|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

העולם ב-2017

השבועון אקונומיסט מפרסם מדי שנה גיליון מיוחד של תחזיות לשנה הנכנסת. לא תמיד הוא קולע - ועורכיו אף מציינים את הפספוסים של אשתקד - אך כדאי לשים לב למחשבות של הכותבים במגזין הכלכלי החשוב בעולם
06/01/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   דאעש   |   תגובות
קודר יותר? [צילום: נאס"א]


דונלד טראמפ
"נטוע בכעס ובפלגנות" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

מסמכי רצח קנדי
הארכיון הלאומי של ארה"ב ישחרר השנה את 3,063 התיקים האחרונים הנוגעים לרצח הנשיא ג'ון קנדי. ספק אם יהיה בכך כדי להוריד מסדר היום את תיאוריות הקונספירציה הרבות המשגשגות מאז נובמבר 1963.

זה כמובן האירוע הגדול ביותר של 2017, ככל שניתן לצפות עם תחילתה: הנשיא הבלתי-צפוי ביותר (תרתי משמע) בתולדות ארה"ב נכנס לבית הלבן. כמו רוב העיתונות הממוסדת, גם אקונומיסט מלא חששות. "סדר עולמי חדש וחשוך יותר", אומרת זאני מינטון-בודס. היא מצביעה על כך שטראמפ תומך בכלכלה לאומנית, סבור שהסכמי סחר הרסו את המשק האמריקני, מטיל ספק במחויבותה של ארה"ב לבעלות בריתה וקרא לבנות חומה בגבול עם מקסיקו ולהגביל כניסת מוסלמים לארה"ב.

קרוב לוודאי שטראמפ לא ינסה להגשים את כל התחייבויותיו והצהרותיו, ממשיכה מינטון-בודס, אבל אין ספק שחלקן ישרדו. התחזית האופטימית ביותר היא שידבק בתוכניותיו הכלכליות, ללא המרכיב הפרוטקציוניסטי שלהן. טראמפ יקצץ במיסים וישקיע בתשתיות ובביטחון – מה שבטווח הארוך יגדיל את התקציב האמריקני (וממילא גם את הגרעון), אך בטווח הקצר יהווה זריקת אנדרנלין לכלכלה המקומית.

במישור הבינלאומי, אין ספק שהכלכלה החופשית תיפגע. הסכם הסחר הטרנס-פסיפי מת, מחויבויות בתחום הגנת הסביבה לא יקוימו, הסכם הגרעין עם אירן נמצא בספק. "טראמפ נטוע בכעס ובפלגנות", היא טוענת. תומכיו יצפו ממנו למנות שופטים סופר-שמרנים לבית המשפט העליון, לגרש מהגרים בלתי חוקיים ולהגביה את הגבולות. במשפט אחד: אמריקה תתרכז בעצמה. בסופו של יום, מסיימת מינטון-בודס, העולם יחזור לפתיחות – אבל השאלה היא כמה נזק ייגרם עד אז.

ליברליזם מול לאומנות
לה-פן. דמיון מפחיד [צילום: מישל אולר, AP]

"הנערה הטעימה ביותר"
בעיר ברזניקי שברוסיה יתקיים בחודש אוגוסט פסטיבל היתושים החמישי. אחד הפרסים: "הנערה הטעימה ביותר" – הוא מוענק לאישה שמצליחה לאסוף את מספר העקיצות הגדול ביותר.

"הבולשביזם חזר" – זוהי כותרת מאמרו של אדריאן וולרידג' על המתרחש באירופה. הוא רואה דמיון מפחיד בין האירועים המתחוללים כאלו לבין אלו שאירעו לאחר מלחמת העולם השנייה ואשר הובילו למהפכה הבולשביקית ולאחר מכן לעליית הפשיזם והנאציזם, בעיקר זניחת עקרונות השוק החופשי והליברליזם לטובת גישות לאומיות ואף לאומניות (טראמפ, ברקזיט, מארין לה-פן).

חלק מהאשמה מוטלת על המפלגה הדמוקרטית, ש"הצליחה" להעמיד מול טראמפ את הילרי קלינטון – כנראה היחידה שהייתה יכולה להפסיד לו. אבל התמונה הרבה יותר מורכבת, מדגיש וולרידג'. הכלכלה הגלובלית יצרה פערי ענק בין העשירים לעניים: בארה"ב מקבל אחוז בודד מהאוכלוסייה 17% מההכנסה – כפליים מאשר בשנת 1979. במובנים רבים, העתיד נראה גרוע עוד יותר והפוליטיקה עלולה להפוך למאבק על חלוקת העוגה.

מה יכולים הליברלים לעשות? ראשית, וולרידג' מציע להם להתגונן בצורה יותר תוקפנית: להראות כיצד הגלובליזציה חילצה מיליונים ממעגל העוני. להציג את היריב – במיוחד את ולדימיר פוטין – כנמר של נייר, המושל באמצעות פחד והונאה על מדינה שתושביה שוקעים בעוני ובמחלות. שנית, עליהם לבחון את עצמם – למשל בנוגע ליחסם למהגרים ולפעול לצמצום הפערים החברתיים. הם חייבים לעצור את שובו של הבולשביזם, שכבר גבה מחיר כבד – מסיים וולרידג'.

מחפשים אופוזיציה בסין
כיוון מסוכן [צילום: לאן הונגוואנג, AP]

דיסני, מאחוריך
המתחרה הסינית של קבוצת דיסני: דאליאן וואנדה פותחת השנה את הפארק השלישי שלה, וצפויה לפתוח שניים נוספים בשנתיים הבאות.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, צפוי להיבחר – אם זו בכלל המילה הנכונה – בשנה הבאה לקדנציה שנייה בת חמש שנים, וייתכן שהוא ינסה לשנות את החוקה ולאפשר לעצמו לפחות עוד קדנציה אחת. אלא שלהקת מוחאי הכפיים שתבחר בו, טוען סיימון לונג, חייבת להסתכל לטווח הרחוק ולהבין ש-שי מוביל את סין בכיוון מסוכן מבחינה פוליטית, כלכלית ובינלאומית.

שי הקדיש חלק ניכר מהקדנציה הראשונה שלו לריכוז הכוח בידיו; "היו"ר של כל דבר", מכנה אותו לונג. בהתנהלותו יש כבר גם סממנים של פולחן אישיות, והוא צפוי להציב את תומכיו בעמדות בכירות נוספות. אלא שאחרי ארבעה עשורים של צמיחה מסחררת, סין מצויה בצומת קריטי. כוח העבודה מצטמק, יכולתה לייצר הכל עבור כולם הולכת ופוחתת בשל התייקרות העבודה ולא ניתן להמשיך ולהשקיע סכומי ענק שמקורם בהלוואות.

לא נראה ש-שי מוכן לבצע את הרפורמות להן זקוקה סין. הוא אינו רוצה חרות, לא כלכלית ולא פוליטית, ואינו מוכן להפחית את הפיקוח המפלגתי חובק-הכל. הוא מתבסס יותר ויותר על לאומנות, ומוכן לשם כך להסתכן בעימות עם ארה"ב ולהתגרות בשכניה של סין. לא ברור כמה אופוזיציה יש לו, מסיים לונג, אבל סביר להניח שהיא קיימת, והעולם צריך לקוות שהיא תהיה אפקטיבית.

אירופה פופוליסטית
רוצה לסגור מסגדים [צילום: פיטר דה-יונג, AP]

אוסטין במקום דיקנס
החל מחודש ינואר, מותר למכור בצרפת סיגריות רק באריזות ללא כיתוב כלשהו – חלק מהמאבק בעישון. בבריטניה יונפקו בקיץ שטרות חדשות של 10 ליש"ט ועליהם ג'יין אוסטין, המחליפה את צ'רלס דיקנס.

מהגרים ומוסלמים אינם רצויים, הסחר החופשי אינו פופולרי, האיחוד האירופי והאירו מתערערים – זוהי תחזיתו של מאט סטיינגלס לאירופה, לנוכח העלייה בכוחם של הפופוליסטים וחולשתו של הזרם המרכזי בפוליטיקה של רבות ממדינות היבשת.

כמה וכמה מערכות בחירות ימקדו את תשומת הלב השנה. גירט וילדרס ההולנדי – הרוצה לחסום את גבולות ארצו, לסגור מסגדים ולפרוש מהאיחוד האירופי – עשוי להוביל את מפלגת החרות לניצחון, גם אם קרוב לוודאי שלא יוכל להרכיב ממשלה. מארי לה-פן עשויה לעלות לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת, אם כי לא נראה שהיא תנצח. ואז יבואו הבחירות החשובות ביותר: בגרמניה, שם תנסה אנגלה מרקל להיבחר לקדנציה רביעית – אל מול חוסר שביעות הרצון כלפי מדיניותה בנוגע למהגרים ולאיחוד האירופי.

"גם אם לא יצליחו להגיע לשלטון, הקיצוניים מושכים את סדר היום של הממשלות בכיוון שלהם", מזהיר סטיינגלס. הליברליזם הפרו-אירופי ששלט בכיפה מאז נפילת חומת ברלין, מוצא את עצמו בלי מי שיגן עליו בצורה משכנעת. בעצם, רק מרקל נותרה בחזית – וכלל לא בטוח שהיא תישאר בה גם בסוף השנה.

אחרי דאעש
לא סוף הסיפור [צילום: AP]

10,000 חדרי מלון
מלון אבראג' קודאי שבעיר מכה ייפתח השנה לאחר השקעה של 3.5 מיליארד דולר ויהיה הגדול ביותר בעולם: 10,000 חדרים, 70 מסעדות וארבעה מנחתי מסוקים. קניה תשיק שטרות ומטבעות חדשים, כדי לקיים את הוראת החוקה משנת 2010 האוסרת שיהיו עליהם ציורים.

2017 תהיה השנה בה דאעש יובס – מעז כריסטופר לוקווד להסתכן בתחזית. הארגון יאבד את מעוזיו בסוריה ובעירק, אך בעוד בסוריה יימשכו מלחמת האזרחים ומעשי הטבח – לעירק יש סיכוי להפוך למדינה נורמלית. ראש הממשלה, חיידר אל-עבדי, העביר חוק שיאפשר להעניק סמכויות וכספים למחוזות, וכך יינתן השנה יותר כוח לשלושת המחוזות הסוניים הגדולים שבמרכז המדינה. לצד זאת, אל-עבדי יהיה חייב למצוא תעסוקה ל-100,00 לוחמי המיליציות השיעיות שגויסו כדי להילחם בדאעש.

אלא שזה לא סוף הסיפור. גם אם דאעש יובס, הסכנה תישאר בדמות טרוריסטים רבים שלחמו בשורותיו – כפי שרבים מלוחמי אל-קאעידה שרדו את הרס הארגון בידי ארה"ב בעשור שעבר. ויותר מזה – נקודה אליה לוקווד אינו מתייחס: הרעיון של איסלאם קיצוני כמרפא לתחלואי החברה, של ג'יהאד מוחלט נגד המערב וערכיו, של נכונות למות למען אללה – הרעיון הזה ימשיך לחלחל.

המזרח התיכון בכללו הוא אוסף של נקודות עימות – חלקן פעילות, חלקן בפוטנציה. בנוסף למלחמות בעירק ובסוריה, ממשיכה להתחולל המלחמה בתימן ועלולים להתפתח עימותים בין ישראל לחיזבאללה, בין טורקיה לכורדים ובין מדינות המפרץ לאירן. לעומת זאת, כותב ניקולס פלהאם, הסכסוך הישראלי-פלשתיני תופס פחות תשומת לב; יש יותר מדי מוקדים דחופים יותר.

משרות מפתיעות
גידול של 108% [צילום: צ'רלי רידל, AP]

דרושים מומחים לקיווי
בניו זילנד יידרשו השנה מומחים לקיווי – העוף, לא הפרי: הממשלה המקומית פותחת במאמץ מרוכז שיימשך עשר שנים להגדיל את מספרם של עופות אלו, העומד כיום על 100,000 בלבד.

מאמר יוצא דופן בגיליון המיוחד של אקונומיסט מנסה לצפות מה יהיו המקצועות שיזכו לצמיחה המהירה ביותר בעשור שבין 2014 ל-2024. נכון שמדובר בתחזית, וראינו השנה עד כמה תחזיות נוטות להיכשל, אך בכל זאת מדובר בתקופה שכמעט שליש ממנה כבר עבר ובמגמות שניתן לנתח על סמך נתונים מהשטח.

התוצאות בהחלט מפתיעות, כותב טום סטנדייג'. הדרישה לטכנאים בתחנות כוח המופעלות ברוח צפויה לזנק ב-108% - פי 2.5 מהגידול הצפוי במקצוע הבא ברשימה, סייעים בתרפיה תעסוקתית (43%). במקום השלישי: סייעים בתרפיה פיזית (41%). גם במקום הרביעי נמצא ענף פרה-רפואי: עזרי בריאות ביתיים. תחום הבריאות תופס גם את המקומות השישי (אחיות) והשביעי (תרפיסטים גופניים).

המקצוע היחיד שמצליח להשתחל לצמרת הוא צוללנים, עם גידול צפוי של 37%; התחום הזה חיוני לתעשיות הנפש והגז. מקצוע מפתיע נוסף מצוי במקום השמיני: סטטיסטיקאים, שהביקוש לשירותים אמור לעלות ב-34%. אבל את סטנדייג' זה לא מפתיע: יותר ויותר חברות רוצות יותר ויותר מידע על לקוחותיהן, וזו בדיוק עבודה לסטטיסטיקאים – כמו גם למנתחי מידע פיננסי (גידול של 30%). מקצוע נוסף החווה צמיחה: יועצים גנטיים (29%), בשל האפשרויות המהממות – ואולי גם המפחידות – הנפתחות ככל שהמחקר הגנטי מתקדם.

תאריך:  06/01/2017   |   עודכן:  06/01/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העולם ב-2017
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
6/01/17 13:40
 
אם טרם צפית ..
7/01/17 15:25
 
רון ה.
8/01/17 07:45
 
ל - רון ה.
9/01/17 19:27
2
בני בנקר
6/01/17 14:20
3
משה מיכאל
7/01/17 09:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
לפני כשבועיים ביצעה חוליית מחבלים איסלאמית חמושה פיגוע באזור כרכ שבדרום ירדן שבמהלכו נהרגו 12 אנשי ביטחון, שני אזרחים ירדנים ותיירת קנדית אחת, כל ארבעת חברי החוליה חוסלו ע"י כוחות הביטחון הירדנים.
04/01/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ארגון המדינה האיסלאמית קיבל אחריות לטבח שבוצע בלילה הראשון של שנת 2017 במועדון הריינה באיסטנבול שבטורקיה. מחבל בודד חדר אל המועדון, שבו חגגו מאות בני אדם את ערב השנה החדשה, רצח ביריות לפחות 40 בני אדם ופצע עשרות נוספים ולאחר מכן הצליח להימלט מן המקום. על-פי החשד, הספיק המחבל להימלט מטורקיה למדינה אסיאתית.
02/01/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
הוראתו של אביגדור ליברמן להפסיק מגעים עם הפלשתינים, בתגובה על החלטת האו"ם בנושא ההתנחלויות, עלולה להוביל לחידוש הפיגועים
29/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
גם הפיגוע בברלין וגם רצח שגריר רוסיה בטורקיה נושאים אופי של טרור איסלאמי. כל עוד המערב לא יבין שמדובר במלחמת תרבויות, הוא לא יצליח למגר את הטרור
22/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
אישה דנית שנלחמה לצד הכורדים בעירק ובסוריה נגד דאעש, נמצאת כעת במעצר בקופנהגן בשל מעורבותה בלחימה. האישה, ג'ואנה פלאני, מואשמת בהפרת איסור היציאה שהוטל על הדרכון שלה, שנועד למנוע ממנה לחזור לסוריה או לעירק. האיסור הוטל בספטמבר 2015 בתוקף לשנה, כאשר במשפטה הודתה פלאני כי נסעה לדוחה שבקטר ביוני 2016.
19/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בעירק  /  מי ומי  
חוסר אונים מול המימון של דאעש  /  איתמר לוין
דאעש כבש מחדש את תדמור  /  איציק וולף
תגובת ישראל לירי: תקיפת מתקן צבאי נטוש  /  איציק וולף
חמאס נגד דאעש ברצועת עזה  /  יוני בן-מנחם
דרך האבנים  /  אריאל י. לוין
דאעש בגולן  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il