אני נוהג תמיד לומר שלא כולנו נועדנו ללמוד בגישות האקדמאיות. פעם היה אפשר להיות שוליה של סנדלר ולהפוך לסנדלר, שוליה של נגר, גנן ואפילו עו"ס (רציני..... לא צוחק) ולרכוש את המקצוע תוך כדי לימוד חווייתי.
אפילו לעמדת ניהול אפשר היה להגיע מלמטה, לאחר מספר שנות נאמנות למקום העבודה ועלייה הדרגתית במעמד (אישית - הייתי סומך יותר על עובד ותיק ונאמן ופחות על בחור צעיר שסיים קורס בניהול שכבר בראשית עבודתו יחשוב על ג'וב מתקדם, מרתק ורווחי יותר במקום אחר). אני מעריך שעד לפני כמה שנים גם לא היה דבר כזה 'קורס מזכירות' ובטח שלא היה קורס מתקדם יותר ל'מזכירות בכירות' (נו טוב..... העולם התקדם, וצריך לדעת כיצד להתנהל מול מחשב וכדומה, אבל בכל זאת......).
כשהכל כל כך אקדמאי ומדוקדק צריך לשבור את הראש אפילו כדי לכתוב 'קורות חיים' לפי כל הכללים, אך אל דאגה..... גם לזה יש קורס ואפילו קצרצר.
אז אל תגידו שלא הזהרתי אתכם: מי שיעז בעוד כמה שנים לגשת לראיון עבודה ללא קורס שינחה אותו כיצד להתראיין, ייחשב כמטורף. לנשום בינתיים אפשר להמשיך לפי ההרגלים הישנים אלא אם כן אתם בקורס מדיטציה.
אין כמו ללמוד בצורה חווייתית (גם בבית ספר צריכים לשים דגש על הלימוד החווייתי), אך הכל הופך היום ליותר ויותר קר ואקדמאי ולכל תחום מייצרים קורסים ותעודות, וכשאין מה ללמד, אז המרצים מורחים את הזמן עם שעות מיותרות שלא תורמות שום דבר (ואני בטוח שהרבה אנשים שחוו את זה, יודעים טוב מאוד על מה אני מדבר).
אלו שאינם בנויים לישיבה מול שולחן וספרים, מתקשים למצוא את מקומם בעולם שהופך ליותר ויותר אקדמאי, ושוק העבודה פולט המון אנשים כישרוניים בעלי ליקויי למידה, או בעלי הפרעות קשב וריכוז שכבר כילדים מפחידים אותם שאם הם לא יתיישרו עם המערכת וייקחו תרופות אז עתידם בסכנה.
חבר שלי סיים קורס ניהול מחסן בהצטיינות יתרה ואחר כך לא נתנו לו לעבוד בתחום כי אין לו ניסיון בעבודה במחסן וגם לא יהיה לו ניסיון כזה כי הוא סובל מכאבי גב אבל לא נורא...... בסך-הכל שכחו ליידע אותו מראש ב'פרט השולי' לגבי תנאי הקבלה לעבודה כמנהל, והעיקר שלמרות כל ההשקעה והמבחנים, התקבל בסופו של דבר מנהל אחר שחי ונשם את חיי העבודה במחסן וראה את עבודת מנהל המחסן מקרוב. ככה היה צריך להיות לכתחילה).
חברים!!!!!!!!! כמה שנים אנחנו חיים? אין דברים יותר חשובים שאפשר לעשות בזמן הקצר העומד לרשותנו? התעודות והציונים לא ייכנסו אתנו לקבר, וכל יום שעובר לא יחזור.
אפשר ללמוד בכיף עד 120, אני בעד הרחבת האופקים כל עוד לומדים דברים מעניינים ומרתקים. בשביל זה לא צריך מבחנים וכל אחד יכול להתקדם בקצב שלו, אבל ללמוד וללמוד וללמוד רק בשביל להתקבל למשרה ולשרוד? כשהייתי קטן הייתי תמים וחשבתי שלימודי הכפייה מסתיימים בבית הספר.
אז מה יהיה בעתיד עם אלו שפחות בנויים לעולם האקדמאי?
לפי דעתי, בייחוד בזמן הזה שבו התחרות על כל משרה, כל כך גדולה, לא ירחק היום ואפילו כדי להתקבל לעבודה כמטאטא רחובות תידרש תעודת בגרות מלאה כתנאי בסיסי, אך גם זה לא יספק את המעביד ובלשכת העבודה או בחברות כוח האדם ישלחו את העובד המסכן לקורס מטעמם ואלו יהיו נושאי הקורס הצפויים למטאטאי הרחובות העתידיים:
- תולדות חייו של מטאטא הרחובות הראשון.
- ההבדל בין הגישה האירופית לגישה האמריקנית בשיטת ניקיון הרחובות
- הכר את המטאטא - כיצד נדע שבחרנו במטאטא איכותי שישמר לאורך זמן?
- היסטוריית הכנסת מטאטאי הרחובות לשוק העבודה ברחבי העולם.
- שיטות לייעול וזירוז העבודה.
- הכשרה מעשית בה כל משתתף יקבל אזור שאותו הוא יצטרך לטאטא בצורה היסודית והמהירה ביותר. ההכשרה תתבצע לצד מטאטא רחובות ותיק, מנוסה ומוסמך.
- קורס בחירה באומנות, ספורט או היסטוריה לשם העשרה כללית.
- בתום הקורס ידרשו התלמידים להגיש עבודת סיכום שתתמקד באחד הנושאים המוזכרים בסעיפים הקודמים (פרט לסעיפים 6 ו 7).
מי שישאף להעלאת שכרו יוכל לשדרג את מעמדו באמצעות לימודי תעודה מתקדמים יותר לתואר 'מטאטא רחובות בכיר'.