|
קוד אתי מזויף [צילום: סרג' אתל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
פייסבוק היא חברת הפרסום הגדולה בתבל שמבקשת למסחר חומר וירטואלי ולעשות עליו רווח, כמעין הרווח שעושים על המסחר בבורסה. בשוק המניות אין סחורה, יש דמות סחורה וכאילו אתה משקיע בחברות, וכאילו במפעלים או כאילו ברשתות שיווק סיטונאיות ענקיות.
פייסבוק ביקשה ליצור שלושה גורמים וירטואלים, להעניק לכל גורם תפקיד וירטואלי העונה על הדרישות העסקיות שיועדו לו, ולחבר בין שלושת הגורמים כאשר כל גורם אינו יודע על קיום זה שלידו. הגורם הראשון הוא אנחנו - מיליארדי המשתמשים שעובדים ללא שכר בשורות חברת הפרסום "פייסבוק" ללא ידיעתנו. בלעדינו אין עסקים, אין פרסומות ואין לקוחות. הגורם השני הם הלקוחות שמטילים ביצי זהב עבור ענקית הפרסום. והגורם השלישי הם עובדי החברה ומנהליה שמייצרים את האפקט המדומה וכאילו הם אלה שמוכרים את מודעות הפרסום ללקוחות, אך בפועל אנחנו אלה שמוכרים ללקוחות את המודעות שלהם ומנהלי פייסבוק גובים עבורן.
הייעוד של פייסבוק
רשת חברתית? פייסבוק? הצחקתנוני... אני חושב שחצי שעה לאחר שקמה, פייסבוק שכחה מהייעוד החברתי ומכל קשר חברתי. היא תאגיד פרסומאי ענק הסוחר בחומר האנושי של הרשת החברתית; זה הקשר היחיד שיש לפייסבוק עם הרשת החברתית: החומר האנושי שהרשת מייצרת.
הגינויים הכעס והתרעומת שיש בליבנו על התנהלות מנהלי פייסבוק ועל החסימות השרירותיות של משתמשיה - פייסבוק מעוניינת בהם עד מאוד. פייסבוק כה מעוניינת בפולמוסים שאנחנו מקיימים סביב הקוד האתי שלה, ומעוניינת מאוד בטרוניות שלנו ושנטיל ספק ביושרה המקצועי, כי הרי אם מטילים ספק במשהו סימן שיש למשהו הזה קיום. וכאשר מטילים ספק בקוד האתי של פייסבוק סימן שקיים קוד כזה או אחר הגם ואינו מושלם, ותמיד יפלו טעויות שיבושים ואיוולות בדרך ליישום הקוד האתי על מיליארדי המשתמשים...
זה מה שפייסבוק מעוניינת שנחשוב ומאמר כגון זה שבידכם תראה בו ברכה ושירות נטו למכונת השיווק המשומנת שלה. בפועל קוד אתי לפייסבוק הוא כבשר חזיר הנושא תעודת הכשר, אין שום קשר בין השניים.
הרושם הנגזר מהקוד האתי
לפייסבוק אין עניין בתוכן הקוד האתי אך יש לה עניין בהימצאותו. הקוד האתי לדידה יכול להכיל דבר והיפוכו וגם יכול להכיל סתירות - היינו הך בשבילה. ודווקא הסתירות שעלולות לצוץ מאותו קוד בלתי ענייני בעליל, ביכולתן להזין את הרושם כאילו פייסבוק טורחת בכל הרצינות לשמור על טוהר המידות ועל קוד אתי יציב ואיתן שיונהג במרחב "הרשת החברתית" המנוהלת על-ידה.
בפועל, כפי שצויין, פייסבוק אינה מנהלת "רשת חברתית", היא מנהלת "תאגיד פרסום" שהחומר הגולמי שלו הם אותם מיליארדי המשתמשים הפועלים בשורות התאגיד חינם אין כסף ללא ידיעתם, ויש להשריש בתודעתם כי המה משתמשים - לא פועלים, וכי יש מי שמפקח על הקוד האתי של הרשת שלהם ומבקש להקיא מתוכה כל מי שמפר את הקוד האתי הזה. אבל אין קוד אתי ואין מי שעמל על קיומו כי אין מי שמעוניין בקיומו. הכיצד איפא ישכנעו את המשתמשים כי משתמשים המה לא פועלים, וכי מצוא נמצא הקוד האתי בקרבם ויש אח גדול שעינו פתוחה יומם ולילה ומפקח עליו?
תשובה יצירתית אך אמיתית מבית היוצר של פייסבוק: על-ידי יצירת תרעומת, התמרמרות וקריאות בוז של מספר קורבנות אקראיים שנחסמים על לא עוול בכפם, אם זה מתוך הלשנות שווא שפייסבוק דווקא מעוניינת בהן, או אם זה מתוך התוכן המגוחך של הפייק-קוד הדורש מתישהו את קורבנותיו. בשני המצבים, זעקת הקורבנות תחריש אוזניים ובד בבד לא תותיר מקום לספק אפילו בלב הזועקים עצמם, כי טעויות נופלות ושיבושים קורים, ואין מנוס מאיוולות כאשר כופים קוד אתי מוסרי על מיליארדי המשתמשים. האם מישהו יטיל ספק בליקויי ניהול "הרשת החברתית"?