זה כבר איננו חזון, אלא חלום שקורם עור וגידים. במרוצת שלוש השנים הקרובות עתידות לנוע באורח חופשי בכבישי ישראל הסנוניות הראשונות של המכוניות האוטונומיות - אלה המופעלות בכוח עצמן, ללא התערבות של נהג בתוכן.
מאחורי היוזמה הנועזת הזו עומד
משרד התחבורה הישראלי, שנתן אור ירוק לנסיעת המבחן של המכונית האוטונומית בכבישי המדינה. בנסיעת הניסוי, ממרכז הארץ עד אילת ובחזרה, נטלו חלק שלוש מכוניות אאודי של חברת מובילאיי.
נסיעת המבחן, שנערכה בפיקוח מומחים מהטכניון, אויישה על-ידי עובדי החברה המפעילה, שישבו במושב הנהג, כדי לעמוד מקרוב אחר מהלכה, וזו הוכתרה, על-פי הדיווחים, בהצלחה מרשימה וסללה את הדרך לקראת הבאות.
התעלומה
בעקבות הניסוי החל משרד התחבורה בפיילוט ליצירת תשתית לקליטת המכוניות האוטונומיות בישראל. הפיילוט הזה מתאפשר בעקבות היכולות הטכנולוגיות שהוכיחו עצמן בנביעת המבחן בבלימה אוטונומית, בשמירה על נתיב הנסיעה, אפילו בחנייה, שנעשתה באורח עצמאי. ללא התרבות בן אנוש.
כך או אחרת, ראוי להודות שהמציאות החדשה מדהימה ומצמררת גם יחד. אחרי ככלות הכל, המכונית האוטונומית לא תזדקק לנו עוד כדי להגיע אל יעדה. היא גם עשויה למנוע פגיעה בתאונת-דרכים, ונותר לפיכך רק לדמיין מצב שיאפשר נסיעה חופשית גם לעיוורים, לילדים ולקשישים ללא פגע.
עם זאת ניצבת עדיין ההמצאה המהפכנית בפני תעלומה גדולה למדי: בעוד שזו מצליחה, אומנם, להשתלב היטב בסביבתה הקרובה - אין זה ברור כלל וכלל כיצד אמורה המציאות שמסביבה להגיב לנוכחותה של המכונית האוטונומית.