|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פארסת השידור הציבורי

הגמל של פרקינסון

כדי להבין כיצד הגענו למצב בו יש שני תאגידי שידור שכנראה יעלו יותר מהרשות המנוחה, צריך לחזור לבסיס הסיפור וגם להבין כמה עקרונות בניהול
11/05/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   שידור ציבורי   |   תגובות
פיטורים הכרחיים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

גמל - אומרת אמרה ידועה - הוא סוס שתוכנן בידי ועדה. באותה רוח, תאגיד השידור "כאן" הוא גוף עסקי שתוכנן בידי פוליטיקאים. כדי להבין כיצד הגענו עד הלום, לשני תאגידים שכנראה יעלו יותר מרשות השידור ע"ה - יש לחזור ליסודות.

למה לפרק. כאשר מדברים על רשות השידור, יש להבחין בין הצד המקצועי לצד המינהלי. בצד המקצועי - בסך-הכל עושים שם עבודה טובה. רשת ב' זוכה לפופולריות רבה, כנ"ל רשת ג'. הערוץ הראשון סובל יותר מבעיית תדמית מאשר מבעיית תוכן; מי שיעקוב אחרי שידוריו, יראה שהם איכותיים ומגוונים. להשוות את הרייטינג שלו לזה של הערוצים המסחריים, זה כמו להשוות את מספר קוראי "מלחמה ושלום" למספר חיפושי "משפחת קרדשיאן" בגוגל; אלו דברים שונים לחלוטין.

הבעיה הייתה בצד המינהלי. הרשות העסיקה הרבה יותר מדי עובדים, כמו כל גוף מונופוליסטי ובמיוחד גוף מונופוליסטי הממומן מכספי ציבור. אני זוכר תקופות בהן מקליטים של הערוץ הראשון יצאו לשטח, למרות שהמצלמות החדישות הן גם מיקרופונים, רק משום שאי-אפשר היה לפטר אותם. הערוצים המסחריים לימדו, שאפשר לעשות את אותה עבודה עם הרבה פחות אנשים. אבל מאחר ששנים של נסיונות לבצע רפורמות ברשות לא עלו יפה, הברירה היחידה שנותרה הייתה לסגור אותה, לפטר את כל העובדים ולשכור מחדש רק את הנחוצים. כואב אבל הכרחי; נזכיר שוב שמדובר בכספי ציבור. זה ודאי לא "פשע" כפי שטען מישהו, זה לבטח לא חורבן הבית, זה לא יום אבל לאומי.


לפעול כמו בחברה ציבורית
עושים עבודה טובה [נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

שידור ציבורי צריך להיות ממומן בידי הציבור, כולל בידי מי שלא משתמש בו. הרי גם מי שטס לאילת משתתף בתחזוקת כביש הערבה, וגם מי שגר בירושלים משתתף בסובסידיה לחברת דן. דווקא כדי לשמור על איכותו של השידור הציבורי, עיקר תקציבו צריך להיות משוחרר משיקולי רייטינג

ההשפעה הפוליטית. מטרה שנייה של הרפורמה הייתה להפחית את ההשפעה הפוליטית על הרשות, וכאן תרשו לי להעלות הרהורי כפירה. אם מדובר בשידור ציבורי, הוא צריך להיות מנוהל בידי הציבור. נבחרי ציבור מייצגים את הציבור טוב יותר מכאלו שאיש לא בחר בהם. נכון, הם פוליטיקאים; זה אומר שדעותיהם ידועות ושהם נשלחו בידי אזרחי ישראל כדי ליישם אותן. איש לא בחר פרופסור, סופר או שופט בדימוס. כך שברמה הבסיסית – אין שום פסול במעורבות פוליטית.

איפה כן יש בעיה? בחשש המבוסס שפוליטיקאים ינסו לכפות על התאגיד את השקפת עולמם ובכך יפגעו בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. אבל על זה אפשר היה להתגבר. הנה רעיון אחד, בקווים כלליים: לקבוע שתאגיד השידור יפעל כמו חברה ציבורית. הח"כים מהקואליציה בוחרים את חברי מועצת המנהלים שלו המקבילים לנציגי בעלי השליטה, והח"כים מהאופוזיציה – את המקבילים לדירקטורים החיצוניים (דח"צים). על התאגיד יחולו כללי הממשל התאגידי והשקיפות החלים על חברות ציבוריות, עם מועצה ציבורית – שוב, שתיבחר בידי הח"כים – שתשמש כאסיפה הכללית שלו. ייקבעו מראש קווים מנחים לשידורים, כולל חלוקת השעות בין הסוגות השונות. ימונה מנכ"ל מקצועי לחמש שנים, כך שהוא לא יהיה תלוי בתנודות הפוליטיות. כאמור, זה רק בקווים כלליים וממילא מדובר על חלב שנשפך.

האגרה. בתחילת הדרך, רובנו ידענו דבר אחד על כל הסיפור הזה: נפסיק לשלם אגרה. ומי לא שמח כשחוסכים לו כמה מאות שקלים בשנה? אלא שגם זו הייתה טעות. שידור ציבורי צריך להיות ממומן בידי הציבור, כולל בידי מי שלא משתמש בו. הרי גם מי שטס לאילת משתתף בתחזוקת כביש הערבה, וגם מי שגר בירושלים משתתף בסובסידיה לחברת דן. דווקא כדי לשמור על איכותו של השידור הציבורי, עיקר תקציבו צריך להיות משוחרר משיקולי רייטינג. "עיקר" – ולא "כל": עדיין צריך לאפשר לו לגייס חסויות/פרסומות, כדי שתהיה למנהליו מוטיבציה לשדר תכנים שיזכו לחשיפה סבירה.

נקודת העניין הנמוג
תחנת כוח גרעינית וכיבוד בוועדה

כאשר מדובר על אמצעי תקשורת, עיתונאים רבים משוכנעים שזה מעניין את קוראיהם/צופיהם/מאזיניהם כפי שזה מעניין אותם. חוץ מזה, יש חברויות והיכרויות, וגם הן משפיעות. התוצאה היא, שגורלם של כמה מאות עובדי תקשורת מקבל חשיפה חסרת כל פרופורציה, שאלפי עובדים בתחומים אחרים לא יכולים אפילו לחלום עליה

חוק פרקינסון. את פירוק רשות השידור אפשר וצריך היה לסיים במהירות. אבל כאן נכנס לתמונה אחד מחוקי הניהול של נורת'קוט פרקינסון, אותו כינה "נקודת העניין הנמוג". פרקינסון אומר, שאורך הדיון בנושא מסוים אינו קשור בחשיבותו ובהיקפו, אלא במידת ההבנה של המתדיינים. בדוגמה ההומוריסטית שלו, הקמת תחנת כוח גרעינית תאושר ב-2.5 דקות, דיון על סככת אופניים לעובדים יימשך 45 דקות, ואילו ויכוח על הכיבוד של "ועדת הסעד המאוחדת" יצריך שעה ורבע ויסתיים בהחלטה לבקש מידע נוסף.

זה בדיוק מה שקרה עם השידור הציבורי. בישראל נעשו ונעשות רפורמות חשובות פי כמה וכמה, שהשפעתן על חיינו דרמטית לאין ערוך: בחיסכון הפנסיוני, בנמלים, במשק החשמל ועוד ועוד. אבל על זה לא מדברים אפילו עשירית ממה שמדברים על השידור הציבורי, כי רק מעטים יודעים מה ההבדל בין קופת גמל לבין ביטוח מנהלים, ועוד פחות מבינים מהי אוניית מכולות ומהי אוניית צובר, ובודדים יכולים להסביר מדוע גז עדיף על פחם – אבל כולם יודעים מה זה טלוויזיה ורדיו. זה כמובן נכון ביתר שאת לגבי פוליטיקאים, שכל רצונם הוא לקבל כותרות.

להשתכשך בביצה. כאשר מדובר על אמצעי תקשורת, עיתונאים רבים משוכנעים שזה מעניין את קוראיהם/צופיהם/מאזיניהם כפי שזה מעניין אותם. חוץ מזה, יש חברויות והיכרויות, וגם הן משפיעות. התוצאה היא, שגורלם של כמה מאות עובדי תקשורת מקבל חשיפה חסרת כל פרופורציה, שאלפי עובדים בתחומים אחרים לא יכולים אפילו לחלום עליה. לצד זאת, יש גם לא מעט צביעות בעסק: הרי ערוץ 2 וערוץ 10 וחברות הוט ו-yes ובעליהם של כל אלו, לא באמת רוצים שיהיה שידור ציבורי איכותי שיתחרה בהם. אז מקטרים קצת, גוזרים רייטינג וממשיכים הלאה.


מלקות, דגים וגירוש
יש לכם עודף זמן? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מי שעוד גרם לעסק לקבל את הנפח המטורף שלו, היו בנימין נתניהו ומשה כחלון – והם לא הראשונים. כדאי להזכיר, שאת ההחלטה על סגירת הרשות והקמת התאגיד קיבלו בכלל יאיר לפיד וגלעד ארדן. אבל נתניהו הביא את הסיפור הזה למימדים הנוכחיים שלו

נתניהו ושות'. מי שעוד גרם לעסק לקבל את הנפח המטורף שלו, היו בנימין נתניהו ומשה כחלון – והם לא הראשונים. כדאי להזכיר, שאת ההחלטה על סגירת הרשות והקמת התאגיד קיבלו בכלל יאיר לפיד וגלעד ארדן. אבל נתניהו הביא את הסיפור הזה לממדים הנוכחיים שלו.

תפקידו של ראש ממשלת ישראל הוא כנראה הקשה ביותר בעולם, והנה יש לנתניהו זמן ומרץ להתעסק עם תאגיד השידור. זהו? נגמרו הבעיות? אין אירן וחיזבאללה וחמאס וסוריה ורוסיה? אין יוקר מחיה ומיסים והשקעות זרות? אין גיור ושבת? כאשר ראש הממשלה מדבר על הקדמת הבחירות בגלל תאגיד השידור, ואפילו אם הוא לא מתכוון לכך – משהו בסדרי העדיפויות שלו השתבש לחלוטין. וכאשר שר האוצר מוכן לפרק את הממשלה על זה – ושוב: אפילו אם הוא לא מתכוון – אז גם הוא זקוק לחישוב מסלול מחדש. אבל אם שני אלו מתעסקים בזה – מי הפוליטיקאי ומי העיתונאי שלא ידחוף את אפו ויפתח את פיו, אפילו אם אין לו שום דבר לתרום?

סופו של דבר. מה שקיבלנו בסופו של יום הוא את אותו גמל. או במשל אחר: גם מלקות, גם דגים סרוחים וגם גירוש מהעיר. שני התאגידים חויבו לקלוט חלק ניכר מעובדי רשות השידור, הפוליטיקאים גרמו להם להפר חוזים וגם זה יעלה לא מעט, המעורבות הפוליטית חצתה את הגבולות, ואיש אינו יודע האם התוצאה תהיה טובה יותר. כי ככה זה כאשר פוליטיקאים מתעסקים בתחום שכולם מתיימרים להבין בו, וכאשר איש מהם אינו המבוגר האחראי שיחזיר את כל הסיפור לממדיו הראויים.

תאריך:  11/05/2017   |   עודכן:  11/05/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגמל של פרקינסון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליכודניק אורגינלי
11/05/17 11:23
 
ע_הראל
11/05/17 12:18
2
ע_הראל
11/05/17 11:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שידור ציבורי
במשך עשרות בשנים עיצבה "מבט" - מהדורת החדשות של הערוץ הראשון - את פניה של התודעה הישראלית. חדשים לבקרים נחשפו בה סיפורים שהרעידו את אמות הספים במדינה. באולפנה הצנוע, שברוממה, התייצבו עיתונאים דגולים, שהפכו במרוצת הזמן לאבן שואבת בתקשורת שלנו.
11/05/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מליאת הכנסת אישרה בשעה 3 לפנות בוקר (יום ה', 11.5.17) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון מס' 8) תאגיד החדשות. הצעת החוק אושרה בתמיכתם של 43 חברי כנסת ובהתנגדותם של 33 חברי כנסת.
11/05/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, שהודיע אמש במפתיע על הפסקה מיידית יחסית של שידורי הערוץ הראשון ורשתות קול ישראל, פנה הבוקר (יום ד', 10.5.17) לעובדי רשות השידור במכתב ובו טען כי עשה זאת בלב כבד.
10/05/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
עיניים לחות. אני מודה. אותיות על המקלדת מתערפלות. משהו מאוד לא תקין קורה לנו. דומה עליי כי הרחוב הישראלי מתרוקן מן האנשים שהילכו בו מבעד למסך, בשחור לבן, בנעורים, בתעוזת נערים ונערות, בעברית עם רי'ש, בהגיה מדויקת, בדעתנות, בהומור, ברישול מתחת לחליפות וצווארונים מעומלנים, בהעמדת פנים כי אנחנו על הירקון מדברים מן הסיין, מספרים עצב, מספרים גבורה, מספרים רגעים שבנו עיר, שהפילו מטוסים, פרצופים מוכרים אהובים, מעוררי מחלוקת, מהם מרגיזים, מהם זורקים מילה שהופכת תרבות, לוחשים, מרימים קול, עושים את ישראל לזירה של אומנות וספורט וספרים ושירה ושירים וגם קיץ' והבלים, וכל מיני דברים שמאז 1968 היו שיחת היום.
10/05/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה הלילה (יום ג', 9.5.17) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק תאגיד השידור הציבורי, ולהקים תאגיד חדשות נפרד. זאת, לאחר ישיבות מרתוניות שהחלו עוד ביום ראשון השבוע, ונמשכו שעות ארוכות.
10/05/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il