|   15:07:40
  דורון מצא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ההיעדרות של מנהיגים ערביים ישראלים מהלווית פרס:

התרסה מקומית או ביטוי לשינוי מגמה

היעדרות אנשי הרשימה המשותפת מהלווית פרס עלולה להעיד על עידכון מגמה, שעיקרה טעינה של האסטרטגיה החברתית ברובד חדש: בנוסף לנתיב ההשתלבות ושיתוף הפעולה עם הממשלה וזרועותיה, מובלטת כאן עתה גישה של בדלנות והתכנסות החברה הערבית לתוך עצמה.
02/11/2016  |   דורון מצא   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מורכבות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הכלה כלכלית
ניתן לראות בהחלטת הרשימה המשותפת שלא להשתתף בהלווית הנשיא פרס משום קריאת תגר, המבטאת תמונת ראי למדיניות הממשלה כלפי הערבים בישראל. ככזו, היא מעידה על אימוץ תפיסה של הכלה כלכלית, בצד נטייה להדרה פוליטית מצד הערבים עצמם. כך, הם מוכנים לשתף פעולה עם הממשלה בכל הנוגע למימוש מרבי של תוכניות הסיוע הכלכליות לאוכלוסייה הערבית, ובמקביל הם מבקשים, תוך הפגנת עצמאות פעולה, לבדל עצמם מכל מה שנתפס בעיני אוכלוסיית הרוב כליבת המרחב של הקונצנזוס הלאומי, שהוא יהודי במובהק.

ההחלטה שקיבלה הרשימה הערבית המשותפת שלא להשתתף בהלוויה הממלכתית שנערכה לנשיא התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס (30 בספטמבר 2016), עוררה תמיהה וכעס בזירה הפוליטית ובציבוריות הישראלית בכללותה. מנקודת מבט ציבורית-יהודית, החלטת הרשימה המשותפת חשפה את מגבלות יכולתו של ראש הרשימה, איימן עודה, לנקוט מדיניות פרגמאטית עקבית ועוררה סימני שאלה לגבי הכיוון הפוליטי של ההנהגה הערבית בנושא המרכזי של השתלבות הערבים במרקם החברתי הישראלי. מאמר זה יבחן את הרקע להחלטה זו של הרשימה המשותפת ויציע תובנות כמענה לשאלה האם אכן חל מפנה ביחסה של הרשימה המשותפת כלפי חברת הרוב היהודית והממסד בישראל.

כדי להבין את מורכבות הנושא נידרש לחזור לנסיבות הקמת הרשימה הערבית המשותפת לקראת הבחירות של 2015. הקמת הרשימה נתפסה אז על יד רבים כצעד משמעותי, שנועד לא רק להתמודד טקטית עם העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת, אלא גם למצב מחדש את מעמדה של הפוליטיקה הערבית המקומית, תוך הבלטה של אסטרטגיית ההשתלבות. כך לווה המהלך גם בריענון של תפיסת הפעולה, שביקשה לקדם את האוכלוסייה הערבית בישראל באמצעות אימוץ שיח חברתי כמנוע צמיחה מוביל. השיח החברתי שהציע עודה בשנה האחרונה התמקם בין שני דפוסי השיח הוותיקים: השיח הלאומי-הפלשתיני, שספג מכה קשה לאחר פרסום "מסמכי החזון הערביים" בשנת 2006/7, אשר קראו תיגר על תפיסת המדינה היהודית-הדמוקרטית; והשיח האיסלאמי-דתי, שהובילה התנועה האיסלאמית, שספג מכה אנושה עקב הוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק, על-רקע ההסלמה בהר-הבית בשנה שעברה.

פלטפורמה פוליטית

השיח החברתי של הרשימה המשותפת נועד להתווסף לדפוסי השיח הוותיקים ובצדם לייצר סדר עדיפויות מעודכן. בלי לוותר כלל על הנרטיבים הלאומיים, תכליתה של המדיניות המעודכנת היא ליצור מכנה רעיוני משותף שעליו יוכלו להסכים הגורמים הפוליטיים המתחרים בתוך הרשימה, כמו בל"ד מצד אחד ו-חד"ש מצד שני. לא פחות מכך, המצע המעודכן נועד ליצור פלטפורמה פוליטית מוסכמת לקידום מעמדו ומצבו של המיעוט הערבי באמצעות שיח ופעולה משותפים ליהודים וערבים, המתמקדים בבעיות אזרחיות, ובראשן יוקר המחיה, הדיור, החינוך והתעסוקה. על בסיס אסטרטגיה זו גילה איימן עודה נכונות פרגמטית לשיתוף פעולה הדוק למדי גם עם ממשלת נתניהו בכל הנוגע לקידומה של תוכנית החודש למגזר הערבי (החלטת הממשלה 922 מ-30 בדצמבר 2015).

מאז גיבושה, האסטרטגיה החברתית אותגרה שוב ושוב על-ידי הנסיבות הפוליטיות. האינתיפאדה השלישית (מאז אוקטובר 2015), השיבה את השיח הלאומי המוקצן לקדמת הזירה הפוליטית. קווי השבר בין יהודים ובין ישראל לפלשתינים שוב תפסו את מקומם בקדמת הבימה, כשהם מוזנים גם מכוח הזעזועים בעולם הערבי. התחזקות השיח הלאומי בישראל פגעה ביכולתו של עודה לבסס את האסטרטגיה החברתית, שנשענה על התקווה ליצור חיבורים לקבוצות נרחבות בתוך החברה היהודית. היא גם חשפה את שבירותם של קווי התפר הפוליטיים בתוך הרשימה המשותפת, על-רקע מעורבות חלקם, ובעיקר אנשי בל"ד, בפעילויות קיצוניות, בעלות גוון לאומי מובהק, כמו ההזדהות הפומבית עם פלשתינים שנהרגו בעת פיגועים.

מאמץ הפוך

גם הלוך הרוחות בציבור היהודי, המקבל ביטויים קיצוניים ובוטים, וגם מהלכים והתבטאויות של ממשלת ישראל, השפיעו שלא לטובה על סיכויי הצלחת האסטרטגיה שעודה הוביל. הממשלה נקטה כלפי המיעוט הערבי מדיניות דואלית, המבוססת על שני דפוסים, לכאורה מנוגדים, אך דיאלקטים בטיבם: מצד אחד, מאמץ לשלב את המיעוט הערבי בכלכלת ישראל, כחלק מתפיסה החותרת לצמצם את תלותם הכמעט מוחלטת של מגזרים חלשים, הערבי והחרדי, בקופה הציבורית; מצד שני, מאמץ הפוך במהותו - להדיר את הערבים כקבוצה מהמרחב הפוליטי-תרבותי הישראלי, דבר שהתבטא בהצהרות ובמהלכים רצופים, ביניהם הוצאתו של הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק וקידום "חוק ההדחה".

בנסיבות אלה, ניתן לראות בהחלטת הרשימה המשותפת שלא להשתתף בהלווית הנשיא פרס משום קריאת תגר, המבטאת תמונת ראי למדיניות הממשלה כלפי הערבים בישראל. ככזו, היא מעידה על אימוץ תפיסה של הכלה כלכלית, בצד נטייה להדרה פוליטית מצד הערבים עצמם. כך, הם מוכנים לשתף פעולה עם הממשלה בכל הנוגע למימוש מרבי של תוכניות הסיוע הכלכליות לאוכלוסייה הערבית, ובמקביל הם מבקשים, תוך הפגנת עצמאות פעולה, לבדל עצמם מכל מה שנתפס בעיני אוכלוסיית הרוב כליבת המרחב של הקונצנזוס הלאומי, שהוא יהודי במובהק.

משאבים עצמיים

היעדרות אנשי הרשימה המשותפת מהלווית פרס עלולה להעיד על עידכון מגמה, שעיקרה טעינה של האסטרטגיה החברתית ברובד חדש: בנוסף לנתיב ההשתלבות ושיתוף הפעולה עם הממשלה וזרועותיה, מובלטת כאן עתה גישה של בדלנות והתכנסות החברה הערבית לתוך עצמה. משמעותה של זו - חידוד קווי התיחום הפוליטיים והתרבותיים ביחס לחברת הרוב היהודית, תוך הפניית אנרגיות ומשאבים עצמיים לטיפול בתחלואיה הפנימיים הקשים של החברה הערבית. בכך מקופל ממד פוטנציאלי בעייתי של בדלנות.

מוקדם עדיין לקבוע שנפל הפור בהנהגה הערבית לגבי אימוצה של אסטרטגיה מעודכנת כזו. מאז ננקט מהלך ההחרמה המתריס ניתן לזהות בציבור הערבי דיון נוקב סביב שאלת כדאיותו הפוליטית. בסקר האחרון של "מדד השלום" של המכון הישראלי לדמוקרטיה מסתמן שמעט יותר ערבים גורסים שהחרמת ההלוויה אינה מוצדקת ובעיקר אינה נבונה ביחס לאלה הסבורים ההפך. לפי סקר של מכון "סטט-נט" למחקרים בחברה הערבית, שיעור המסתייגים מההחרמה הינו גבוה מאוד (יותר מ-80 אחוזים), גם אצל בוחרי הרשימה המשותפת. ממצאים אלה, כמו גם מאמרים שפרסמו ערבים בתקשורת בעברית, מעידים בברור על המחלוקת החדה בין האזרחים הערביים בנושא הנדון וכנראה גם על קיומו של רוב בציבור הערבי התומך בתפיסת ההשתלבות הגולמית ומבין היטב את נזקיה הפוטנציאליים של ההתרסה ומשמעויותיה הבדלניות.

דווקא על-רקע זה, טוב תעשה הממשלה אם תאזין בקשב רב גם לקולות האחרים בתוך החברה הערבית, אלה שעדין מבקשים לשמר את הקשרים והגשרים עם הרוב היהודי, ותימנע מצעדים של הדרה ובוודאי של החרמת המנהיגות הערבית. צעדים כאלה אולי עולים בקנה אחד עם המדיניות של דחיקת הערבים מהמרחב הפוליטי הישראלי, אך הם עלולים להתברר בטווח הארוך כבעלי השלכות הרסניות על היכולת לקיים מערכת יחסים סבירה בין הרוב למיעוט. לפיכך, ראוי לממשלה שלא להיגרר אחר פשטנות השיח בציבור היהודי בנושא היחסים המורכבים עם המיעוט הערבי. תחת זאת, חובה עליה להתמיד במסלול המעודד השתלבות חברתית של הציבור הערבי, בשיתוף עם הגורמים הפרגמטיים בהנהגה הערבית בארץ, הזקוקים לחיזוק, לטובת האינטרס המשותף לרוב ולמיעוט במדינת ישראל.

תאריך:  02/11/2016   |   עודכן:  06/11/2016
דורון מצא,אפרים לביא, מוחמד אבו נסרה, מאיר אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התרסה מקומית או ביטוי לשינוי מגמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
8/11/16 02:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראיון שנתן שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון "אל-קודס" הוא צידד בהקמתה של מדינה ערבית בלב ארץ ישראל המערבית. איך דבר כזה מתיישב עם תפקידו כשר ביטחון, לליברמן פתרונים. אבל, אם נתעלם לרגע מן הסתירה הקיימת בין ביטחון ושלום לבין מדינה פלשתינית - השקר של "פתרון" שתי המדינות - ליברמן פיתח את גרסתו באופן עקבי והגיוני יותר מכפי שעושים זאת אנשי שמאל שוויתרו על ביטחון ושלום, וכל חפצם הוא גירוש יהודים מבתיהם בארצם.
02/11/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
בלאגן - כך אפשר לכנות את הסקירות של משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) המופיעות כחלק מהצעת תקציב המדינה לשנתיים הבאות שהוגש לכנסת.
01/11/2016  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
האם הכיבוש טוב או רע? כמעט כל אחד יודע מהו כיבוש וגם מה רע או טוב בשבילו. לצערנו, יש ויכוח גם על כך. האם כל אחד יודע מה בשביל טוב לו - וכמה רע בשבילו הטוב של אחר? יש ויכוח גם בין טוב לטוב ובין רע לרע ממנו. יש ויכוח מיהו יהודי, ומי יהודי טוב יותר. בני אדם מוכנים בכל רגע להיות רעים, אפילו מאוד רעים ואכזריים כדי אימה, רק כדי להוכיח זה לזה מי מהם יהודי טוב יותר. באשר לכיבוש - כל אחד בהיסטוריה האנושית יאמר לך שזה רעיון משחית, שהוא רע, ממש ההפך, למשל, מהרעיון הקומוניסטי הנאור שעיוות את האנושות לחלוטין והפך אותנו לכוורת של מטורפים.
01/11/2016  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בים המלל מסביב לדיון האנטי-ישראלי במועצת הביטחון והופעתו המקוממת של נציג "בצלם", התעלמה דעת הקהל מ"פרט קטן": תפקידה של מצרים כאחת היוזמות של חגיגת השטנה הזאת. לא נעים. הרי מדובר באחת ממייסדות החוג החדש של חובבי ישראל במזה"ת, "המועדון האזורי", התקווה האחרונה להצלת השלום, לאחר שנכזבה התוחלת מן הפרטנר הפלשתיני. אנחנו מהלכים עם הגנרל סיסי על בהונות הרגלים ומשחררים רק רמזי רמזים על חוויות משותפות אינטימיות - מודיעיניות, ביטחוניות - הכל בחשאי, שלא לקלקל (את מה, בעצם?). אבל מה עושים והפרטנר החדש, שאין לו עכבות כאלה, מנחית עלינו לעיני כל, בכיכר העיר של העולם, יריקה עסיסית שכזאת? ישראל הרשמית עשתה עצמה כאלו ירד גשם. וכך, גם בסיבוב החדש, ה"אזורי", ישראל היא ילד-הכאפות.
01/11/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מה סוד היחס החיובי המיוחד של רוב הציבור האמריקני כלפי ישראל, למרות ביקורת שיטתית של הבית הלבן ומחלקת המדינה? רוב הציבור האמריקני רואה בישראל מדינה יהודית שאינה מהווה נושא-חוץ בלבד, אלא חלק בלתי-נפרד ממסד ההוויה המוסרית, חוקתית, משפטית, תרבותית ופוליטית של ארה"ב, המבוססת במידה רבה על מורשת משה רבנו: יציאת מצרים, עם הבחירה, חרות האדם, עשרת הדיברות, הארץ המובטחת, וכו'. ארה"ב מקיימת הפרדה בין דת למדינה, אך לא בין דת לחברה.
01/11/2016  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il