|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שישה בשישי

אבות הכישלון

נהוג לומר שהכישלון הוא יתום, אך מאחר שחוקי הטבע מחייבים הורים לכל דבר - הרי שהכישלון הוא בעצם "שתוקי": מישהו שלא יודעים מיהו אביו. אנחנו מבקשים לחשוף את האחראים לכמה מהכשלונות הבולטים של הימים האחרונים
28/10/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
תראו מי תמך [צילום: פרנסואה מורי, AP]


דונלד טראמפ
נמצא במילכוד [צילום: מנואל בנסל סנטה, AP]

טראמפ יפסיד בגלל שהוא טראמפ: שחצן עם פה גדול, שלפן עם מזג בלתי צפוי, בלפן עם אופי בלתי יציב. הוא אכן איש עסקים מצליח, אם כי הטקטיקות שלו היו ונותרו שנויות במחלוקת. הילרי קלינטון היא אכן פוליטיקאית ערמומית ולא ישרה, שמעליה מרחפת עננה כבדה של חוסר יושרה, חוסר אמינות ואפילו שחיתות

דונלד טראמפ יאשים מן הסתם את כל העולם ואשתו אם וכאשר יפסיד בבחירות לנשיאות ארה"ב, חוץ מאשר את האשם האמיתי: דונלד טראמפ. נכון שהתקשורת ברובה נגדו, אבל – וזהו אבל ענק – התקשורת היא גם זו שאפשרה לו להפוך למועמד לנשיאות, כאשר העניקה לו סיקור חינם עצום במהלך הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית. הפרובוקציות של טראמפ תפסו כותרות, ועל-פי אחת ההערכות – הסיקור שקיבל היה שווה 3 מיליארד דולר.

טראמפ יפסיד בגלל שהוא טראמפ: שחצן עם פה גדול, שלפן עם מזג בלתי צפוי, בלפן עם אופי בלתי יציב. הוא אכן איש עסקים מצליח, אם כי הטקטיקות שלו היו ונותרו שנויות במחלוקת. הילרי קלינטון היא אכן פוליטיקאית ערמומית ולא ישרה, שמעליה מרחפת עננה כבדה של חוסר יושרה, חוסר אמינות ואפילו שחיתות. טראמפ הוא כנראה המועמד היחיד שקלינטון יכולה לנצח – וזה אומר הרבה מאוד על אחריותו-שלו לתבוסה המצטיירת.

שיהיה ברור: טראמפ הגיע למרחק נגיעה מהבית הלבן בדיוק בגלל התכונות הבעייתיות הללו, שקוסמות לעשרות מיליוני אמריקנים שנמאס להם מהפוליטיקה המושחתת של וושינגטון. וזהו בדיוק המילכוד שלו: בסופו של יום, רוב האמריקנים מעדיפים אדם יציב ובלתי ישר, על פני אדם ישיר (גם אם לא ישר) ובלתי יציב. הבעיה הגדולה באמת היא, שזה המיטב שהצליחו 320 מיליון אמריקנים להצמיח כמועמדים לתפקיד החזק ביותר בעולם.

הסקרים
כמה בדיוק היתרון שלה? [פרנק פרנקלין, AP]

בתחום הפוליטי מנהיגים מחליטים אם ללכת לבחירות על סמך הנתונים, ומרכזים את מאמציהם לפי התחזיות. בעולם העסקי מחליטים על השקת מוצרים ואפילו על כניסה לתחומים חדשים בהתאם לתחזיות של הביקוש הצפוי. לכן, כאשר סקרים שוגים – זה יכול לעלות ללקוחותיהם בקריירה שלהם, בעסקים שלהם ובמיליונים רבים

הנה כמה מתוצאות הסקרים בבחירות לנשיאות, נכון ליום ה' (27.10.16): 4% יתרון לקלינטון, 14% יתרון לקלינטון, 5% יתרון לקלינטון, 7% יתרון לקלינטון, 8% יתרון לקלינטון, 10% יתרון לקלינטון. אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל שתי תופעות בולטות כבר כעת: כל הסקרים חוזים ניצחון לקלינטון, ותחזיותיהם לגבי הפער בינה לבין טראמפ יכול להגיע לפי 2.5.

ברור, לפיכך, שאפילו אם קלינטון תנצח – חלק גדול מהסקרים יוכחו כשגויים: או שהפער יהיה גדול יותר או שהוא יהיה קטן יותר. ואם יקרה הבלתי-ייאמן וטראמפ ינצח, זו תהיה רעידת אדמה חסרת תקדים במגזר זה – אבל בהחלט לא רעידת האדמה הראשונה. הסקרים אצלנו נכשלו בחיזוי תוצאות הבחירות לכנסת ה-20, והסקרים בבריטניה נכשלו בחיזוי תוצאות הבחירות לפרלמנט ובתוצאות הסקר על הפרישה מהאיחוד האירופי – ואלו רק כמה דוגמאות.

יש לזכור, שסקרים מובילים להחלטות בעלות משמעות עצומה. בתחום הפוליטי מנהיגים מחליטים אם ללכת לבחירות על סמך הנתונים, ומרכזים את מאמציהם לפי התחזיות. בעולם העסקי מחליטים על השקת מוצרים ואפילו על-כניסה לתחומים חדשים בהתאם לתחזיות של הביקוש הצפוי. לכן, כאשר סקרים שוגים – זה יכול לעלות ללקוחותיהם בקריירה שלהם, בעסקים שלהם ובמיליונים רבים.

הכשלונות הללו של הסקרים מחייבים בדיקה מעמיקה של המודלים וצורות העבודה. למשל: האם ניתן להגיע למדגם מייצג, כאשר רבים משתמשים בטלפונים ניידים ולא ניתן לדעת דבר על מקום מגוריהם (נקודת מוצא לגבי משתנים כגון גובה הכנסה)? האם בעולם ציני של תגובות מן השרוול, מה שאומרים הנשאלים באמת משקף את דעותיהם? צריך למצוא את הכשלים במהירות, לתקן אותם או להבהיר האם שיטת הסקרים עודנה רלוונטית. ועד אז – תתייחסו אליהם בזהירות מרובה.

אונסקו
התנהלות מופקרת [צילום: AP]

בין התומכות היו סין, שבנימין נתניהו כה מטפח את הקשרים איתה, ורוסיה, שנתניהו עלה אליה לרגל מספר פעמים. בין הנמנעות היו מדינות הנחשבות לידידותיות לישראל: איטליה, הודו, יוון, יפן, מכסיקו, ספרד, צרפת ושבדיה

בשנות ה-60 תיאר אפרים קישון איך מועצת הביטחון מגנה את ישראל על פלישת ברית המועצות לצ'כוסלובקיה. בשנות ה-80 תיאר שלום רוזנפלד איך עצרת האו"ם מבטלת רטרואקטיבית את השואה. וכתמיד, המציאות עושה את שלה: אונסקו "החליט" שלעם היהודי אין קשר להר-הבית.

את ההחלטה הזאת לא ניתן היה למנוע, בגלל ההרכב של המוסדות הבינלאומיים. אבל הדיפלומטיה הישראלית נחלה מפלה כאשר בודקים מי תמכו בהצעה ומי נמנעו בהצבעה. בין התומכות היו סין, שבנימין נתניהו כה מטפח את הקשרים איתה, ורוסיה, שנתניהו עלה אליה לרגל מספר פעמים. בין הנמנעות היו מדינות הנחשבות לידידותיות לישראל: איטליה, הודו, יוון, יפן, מקסיקו, ספרד, צרפת ושבדיה.

כאשר "החלטה" כזאת אינה גורמת ליותר מאשר שש מדינות להתנגד לה, אנחנו בבעיה קשה. הכישלון הזה רשום על שמו של נתניהו, שאיננו רק שר החוץ, אלא גם מי שמסרס את המשרד הזה והופך אותו למשהו שבין לשכת העיתונות הממשלתית לבין סוכנות נסיעות. כאשר ציפי חוטובלי היא המופקדת בפועל על יחסי החוץ של ישראל, וכאשר אפילו המנכ"ל דורי גולד מואס במצב – הרי שההתנהלות של נתניהו היא מופקרת.

אורן חזן
השתמש בסמים ושיקר [יונתן זינדל, פלאש 90]

במובן מסוים, המצב עם חזן גרוע עוד יותר מאשר עם כנופיית המסיתים של הרשימה המשותפת, שכן אצלם מדובר באמירות פוליטיות (חמורות ביותר כשלעצמן), בעוד שבמקרה של חזן מדובר במעשים פליליים הנושאים גושפנקא שיפוטית

מהשבוע יש לנו סגן יו"ר כנסת שעל-פי קביעה שיפוטית השתמש בסמים קשים ושיקר בבית המשפט, ושהיה יסוד לחשוב – גם אם לא הוכח – שעסק בסרסרות של נערות ליווי. לאורן חזן זה כמובן לא מזיז, ולא עושה רושם שמישהו בליכוד רוצה/יכול להיפטר מהטיפוס הזה.

כניסתו של חזן לכנסת לא הייתה מתוכננת, שכן הוא הוצב במקום ה-30 ברשימת הליכוד – ואיש לא האמין שהמפלגה תזכה בכזו כמות של מנדטים. באחריות לכך שהנרקומן והשקרן הזה מכהן בבית המחוקקים שלנו, נושאים רבבות מצביעי הליכוד, וגם ראשי המפלגה שלא הבינו איזה מוקש מונח מתחת לרגליהם.

במבט צופה פני עתיד, כדאי שהכנסת תמצא את הדרך החוקית להרחיק מבין שורותיה אנשים כאלו. במובן מסוים, המצב עם חזן גרוע עוד יותר מאשר עם כנופיית המסיתים של הרשימה המשותפת, שכן אצלם מדובר באמירות פוליטיות (חמורות ביותר כשלעצמן), בעוד שבמקרה של חזן מדובר במעשים פליליים הנושאים גושפנקה שיפוטית. לכן, אם מציעים חוק שיאפשר להדיח אותם – צריך שיהיה חוק שיאפשר להיפטר גם ממנו.

מכבי תל אביב
הם גם מינו אותם [צילום: איציק וולף]

חמישה מאמנים ב-13 משחקי יורוליג – זהו המאזן המרשים של קבוצת מכבי תל אביב, לאחר פיטוריו השבוע של המאמן ארז אדלשטיין. וזה עוד לא הסוף, כי בכלל לא בטוח שרמי הדר יהיה המאמן הקבוע.

בשנה שעברה פיטרה מכבי את גיא גודס אחרי שמונה משחקים, אבי אבן היה מאמן זמני, הביאו את ז'אן טבק ולא מימשו את חוזהו לעונה נוספת. עודד קטש פוטר בשנת 2007 אחרי 17 משחקים, ובעונה שאחריה פוטר אפי בירנבוים אחרי תשעה משחקים. ומי שרד את כל החילופים הללו? שמעון מזרחי ודייוויד פדרמן.

את זה אני לא מבין. הרי האדונים הללו, ולצידם כל מיני בעלי תפקידים אחרים, הם שמינו את המאמנים שפיטרו במהירות כה רבה. כמעט בכל המקרים היה מדובר במאמנים ותיקים, שלא היו צריכות להיות שום הפתעות לגבי אופיים וכישוריהם. במקרה של קטש, ההנהלה החליטה לקחת סיכון. אז איפה האחריות של מי שהחליט על המינוי, חודשים ספורים לפני שהחליט את ההפך? רק בגלל שהם גם הבעלים, הם לא אחראים לשום דבר?

מבקר המדינה
יורה לעצמו ברגל [צילום: יצחק הררי, פלאש 90]

יוסף שפירא מפרסם בשבוע הבא (1.11.16) את החלק הראשון של הדוח השנתי שלו, ובו כ-35 פרקים בענייני כלכלה. הסיקור החדשותי צפוי להיות דל למדי. הסיבה: משרד המבקר שלח את הדוח לתקשורת רק חמישה ימים לפני מועד הפרסום, כאשר שניים מתוך אותם חמישה ימים הם שישי ושבת.

התקשורת היא כלי חיוני ביותר מבחינתו של מבקר המדינה. למעט יכולתו להעביר ממצאים פליליים ליועץ המשפטי לממשלה וסמכותו לקנוס מפלגות, אין לו שום שיניים – וגם לא יהיו לו, כל עוד הפוליטיקאים המבוקרים הם שקובעים את סמכויותיו. תקוותו היחידה להשיג משהו היא באמצעות לחץ תקשורתי שיביא ללחץ ציבורי שיגרום ללחץ פוליטי. אבל כאשר המבקר מונע למעשה מהתקשורת לסקר את הדוח, מסיבות שלחלוטין אינן ברורות, הוא יורה לעצמו ברגל.

תאריך:  28/10/2016   |   עודכן:  28/10/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבות הכישלון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתםמישהו
28/10/16 12:34
2
yuta
28/10/16 21:04
3
yיצחק
29/10/16 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
"אני חושב לעצמי כרגע: אולי אנחנו צריכים לבטל את הבחירות הללו וישר לתת לי אותן? בשביל מה יש לנו את זה?", אומר (יום ו', 28.10.16) המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, בעצרת באוהיו.
28/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הוא המועמד המוביל של הילרי קלינטון לתפקיד שר החוץ אם תנצח בבחירות לנשיאות ארה"ב - מגלה (יום ו', 28.10.16) האתר Politico. לדברי האתר, שמו של ביידן הוא הראשון ברשימה שהכין צוותה של קלינטון, אם כי הוא עדיין לא קיבל פנייה רשמית.
28/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"המסמך החושפני ביותר עד כה על הפעולות שלא למטרות רווח, הפעולות העסקיות, הפעולות הרשמיות והפעולות הפוליטיות סביב ביל קלינטון וכמה מיועציו הבכירים" - מכנה (27.10.16) האתר Politico מזכר שחשף וויקיליקס.
28/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
מבין שלושה העימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו בין הילרי קלינטון לדונלד טרמפ, העימות השני (ב-9 באוקטובר 2016) התמקד, מעבר להטחת האשמות הדדית בנושאים אישים, במספר סוגיות ענייניות במדיניות החוץ של ארצות הברית, ובראשן סוריה. הוויכוח בין שני המועמדים לנשיאות חשף בעצמה את הדילמות הניצבות בפני ארצות הברית מאז הפעם האחרונה שבה הופעל הצבא האמריקני בהיקפים גדולים וממושכים, קרי מאז המלחמות באפגניסטן ובעירק. הנשיא אובמה, מאז תחילת כהונתו ב-2009, הפך על פיה את מדיניותו של קודמו, הנשיא ג'ורג' בוש הבן, אשר הגביר את המעורבות באפגניסטן ויזם את הפלישה לעירק. בהדרגה צמצם אובמה את הנוכחות הצבאית האמריקנית בארצות אלו ומאז תחילת "האביב הערבי" בסוף 2010 שידר לעולם מסר חד-משמעי - ארצות הברית מבקשת להימנע מהפעלת כוחות צבאיים גדולים, ובוודאי מהפעלת כוחות גדולים על הקרקע מעבר למשימות הדרכה ויעוץ. תחת לחץ אירופי הופעל חיל-האוויר האמריקני בתקיפות בלוב. התוצאות לטווח הזמן הבינוני, אם לא הארוך, היו דומות לאלו שנרשמו בעירק אחרי הפלישה האמריקנית ב-2003: המשטר וראשיו חוסלו, הצבא הלאומי של שתי המדינות פורק, הן עצמן התפרקו כיחידות מדיניות אחודות, דאעש השתלט על חלקים משטחן והפלגים השונים שהוחזקו ביד ברזל עריצה עד לסילוק השליטים הקודמים לא מצליחים להחזיר על-כנם חוק, שלטון וסדר מרכזיים.
27/10/2016  |  ערן עודד  |   מאמרים
האם דונלד טראמפ כבר חושב על פעילותו העסקית אחרי 8 בנובמבר, ומנסה למנף לשם כך את הימים האחרונים של מסעו לנשיאות? כמה פעולות שביצע המועמד הרפובליקני בימים האחרונים מרמזות שזו בהחלט אפשרות.
27/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
חשש גובר בארה"ב מאלימות בבחירות  /  איתמר לוין
טראמפ: אעניק גיבוי למנהיגות הישראלית  /  איציק וולף
טראמפ התחמק שיטתית מתשלומים  /  איתמר לוין
טיל קרקע-בחירות  /  אריאל י. לוין
מגש הכסף של קלינטון  /  איתמר לוין
"לא יכולה להיכנס לשם"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il