|   15:07:40
  שגית סטיווי-קרביס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אתגרי המודיעין - חקר סימנים

במציאות של 2017 מכירות מדינות הציר הסוני המתון בכורח להתאים את עצמן למציאות החדשה ולהיערך אל מול הסהר השיעי ולכן הפילוג בעולם הערבי מאפשר, אם העיניים פקוחות, לראות ביוזמה הסעודית יותר הזמנה מאשר תכתיב. אבל עולם כמנהגו נוהג ושאלת השאלות היא אם מישהו ירים בכל זאת את הכפפה.
12/06/2017  |   שגית סטיווי-קרביס   |   מאמרים   |   תגובות
חיל המודיעין. אתגרים מול שינויים

   רשימות קודמות
  א-סיסי, נשיא של כולם

לאחרונה אנו שומעים רבות על אחדות האינטרסים בין מדינת ישראל לבין המדינות המוסלמיות המתונות ועל הזדמנויות מדיניות היסטוריות המצויות לפתחינו. למעשה אין בכך שום דבר חדש; היוזמה הסעודית הועלתה בפסגת הליגה הערבית כבר במרץ 2002 ומאז היא מונחת על השולחן מבלי שייחסו לה במחוזותינו תשומת לב רבה. נכון שהיוזמה מתנה את הנורמליזציה עם ישראל בגילוי וויתורים מול הפלשתינים, אבל לא רק. יש משהו חדש ורענן במערך המינוחים שלה ביחס לזכותה של ישראל לקבל, או לסרב לסעיפים מסוימים. ישראל מצידה, העדיפה לאורך השנים להתמקד בהתמדה דווקא בסעיפים הבעייתיים.

אולם המציאות המשתנה מזה כמה שנים במזרח התיכון והפיכת העולם שוב לדו קוטבי כמו בעת המלחמה הקרה, כשמצד אחד קוטב סטטוס-קוו המעוניין לשמר את כללי המשחק המוכרים לנו עד היום, ומנגד, הקוטב הרביזיוניסטי המעוניין לשנות את כללי המשחק ולייצר זירה חדשה בעלת חוקים חדשים, הפכה את היוזמה הסעודית לגמישה יותר. נדמה שמדינות ערב מבינות כעת שהסוגיה הפלשתינית מנציחה את הסכסוך הערבי-ישראלי.

קיימת הבנה שבניסיונות קודמים למו"מ, ישראל עשתה וויתורים מרחיקי לכת כדי לגשר על הפערים וחרף זאת כשלו הניסיונות. מדינות ערב המתונות מבינות היום שישראל היא לאו-דווקא הבעיה, אלא חלק מהפתרון. במציאות של 2017 מכירות מדינות הציר הסוני המתון בכורח להתאים את עצמן למציאות החדשה ולהיערך אל מול הסהר השיעי ולכן הפילוג בעולם הערבי מאפשר, אם העיניים פקוחות, לראות ביוזמה הסעודית יותר הזמנה מאשר תכתיב. אבל עולם כמנהגו נוהג ושאלת השאלות היא אם מישהו ירים בכל זאת את הכפפה.

מהי תפנית

כשבאים להגדיר מהי תפנית, ההסבר מקובל הוא לאירוע המתפתח בכיוון שונה מן הכיוון הכללי המוכר עד כה. כשמדובר במדיניות חוץ ניתן לומר שהיא מבוססת במידה רבה על אינרציה. החשש מן הלא ידוע מביא לכך שבמקום לנסות דרכי פעולה חדשניות ויצירתיות, מנהיגים פוליטיים בדרך כלל דבקים ב"ביטחון" שמעניקות להם המדיניות המסורתית, גם אם מדובר בביטחון מדומה. כתוצאה מכך, רוב הפעולות שננקטות במסגרת פעילות מדינית הן צפויות.

כשמתפתחת תפנית-מדינית אסטרטגית שלא ציפינו לה אנו מוצאים את עצמנו מופתעים. בודדים הם המקרים מסוג זה בהיסטוריה, אולם אפשר לומר שהתיאוריות שרלוונטיות לתחום של הפתעות צבאיות רלוונטיות גם לתחום ההפתעות המדיניות. כלומר, כמו מתקפת פתע צבאית, גם מתקפה מדינית יכולה להתרחש בתמרון מפתיע ובלתי צפוי. בין המקרים הדומיננטיים ניתן להזכיר את החלטתו של נשיא מצרים אנואר אל סאדאת להגיע לירושלים ו"לדבר עם הישראלים". לקטגוריה זו ניתן לשייך גם התפנית המדינית החדשה שאימצה ברית המועצות תחת הנהגתו של מיכאיל גורבצ'וב שהובילה בסופו של דבר לקריסת הגוש הקומוניסטי.

המודעות למחקרי עומק

מכל מקום, האינטרס המשותף בשני המקרים – גם של איום וגם של הזדמנות מדינית, נופל בתחום אחריותו של המודיעין, שכן תפקידו הוא לייצר "תמונת מציאות" מדויקת ככל האפשר בפני מקבלי ההחלטות. אלא שזיהוי תפנית מדינית, שלעיתים מתפתחת על ציר ארוך מאוד של זמן, איננו פשוט כלל ועיקר. הסיבות לכך הן רבות ונובעות ממגוון גורמים המאפיינים את מורכבותה, רב-ממדיותה והדינמיות של תמונת המודיעין המיוחסת לאויב.

במציאות הא-סימטרית והמשתנה באופן אסטרטגי בזירה הבינלאומית, תפנית כזו לא בטוח שתוכל לבוא באופן גלוי, או ישיר מכוונם של משטרים מסוימים, לכן נדרשים מודעות רבה למחקרי עומק שיעסקו בכל מרקם החיים של הצד השני ולא רק בהיבטים צבאיים, או ביכולות שלו. על כל אלה יש להוסיף את העובדה שלארגוני מודיעין יש אוריינטציה טבעית לאתר באופן חד ממדי איומים. נטייה זו יוצרת שלא בהכרח במודע ההכללה וקושי אינטלקטואלי להתגבר על מסגרת חשיבה ("קונספציה") מקובעת ומסוכנת לפיה - "אין עם מי לדבר" ולכן צריך לסמוך על פתרונות צבאיים ובניין הכוח בלבד. איתור הזדמנויות, נתפס כרובד נפרד ולא מציאותי. גם העובדה שכמות המידע עולה בעידן הידע, ואתה גובר ה"רעש", מקשה על הפרדת המוץ מן התבן וקבלת מידע איכותי וקונקרטי שמעיד על כוונות.

החמצה של המחקר המודיעיני

בעיה נוספת מתייחסת למערכתיות שבה המודיעין צריך לפעול כמערכת חשאית וסגורה שמספקת תוצר עבור מערכת פתוחה באופיה. בתוך המערכתיות הזו מאופיינת דינמיקה לא פשוטה בין קבוצות החוקרים, דינמיקה בתוך הארגון עצמו ודינמיקה בין ארגונים עמיתים המתחרים על הידע כמשאב ועל היוקרה שבהבאת התוצר המודיעיני בפני מקבלי ההחלטות.

פעמים רבות תחרות זו גובלת ברהב וחוסר צניעות אינטלקטואלית שהופכים את התוצר המודיעיני על פיו מהצלחה לכישלון, וכמוהו גם את ההתרעה, או החמצת ההתרעה על תוצאה של תהליך שכבר מתדפקת על הדלת.

החמצה של המחקר המודיעיני יכולה להתייחס להיעדר יכולת לזהות בין יעדים מעשיים שאליהם חותר הצד השני בעתיד הנראה לעין, לבין יעדים שהם בבחינת חלום נכסף. כשל בזיהוי מרכיבי האסטרטגיה קורה בשל התבוננות על המתרחש כדיכוטומיות סכמתיות וכמקשה אחת מבלי להסתכל על המורכבות של התמונה כולה ועל הניואנסים שלה. אי-זיהוי אילוצים הפועלים על הצד השני קרו בשני המקרים שצוינו מעלה – במקרה של סאדאת קבע אמ"ן שדבריו המושמעים חדשים לבקרים הם למעשה מס שפתיים בפני המערב ושהוא איננו באמת נסוג מעמדותיו כלפי ישראל. אגב, זו הייתה הקונספציה הרווחת כמעט עד רגע ירידתו מן המטוס בלוד. במקרה השני, החמיצה קהילת הביון האמריקנית את הפרשנות של המטרה האמתית של הרפורמות שביצע גורבצ'וב. בשני המקרים התקשה המודיעין להעניק את המשמעות הנכונה לסימנים האסטרטגיים שהלכו והצטברו על ציר של זמן, תוך קביעה די רדודה וכוללנית שמדובר בווריאציות טקטיות מועטות חשיבות, שהובלטו הבלטת יתר לצורכי תעמולה.

לא ליפול בשבי הקונספציה

הפתרונות האפשריים שלא ליפול בשבי הקונספציה, או להבין את משמעותם של האינדקסים מתוך בליל הרעש, או להתמודד עם הסוגיה המערכתית נמצאים בכמה מישורים:

ראשית, בתפיסה העכשווית של חוקר המודיעין עצמו. אנשי מודיעין כיום צריכים להיות לא פחות מאנשי רנסאנס, להבין קצת בכל תחום, דבר שמעניק ראיה אינטגרטיבית ודפוס מחשבה מטריציוני ולא ליניארי. דבר זה אינו ברור מאליו, בוודאי לא אצל חוקרים צעירים ולא בשלים שמחליפים מקום כל כמה שנים.

שנית, נדרש עידוד הפלורליזם המחקרי, אך לא רק "על הנייר". לאחר מלחמת יום הכיפורים המליצה וועדת אגרנט על פלורליזם של גופי המחקר במודיעין וקביעת נהלים ברורים להשמעתן של דעות שונות ונוגדות, יצירת גוף שישמש "פרקליט השטן" (איפכא מסתברא) ועידוד חילופי הערכות בין גופים שונים בקהילת המודיעין. ספק אם קיים גוף כזה במודיעין, אך גם אם כן, הוא צריך להיות גוף משמעותי (ולא חוקר אחד, או שניים, כפי שהיה בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, רק כדי לצאת ידי חובה) בעל צביון עצמאי ונטול כל השפעה חיצונית.

שלישית, נדרש דפוס עבודה של מחקרי עומק, אינטרדיסציפלינריים שבוחנים את שדה המחקר על הצד השני בכל היבטי אפשרי; דתי, תרבותי, חברתי, כלכלי, אידיאולוגי, וכן הלאה.

רביעית, לא בטוח שקיימת שיטה מתודית לבחינת "סימנים מעידים לשלום", אך יש אפשרות לבחון שינויים בכמה מישורים: במישור של דעת הקהל, במישור הסמנטי ובמישור האקטיבי. חמישית ולא בטוח שאחרון, שיתוף פעולה עם האקדמיה – החומר המודיעיני אומנם מסווג, אך מחקרים הנעשים באקדמיה הם מחקרי עומק שיש להם פריזמה רחבה מאוד על בסיס חומרים גלויים. מידע רב ולמעשה תהליכים שלמים ניתן ללמוד מחומרים אלה ולא בטוח שבמודיעין יש את משאבי כוח האדם והזמן הנדרשים. לפיכך, אם המודיעין אינו פנוי וזמין למחקרי עומק יקשה עליו הדבר לזהות את משמעותה של התפתחות שהיא שונה מהמצב שהיה מוכר עד אז וההכרה בשינוי לא תגיע, אלא כשהתהליך יהיה בשיאו. את ה"אזורים מתים", הנוצרים מהיעדר מחקר בסיסי יכולה האקדמיה למלא, גם ללא חומר מודיעיני צבאי – ואולי דווקא בשל כך.

ועוד משהו קטן לסיום, לאחרונה אנו עדים להרבה מאוד ידיעות על התערבות מודיעינית במדיניות ועל מתקפות סייבר כאלה ואחרות על מערכות שהאופי שלהן הוא פוליטי, שוב, במטרה לקבוע כללי משחק חדשים ולהשפיע על המדיניות בזירה הבינלאומית. דבר זה הינו מסוכן ביותר, שכן לכאורה הוא "מייתר" את המודיעין בכך שהוא הופך אותו לחסר משמעות. לו מקבלי ההחלטות אינם יכולים לסמוך יותר על המידע המובא לפניהם מחשש שהוא "בושל" או "טופל" בצורה כזו או אחרת, עשוי הדבר לגרום לקבלת החלטות שגויה לחלוטין על בסיס מידע שגוי. הדבר גם יוצר סכסוך ונתק בין הקברניט לבין המודיעין באופן שמבודד את שני הצדדים. על מקבלי ההחלטות בעולם לדעת שמגמה זו יכולה להתדרדר אל מדרון חלקלק וללחום בתופעה באופן בלתי מתפשר.

הדברים מתבססים על מחקר הדוקטורט של הכותבת, אוניברסיטת חיפה.
תאריך:  12/06/2017   |   עודכן:  13/06/2017
שגית סטיווי-קרביס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אתגרי המודיעין - חקר סימנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
13/06/17 00:06
2
ב_שמואל
13/06/17 12:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדברים הבאים אתבסס על שתי הנחות-מוצא: א. קיומה בשימוש של רובוטיקה צבאית בעלת כושר תקיפה איננו סוד ב. הדיון אינו טכני או טכנולוגי אלא מושגי ועקרוני. ליצירת בסיס לדיון נחוצה הגדרה ברורה של מושגים קריטיים. המושג רובוטיקה מתייחס למערכות טכנולוגיות המיועדות לביצוע פעולה שבה מחליפה המערכת את האדם. מצבים בהם פועלת רובוטיקה אזרחית, מוכרים לנו כבר עשרות שנים, למשל בתעשיות הרכב - ייצור חלקים והרכבות. רובוטים הם כלים מבוקרי מחשב. פעולתם מונחית ומבוקרת על-ידי תוכנה, חיישנים ש"קוראים" נתונים של סביבת השימוש ותוצאות הפעולה שהם מבצעים. השוואה רצופה של מטרת הפעולה להתקדמות התהליך המכוון להשגתה (משוב), מבקרת את איכות הביצוע ומתקנת סטיות.
12/06/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כשמישהו מספר לך סיפור שנראה על פניו הזוי, הנטייה הראשונה שלך היא להסיק שהמספר הוא אדם תמהוני. וזה בדיוק מה שקרה ליגאל סרנה.
12/06/2017  |  יוסי דר  |   מאמרים
לא ברור לי על מה יצא הקצף של גדולים באקדמיה כמו גם על כמה בכירים בפוליטיקה ואפילו נשיא המדינה מעד ונפל בבור. פרופ' אסא כשר חיבר קוד אתי למרצים באקדמיה שעיקרו מתן סייגים למרצים בעת שהם מעבירים שיעור ומשלבים בו את דעותיהם האישיות הפוליטיות. מה יותר הגיוני מכך שהמרצה ישמור את דעותיו הפוליטיות לעצמו ויתרכז במהלך השיעור בחומר הנלמד? בקוד התייחסות גם למקצועות שבהם עירוב הפוליטי נדרש יותר כמו תקשורת, מדע המדינה ועוד וגם אז סביר והגיוני שהמרצים יביאו דוגמאות שונות מהחיים בצורה מאוזנת. למעלה מעשר שנים העברתי שיעורים באוניברסיטה ותמיד נזהרתי כמו מאש להביע את עמדותיי האישיות. נכון הוא שלימדתי מקצועות מדויקים ועדיין גם אני נדרשתי לדוגמאות מחיי היום יום ואם ממש לא הייתה ברירה דאגתי לאיזון בין העמדות וזאת מתוך התחשבות וכבוד לציבור הסטודנטים שעמד מולי.
12/06/2017  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בין מודעות האבל הרבות שגדשו אתמול את העיתון הייתה גם זו שבישרה על מותו של ד"ר פרידריך ריכנשטיין, בסוף השבוע האחרון בתל אביב. לכאורה עוד מודעה אחת בים עצוב של מודעות שכאלה. אלא שרק מעטים, אם בכלל, מודעים, מן הסתם, לעובדה שהדברים הפעם אמורים במודעה ייחודית, באשר ד"ר ריכנשטיין זכה להגיע לגיל המופלג של 112 שנים - ושביום-פטירתו גם נחשב ל,בעל תוחלת החיים הארוכה ביותר במדינה.
12/06/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עניינו המרכזי של ד"ר מיכה גודמן בספרו, אמור להתמקד בחמישים השנים האחרונות שבין 1967 ל2017 כשההיפותזה שמציע הכותב, מדברת על מלכוד שנקלענו אל תוכו בעקבות כבושי מלחמת ששת הימים. אלא שגודמן נזקק "משום מה" לחפש את הסיבות עוד מאה שנה קודם מסביבות 1917 וזה לא במקרה!
12/06/2017  |  גד גזית  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il