|   15:07:40
  אהוד פרלסמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

גרמניה בשנות ה-30 וישראל היום

ביום שבו מונה היטלר לראש ממשלת גרמניה, התחוללה בגרמניה מהפכה, והושלט בה שלטון אימים של אנשי פלוגות הסער, האס.אה. רוב המשווים את גרמניה של אז לישראל של היום הם בורים, ומיעוטם רשעים
08/01/2018  |   אהוד פרלסמן   |   מאמרים   |   תגובות
מספרם עלה מיום ליום [צילום: AP]

כולם יודעים שברוסיה התחוללה מהפכה, אבל רוב רובם של המשווים את גרמניה של שנות השלושים לישראל של היום, אינם יודעים שגם בגרמניה התחוללה מהפכה שהחלה ביום שבו מונה היטלר לראש ממשלת גרמניה. האמת היא שבגלל שכשאנו מדברים על גרמניה של אז, אנחנו מדברים אך ורק על השואה, מוכר לנו יותר השם אס.אס., ורק מעטים יודעים על התפקיד המכריע שמילאו פלוגות הסער, אס.אה., בימים שאחרי שהיטלר מונה לראש הממשלה בהליך דמוקרטי.

פלוגות הסער היו הארגון החמוש של המפלגה הנאצית, שעל-פי איאן קרשו, שכתב ביוגרפיה של היטלר, מנו באמצע שנת 1932, לפני שהיטלר עלה לשלטון, 400,000 איש, ובאמצע שנת 1933, אחרי שהם כבר שלטו בגרמניה, לא פחות מארבעה וחצי מיליון איש. גם בויקיפדיה האנגלית, וגם באנציקלופדיה בריטניקה, מצוין שכשהיטלר עלה לשלטון הם מנו שני מיליון איש, כשהצבא הוגבל ל-100,000 איש על-פי הסכמי ורסאי.

שני מיליון פושעים חמושים, שמספרם עלה מיום ליום, שהשתלטו על גרמניה ביום שבו עלה היטלר לשלטון. לא היה איש שיעצור בהם כשהשליכו את מתנגדי המשטר לבתי כלא שנוהלו על ידיהם, ורצחו רבים אחרים. בין אלה שהושלכו לכלא היו רבים מצירי הפרלמנט, שרבים אחרים מהם ברחו מגרמניה. בדרך זו הושג הרוב של שני השלישים בפרלמנט להחלטה להעביר את סמכויות החקיקה מהפרלמנט לממשלה בראשותו של היטלר.

להלן מצוטטים שני קטעים מהביוגרפיה של היטלר שנכתבה על-ידי איאן קרשו. הקטע הראשון מתייחס לחודשים הראשונים שאחרי מינויו של היטלר לראש הממשלה, ב-30 לינואר 1933: "הס"א בהנהגתו של רהם היה ראש החנית של המהפכה הנאצית בחודשים הראשונים של 1933. התפרצות מעשי האלימות אירעה בלא הוראה מגבוה. זמן רב היו ידיו של הס"א כבולות, והוא הצטווה להמתין ליום החשבון. עכשיו כמעט שלא היה אפשר לעצור בו.

אכזריות מעוררת פלצות

אורגיות של נקמה רווית שנאה ביריבים פוליטיים ושל אלימות מזוויעה נגד יהודים היו לאירועים של יום יום. רבים מן האנשים שנלקחו למעצר בחודשים הסוערים הללו - כ-100,000 איש על-פי האומדן - הוחזקו במחנות ובבתי סוהר ארעיים של הס"א. באזור ברלין בלבד הוקמו כמאה מאלה. רבים עונו באכזריות מעוררת פלצות. את המספר המינימלי של 600-500 נרצחים במה שהנאצים עצמם כינו מהפכה חוקית ללא שפיכת דם אפשר לזקוף בעיקר לחובתו של הס"א.

מפקד הגסטפו הראשון, רודולף דילס, תיאר אחרי המלחמה את התנאים באחד מבתי הסוהר של הס"א בברלין: "ה'חקירות' היו מתחילות ומסתיימות במכות. כתריסר בחורים תקפו את קרבנותיהם, בהפסקות של כמה שעות, במוטות ברזל, אלות גומי ומגלבים. שיניים מרוסקות ועצמות שבורות שימשו עדות לעינויים. כשנכנסנו, ראינו את השלדים החיים הללו, מכוסים פצעים מלאי מוגלה, שוכבים שורות שורות על הקש המרקיב..."

הקטע השני מתאר את תוצאותיו של שלטון האימים הזה של פלוגות הסער, והוא מונה את האירועים לפי סדרם אחרי היום בו מונה היטלר לראש ממשלת גרמניה: "זכויות האזרח - שזכו להגנתה של חוקת ויימאר - בוטלו בתוך חודש אחד. בתוך חודשיים, לאחר שהיריבים הפוליטיים הפעילים ביותר נאסרו או ברחו מן הארץ, ויתר הרייכסטאג על סמכויותיו ומסר לידי היטלר את השליטה ברשות המחוקקת. בתוך ארבעה חודשים פורקו האיגודים המקצועיים רבי העצמה לשעבר. בתוך פחות משישה חודשים דוכאו כל מפלגות האופוזיציה או התפרקו מרצון, וכך נותרה המפלגה הנאצית המפלגה היחידה".

האמת היא כמובן שאלמלא הובילו התהליכים שאירעו בגרמניה לשואה, איש לא היה מדבר על התהליכים האלה, ושלתהליכים שהתחוללו תחת שלטון העריצות של היטלר יש אולי קשר לתהליכים הקורים בפרס או בקוריאה הצפונית, אך לא לאלה הקורים במדינות דמוקרטיות. אבל היטלר מונה לראש הממשלה במדינה דמוקרטית, ולכן התהליכים המעניינים באמת הם אלה שהובילו לעלייתו לשלטון, ולא אלה שקרו לאחר מכן.

שני משברים

להלן יוזכרו מספר נקודות עיקריות המאפשרות (אולי) להבין מדוע הצביעו שליש מהגרמנים למפלגה הנאצית בבחירות האחרונות שהתקיימו לפני שהיטלר מונה לראש הממשלה:

1. עד שנת 1919 שלט בגרמניה הקיסר וילהלם, והיא הייתה מדינה דמוקרטית רק 14 שנים לפני שהיטלר השתלט עליה. לגרמנים שהורגלו לשלטון יחיד היה קשה להסתגל לתופעה של נבחרי העם, בשר ודם, הרבים ביניהם ואינם מסוגלים להגיע לכלל הסכמה. רבים מהם כמהו ל"אדם חזק", שיצעיד את האומה קדימה.

קרשו מספר שאחרי שהיטלר עלה לשלטון הוא החליט לקיים בחירות חדשות, ופרנץ פון פאפן, איש ימין שלא(!) השתייך למפלגה הנאצית, וכיהן כראש ממשלת גרמניה לפני היטלר, ביקש מהיטלר וקיבל ממנו הבטחה "שהבחירות הבאות לרייכסטאג יהיו האחרונות, ולעולם לא תהיה שיבה אל השיטה הפרלמנטרית".

רוב הגרמנים לא רצו מדינה דמוקרטית. זה מוזר, אך זו עובדה.

2. 14 השנים האלה של הדמוקרטיה עמדו בצלה של המפלה שנחלה גרמניה במלחמת העולם הראשונה, תבוסה שהדהימה את הגרמנים. לימין האנטישמי היה קל להאשים את השמאל והיהודים בתבוסה, ולטפח תאוריות קונספירציה על "סכין בגב", המזכירות את תאוריית הקונספירציה על ההסכמה בין דיין לקיסינג'ר, שהובילה כביכול להפתעה של מלחמת יום הכיפורים אצלנו.

3. במהלך 14 השנים האלה עברה גרמניה שני משברים כלכליים: האינפלציה המטורפת של תחילת שנות העשרים, והמשבר של שנת 1929 שהשפיע על כל העולם, והוביל לכך שבשנת 1933, כשהיטלר עלה לשלטון, היה אחוז האבטלה בגרמניה בין שלושים לארבעים אחוז. (כן! לפחות 30% מהגרמנים היו מובטלים ביום שבו עלה היטלר לשלטון).

בבחירות של שנת 1928 קיבלה המפלגה הנאצית 2.6% מהקולות, בבחירות של שנת 1930 היא כבר קיבלה 18.3%, בבחירות של יולי 1932 הם קיבלו 37.4%, ובבחירות של 6 בנובמבר 1932, שהיו האחרונות לפני עלייתו של היטלר לשלטון, קיבלה המפלגה 33.1% מהקולות.

4. בבחירות אחרונות אלה קיבלו הקומוניסטים 16.9% מהקולות, והתעמולה הנאצית התמקדה לאורך כל השנים בסכנת "הבולשביזם היהודי". הגרמנים היו מודעים לתוצאותיה של המהפכה שקרתה ברוסיה לא מזמן, וחששו ממהפכה דומה שתקרה אצלם ותפקיע מהם את רכושם. רבים מהם חשו שעליהם לבחור בין הנבלה הקומוניסטית לטרפה הנאצית.

5. לרגש העליונות הגרמני, שעליו ניגן היטלר, היו שורשים עמוקים דווקא אצל רבים ממובילי התרבות הגרמנית. תומס מאן, שהיה בסופו של דבר אחד ממתנגדיהם החריפים של הנאצים, אמר לפני מלחמת העולם הראשונה שעקב עליונותה התרבותית מגיע לגרמניה מעמד של בכורה באירופה, ופילוסוף יהודי מפורסם (למיטב זיכרוני הרמן כהן) כתב בתחילת שנות העשרים משהו בנוסח "רק בשפתנו הגרמנית הנעלה ניתן לבטא רעיונות פילוסופיים נשגבים".

כן, "בשפתנו"!

הרשימה שלעיל היא בוודאי לא רשימה ממצה, ובוודאי שאין לה כל קשר למצב בישראל, שבה מראשיתה, ועוד קודם לכן מראשית התנועה הציונית, לפני 120 שנה, מתנהלים החיים הפוליטיים בצורה דמוקרטית; שמצבם הכלכלי של אזרחיה מעולם לא היה כה טוב; שלא מאימת עליה שום סכנה קומוניסטית, ושחלק ניכר ממובילי התרבות שלה מרגישים שהם ממש עפר לרגליהם של האמריקנים (שלפני טראמפ).

אבל המשווים את ישראל לגרמניה של שנות השלושים, מתעלמים, רובם מתוך בורות, ומיעוטם בזדון, מעובדות אלה.

תאריך:  08/01/2018   |   עודכן:  08/01/2018
אהוד פרלסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גרמניה בשנות ה-30 וישראל היום
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הערה חשובה
8/01/18 14:38
 
המועמד הקבוע
8/01/18 15:24
 
מ.
9/01/18 22:03
2
את רוב ההשוואות,
8/01/18 15:53
 
אהוד פרלסמן
8/01/18 16:52
 
אודי, תנשום עמוק
8/01/18 17:31
 
ורק הערונת
8/01/18 17:38
 
אהוד פרלסמן
8/01/18 20:10
 
אתה פיספסת
9/01/18 10:12
 
באום
9/01/18 12:37
 
יוסי מ.
14/01/18 10:24
 
בן פורת יוסף
14/01/18 12:30
3
באום
8/01/18 16:42
4
סימנת מטרה
8/01/18 19:40
 
באום
8/01/18 21:43
 
אהוד פרלסמן
9/01/18 05:50
 
אני מוכנה לרקוד
9/01/18 14:06
5
מגיב ותיק
12/01/18 10:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאילו מדובר במדינת ישראל (לכאורה). בכל מקום שיש חשש להפללה, כביכול, כך למדתי, יש להוסיף בסוגרים מלת קסם – לכאורה. הכל, כדי להימנע מתביעת לשון-הרע. לשון-הטוב של יהודי טבעה לפני דורות. אנחנו עדיין פה, לא באפריקה. אחד האנשים החשובים והאקזוטיים ביותר בקונצרן 'אפריקה' הודה בחדר החקירות שהפעיל באופן חוקי מאכער (יש קבלות) לטובת חברתו דניה-סיבוס. מאכער - שתנדלן. זה אדם שמשתדל, מתווך, אחד שהשתן עולה לו לנדל"ן. אם יש כבר אפריקה בישראל, אני מציע לתנועת הליכוד לספח את קרוגר-פרק ו/או סרנגטי – לאו-דווקא את הגדה עם החיות המופרעות שבה. רק לא את הקלימנג'רו, בבקשה. ג'ורות יש פה מספיק די והותר...
08/01/2018  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בשנים האחרונות גדל מספרם של ילדי החינוך המיוחד הלומדים במערכת החינוך הישראלית.
08/01/2018  |  רועי אורן  |   מאמרים
"פלשתין היא מולדת העם הפלשתיני והיא חלק בלתי נפרד מהמולדת הערבית הגדולה.
08/01/2018  |  דביר מור   |   מאמרים
אף לא אחד מאתנו אוהב, בלשון המעטה, לשלם מיסים. אולם, כולנו מבינים שזה בלתי נמנע, כדי שלמדינה, כגוף אורגני שלם, יהיה מאיפה לממן את השירותים והדברים החשובים. אבל מאז שהמציאו את המס, נולדו לצדו מעלימי המס וכאלה שמנסים להתחמק מתשלום מיסים.
08/01/2018  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
המבחן העליון של המשילות הוא קבלת החלטות על-ידי הרשות המבצעת, ובראש וראשונה הדרג המדיני. בממשלים קוהרנטיים, החלטה היא פועל יוצא של עבודת מטה סדורה, אולם זכות המילה האחרונה שמורה לקברניט, גם אם הכרעתו לא תעלה בקנה אחד עם המלצות הדרגים המקצועיים.
08/01/2018  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il