|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרשת השבוע שמות

שעל אחר שעל

אלוהים שלח את משה לבשר לבני ישראל כי הגיעה עתם לצאת מעבדות לחרות ולרשת את ארץ כנען, ככפי שדבר אל אברהם, ואל יצחק ואל יעקב
07/01/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
מפת ארץ כנען [צילום: בן-עמי - אנדרס]

רָעָה תַּחַת טוֹבָה

זֶה קָרָה זֶה קוֹרֶה וְזֶה גָּם יִקְרֶה
כֹּל אֵימַת וְדִבְרֵי חֲכָמֶינוּ נַמְרֶה
שֶׁהֵם צִוּּוּנוּ לְהַעֲדִיף דֹחַן הָאָרֶץ
עַל פְּנֵי לֶחֶם עֻגָּה בַּנֵּכָר וּבוֹ אֶרֶס
כִּי בַּנֵּכָר מַעֲלִים חֶרֶס
הִזְהִירוּנוּ חֲכָמֵינוּ שֶׁנֵּדַע לְהֵטִיב
לֹא עִם מִי שֶׁעַל טוֹבָה רָעָה יָשִׁיב
כְּפַרְעֹה שֶׁשָׁכַח אֶת יוֹסֵף וּפָעֳלוֹ
וְעִנָּה אֲחֵי יוֹסֵף בִּגְזֶרוֹתָיו וּמַעֲלָלוֹ
יָדַעְנוּ וְלֹא אִמַּצְנוּ כְּלָלוֹ
וְשׁוּב לֹא לַָמַדְנוּ גָּם עִם מִי לְהֵטִיב
וְלֹא הִתְרָחַקְנוּ מֵהַחַנְפָנִים סָבִיב
וּמִכְּפוּי טוֹבָה שֶאֶת חוֹבוֹ לֹא פְּרָעוֹ
וְשֶׁמִּתְנַכֵּר לְחוֹבוֹ וּמִתְנָהֵג כְּפַּרְעֹה
וְסוֹפֵג מַכּוֹת הוּא וְזַרְעוֹ


מלך חדש גזדות חדשות

ויקם מלך-חדש על-מצרים אשר לא ידע את יוסף (א/ח). זו גזרה משמים עוד מימי אברהם. כשאלוהים אמר לו: כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה (בראשית טו/יג). תחילה באו מרצונם כי יוסף הבטיח להם מזון בשנות הרעב, זאת ירידה מן הארץ מרצון, אלא שסוף ירידה זו היה רע ומר כי בני ישראל נהיו עבדים לפרעה במצרים. כאן המקום לחזור אל סוף ספר בראשית, אשר שם סופר כי בעצת יוסף ובמעשיו המצרים עצמם מכרו את נחלותיהם לפרעה כדי לקבל מזון למחיתם ובכך נהיו עבדים לפרעה. מכאן הכינוי של מצרים "בית עבדים" לכן מה וכל המצרים נהיו עבדים לפרעה, גם בני ישראל (צאצאי השבטים) אחרי מות יוסף, נהיו עבדים לפרעה. כי שוב במותו לא נשאר לצאצאי אחיו מי שיגן עליהם ועל כן נהיו כמו המצרים עבדים לפרעה. כי הרי לא ייתכן שבני ישראל שנסמכו על שולחנו של יוסף ישארו חופשים ובני הארץ המצריים יהיו לעבדים. מכאן ואילך מתחיל תהליך יציאת ישראל ממצרים וזאת בתום מאתיים ועשר (לקוח מ-"רדו" (210) מלה שאמר יעקב לבניו) זאת לאחר שקם מלך חדש על מצרים ונאמר עליו: אשר לא ידע את יוסף(א/ח) (אלא מה רש"י אומר כי מדובר באותו פרעה כפוי טובה שהעמיד פנים כי לא יָדַע אֶת יוֹסֵף). משה פונה אל פרעה זה במצות האלוהים, ודורש ממנו בְּאֹמֶץ: שַׁלַּח את עמי ופרעה מסרב. לכן מכאן יש ללמוד מוסר השכל, שהירידה מן הארץ מרצון, סופה שעבוד הנפש והגוף לַמָּמוֹן וּלְתַאֲווֹת הַחַיִּים ולזניחת האמונה וההשתיכות לעם ישראל ואָבְדָּן תרתי משמע נפש וגוף. כאן פרעה כפוי הטובה רודה בבני ישראל ומענה אותם, כי הם מתרבים וממלאים את ארץ מצרים התחילו בשבעים נפש והיו לעם גדול כפי שתואר על-ידי פרעה: ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאוד ותמלא הארץ אֹתָם (א/ז). פרעה השולט על מרחבי שטח עצומים הדמוגרפיה של בני ישראל מפחידה אותו. בימינו שכחו מנהיגים זאת והדמוגרפיה אינה מפחידה אותם. היום מנהיגינו, יודעים כי לא ניתן לנהוג כפרעה: הבה נתחכמה לו ולא נוכל לנהוג כמוהו מבטיח ולא מקים. בימינו הריבוי הטבעי של אותו חלק מתושבי ארץ ישראל רבתי סופו להביא אסון על יחודיות ישראל כמדינתו של העם היהודי. ראה את הקופטים במצרים והאשורים בבבל והארמים בסוריה והפיניקיים בלבנון,שהיו רוב מיעוט הם בארצותיהם ונרדפים "הקופטים" כמעט ואינם והאשורים והבבלים והארמים והפיניקיים אינם עוד. ואדוני הארץ במצב הטוב נהיו "מיעוט" במולדתם והפולשים לארצותיהם מן המדבר נהיו לאדוני הארץ מרבוים הטבעי.

תמו ימי השעבוד

בפרשה זו הגזרה שגזר אלוהים על בני ישראל לשעבוד של ארבע מאות שנה, מגיעה לסיומה ומתחיל התהליך השחרור מעבדות למרות שישבו בני ישראל רק מאתיים ועשר שנים, אלא שהישיבה בכנען לא כעם עצמאי כמאה ותשעים שנה עד הירידה למצרים כלולים במנין ארבע מאות השנים. הנה כי כן אלוהי ישראל גוזר ומקים לאמור: וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי ואחרי כן יצאו ברכוש גדול. הכל בידי שמים כולל תהליך התגבשות צאצאי יעקב לעם ואין כוח שיוכל לשנות מהלך זה. כיון שכך צריך לשמור על יחודנו כעם. מכאן ואילך בני ישראל במצרים היו נתונים לחסדי שמים. וזה החל להתרחש נטע אלוהים בלב פרעה יראה מפני בני ישראל, ופרעה ועוזריו ראו בבני ישראל סכנה להם שנאמר: והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שנאינו ונלחם בנו ועלה מן הארץ (א/י). למרות שלא היו סימני מרידה נהפוך הוא הם הרבו לעשות למען מצרים כי ראו בה מולדתם רק: ויצעקו אל ה' בצר להם (תהלים קז). והנה למרות תרומתם למצרים, פרעה ראה בהם עם זר שסכנתו למצרים גדולה מתרומתו לה, מחשש פן יצטרף עם זר זה בעת מלחמה לאויבי מצרים ועלה מן הארץ (א/י). לכן פרעה גזר לענות את בני ישראל ולא ידע מדוע: כַּאֲשֶר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶה וְכֵן יִפְרֹץ (א/יב). אבל אנחנו יודעים כי כאשר ישראל נמצא בצרה מתאחד ומתלכד. במצרים הלך אחרי משה כדי לשוב לארץ אבותיו - לארץ כנען.

המנהיג בתורה מתמנה ולא נבחר

משה התמנה למנהיג העם על-ידי אלוהים כדי להוציאו מעבדות מצרים לחרות, ולהוליכו לארץ כנען, משה היה מֻבְחַר, אבל לא נִבְחַר על-ידי העם. משה שחי חיי מלכות, ראה את סבל בני עמו וקם ברוח הקדש להנהיג את העם ולשחררו מסבלותיו במצרים, מדובר בבני ישראל שחיו בזכות יוסף ברמה טובה אשר הורדו לשפל המדרגה, כלשון הכתוב לרדת מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. כיון שזו גזרה משמים והגיעו לסיומם ארבע מאות השנים לְעִנּוּיָם, מאז אברהם עד מות יוסף, אלוהים מקים הבטחתו לאברהם ובוחר במשה מבטן אמו בהביא אותו לעולם ובהצלתו בדרך לא שגרתית ובגדולו בבית המלוכה עד למנויו כנביא - שליח אלוהים במשות אותו מן הים וחינוכו בְּגִנּוּנֵי מלכות, כפי שפרעה השיב לאיצטגניניו כ"שרננו" על יוסף בעקבות מינויו משנה לפרעה והוא אמר להם: יש ביוסף גִּנּוּנֵי מלכות - סימני מנהיגות שמתאים את האדם להנהיג עם כמובן בסיוע כוח עליון ולא אדם. לית מאן דפליג שלהנהיג גם זה ליטול ברצון נטל כבד, מכאן המנהיג עם צריך להיות ראוי לכך ולא רק מפני שהעם בחר בו. בתורה המנהיג מתואר כרועה המוליך את עדר כבשים למרעה, להשקותם ולהאכילם ולהחזירם לדיר מבלי לאבד כבש אחד מן העדר. בעניין זה כתב אבן עזרא לפני כשמונה מאות שנה על משה וצדק בדבריו לאמור:"...כי אילו היה (משה) גדל בין אחיו ויכירוהו מנעוריו, לא היו יראים ממנו כי יחשבוהו כאחד מהם" משה למרות שגדל בבית המלכות נהג כאחד מן העם ולא התנשא על עמו הוא מנהיג כריזמאטי כל רואהו כבד אותו, לכן פרעה נרתע מפגיעה בו כשהתיצב בפניו ודרש ממנו בלשון מְצַוֶּה: שַׁלַּח את עמי (ראה יתרו שמות ה/א-ה).. כי משה גדל בבית המלוכה והיו לו תכונות מלכות. כבר בראשית דרכו סֻפּר כי: משראה מצרי מכה איש עברי מאחיו ...ויך את המצרי ויטמנהו בחול (ב/יא-יב). וגם משראה עברי מכה עברי נזף בהם על כך אך הם אמרו לו: מי שמך לאיש שר ושופט עלינו? (ב/יד) והלשינו עליו אצל פרעה שנאמר: וישמע פרעה את הדבר הזה ויבקש להרוג את משה ויברח משה מפני פרעה וישב בארץ מדין וישב על הבאר (ב/טו). הבאר חוזרת לשמש מקום מפגש לאוהבים כמו עם אליעזר ביצחק ורבקה וביעק ורחל ופה בצפורה בת יתרו כהן מדין שנתנה יתרו למשה לאשה וילדה לו שני בנים את אֱלִיעֶזֶר וְגֶרְשֹׁם. בשלב זה מתגלה אלוהים אל משה בהיותו במדין רועה צאן חותנו. ההתגלות הייתה מן הסנה שֶׁבָעַר ולא אֻכַּל. אלוהים שלח את משה לבשר לבני ישראל כי הגיעה עתם לצאת מעבדות לחרות ולרשת את ארץ כנען, ככפי שדבר אל אברהם, ואל יצחק ואל יעקב. צוה אלוהים את משה לומר לזקני ישראל במצרים בשמו: פּקֹד פקדתי אתכם, וָאֹמַר אעלה אתכם מְעֹנִי מצרים אל ארץ הכנעני והחתי והאמרי והפרזי והחוי והיבוסי אל ארץ זבת חלב ודבש (ג/ טז,יז) צוה אלוהים את משה להתיצב בפני פרעה ולאמר לו: נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלוהינו (ג/יח) לא לדבר על יציאה לצמיתות אל ארץ כנען, כיון שבני ישראל עבדים היו בבחינת רכושו של פרעה ולא יְוַתֵּר עליהם מרצון. תלמוד לֹאמַר, על המנהיג לנהוג בחכמה מול היריב, כי תָּפַסְתָּ מְרֻבֶה לֹא תָּפַסְתָּ. כך נהגו מנהיגי הציונות של ימינו. שעל אחר שעל, דונם אחר דונם קנו כאברהם ששלם טבין ותקילין כקנינו, כדי לשבת בֶּטַח בְּאֵין מַחֲרִיד.

עַל זֶה נֶאֱמַר בְּחָכְמָה קוּם וַעֲשֶׂה לְךָ מִלְחָמָה
שֶׁיֵּדַע כֹל לוֹחֵם וּמְנַצֵחַ שֶׁחוֹגֵר לֹא יִנְהַג כִּמְפַתֵּחַ
לְהִתְנָהֵג בְיֹשֶר וּבְהֲגִינוּת וּבְלִי מַשּׂוֹא פָּנִים
לְקַיֵּם כְּלָל זֶה בְכֹל מַצָּב וְלָדַעַת זֹאת לְהַפְנִים
כְּפִי שֶׁדִּבֵּר מֹשֶה אֶל פַּרְעֹה וְאִלְצוֹ אֶת יִשְרָאֵל מְאַרְצוֹ לִשְׁלוֹחַ
וְלִלְמוֹד עוֹד דָּבָר אוֹ שְׁנָיִם מִמֹּשֶׁה וְתוֹרָתוֹ
כִּי עָצְמַת עַמֶּנוּ הִיא בְּחָכְמָתוֹ וְכִי בְּחָכְמָתוֹ הֵבִיא לִתְקוּמָתוֹ
כֹּל שֶצָרִיךְ לָחָכְמָה רַק אֱמוּנָה וְשֶתִּהְיֶה לָנוּ הָאֱמוּנָה תְכוּנָה
וְלִבְטוֹח בּוֹ בְּעַצְמְךָ ולֹא בָּאָדָם אֲשֶר הַיּוֹם הוּא פֹּה וּלְמָחֳרַת נֶעֱלַם

תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  07/01/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אילו הייתי האדם החכם בעולם, כמו אלברט איינשטיין למשל, ברור שסוף קיומי יגיע ביום מן הימים, שהרי גם אני רק בשר ודם. אבל כיוון שמחלות שונות ומשונות אוחזות בנו בכל פה ובכל שעה, אין מי שיודע מתי יבוא יומו. אדם שלא שפר עליו עולמו ימצא את מותו בייסורים מתמשכים שאין להם מזור. אילו ומי שהתמזל מזלו ימות לפתע, ממש כאילו הכה בו הברק. המיתה "המאושרת" הזו עשויה להיגרם ממה שקרוי שבץ חמור המוחק בהרף עין את תכולת מוחו של האדם, את נפשו, את כל מה שהיה בחייו.
07/01/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
יום ראשון בבוקר. "מכסה שמים בעבים ומלבישם", כך פיזמנו בבוקר שמחת תורה. שמחת תורה הוא חג עמוס. קוראים בשלושה ספרי תורה, וסעודת החתנים של "חתן תורה" ו"חתן בראשית". ובין לבין מתקבצים סמוך להיכל ומבקשים שאולי השנה, בניגוד לשנים קודמות, לא תהיה שחונה כי אם גשומה. קוראים את תיקון הגשם. כי אין לנו עולם מתוקן בלי גשם.
07/01/2018  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
הטרור הפלשתיני עלה מדרגה. אם בתחילה היה זה הפתח, שפעל נגד ישראל בחסות אנשיו בפיגועים מתמשכים ובשתי אינתיפאדות, בא אחריו החמאס שנטל לידיו את ירי הרקטות, ובעקבותיו צץ הג'יהאד האיסלאמי, העולה על שניהם עוד פי כמה וכמה, הן באיוש והן באמל"ח.
07/01/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שוב הפטריוטים קופצים דום. הפוליטיקאים שמחים כי ישנה עוד פנינה שניתן לעשות ממנה מטעמים. ומהי ה"פנינה"? דברי אהוד ברק מלפני שבועיים, מהם הבינו הנשמות הטהורות שהוא, ברק, רמטכ"ל צה"ל, שר ביטחון וראש ממשלה, קורא לסרבנות של חיילים. על זאת נתן לומר שני דברים: ראשית, המעוותים המקצועיים, וביניהם עיתונאים חסרי בושה וחסרי הבנה אך מהירי פרסום מוטעה בכוונת תחילה כדי ליצור סקנדל, מונעים מאינטרסים זרים ומוזרים. בכך אין כל חדש. בקטגוריה הזו נכללים הפוליטיקאים מן הימין שכל עניינם ומניינם להרוויח פוליטית מכל שקר או עיוות של דברי אלה המתנגדים לדרכם המדינית. מאידך הקהל הרחב שברובו מבין את מה שהוא רגיל להבין ואינו מוכן לשפוט את אמירות אלא אך ורק בהקשרים פוליטיים-מפלגתיים. חבל מאוד שכך המציאות כי הפוליטיקאים בנקל מסוגלים למכור את מרכולתם בזול מאוד. התקשורת הכינה מטעמים מורעלים כדי להגישם לקהל הרחב. או סקנדל או פסטיבל. ברק קרא לסרבנות! חשש שמא ברק שוחח עם הרמטכ"ל על סרבנות, גרגרו כמה פרשנים פוליטיים "קובעי דעת קהל". לא היה ולא נברא, לא משום שאני טוען זאת אלא משום שהרמטכ"ל טוען זאת, ואני מאמין לו ולא ל"קבע דעת קהל". גם ברק אמר את הדברים הבאים בראיון עם אילנה דיין: "לא שמעתי ממנו (איזנקוט) משהו שקשור ליחסיו לדרג הפוליטי ואיך הוא חש כלפי הממשלה". ברק הוסיף: "אני מצר על הנזק שנגרם לרמטכ"ל כתוצאה מהסמיכות בין פגישתנו ודבריי על הסרבנות. אני בטוח שנגרם נזק אבל זה בגלל האווירה של הסתכלות במשקפיים פוליטיות על כל דבר שקורה במדינה". ואני מאמין לברק ולא לפרשנויות המרושעות של עיתונאים-פוליטיקאים או פוליטיקאים-עיתונאיים.
07/01/2018  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
השמאל מתכווץ אבל אינו מתעייף ואינו מסיק מסקנות. הוא ממשיך במדיניותו הידועה: תעמולת הפחדה מצד אחד וחוסר סובלנות ו/או פתיחות כלפי דעות שונות משלו, אפילו אחרי שמדיניותו התגלתה - כצפוי מראש - כהרפתקנית ומסוכנת.
07/01/2018  |  רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il