|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

עד המדינה - העסקה המשתלמת ביותר

הסכם עד המדינה שעליו חתם מיקי גנור, היא כנראה העסקה המשתלמת ביותר שעליה חתם בחייו כאיש עסקים. גנור לא מפסיק "לזמר", ומצעד הנחקרים של חוקרי להב 433 הולך וגדל. צפויות עוד הפתעות
10/09/2017  |   משה נסטלבאום   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

עד המדינה מיקי גנור מתגלה כביצת זהב. רשימת הנחקרים בדרך למשרדי להב 433 הפכה מטפטוף לזרם של נחקרים, אם להתבסס על טענת פרקליטו של תא"ל (מיל) שי ברוש, שהיה בעבר מפקד הקומנדו הימי, שהצטרף לרשימת העצורים, ושוחרר למעצר בית בסוף השבוע, גנור עושה הכל כדי שהסכם עד המדינה אתו לא יבוטל.

בשלושת השבועות שבהם מסר את הידוע לו לאחר שחתם על עסקת עד מדינה, לא הפסיק גנור "לזמר". הוא עשה זאת במתקן משטרתי, בתנאי מעצר נוחים, ונקב בשמותיהם של מי שחוקרי המשטרה לא היו מעלים על דעתם.

המעצרים של אבריאל בר יוסף, המשנה לשעבר של ראש המל"ל, דוד שרן, בעבר ראש לשכת ראש הממשלה, שמעצרו שוב הוארך, השר לשעבר אליעזר מודי זנדברג, רמי טייב, יועצו לשעבר של השר שטייניץ, אליעזר (צ'יני) מרום, ותא"ל (מיל), שי ברוש, בעבר מפקד הקומנדו הימי, הם רשימה חלקית של האנשים שבשמם נקב גנור בחקירתו במשטרה.

"עד מלך"
מיקי גנור [צילום: מוטי קמחי]

הסכם עד המדינה שעליו חתם גנור, היא כנראה העסקה המשתלמת ביותר שעליה חתם בחייו כאיש עסקים. תמורת המידע הרב שהוא מספק, הוא ירצה רק שנת מאסר בפועל וישלם קנס של עשרה מיליון שקלים, כסף קטן עבור מי שהיה נציג המספנה הגרמנית "טיסנקרופ" בישראל.

עבור מיקי גנור, הסכם "עד מדינה", הייתה האפשרות היחידה להיחלץ מהפרשה ללא שנות מאסר ממושכות, ומבלי שייאלץ לשלם סכום גבוה בהרבה ממה שהיה משלם אם לא היה מגיע להסכם.

עבור המשטרה והפרקליטות זהו הסכם אידיאלי. גנור, איש עסקים אמיד, אלמוני יחסית, מציג בפני חוקריו שמות ומסמכים, שספק רב אם הם היו יכולים להגיע לידיהם ללא עדותו של עד מדינה. השמות שבהם נקב גנור עד כה הם של מי שהגיעו לצמרת הפוליטית והביטחונית, וזה עוד לא הכל.

פעם קראו לזה "עד מלך", שיותר משחשוב להעניש אותו, חשוב להגיע בעזרת עדותו אל עובדי הציבור שקיבלו שוחד ומעלו בתפקידם. עכשיו הפכו עדי המלך לעדי מדינה. נוצר הרושם שזו הדרך החדשה שאימצה המשטרה, כדי לחדור חדירה עמוקה ויסודית ללב קבוצות וארגונים, שבכל דרך אחרת, ספק אם היא הייתה יכולה לעשות זאת.

מתברר שהעד המרכזי בפרשת המעונות, החליט לשתף גם את תלמידי בית הספר בסיפורו האישי, ומה שנותר למנהלי בית הספר הוא רק לעיין בחוזר המנכ"ל כדי להבין את משמעות העסקתו כמרצה.

עסקה משתלמת
ארי הארו [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

גם ארי הרו, ראש הסגל לשעבר בלשכתו של ראש הממשלה נתניהו, חתם על הסכם עד מדינה, ומסר מידע בחקירות על פרשיות 1000 ו-2000. בתמורה למידע שמסר הוא ירצה שישה חודשי עבודות שירות, וישלם קנס של 700.000 שקל. עבור הרו זו עסקה משתלמת, במקום לערוך הכרות עם אחד מבתי הכלא בישראל, הוא ירצה עונש קל יחסית בעבודות שירות וישלם קנס כספי.

לקראת סוף השבוע התברר כי גם ארי הרו, מספק את הסחורה. חקירה שהייתה לאיש העסקים ארנון מילצ'ן, עם חוקרי יחידת 433 בשגרירות ישראל בלונדון באזהרה, בחשד למתן שוחד לראש הממשלה, היא ככל הנראה פרי עדותו של הרו, שהיה אחד האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה. הרו מסר עדות מלאה במסגרת חקירת תיק 1000 שהיו שהעריכו בעבר כי הוא חסר תשתית ראייתית יציבה.

גם מני נפתלי, מי שהיה מנהל משק הבית במעון ראש הממשלה, נחשב בעייני הפרקליטות עד מדינה. כך רואה הפרקליטות את נפתלי במכתב ששלחה לפרקליטו.הודעת הפרקליטות מתבססת על פנייתו של נפתלי למשטרה בפברואר לפני שנתיים, כשהתנה מסירת פרטים בקבלת חסינות מפני הפללה עצמית. המדינה השיבה לפרקליטו כי היועץ המשפטי לממשלה, ומי שהיה פרקליט המדינה באותה עת, נענו לבקשה והסכימו כי מה שיאמר לא ישמש נגדו. העובדה שנפתלי הוא עד מדינה, אינה מונעת ממנו להרצות על ...שחיתות שלטונית.

נפתלי כבר ביצע הרצאת "פיילוט", בהוד השרון, תחת השם "האמת מנצחת", מה שבטוח שזו האמת שלו.

מתברר שהעד המרכזי בפרשת המעונות, החליט לשתף גם את תלמידי בית הספר בסיפורו האישי, ומה שנותר למנהלי בית הספר הוא רק לעיין בחוזר המנכ"ל כדי להבין את משמעות העסקתו כמרצה.

שותף למעשה פלילי
שולה זקן [צילום: פלאש 90]

יש מי שחושבים שהתואר עד מדינה הוא מי שפועל בשליחות המדינה. אז לא. עד המדינה הוא שותף למעשה פלילי שהמשטרה מגייסת כדי להפליל את יתר המעורבים. סעיף 54א'(א) לפקודת הראיות מבהיר חד-משמעית כי עד מדינה הוא מי שהיה שותף לאותה עבירה, והובטחה לו טובת הנאה. טובת ההנאה ניתנת לעד ע"י המדינה בתמורה לעדותו. היא יכולה להיעשות בדרך של אי-העמדתו לדין פלילי, או בדרך של הסכמה מצד המדינה להמיר את סעיפי האישום שבהם יש להאשים אותו, בסעיפי אישום חמורים פחות, מה שברור שאף לא אחד מעדי המדינה ראוי לקבל מדליה בתוכנית דוגמת "יצאת צדיק".

הוויכוח על השימוש בעדי מדינה אינו חדש. שמעתי את דבריו של עו"ד פנחס (פיני) פישלר, מי שהיה בעבר קצין ביחידה לחקירות הונאה תחת פיקודו של תת-ניצב בנימין זיגל ז"ל בראיון עם גבי גזית.

פישלר, שהיה מנהל לשכתו של נתניהו בקדנציה הראשונה, תקף בחריפות את המשטרה על השיטה שאימצה, לדעתו על המשטרה להתאמץ יותר ולצמצם את השימוש בעדי המדינה.

הדברים של עו"ד פישלר, שמוכר כמי שאינו חושש להטיח במשטרה דברים קשים, שאחרים חוששים לעשות נכונים עקרונית, אבל ספק אם חקירות יסודיות ומעמיקות ככל שיהיו, יצליחו להביא לידי החוקרים מה שיביאו עדי מדינה שאיתם יחתמו הסכמים.

שולה זקן, הורשעה בפרשת רשות המיסים, בפרשת ראשונטורס, ופרשת הולילנד. שמואל דכנר, התפרסם כעד המדינה שזכה לכינוי ש.ד בפרשת הולילנד, והרב יאשיהו פינטו הורשע במתן שוחד ובשיבוש הליכי משפט.

כל עדי המדינה שעמם נחתמו הסכמים, הפלילו אנשי ציבור מרכזיים, ספק אם ללא עדותם ניתן היה לעשות זאת. סנ"צ (בדימוס), עו"ד בועז גוטמן, בעבר ראש מפלג חקירות ביחידה לחקירות הונאה, ומי שנחשב אחד החוקרים הבקיאים בפשעי צווארון לבן, יודע כי בית המשפט העליון התבטא בעבר כי יש לעשות במשורה שימוש בהסכמים עם עדי מדינה. על סמך הניסיון הרב שצבר הוא קובע כי אין דרך טובה יותר להוכחת מתן שוחד מאשר בהסדר עד מדינה. הסיבה לכך היא שבעת מתן וקבלת השוחד לא נוכוח אדם שלישי, ומשכך יש קושי רב בהוכחת העבירה.

חקירת פרשת "אודברכט"
יוסי מימן [צילום: פלאש 90]

עכשיו אימצו את שיטת עד המדינה גם אנשי עסקים ישראלים שפועלים בחו"ל, איש העסקים יוסי מימן, מי שהיה בעבר גם הבעלים של ערוץ 10 חתם ממש בימים האחרונים על הסדר עד מדינה, מול הרשויות בפרו, במסגרת חקירת פרשת "אודברכט".

מדובר באחת מפרשיות השחיתות הגדולות שנחקרות בדרום אמריקה. על-פי החשד התביעה בפרו מייחסת למימן, עבירות של תיווך בשוחד לנשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו. בימים האחרונים בחר ישראלי נוסף איש העסקים גיל שביט, לחתום על הסכם דומה, וגם הוא עשה זאת עם שלטונות פרו.

שביט, הוא חתנו של המולטי מיליונר ברוך איבצ'ר, שמוכר כמי שעשה את הונו בדרום אמריקה בעסקי תקשורת ומזרונים. ייתכן כי השניים עשו זאת גם כדי להימנע מהעמדה לדין בישראל, מתן שוחד לעובדי ציבור זרים בקשר לפעילות עסקית בישראל או בחו"ל היא עבירה פלילית. סעיף 291א' לחוק העונשין תשל"ז -1997 שקובע כי "הנותן שוחד לעובד ציבור זר בעד פעולה הקשורה בתפקידו, כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית או יתרון אחר בנוגע לפעילות עסקית, דינו כדין נותן שוחד....". העונש המרבי הקבוע לעבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר הינו שלוש וחצי שנות מאסר וקנס.

הפרקליטות טוענת כי לא ניתנה שום הבטחה לא למימן ולא לשביט, כי לא יועמדו לדין בישראל. גורמים משפטיים אומרים כי הזיקה המשפטית היא למדינה שבה ניתן השוחד, לא ברור אם מימן, נשפט או יישפט בפרו, אם זה יקרה טובים הסיכויים שלא יעמוד על כך שוב למשפט בישראל, משום שאין נשפטים על אותה עבירה פעמיים.

הפרופסור יעל רונן, מהמרכז האקדמי למדע ומשפט "שערי משפט", בדעה שהעובדה שיש הסכם עם אזרח ישראלי כדי שישמש עד מדינה בחו"ל, אינה מהווה בהכרח מכשול להעמדתו לדין בישראל. בעניין זה קיימת מחלוקת. משרד החוץ מסרב לחוות דעה, בנימוק שהוא אינו מוסר חוות דעת משפטיות, כך שצריך להמתין ולראות איך תתפתח הפרשה שזוכה לכותרות רבות באמצעי התקשורת של פרו.

"אל תשת רשע עד"
[צילום: פלאש 90]

ואיך מתייחסת ההלכה לעד מדינה? הרמב"ם בהלכות עדות פרק י' א-ד כותב כי "הרשעים פסולין לעדות מן התורה שנאמר: "אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס, ומפי השמועה למדו: "אל תשת רשע עד". ואפילו עד כשר שיודע שחברו שהוא רשע, ואין הדיינים מכירים רשעו, אסור לו להעיד עמו אף על-פי שהוא עדות אמת.

גם פסיקת הרמב"ם לא תשנה את כללי המשחק. מי שירצו להציל עצמם מלשלם את מלוא המחיר על מעשיהם, ימשיכו לחפש את הערוץ שיקל בדינם. הם צריכים לעמוד בקריטריון שסימנו הפרקליטות והמשטרה, להיות נכונים לספק את המידע, ואת כל המידע ולדעת הכל.

המשטרה והפרקליטות עושות שימוש במידע שמביא עד המדינה, כדי להשיג הרשעה של דמויות מוכרות, בעיקר אישי ציבור או אנשי עסקים גדולים שסרחו. מי שעומד בקריטריונים זוכה בהסכם ששמור למי שמבין שהוא בצרה גדולה, ורק שיתוף פעולה עם המשטרה, שיביא להפללת מי שהיו רק אתמול חבריו או שותפיו העסקיים, יציל אותו מהמחיר הכבד שהוא עומד לשלם.

גם בעתיד ללא עדי מדינה יתקשו המשטרה והפרקליטות להגיע לראיות ולכתבי אישום מבוססים, מה שמבטיח, שככל שתגבר השחיתות יגדל גם מספרם של עדי המדינה.

הכותב היה בעבר מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, ויו"ר אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל", התנועה החדשה למאבק בשחיתות, שעל הקמתה הוכרז בסוף השבוע, ומשמש בהתנדבות חבר ההנהלה שלה.
תאריך:  10/09/2017   |   עודכן:  10/09/2017
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עד המדינה - העסקה המשתלמת ביותר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קשקשן הזוי
13/09/17 15:35
2
סהר שוקר
14/09/17 20:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפצצת המתקן הסורי ליד מסאייף באזור חמאת מצפון לדמשק המיוחסת לישראל והשמדתו נתפסת בעולם הערבי כאקט של התגרות ישראלית ברוסיה ובסוריה שהביא להשפלתם של הנשיא פוטין והנשיא בשאר אסד.
10/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בניגוד לאנטישמיות באירופה, תופעת האנטישמיות בארה"ב - כגון מפגיני "העליונות הלבנה" ו"ק.ק.ק." בוירג'יניה - מייצגת מיעוט קטן, חברתית, פוליטית ודתית. האנטישמיות מהווה סטייה מערכי-יסוד חוקתיים ומוסריים של החברה האמריקנית - מאז המתיישבים הראשונים במאה ב-17 והאבות המייסדים במאה ה-18 - המבטאים הערכה רבה ליהדות.
10/09/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כנס FashTech שנערך השבוע, בייזום ובהפקת אנשים ומחשבים, עסק בחיבור שבין טכנולוגיה לאופנה. במהלך הכנס עלו האתגרים שעומדים בפני תעשיית האופנה אל מול המהפכה הדיגיטלית שעובר ענף זה - בליבת הייצור שלו, באולמות העיצוב והתכנון ובעיקר בשטח עצמו.
10/09/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
מחקר פסיכולוגי המנסה לשרטט את דיוקנו של בנימין נתניהו, באמצעות ניתוח התנהגותי, התפרסם בימים אלה באתר האינטרנט "העין השביעית". המחקר הנוכחי איננו מציע דיאגנוזה פסיכולוגית של ראש הממשלה אולם מנסה להצביע על דפוסי התנהגות אופייניים. את המחקר ערכו פרופסור שאול קמחי מהחוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי, ששימש יועץ מיוחד בחטיבת המחקר של אמ"ן לנושאי פרופילים של מנהיגים; ד"ר שגית יהושע עמיתת מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבין-תחומי ועמיתת הוראה בקינגס קולג' בלונדון וירדן אוליאל מהחוג לפסיכולוגיה, במכללה האקדמית תל חי.
10/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על החלטתו בתיק מעונות ראש הממשלה הביאה לפרץ של מלל בכלי התקשורת - חלקו הגדול שגוי בתכלית. לפי הדיווחים והפרשנויות שפורסמו-שודרו - היועמ"ש כבר הודיע על העמדת שרה נתניהו לדין פלילי. חד וחלק. לפי ערוץ 2, למשל, מאחר שההחלטה כבר נפלה והודעה, הרי שלשרה נתניהו לא נותר אלא להסכים להסדר טיעון ולגזר דין בהתאם. חמור מכך: כלי התקשורת פרסמו מידע, כביכול, והוציאו דברים מהקשרם, באופן שמחמיר עם שרה נתניהו - מעל ומעבר למה שכיוון היועמ"ש ב"כתב החשדות". נטען, לדוגמה, כי אין מדובר בפועל במזון-זול בחמגשיות, אלא בעיקר בארוחות שף ממסעדות יוקרה. העובדות שונות בתכלית. ברשימה זו ננסה להעמיד דברים במקומם.
09/09/2017  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il