|   15:07:40
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בפתח ההינתקות

בעידן המודרני יש רק מקרה אחד הדומה למקרה שלנו: העיר ברלין שנחלקה בתום מלחמת העולם השניה בין המזרח והמערב והייתה מצויה כולה בתוך שטחה של מזרח-גרמניה
11/08/2005  |   בצלאל לביא   |   מאמרים   |   תגובות

נושא חשוב אחד נחבא בשיח הציבורי הרותח המלווה את ההינתקות מרצועת עזה: הציר הבטוח האמור לחבר בין הרצועה לגדה המערבית.

כיוון שההינתקות היא בעיקרה מהלך חד-צדדי של ישראל אין היא מתייחסת כלל לעניין החיבור בין שני השטחים שיהיו בקרוב בשליטת הפלשתינים (הרשות או כל גורם אחר שיבוא אם יבוא במקומה).

הנושא הזה של ציר או הכביש הבטוח נשמע לכאורה משונה לאוזניים ישראליות למרות שהוא מופיע שחור על גבי לבן בהסכמי אוסלו: עד היום התרגלנו לדבר על "שלום בטוח", על "שלום וביטחון" וכיוצא באלה אמרות וסיסמאות שכולן נגזרות מצרכי האינטרסים שלנו. אנו עומדים לפתחו של עידן בו הדיבורים ובעיקר המעשים אמורים יהיו להתחשב באינטרסים של הפלשתינים.

הבעיה נעוצה כמובן בעובדה כי מדובר ברצועת קרקע בת כ-60 ק"מ העוברת כל כולה בשטחה של מדינת ישראל וחוצה את הנתיבים המחברים את דרומה עם מרכזה וצפונה. עד היום לא התנסינו במקרה כזה בו אנו אמורים בעצם להתחלק בריבונות על רצועת שטח שלנו עם שכנינו.

בעולם הגדול זו מציאות קיימת: אלסקה מופרדת מארה"ב על-ידי קנדה; קלינינגרד מופרדת מרוסיה על-ידי ליטא; מחוז נגורנו-קרבך היא טריטוריה של אזרביג'אן בתוך ארמניה. באוויר וביבשה מתקיים הקשר בין מדינת האם והאזור המופרד (במקרה של אלסקה גם דרך הים); דגם מוקטן יותר הוא כביש הגישה לשדה התעופה בעיר באזל בשווייץ העובר בשטח צרפת.

בתנאים של שלום בין מדינות הקשר הטריטוריאלי לא צריך לעורר בעיות מיוחדות (אם כי במקרה של נגורנו-קרבך היו לפני שנים תקריות בין שתי המדינות בשל עניין השליטה על המחוז הזה). הקשיים מתעוררים כאשר אין שלום ואין הסכמה על התנאים והפרטים איך ומתי להשתמש בציר הבטוח.

בעידן המודרני יש רק מקרה אחד הדומה למקרה שלנו: העיר ברלין שנחלקה בתום מלחמת העולם השניה בין המזרח והמערב והייתה מצויה כולה בתוך שטחה של מזרח-גרמניה כשהקשר בינה לבין מערב-גרמניה מתבצע במסדרון יבשתי ואווירי מוסכם. בימי המלחמה הקרה היו הרוסים נוהגים מדי פעם להערים קשיים על המעבר החופשי אלא שמעצמות המערב היו נחושות לא לוותר. בהקשר לכך זכורה מאד הכרזתו המפורסמת של הנשיא קנדי בעת ביקורו בעיר, באביב 1963, "אני ברלינאי".

לא יכול להיות ספק כי הפלשתינים יעלו במהרה את הנושא הזה על סדר היום וקולות על כך כבר נשמעו מצדם. מבחינתם זה צעד נוסף בדרך לעצמאותם. מותר לשער כי הקהילה הבינלאומית תתמוך בהם בשלב כזה או אחר. האם ישראל ערוכה לתרחיש כזה? בעידן אוסלו דובר כאן על כבישים, מסילת ברזל תחתית ועילית ופה ושם מישהו הגה אפילו רעיונות הזויים על גשרים ומנהרות בקטעים שונים. אלא שאז זה היה בשלב של הכל דיבורים. עכשיו הגענו כנראה לשלב המעשים.

לפי המדיניות המוצהרת של ראש הממשלה, אחרי ההינתקות לא יהיו יותר צעדים חד-צדדיים אלא צעידה בנתיבי מפת הדרכים שזה פחות או יותר קיפאון ממושך אם לא תחול תפנית קיצונית בעמדת שני הצדדים. זה לא ימנע לאורך זמן את הצורך לדון בנושא הציר הבטוח (ובעידן החדש אולי יכנו אותו המסדרון היבשתי) וקודם כל בהקשרים הכלכליים והחברתיים שלו. כפי שאבו מאזן ודחלאן ודומיהם בצמרת מתנהלים באופן חופשי בין עזה לרמאללה ירצו בכך כנראה גם אחמד או מוסטפה מרפיח או שכם.

תאריך:  11/08/2005   |   עודכן:  11/08/2005
בצלאל לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי תרדמת ארוכה, תרדמת הינתקות, שבה הפוליטיקה לחיים, התעוררה ואף החלה לבעוט לכל הכיוונים. ספקולציות, סקרים, תרחישים, הכול הולך. את תפקיד שעון המעורר שיחק הפעם בנימין נתניהו כשהתפטר מהממשלה. בהתחלה עוד היה מי שהשתכנע כי עשה זאת על-רקע אידיאולוגי, אבל אז פורסמו הסקרים הראשונים.
11/08/2005  |  מתי טוכפלד  |   מאמרים
ערב תשעה באב, יום האבל הלאומי שכבר מזמן היה צריך להפוך לחג הכי שמח אצלנו, אנחנו מתבוננים במציאות החיים במדינת היהודים ולבנו נחמץ על תהליכי החורבן המואצים, תהליכים שדומה כי כיום אין מי שכופר בקיומם; ואי שם בירכתי המוח צצה לה התהיה, איך זה שאלפי שנות היסטוריה לא לימדו אותנו דבר?
11/08/2005  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לקראת עליית נכדתי לכיתה א', החלטתי לקנות לה את הילקוט הראשון. לאחר סקירת הילקוטים המונחים שורות שורות, בחנות שבקניון, הצביעה הקטנה בביטחון על ילקוט בצבעי ורוד וסגול שבחזיתו מתנוססת תמונתה של כוכבת אחת מסדרות הטלוויזיה האהובה עליה. הזבנית הסבירה את שלל שכלוליו ותוספותיו של הילקוט הנבחר, כרטיס האשראי שלי נשלף מן הארנק וגוהץ. המשימה הושלמה וזכיתי בנשיקה מתוקה מן הילדה האהובה עלי.
11/08/2005  |  יונה דורון  |   מאמרים
בחורף 2001 מצאתי את עצמי יושבת במפגש של קבוצת אנשי "שלום עכשיו" מכפר סבא עם מייקל טרזי ודיאנה בוטו. למייקל ודיאנה תארים אקדמיים מאוניברסיטאות בארה"ב ובקנדה, והם ליוו מפגשי אוסלו, קמפ דייויד ושארם א-שיח מהצד הפלשתיני כמובן.
11/08/2005  |  אריאלה מאיר-גולדמן  |   מאמרים
כ-7000 בני אדם פוטרו לפני למעלה מעשור מהתעשיה האווירית בפרק זמן קצר יחסית בעקבות ביטול פרויקט הלביא - בדיוק אותו מספר של מפונים שעוזבים בימים אלו את ביתם בגוש קטיף. כאחד שליווה את התהליך ההוא כפסיכולוג ארגוני אני סבור שניתן לבצע איזו השוואה כואבת בין ביטול פרויקט הלביא לתהליך ההינתקות שהמדינה חווה בימים אלו. גם התעשיה האווירית, כמו גוש קטיף או התנחלויות אלו או אחרות נתפסה כחממה תירצו כגן-עדן. אף אחד לא עוזב את גן-עדן בקלות.
11/08/2005  |  ד"ר אילון קפלן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il