|   15:07:40
  קובי קמין  
סופר, עורך ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פירוק המוסר לרסיסים

"קרבנות" אין ערך מוסרי, אני חושב שלהיות צודק אינו קשור בכוח או בעצמה צבאית, והמוסר אינו נשען על מספר קני הרובה או מחסור בקני הרובים. אני חושב שברגע בו כל אותם אלו מתחילים או מסיימים או מסתייעים באותו חוסר המוסר מהסוגים הנ"ל, הן במכתבים מרגשים, בפרשנות המכילה את אותם מסרים מעוותים ביסודם, בהתנצלות על היותנו חזקים וצודקים, אוטומטית הם פסולים בעיני
13/08/2017  |   קובי קמין   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]

ובכן, מידי פעם ובעיקר בתקופה האחרונה אנו נתקלים ברשת בכל מיני "מכתבים גלויים לראש הממשלה", מין סוג של חשיפה אישית המסבירה לקורא הנבון מדוע ולמה מתאכזב אותו האישיות מראש הממשלה ומדוע עליו להתפטר.

ובכן, מידי פעם אני קורא את אותם המכתבים ודי מהר מאבד עניין. ומדוע?

ובכן, כמעט תמיד אותם הכותבים המרגשים טורחים טורח רב לכתוב לנו על עברם, על עברם של בני משפחתם, על שירותם הצבאי, על אלף ואחד דברים שאינם רלוונטיים לחלוטין לצורך הטיעונים שלהם. כך, הנימה הנודפת מאותם גילויים וסיפורים מרמזת כאילו הם ורק הם היו כאן, הקימו יישובים, לחמו למען המולדת, עשו אינספור דברים ולכן, ממרומי הזכויות שיש להם על הארץ הזאת הם רשאים לאמור לראש הממשלה להתפטר או לפרוש, או מביעים את אכזבתם מאותו ראש הממשלה כאילו ההיסטוריה שלהם היא המעניקה להם זכויות יתר והבנות מיוחדות לגבי המציאות, שלא כמו שאר אזרחי ישראל שאינם מגיעים למעלותיהם ולטוהר מידותיהם. קרי, הם ורק הם היו כאן, לחמו כאן, בנו כאן ואילו האחרים - היו במקרה הטוב עדר של עיוורים כל חייהם ואין להם את הכישרון או את ההבנה למציאות.

ואין הדבר נגמר בכך כמובן, זהו רק סימפטום לתופעה רחבה בהרבה.

כך למשל "מפקדים למען ביטחון ישראל" טורחים לציין שיחד הם השקיעו משהו כמו 5,000 שנים מצטברות בעיסוק בביטחון ישראל, אך שוכחים לציין שחלק לא קטן מתחזיותיהם לא רק הופרך המציאות אלא כפי הנראה גרם לנזקים לא קטנים לאותו ה"ביטחון".

איני טוען כי לעבר אין משמעות, וודאי שלא כי לניסיון אין משמעות - אלא שהניסיון כטיעון חייב להיות מוכח בידי הצלחות ולא בידי כישלון, ומה כל שכן אינו יכול להתקבל "על עיוור" כסוג של אוטוריטה אוטומטית.

כך למשל עיתונאי ידוע מרשה לעצמו להכפיש בביטחון רב את ראש הממשלה, וחוסה בלי בושה תחת היותו לוחם מעוטר, במלחמה לפני יותר משלושים שנים, כאילו שעצם היותו לוחם מעוטר מעניק לו חיסיון, הבנה וסמכות מיוחדת בבואו להפריח את פרשנותו על המציאות וההווה. כך פרשנותו וסמכותו חייבת להישען על פרשנות קודמת מוצלחת ולא על היסטוריה של טעויות או על טיעון שאינו מין העניין או הנושא.

כך למשל לאחרונה משפחות שכולות מרשות לעצמן לאמור את כל שעולה על דעתן לראש הממשלה כאילו שההקרבה האולטימטיבית והסבל שעבר ועובר עליהן מעניק משנה תוקף לטיעוניהם הפוליטיים.

כל אלו, והבאתי רק כמה דוגמאות מתוך רבות הם ניסיון לקבע בתודעה כי טיעונים רגשניים הנם טיעונים לוגיים ולכן יש להם תוקף במציאות. יסבירו לי בבקשה בהגיון כל אותם משתפכים רגשניים איך בדיוק זה שהסבא שלהם הפריח את השממה קובע משהו לגבי משנתו או התנהגותו של ראש הממשלה? יסבירו לי איך שירותם הצבאי מעניק להם הבנת יתר משאר אזרחי ישראל שגם שרתו בצבא וגם להם היו הורים שהפריחו את השממה?

ובכן, לאחר כמה מחשבות על הנושא אחת ממסקנות הביניים שהגעתי אליהם הוא כך: קרבנות ורגשות, בעיקר מסכנות ואומללות הפכו בעיני אותם אנשי לערך שמשמעותו צדק - וילכו ההיגיון, הסקת המסקנות ושיקול הדעת לעזאזל.

קרי, ככל שאני מרגש יותר וככל שיש לי סיפורי עבר מפוארים כך אני צודק יותר.
יתרה מכך, ככל שיש בידי יותר טיעונים רגשיים, כך בכל מקרה בו יהיו מי שיחלקו עלי, כל שעלי לעשות הוא להיעלב בשם ההיסטוריה וכך להדביר את הביקורת עלי.
אך במחשבה עמוקה יותר, כל אותם מכתבים רגשניים, הצהרות וכו' רק מציגות את קצה הקרחון האינטלקטואלי המחסל בשיטתיות את המחשבה המערבית והישראלית בכלל, ומפרק את המוסר לרסיסים שסופם השמדה.

השורש של התפיסה הזאת מופיע כבר כמה וכמה עשרות שנים במקום בו התפיסה המוסרית היא מונחת על היסוד הבא: החלש תמיד צודק ללא קשר למעשיו או מחשבותיו - וככל שהוא חלש יותר כך הוא צודק יותר. מחשבה זו וספיחיה מופעים כבר שנים ארוכות בתרבות המערבית והשפעתן מסוכנת ביותר.

כך למשל, אם אצמצם את המחשבה למקומית, היינו מדינת ישראל והכוחות הפועלים בה, נקל להבין כי בעיני אותם אנשים, ההצדקה של קיומה של מדינת ישראל בכללותה נובע מעצם היות היהודים נרדפים ומושמדים, היינו מחולשתם ההיסטורית ללא כל קשר לזכויותיהם ההיסטוריות המוסריות והקשר בן האלפיים שנים של היהודים למדינת ישראל.

כך למשל, בהמשך לאותה התפיסה מצדיקים אלו את עצמם ואת הציונות דרך אותו הרעיון, קרי, כל עוד היינו עם קטן וחלש היינו גם צודקים, ולכן (למשל) אנו יכולים להצדיק את המלחמות והניצחונות של כי היינו "מעטים מול רבים" וכו' ולכן, כהמשך לאותה המחשבה, היום, כשאנו גדולים וחזקים פסקנו מלהיות צודקים.
בהמשך ישיר לאותה תפיסה ניתן למצוא בקלות הצדקה רגשנית לכל אותם מרצחי האויבים החל ברשות הפלשתינית, דרך החמאס וכו' מעצם היותם בנחיתות טבעית למול חיילי ואזרחי צבא מדינת ישראל ה"חזקה". כך למשל גדלה ותפחה אגדת ה"כיבוש" ו"הפגם המוסרי" הכלול בתוכה.

כך למשל ישנם לא מעט אנשים התובעים בעזות מצח לטפל בפצועים מסוריה הקורסת בשם ה"מוסר", לטפל ולהעניק תמיכה לאותם אויבים השונאים אותנו עד מוות אך נמצאים כרגע בנחיתות. כך מדינת ישראל מוכנה לטפל באויביה המושבעים, ברוצחים חסרי מוסר מהרשות הפלשתינית או אפילו מאנשי החמאס בשם אותו המוסר המעוות המעדיף את טובתם ומניח את צדקתם של החלשים על פני החזקים.

והכול מכל בכל יושב על העמדה המוסרית הבסיסית: מי שחלש יהיה בהכרח צודק ולכן מגיע לו הקלות מראש והוא מוסרי בהרבה ממי שחזק.

ובכן, אני - חושב אחרת.

אני חושב של"קרבנות" אין ערך מוסרי, אני חושב שלהיות צודק אינו קשור בכוח או בעצמה צבאית, והמוסר אינו נשען על מספר קני הרובה או מחסור בקני הרובים. אני חושב שברגע בו כל אותם אלו מתחילים או מסיימים או מסתייעים באותו חוסר המוסר מהסוגים הנ"ל, הן במכתבים מרגשים, בפרשנות המכילה את אותם מסרים מעוותים ביסודם, בהתנצלות על היותנו חזקים וצודקים, אוטומטית הם פסולים בעיני.
ויתרה מכך, כל ניסיון לנהל איתי דיון המכיל בתוכו את אותם הנחות היסוד ייפסל על-ידי וייחשב בעיני כחסר כל ערך ומסוכן, כפרופגנדה עלובה, ניסיון עקר להשפיע עלי באמצעים פסולים ובעיקר לא מוסריים.

אגב, אינני חושב כי עבר מפואר אינו מעניק לאותם זכויות, אלא כי העבר אינו מעניק להם תוקף מוסרי. והעבר, אם אינו קשור בנושא עצמו, אינו טיעון תקף לגבי המציאות.

תאריך:  13/08/2017   |   עודכן:  13/08/2017
קובי קמין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פירוק המוסר לרסיסים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
13/08/17 10:56
 
קובי קמין
13/08/17 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"עדי המדינה" בפרשת הצוללות והמתנות, הם עדים מזן אחר אבל כדי להזהר גם מהם, כי מדובר באנשים מיואשים, שיכולים לתת ולנסות לשכנע עם ראיות ועובדות נואשות.
13/08/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בחודש שעבר נתן בית המשפט העליון פסק דין משמח לאבות הגרושים אשר מעורבים בחיי ילדיהם. בפסק הדין נקבע, כי אם לצדדים יש משמורת פיזית משותפת, אזי יש להתחשב בהשתכרות שני ההורים על-מנת לקבוע את סכום מזונות הילדים בהיותם בני 15-6.
13/08/2017  |  עו"ד זהר הר-נוי  |   מאמרים
הקלטת השיחה בין החקיין יוסי וידר לעיתונאי אמנון אברמובי'ץ מעלה יותר מסתם תהיות אתיות על מי זו התקשורת הישראלית - ובמיוחד העיתונאים הוותיקים שלה. במדינה דמוקראטית ומתוקנת הרי שאחד כמו אמנון אברמוביץ' לא רק שהיה מתנצל על דבריו אלא שמעבידיו היו שולחים אותו הביתה עם מכתב פיטורין, ואלתר. אבל בישראל כמו שבישראל הכלבים אפילו לא נובחים, אז למה שהשיירה לא תעבור חלק?!
13/08/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
חשבתי לעצמי, שאם דאגתי לתעסוקה בימי הפנסיה, שיבואו אי"ה כעוד כמה שנים, הרי שרביב דרוקר ובית המשפט העליון הטילו לי תריסר ביצי זהב. כל מה שצריך זה איזה עשרים שקל, מגישים בקשה על-פי חוק חופש המידע, מקבלים את המועדים ומשך השיחות בין פלוני לאלמוני, ואז מגגלים ומצליבים, יצא משהו, יצא, לא יצא עוברים לרשימה הבאה, בקשה, עשרים שקל, המתנה מורטת עצבים והצלבה, וכך חוזר חלילה.
13/08/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רתיעה היא רעדה, כל רעדה, אבל יותר מכל רעדה מפחד. כל רעדה, כגון זו שמסופר עליה בפרק א' במסכת אבות דרבי נתן על הנחש המדיח את חוה בצל עץ הדעת ואמר לה כי אם היא חוששת לגעת בפרי שעל העץ פן תמות - הוא אינו חושש. "באותה שעה עמד ונגע באילן בידיו וברגליו והרתיעו עד שנשרו פירותיו לארץ". הרתיעו, משמע ניער אותו, הרעיד אותו. קרוב לו סיפור שסיפרו במדרש רבא (בראשית פרשה י), "רבי ינאי היה יושב ודורש בפתח עירו, ראה נחש מרתיע ובא והולך מזה הצד לזה הצד וחוזר והולך. אמר, זה הולך לעשות שליחות! מיד נפלה הברה בעיר, פלוני הכישו נחש ומת"! הנחש המרתיע אינו הנחש מפניו נרתעים ונסוגים לאחור, אלא בעל חיים שזחילתו המתפתלת המהירה נדמית כרעדה בתנועה.
13/08/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il