|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

על חלם וסדום במשכן הכנסת

נזכרתי באמי ז"ל בת ה-105, שאמורה הייתה לחיות כאדם, במצב סיעודי, בטיפול אישי מתמיד ובמצב גופני מדרדר והולך, תמורת פנסיה "אגדית" של כ-3,400 שקל לחודש, בצרוף עוד כ-3,300 שקל של קצבת-זקנה ושארים מהביטוח הלאומי
18/12/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
עוורון חברתי מתמשך [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]

הגיע הזמן
הגיע הזמן שהבטלנים מהכנסת יקראו מעט עיתונים, יקשיבו מעט לתוכניות חברתיות בטלוויזיה (כחומר אינפורמטיבי, ולא כתרגיל לטיפוח האגו) ויפעילו כהלכה את מרכז המידע של הכנסת - שם ימצאו הם כמויות עצומות של חומר רקע ונתונים, שאם יטפלו כהלכה רק בחלקם, יעשו לציבור שירות עצום, במיוחד לציבור הזקוק לכך ביותר.

יש לנו שר-אוצר "חברתי", ומפלגה שנקראת "כולנו", שאמורה להיות חברתית. יש לנו 5 שדולות בכנסת, שאמורות לעסוק בקשישים ובבעיותיהם ובהן חברים 34 חברי כנסת. "צוידנו" למען האיזון הדמוקרטי גם באופוזיציה ראשית, "סוציאליסטית", שלמעשה היא סוציומטית וחסרת רגישות חברתית. באופוזיציה זו כמעט כולם חברתיים מוצהרים מלבד אלה שחולים באגו-הומניזם, בשיטיון פוליטי או חתומים על החטיבה המיוחדת למלחמת-קודש אישית בראש הממשלה. יש לנו ראש ממשלה "מַקרו-כלכלי", שיחד עם צוות עוזריו לוקים בעיוורון חברתי מתמשך - הם רואים את הציבור תמיד מגובה 40,000 רגל, או ממעוף הציפור. נחונּו בשרים וח"כים דתיים וחרדיים, שהצלת נפשות מישראל היא במוצהר בבת-עינם, אבל כנראה לא חלק מתפקידם הציבורי.

יש לנו הסתדרות-עובדים כללית והסתדרויות עובדים "פרטיות", כולן בעלות רגישות יוצאת-דופן לעובדים "נבחרים", לאלה שגילם נמוך מ-67 שנים, ומשכורתם החודשית עולה על 18,000 שקל. אנו משופעים באירגוני המגזר השלישי למכביר, עמותות להגנת הצרכן, אומבודסמנים מכל הגדלים והסוגים לרבות נשים, ודוברים ייצוגיים ורהוטי-ביטוי כולם מצטיינים בהעדר זיקה של ממש בין מעשיהם בדרך כלל לבין הגדרת-תפקידם תמיד. עמותות אלה ברובן הפכו זה מכבר לעמותות להגנת "הצרחן" ולשמירה על זכויות עובדיהן - והן בתעסוקה מלאה ומתמדת. כל מה שנחוץ למשק "מתקדם" בנמצא, למעט התוצאות.

צוידנו במבקר מדינה עם אינספור שלוחות בכל משרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובאירגונים ציבוריים - כולם עקורי-שיניים וחסרי עמוד שידרה. אנו מצויידים בלשכה מרכזית לסטטיסטיקה ובמוסד לביטוח לאומי, שמודדים ברציפות את הגובה, הרוחב, העובי ורמת העוני של אזרחי ישראל, ומפרסמים ספרים עבי-כרס למכביר על ממצאיהם. ספרים אלה מתיישנים עוד בטרם יגיעו לידי ולעיני הציבור. אנו משופעים במוסדות אקדמיים מתקדמים ופעילים ובמכוני מחקר "חברתיים" מסוגים שונים; כולם אוספים נתונים בשקיקה מעבדים אותם בהתלהבות, ממציאים מודלים, עורכים סימולציות, מקיימים כנסים לרוב ומוציאים אינספור דוחות, סכומים והמלצות על "קשיי המצב" ועל "הדרכים לפתרון". כל הרצונות הטובים הללו, נאגרים לכלל קילומטרים וטונות של אצטבאות עמוסות ספרים או מאגרי-מידע מקוונים, שמדי מספר שנים נזרקים לפח האשפה או נמחקים, מאוחסנים בגנזך המדינה או מחייבים הקמת מבנים חדשים ומשוכללים לשימורם בהוצאות עתק - תפוקות למופת, רק לא היכן שבאמת צריכים אותן.

במקומותינו מתנדבים שתורמים זמן, ממון וחדוות-יצירה, ו"שוטי-כפר" למכביר; כולם בעלי רצון טוב אך חסרי יכולת ביצוע. אנו חתומים על מספר רב של דוחות בינלאומיים "יוקרתיים" דוגמת אלה של ה-OECD, ובהם השוואות רבות אך חסרות שחר בין ישראל לבין המדינות "המתקדמות" בארגון. בכל פעם שמתפרסם דוח חדש, מתחולל בתקשורת שלנו מחול-שדים קצר, שבמרכזו עומד בדרך כלל ראש הממשלה, לפעמים בצדק ולרוב שלא בצדק. עם תום ה"חגיגות", נגנז הדוח העדכני התורן ו"הסוסים האבירים של הביקורת העצמית, העקרה והרעשנית" ממשיכים בדהרתם לעבר... הדוח הבא.

בקיצור: יש לנו כל מה שצריך בכדי להפוך את ישראל למדינת-חלומות עולמית, פאר קהילת ה-OECD.

אולם, מעשה שטן, בדרך קבע חסרים אנו שני דברים, שבלעדיהם כל מה שיש אינו מספיק ואינו מועיל: לב מרגיש, ושכל ישר.

פנסיה "אגדית"

אחרי שקראתי במהלך החודשים האחרונים כמאתיים כתבות ומאמרים כלכליים במגוון של אמצעי תקשורת, הגעתי לכתבתו של עופר פטרבורג ב"ידיעות אחרונות - ממון", מ-15.12.16: "בני 90 רכשו דירה וקיבלו אותה בשנה וחצי איחור". ופתאום הבנתי הכל. אולי המלה הבנתי לא ממש מדויקת, הבנתי זאת גם קודם, אולם פתאום הזדקרו הדברים לעיני כפי שלא עשו בעבר.

אולי מפני שנזכרתי באמי ז"ל בת ה-105, שאמורה הייתה לחיות כאדם, במצב סיעודי, בטיפול אישי מתמיד ובמצב גופני מדרדר והולך, תמורת פנסיה "אגדית" של כ-3,400 שקל לחודש, בצרוף עוד כ-3,300 שקל של קצבת-זקנה ושארים מהביטוח הלאומי. מכאן הגעתי בקלות לניצולי שואה שעדיין מחכים לכספים שהובטחו להם ע"י מדינת-ישראל, לנכים שמצבם דומה, לזקנים ערירים שיש להם עוד פחות, למשפחות חד-הוריות עם ילדים קטנים שמתמודדות מול הביורוקרטיה הישראלית המאוסה, אטימות-הלב הממסדית, ואפסותם של משרתי הציבור כביכול. התמונה שהתקבלה הייתה חדה ומצמררת, לכך אין צורך בדמיון עשיר.

בפרשת הזקנים שעליהם מדווח פטרבורג בכתבתו, אחרי השתקפות הזלזול ו"האמא" של האבסורדים והרמאויות שבהתנהלות חברת הבנייה שמכרה להם את הדירה, נאמר בכתבה שעדיין נמשך הוויכוח על שאלת הפיצויים למֵרוּמים. המסקנה הברורה שעלתה מן הדברים היא שאין בכל המוסדות, הארגונים הפקידים, המתנדבים וכו' וכו' שמניתי לעיל, ובאחרים שלא מניתי אבל גם משכורת רובם ע"י הציבור, מי שיקום ויגיד - די! די לאכזריות, לרוע-הלב ולאחיזות-העיניים; לפצות ומיד!!! ולנהל את "המסחרה" אחר-כך.

הגיע הזמן שהבטלנים מהכנסת יקראו מעט עיתונים, יקשיבו מעט לתוכניות חברתיות בטלוויזיה (כחומר אינפורמטיבי, ולא כתרגיל לטיפוח האגו) ויפעילו כהלכה את מרכז המידע של הכנסת - שם ימצאו הם כמויות עצומות של חומר רקע ונתונים, שאם יטפלו כהלכה רק בחלקם, יעשו לציבור שירות עצום, במיוחד לציבור הזקוק לכך ביותר.

המקרה המתואר בכתבתו של פטרבורג, חושף ומבליט נושא לטיפול תחיקתי דחוף, הנוגע לבסיס היחסים שבין כרישי הנדל"ן לציבור; במיוחד לחלקו החלש מבחינה כלכלית ופוליטית. עיקר המסר חייב להיות: חברת בניה שלא תספק בזמן הנקוב בחוזה המכירה את הדירות שהבטיחה לקוניה, תפצה אותם בסכום כסף משמעותי (לפחות 25% מערך הדירה), ללא צורך בהוכחת נזק בגלל הפיגור. היה ונוצר נזק כזה, תפצה אותם בסכום גבוה יותר, שעל שעורו יערך דיון נפרד. בכל מקרה לא יעכב דיון זה את חלקו הראשון של הפיצוי הראשון ולא יפחית ממנו אגורה.

את התחשבנותן של חברות הבנייה עם הממשלה, העיריות, הספקים, העובדים, מזג- האוויר וכו', לא תנהלנה אלה על גב הלקוחות. חברות הבנייה הן המומחיות, הן אלה שקובעות את לוחות הזמנים והן אלה שאחראיות בלעדית כלפי הלקוחות לביצוע התחייבותן, למעט מקרה של "כוח עליון". במקום שחברי הכנסת החברתיים יעסקו בשקיקה רבה בהענשת אזרחים על שקנו בלחץ המצב הכלכלי דירות להשקעה, ובמקום שיתערבו ללא צורך ביחסי משכיר-שוכר, תחום שרבים מהם אינם מבינים בו הרבה, מוטב יפעלו במקומות שתרומתם תהייה מירבית, ואין לה תחליף בדרכים אחרות.

באשר לאזרחים בגילים שמעל ל-85 שנים, הפיצוי על פיגור ללא חובת הוכחת נזק, יהיה כפול .

לאחר שלמדתי את אפסותם של חברי הכנסת בטיפול בציבור האזרחים החלשים ביותר במדינה, הגעתי, במקרה, לסיפור ההזוי על "מחאת החצאיות" של היועצות הפרלמנטריות בכנסת. הדיווחים האחרונים על "הדיון העקרוני הגדול" בשאלת אורך החצאיות היאה לכנסת וסוג החולצה שילבשו חברי כנסת, במיוחד אלה שמחזיקים גם בתואר פרופסור לכלכלה, הוכיחו לי שההסתאבות במשכן, חוסר הבנתם של חברי הכנסת את מהות תפקידם וזלזולם בערך הכספים המשולמים להם ע"י הציבור, הגיעו לשפל המדרגה.

על-כן, חשוב שהציבור ייקח על עצמו להגיב כל אימת שחברי הכנסת יורדים למדרגת "גן-ילדים" ובעיקר חשוב שיו"ר הכנסת יפעל להחזיר את מושב הלייצים הזה לנתיב המרכזי של עשייה אפקטיבית שלשמו נבחר - שירות הציבור.

תאריך:  18/12/2016   |   עודכן:  18/12/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חלם וסדום במשכן הכנסת
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
18/12/16 10:23
 
רפי לאופרט
18/12/16 11:09
 
א. וינשטיין
18/12/16 12:20
2
כ.ח.
18/12/16 11:38
3
שושפרי
18/12/16 14:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתניהו לא יכול היה לבקש מתנה טובה יותר מדחיית המתווה המוצע על יד תושבי עמונה. בבת אחת הם שחררו אותו מהמאבק בבג"ץ, מחוק ההסדרה (שכל העולם מוחה עליו) ומכל התחייבויותיו לדאוג למתיישבי עמונה ולבעיית הקרקעות הפרטיות ביהודה והשומרון.
18/12/2016  |  אביעד ויסולי  |   מאמרים
האור והחושך הינם מושגים מופשטים המקבלים צורות שונות במציאות. החושך מבטא פעמים רבות את ההעדר, לילה, חורף, גלות, מעשי רשע ואת הרע בעולם. לעומתו האור המבטא את היש, יום, קיץ, גאולה, רוחניות, מעשי צדיקים ואת הטוב בעולם. האור והחושך הם חלק מהותי בהתנהלותו של העולם ולכן הם באים לידי ביטוי באופנים שונים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בדברי חז"ל על הפסוק בספר בראשית: "והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום, ורוח אלוקים מרחפת על פני המים" (פר' א', ב'). "תוהו" זו גלות בבל, "ובוהו" זו גלות מדי, "וחושך" זו גלות יוון, "ועל פני תהום" זו הגלות שאנו מצויים בה, שנראית כאילו אין לה סוף, "ורוח אלוקים מרחפת" זו הגאולה הקרובה שתפציע במהרה. ואמרו: באיזו זכות ממשמשת ובאה? בזכות התשובה שנמשלה למים, שנאמר: "שפכי כמים לבך נוכח פני ה'" (איכה ב', י"ט) (מדרש בראשית רבה ב, ד'). היוונים החשיכו את עיניהם של ישראל בגזירותיהם. החושך בא להסתיר את האמת, לטשטש את המושגים ולסמא את עיניהם הרוחניות של עם ישראל.
18/12/2016  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
הדעה הרווחת מהמאה שחלפה עד ימינו כי אדולף היטלר ימח שמו וזכרו שנא את היהודים שינאה תהומית יותר מכל אדם בהיסטוריה האנושית, אך אין זו כי אם דעה שגויה ולוקה מיסודה, כי נבטה מההיסטוריה עוד דמות ששנאה את היהדות שינאה "צלולה" מאין כמותה, והמדובר בנביא הדת המוסלמית מוחמד. מוחמד שנא את היהודים וסלד מהם, תיעב אותם.
18/12/2016  |  אלברט שבות  |   מאמרים
נחל יבוק הוא הרוביקון שלנו. מעבר מזה, בגדה אליה הגיע מארם, היה השלישי באבותינו, יעקב. הוא עלה על הגדה מנגד, והוא ישראל. ביבוק לא הושלכו קוביות לדעת מה אלילת המזל והכוכבים גוזרת, וברוחה לא אמר המצביא הנועז ālea iacta est, לאמור כי נגזר שהמעבר אל חזור. אין מזל לישראל. יש אלוהי אברהם ויצחק, ויעקב כביכול רואה אותו בעיניו ואומר "כִּֽי-רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל-פָּנִ֔ים" (בראשית ל"ב,ל"א) וקורא למקום פְּנִיאֵ֑ל -פְּנוּאֵ֑ל, ויבוק הוא מפנה, מעבר שאין חזרה ממנו המקבל את ביטויו בקול מלאכו של אלוהי אברהם ויצחק," לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם יִשְׂרָאֵ֑ל" (בראשית ל"ב,כ"ט). זה מעבר 'אל חזור', לא משם לשם, אלא מהוויית קיום של יחיד להוויית קיום של עם. 'אל חזור'. אם כי " לֹ֤א יַעֲקֹב֙" איננו לאו, ואפילו משה רבנו קורא לבני עמו בשם האב בשעה שהוא מתנפל לפני ה' להתחנן כי יחוס כל עובדי עגל הזהב "זְכֹר֙ לַעֲבָדֶ֔יךָ לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹ֑ב אַל תֵּ֗פֶן אֶל קְשִׁי֙ הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְאֶל רִשְׁע֖וֹ וְאֶל חַטָּאתֽוֹ" (דברים ט', כ"ז) אבל עם חציית נחל יבוק, נעשה שם יעקב תפל ושם ישראל עיקר, שם יעקב שם אבינו, ושם ישראל שם עמנו, למן היום בו ירד מצרימה ועד לעצם היום הזה ועד ימי כל הימים. "וּמוֹשַׁב֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר יָשְׁב֖וּ בְּמִצְרָ֑יִם שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָֽה" (שמות י"ב,מ').
18/12/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול הציגה ביום שני האחרון בפני ועדת הכנסת למאבק בפני נגע הסמים והאלכוהול עמדה מפתיעה. אמר בדיון מנכ"ל הרשות, איתן גורני: "הבעיה של שימוש בקנביס היא בעיה חברתית ובעיה רפואית, ורק בשוליים היא בעיה פלילית".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il