסוד "גבולות מדינת ישראל", יהיו הדברים מעט יותר פשוטים, אני גורס אחרת. חוקה אמורה ליישב בצורה מסודרת את מחלוקת הפרשנויות הרווחת במקומותינו על מהות כוונותיהם של חותמי מגילת העצמאות, לגבי הקשר היישומי המתבקש בין הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית (או מדינת הלאום היהודי) לבין כל אזרחיה, מתוך צורך ורצון נחרץ לשמר את אופיה הלאומי. קביעות אלה צריכות לשקף את האינטרסים הבסיסיים של ישראל. פשרות מעשיות, אם יהיה בהן צורך, תבאנה אחר-כך, ותיגזרנה מהרצון הלאומי, הקולקטיבי, הבסיסי, המעוגן בחוקה פורמלית, שאושרה במשאל-עם.

3. טיעוני יריביו כאילו כל מהלכיו מכוונים לשימור השלטון בידיו בגלל "אהבת" התואר ראש-ממשלה, נראים בעיני אינפנטיליים. כך גם הטענות שאין לו תוכנית. תוכנית בר-אילן 2009 היא תוכנית ברורה. העובדה שהערבים אינם תוכנית טובה יותר מעידה על כוונותיהם האמיתיות – דייג במים עכורים.

4. אוטונומיה ערבית בשלוש עד ארבע מובלעות בחלק משטחי איו"ש. אוטונומיה פלשתינית–ירדנית או אוטונומיה במסגרת הסדר אזורי ישראלית-ירדנית-פלשתינית משולבת. ישראל לא תוותר על גושי ההתיישבות, על ירושלים ועל חברון ולא תספח אליה 2.5-2 מיליון ערבים כאזרחים.

5. בין היתר מפני שיפסיקו לשמש קרדום פוליטי לחתור בו נגד נתניהו, על חשבון הציבור הישראלי, לשם החלפת השלטון מטעמים אגואיסטיים גרידא.

תאריך:  14/09/2016   |   עודכן:  14/09/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוכב על גלי המשברים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רחמים
14/09/16 12:23
2
הירונימוס
14/09/16 15:12
 
אהוד פרלסמן
14/09/16 15:49
 
הירונימוס
14/09/16 16:26
 
רפי לאופרט
15/09/16 16:34
 
הירונימוס
16/09/16 10:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרוואן ברגותי, אדריכל הטרור של תנועת פתח באינתיפאדה השנייה, המרצה עונש של כמה מאסרי עולם בכלא הישראלי, הוא הפופולרי ביותר בסקרי דעת הקהל הפלשתינים לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא, ברגותי יכול להינות ולהתבסם מהסקרים אלה אך הם אינם יכולים להוציאו מן הכלא, הבעיה הגדולה יותר היא שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ובכירים פלשתינים אחרים בהנהגת פתח, כמו ג'בריל רג'וב למשל, אינם מעוניינים בשחרורו מכיוון שהוא מהווה סכנה פוליטית עבורם.
14/09/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אחרי שהעמיד בראש סולם העדיפויות שלו את לימודי חמש היחידות במתמטיקה - נתקף, ככל הנראה, שר החינוך, נפתלי בנט, בייסורי-מצפון מכאיבים. אחרת קשה, מן הסתם, להסביר, מדוע הוא מחליט עכשיו, בכובעו השני, כ"ראש הבית היהודי", להחזיר לפתע עטרה ליושנה ולהשיב את כבודם האבוד של לימודי היהדות, שנדחקו בינתיים לקרן-זווית.
14/09/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשות המיסים פרסמה (23.8.16) את תוספת 1 לחוזר מס הכנסה מס' 4/2002 בעניין שליטה וניהול על חברה הרשומה בחו"ל על-ידי בעלי שליטה בישראל, בעקבות פרסומם של פסקי הדין בענייני ניאגו, ינקו וייס ושי צמרות. מהנחיות אלו עולה, כי כמעט כל חברה הרשומה בחו"ל, שיש לה בעלי מניות תושבי ישראל, נמצאת בחשיפה גדולה להיחשב כ"חברה ישראלית" לעניין דיני המס בישראל, על כל המשתמע מכך.
14/09/2016  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
כדי להסביר את נושא מבנה הכח הצבאי אפתח בהמחשה: מנהל מסעדה צריך להחליט איזה סוגי מאכלים ירצו האורחים לאכול במהלך היום; כמה בשר לקנות, כמה דגים, כמה ירקות. הלקוחות אינם מנסים באופן מכוון להימנע מהמזון שבמסעדה. אבל כבונים כוח צבאי, כשבוחרים להחזיק כמות מסוימת של מטוסים, שריון, חי"ר וכו', האויב אינו מגיב כמו הלקוח שלך. הוא לא צורך את מה שהגשת לו כי אם נמנע מזה. ואויבים, בניגוד ללקוחות, אינם נוטים להיות משתפי פעולה ואינם נוהגים בנימוס. בווייטנאם, ארצות הברית גילתה שהוייטקונג - גסי-רוח שכמותם - פשוט סירבו להתכנס בקבוצות גדולות כך שיהוו מטרות קלות. זו הייתה בעיה איומה. ככה זה אויבים.
13/09/2016  |  אדוארד לוטבק  |   מאמרים
ועדת שניט מונתה בשנת 2005 על-ידי משרד המשפטים ודנה במכלול האחריות ההורית במשך כ-7 שנים. השתתפו בה נציגים מכל מקצוע שיש לו נגיעה להליכי גירושים, אם מבחינת הילד ואם מבחינת ההליך עצמו. המלצות הוועדה מתבססות על אמנת האו"ם לזכויות הילד ועל מחקרים עדכניים בהתפתחות הילד, כאשר המסקנה המרכזית היא ביטול חזקת הגיל הרך, אי-קביעת כל חזקה חלופית על הילד על-מנת למנוע הגדרות הוריות מפלות בין ההורים ויצירת היררכיה של הורה סוג א' והורה סוג ב', אלא הצבת שני הורי הילד במעמד הורי זהה. הוועדה קובעת שיש להחליף את חזקת הגיל הרך בחלוקת האחריות על הילד בין ההורים לפיה יקבע רק אופן מימוש האחריות ההורית, כגון חלוקת זמני השהות (שלא בהכרח תהיה שווה) עם כל אחד מההורים, תוך העמדת טובת הילד כ"שיקול ראשון במעלה".
13/09/2016  |  גיא רוה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il