|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת השבוע וירא

סֶבֶר פָּנִים

זכות אברהם שבחר באלוהים כבורא השמים והארץ וכל אשר בהן, הגנה על ישראל שבחר גם הוא בה' אלוהיו, ומכאן בחר ה' בישראל לעמו הרמב"ם אומר עוד כי האמונה באלוהים טבועה בלב כל אדם, ואנו שואלים אם כך הדבר, מדוע מי שאינו נמנה על עם ישראל לא בחר באלוהי השמים והארץ וכל אשר בם
17/11/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
הפרשה מגלה לנו עוד פנים לאברהם [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

סֶבֶר פְּנֵי הֶאָדָם נוֹעַד לְהֵבִּיעַ כַּוָּנָתוֹ
וּפִי הָאָדָם אָמוּר לְהַבִּיַע אֶת אֲמִתּוֹ
גָּם אִם הַסּוֹד בַּלֵּב עַל הַפָּנִים נִגְלָה
הַסְבֵּר פָּנִים לָאוֹרֵחַ מִיָּד בַּהַתְחָלָה
זוֹ מָהוּת פְּרָשָׁת וַיֵּרָא כֻּלָּה
וְעוֹד מֶסֶר יֵשׁ בִּפְרָשַׁת וַיֵּרָא לְאַמֵּץ
לִנְהוֹג גָּם בְּזָר לֹא צָפוּי בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ
כִּי גָּם אָדָם זַר לֹא מֻכַּר אַל תִזְנַח
יֵשׁ וְתִוָּכַח כִּי הַזַּר אֵינוֹ אֶלָּא מַלְאַך
וְאָכֵן בְּוַיֵרָא מַלְאָךְ נִשְׁלַח
אֵך בְּמִצְוַת קַבָּלַת אוֹרֵחַ רַם אוֹ צוֹעָנִי
זֶה וְזֶה יֹאמַר קַבֵּל פָּנָי וְאַל תַּאֲכִילֶנִי (זה פתגם עתיק לָאִיני ומא טַעְמִינִי)
לַמְרוֹת שֶׁהָאֹכֶל מֵזִין הוּא בַּר חָלוֹף
אַךְ מַעֲשֶׂה טוֹב יִדְבַּק בְּךָ עַד הֵסּוֹף
וּפִרְיוֹ יוֹצֵא חֲלָצֶיךָ יִקְטוֹף

לעיתים האדם הוזה וחוזה

ביסוד המושג רְאִיָּה כלולה יִרְאָה, בְּחִלּוּף אותיות ה"יראה" שיש לאדם מתבטאת בִּרְאִיָּה חדה, וּבְיִרְאָה שֶׁבַּלֶּב כולל התחזית לעתיד שֶׁהָרוֹאֶה רוצה לְהֵראוּתָה. על בחירת השם בעם ישראל כעמו אמר הרמב"ם: ה' בחר בישראל כעמו בזכות מעשי אבות השאלה אם כן מה עשו האבות שבזכותם נבחרו צאצאיהם לעם שה' אלוהיו? על כך עונה הרמב"ם בתמצית דבריו ללמדנו כי זכותו של אברהם אבינו בכך שהיה הראשון שלימד את האנושות לפנות במחשבתו מְהָרִבּוּי - כלומר מהאלילים כגון כוכבי השמים והמזלות שהאמות לקחו להם כאלוהיהם, אל הָאַחְדּוּת כלומר בה' אלוהי השמים והארץ כאל יחיד ואין אחר זולתו.

זכות אברהם שבחר באלוהים כבורא השמים והארץ וכל אשר בהן, הגנה על ישראל שבחר גם הוא בה' אלוהיו, ומכאן בחר ה' בישראל לעמו. הרמב"ם אומר עוד כי האמונה באלוהים טבועה בלב כל אדם, ואנו שואלים אם כך הדבר, מדוע מי שאינו נמנה על עם ישראל לא בחר באלוהי השמים והארץ וכל אשר בם, ובחר באלוהים אחרים על פניו, על כך אמר הרמב"ם: כי נשתבשה דעתו של אותו אדם כשלא דמה בראשו את הדמות הַמְנָהֵגֶת עולם ומלואו.

לכן יש ולעיתים האדם הוזה וחוזה בדמיונו בדברי הבל ורעות רוח והולך אחרי דמיונו. כאן באה זכותו של אברהם בתרומתו לאמונה באל אחד. אשר לפרשת וַיֵּרָא היא פותחת במִלַּת הַפֹּעַל וַיֵּרָא שנאמר: וַיֵּרָא אֵלָיו ה'.. ומלת הפועל הזאת חוזרת פעמים נוספות, פעם שניה כשנאמר: וישא את עיניו וַיֵּרָא... ופעם שלישית כשראה את שלושת האנשים נצבעם עליו: וַיַּרְא וַיָּרֹץ לקראתם. (יח/א, ב).

לאברהם לא היה כל ספק בקיומו של האלוהים על כך אומר רש"י בפרשנותו: וירא שנאמרה בתחילת הפרשה, היא לְבִקּוּר חוֹלִים אומר רש"י מפי רבי חמא בר חנינה שאמר: יום שלישי למילתו היה (ראה סוף פרשת לך לך) שם נאמר: בעצם היום נמול אברהם וישמעאל בנו וכל אנשי ביתו. (לך לך יז/כו', כז'). והקב"ה בא לבקר את אברהם. וַיֵּרָא מלת הַפֹּעַל השנייה היא לקבלת אורחים ואילו מלת הפעל וַיַרְא השלישית היא במשמעות הֵבִין בלשון ימינו נוכח לדעת. שאלה אינם אורחים רגילים הם נִצְבּוּ עליו אבל לא רצו להטריחו בקבלת פניהם, אלא אברהם שנודע כמכניס אורחים קם ורץ לקראתם לבל יָעַבְרוּ על-פני האהל ולא יתארחו שם, בכך מפסיד קיום מצות הכנסת אורחים.

בתבונה ובאמונה נשיג את קיום האלוהים

לית מאן דפליג שקיום האלוהים, שאברהם גלה בתבונתו ובאמונתו והקנה זאת לסובב אותו. באמץ ישראל אמונה זו, עתיד לְהִבָּדֵל מיתר העמים במעמד קבלת התורה על-ידי משה בהר סיני. בתורה הבדיל ה' את ישראל משאר העמים, תחילה בשמעם את האלוהים באמירת שני הדברים הראשונים (הדברות): אנכי ה' אלוהיך... לא תעשה פסל ותמונה ... והמשך הדברים או הדברות נאמרו לישראל באמצעות משה.

התורה נותנת חשיבות רבה למצוות שבין אדם לחברו, בעוד במצוות שבין אדם לקב"ה, הקב"ה מכפר לו עליהם ובלבד שישוב אל האמונה ויקים מצוותיו, ואילו החוטא כלפי חברו, חברו צריך לסלוח לו ולכפר על חטאו ובלבד שיבקש מחילת חברו. הרמב"ם מסביר כי כל מצוות התורה מכוונת להנחיל לאדם מידה טובה כאמצעי לפתיחת הלב ולהכינו לקבל דעות אמיתיות ולקימם, כי בלי קיום המעשים, הדעות לא מתקיימות. מכאן שעם ישראל נטל על עצמו משימה להיות "אור לגויים", בכך שירחיק ממנו הדעות והאמונות המסולפות והמוטעות שקיימות רק בחושים, דהיינו רק אם ניתן לראות את האלוהים ממש וּלְשָׁמְעוֹ, ולמששו ולהרגיש בקיומו בשאר החושים, ולא בחשיבה ובשכל. עם ישראל שנוהג כאברהם, עתיד להכין את העולם ליום שבו יאמרו: "ה' אחד ושמו אחד".

זעקת סדום ועמורה כי רבה

הפרשה מגלה לנו עוד פנים לאברהם. לא רק אדם חושב ובר דעת המלמד את עמואת עיקרי האמונה, הוא גם רודף שלום ומתפשר למען השלום, הוא בלא חת יעשה צדקה ומשפט. תכונה זו מתגלה לנו כשגזר אלוהים להפוך את סדום שעל אנשיהן נאמר: ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד (לך לך יג/יד) כולל אנשי עמורה שהיו כאנשי סדום: ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד.(יח/כ) ומוסיף הקב"ה באמרו אל אברהם: ארדה נא ואראה הכצעקתה?

אמירה זו מעוררת תמיהה, ה' בוחן לב וכליות לא יודע אם חטאו אנשי סדום מבלי שירד לראות אם הדבר כצעקתה? אלא שדברים אלה באו ללמדך שלא תדון ותגזור דין אדם, אלא אם המעשה שנעשה הוא ודאי. בעניין סדום ועמורה אנו רואים שוב שהקב"ה עושה שימוש בעונש קולקטיבי, למרות שנשבע אחרי המבול: ששוב לא-יומתו אבות על-בנים ובנים לא-יומתו על-אבות כי אם-איש בחטאו יֻמות (מלכים ב, יד, ה-ו).. ברם כאן הקב"ה גָמַר אֹמֶר להעניש את אנשי סדום ועמורה בעשותו כָּלָה בהם על עָמְדָּם בְּמִרְדָּם והינה מופיע אברהם כאיש צדקה ומשפט - ומסנגר על תושבי סדום ועמורה באמרו לקב"ה: "האף תספה צדיק עם רשע? ומשראה שהקב"ה גמר אומר לכלות את סדום ועמורה, אזר אברהם אֹמֶץ ואמר לאלוהים: חלילה לך, השופט כל הארץ לא יעשה משפט? אחרי דברים אלה הקב"ה שקל את גזרתו מחדש והוציא את לוט ואשתו ושתי בנותיו מסדום בטרם המטיר על ערים אלה: גפרית ואש ויהפוך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה. (יט/כה)

צאצאי ישמעאל וצאצאי יצחק

בפרשה זו למדנו לדעת כי אברהם עמד ב-10 ניסיונות, כדי לקבל מעמדו כאב המון גויים. ניסיון ראשון היה בצוות ה' עליו: לך לך.., ואברהם עמד בנסיון. במצוקתה של שרה כעקרה נתנה את שפחתה הגר לאברהם שתלד להם בן באמרה: אולי אבנה ממנה..(לך לך טז/ב) ואכן בא אברהם אל הגר המצרית שפחת שרה וילדה להם את ישמעאל.

והינה בפרשת וירא מתבשרת שרה כי: ה' פקד את שרה (כא/א) בהיותה בת 90 שנה כשילדה את יצחק ואברהם היה אז בן 100 שנה. יצחק נִמּוֹל ביום השמיני להולדו. על אלה אמרו דרשנים העוסקים בגימטריה, ששם בנה של שרה יצחק, לא נקבע ככתוב כי צחקה שרה. אלא נתן לחזק את מעמדה של שרה. זה מקבל חיזוק במתן משמעות לגימטרית אותיות של שם יצחק: האות י' (10) אלה הם עשרת הניסיונות שנתנסה בהם אברהם. האות צ' (90) היה גילה של שרה בלדת יצחק והאות ח' (שמונה) הוא היום השמיני שנימול יצחק. והאות ק' (100) הוא גילו של אברהם בְּהִוָּלֵד יצחק.

נשוב אל המחלוקת שבין צאצאי ישמעאל לצאצאי יצחק - יעקב. בקשר למחלוקת נעין בפרשת וילך בהנחה שצאצאי ישמעאל (הם הערבים) כגרסתנו וגרסת הערבים הם מְתֵי מדבר (אנשי המדבר) טענת הישמעאלים כי הצו: קח את בנך את יחידך אשר אהבת וגו'.. לדעתם זה ישמעאל ולא יצחק וכופרים בנוסח של התורה ששם נאמר בהמשך ל-קח את בנך.. את יצחק לטענתם שונה הכתוב בתורה בהשמטת שם ישמעאל וכתיבת שם יצחק במקומו. לכן הישמעאלים הם בעלי הזיקה להר המוריה - הר-הבית.

ברם טענת הישמעאלים זו איננה מתיישבת עם הכתוב בסוף פרשת חיי שרה, לפני מות אברהם, כאשר אמר על ערש דוי: ויתן אברהם את כל אש לו ליצחק, ובני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה (למזרח) אל ארץ קדם (ארץ המזרח). (חיי שרה כה/ה, ז) היא מכה ומדינה שם גם נולד נביאם ושם נתן להם את הקוראן (המקרא). לכן ירושלים לא נזכרת בקוראן כלל.

האישה עזר כנגד בעלה והגבר נבנה ממנה

מתוכן שעלה משלוש הפרשות: לך לך, וירא, וחיי שרה, מעמדו ומקומו של אברהם היה גם בזכות רעייתו שרה. לא בכדי נאמר בצרפתית cherchez la femme - חפש את האישה שהיא כוחו ומשענתו של כל גבר מצליח. רמז לכך יש ב-לך לך, כאשר ויפל אברם על פניו וידבר אתו אלוהים: אני הינה בריתי איתך והיית לאב המון גויים והיה שמך אברהם כי אב המון גויים נתתיך.(לך לך יז/ד,ה) והכתוב מוסיף: ויאמר אלוהים אל אברהם גם, שרי אשתך לא תקרא את שמה שָׂרַי כי שרה שמה (לך לך יז/טו) ובכדי לתת לאברהם מעמדו כאבי עמים רבים, הוסיף הקב"ה לשמו האות ה' (אחת מאותיות הויה) והיה שמו אברהם ואילו אצל שרי אשתו נטל הקב"ה ממנה היוד שבגימטריה עשר חלק אותה לשנים וקבל פעמים חמש כלומר פעמים ה', ה' אחת נתן לאברהם ו-ה' השנייה קבעה בשמה של שרה.

ובכך שרה זכתה לתת משלה לאברהם לשם ביסוס מעמדו כאב המון גויים. ובכך גם היא נהייתה לאם הראשונה של ישראל.

מַעֲשֶינוּ יְעִידוּן עַל מָהוּתֶנוּ אִם רָעִים הָיוּ הֵם יִהְיוּ לְהַוּוֹתֶנוּ
מְעַט תּוּשִׁיָּה מִשֶּׁל אָב הָמוֹן תּוֹעִיל גָּם לְסַלֵּק מִמֶּנּוּ רִיב וּמָדוֹן
בְּמַחְלֹקֶת נִבְחַר נָא בָּאֶפְשָׁר וְלִדְבּוֹק בַּמִּשְׁפָּט בְּאַסּוּר וּבַמּוּתָר
נָכוֹן נֶאֱמַר עָמֶּנוּ לְבָדַד יִשְׁכּוֹן אַךְ בְּהִתְחַשֵּׁב בָּאָחֶר יִתְקַיֵּם וְּיִכּוֹן
וּמַלְכוּת יִשְׂרָאֵל לֹא תֵּחָשֵׁב מִמְשֶׁלֶת זָדוֹן

תאריך:  17/11/2016   |   עודכן:  17/11/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההתיישבות היהודית בארץ ישראל לפני חומה ומגדל הייתה רחוקה מאוד מההתיישבות שאחרי חומה ומגדל. רצף יישובים יהודים על "קו פרשת המים" הביטחוני והאזרחי של ארץ ישראל, המשפרים את השליטה ואת יכולת ההיאחזות האזרחית והצבאית בקרקע.
17/11/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
מפלגות שונות וגורמים אחרים נחלצים לאחרונה להגן בגופם על בית המשפט העליון, בטענה הכוזבת שיש מי שמנסה לפגוע במעמדו הרם. למעשה מדובר בגוף החזק ביותר במדינה, שעל פיו יישק דבר, ושמזמן הגיע למעמד בכיר וחזק יותר מאשר הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.
17/11/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
חזקת הגיל הרך קבועה כיום בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, והיא קובעת כי במקרה של סכסוך בין ההורים בנושא המשמורת על ילדיהם, המשמורת על ילדים עד גיל 6 תינתן אוטומטית לאם, אלא אם בית המשפט מחליט אחרת בנסיבות מיוחדות. לאחרונה, סוערות הרוחות עקב הצעת חוק המבקשת לבטל את חזקת הגיל הרך, ולמעשה מבקשת להעניק לבית המשפט את הסמכות לקבוע מי יהיה ההורה המשמורן תוך בחינת כל מקרה לגופו. מדובר בסערה בכוס תה - השינוי עליו מדובר אינו דרסטי, ולמעשה מבטא את המגמה אותה ממילא מיישם לאחרונה בית המשפט.
17/11/2016  |  שירה נוחומוביץ  |   מאמרים
במסגרת הברכות שכל אחד צריך להגיד מובאת גם ברכה זו, או שמא זו קללה, על הנשים, אלא שהדתיים כאשר שואלים אותם הם מפנים לכך שהאישה היא קדושה כשנוח להם וכשלא נוח התשובה משתנה.
17/11/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בימים שארה"ב מעבירה את שרביט ההנהגה לבוטות השיח שמייצג טראמפ, מן הראוי שנציץ לעבר השיח ועולם ערכים שונה, שביקש להנחיל איש מדע ואיש רוח בהיסטוריה של ארה"ב, פרופ' אלברט איינשטיין.
17/11/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il