|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת השבוע בהר (המקאם צבא או נווא)

בהר סיני

מה עניין שמיטה אצל הר סיני והלא כל המצוות נאמרו מסיני, אלא שבמדבר שהוא שטח צחיח והפקר ובו נעים ונדים, לא ניתן לקים את המצווה המובאת בפרשה מפי משה שקבלה בהר סיני
03/05/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
מעמד הר סיני [צילום: הגדת אמסטרדם]

נַחֲלַת יִשְׂרָאֵל

כְּנַעַן נַחֲלַה לְיִשְׂרָאֵל הוֹרִישָׁהּ הָאֵל

בְּמַעֲמָד הַר סִינַי צִוָּה הָאָרֶץ תִּגָּאֵל

אָמַר אָנֹכִי ה' הָאֱלֹהִים בְּרָאתִיהָ

נְטַלְתִּיהָ מִכְּנַעַן וּלְיִשְרָאֵל נְתַתִּיהָ

וְאֵין קִנְיָן לְזֻלָּתִי עֲלֶיהָ

ולָמָה עַמִּים יִרְגָּזוּן מִתַּחַת לָרָקִיעַ

וְלֹא יֶחֱדָלוּ לְהִלּוֹן לִרְטוֹן וּלְהַתְרִיעַ

הֵם מַאֲמִינִים בּוֹ וְכוֹפְרִים בְּמָרוּתוֹ

אָבָל נִשְבָּעִים לֵאמוֹר אֵין אֵל זֻלָּתוֹ

שֶׁעָשָׂה בְּקִנְיָנוֹ כִּרְצוֹנוֹ

וְיֵש הַטּוֹעֲנִים כִּי אָנוּ כּוֹבְשֵׁי עַמִּים

וְנוֹהֲגִים בְּאֶרֶץ כְנַעַן מִנְהַג לִסְטִים

וְהַמִּדְבַּר שֶׁקִּבְלוּ נַחֲלָתָם צָר מֵהָכִילָם

וּבְכֹחַ הָחֶרֶב שָׂמוּ הַר-הַבָּיִת הֵיכָלָם

אַךְ פְנֵיהֶם לְמַכֶּה מַעֲבָדָם

הֵם כּוֹפְרִים בְּמִקְרָאָם סֶפֶר מְחַמָּדָם

שֶׁשָּׂמוּ אוֹתוֹ יִסּוֹד לְדָתָם וְלֶאֱמוּנָתָם

וְּכַפְרוּ בַּכָּתוּב וְהִתְכַּחֲשׁוּ לִרְצוֹן הָאֵל

שֶׁמִּקְרָאָם הוּא עֵדוּת לִזְכוּת יִשְׂרָאֵל

שֶׁבִכְנַַעַן יִשְׂרָאֵל יִגָּאֵל


מה ענין שמטה אצל הר סיני

רש"י שאל: מה עניין שמטה אצל הר סיני. והלא כל המצוות נאמרו מסיני, אלא שבמדבר שהוא שטח צחיח והפקר ובו נעים ונדים, לא ניתן לקים את המצווה המובאת בפרשה מפי משה שקבלה בהר סיני. לא ניתן לעבד את המדבר הצחיח ולא ניתן לזרוע את אדמתו בו לא צומחת תבואה. ואין אסיף ואין קטיף ואין כרם לזמור. אין כל משמעות לשביעית במדבר לפיכך אומר הכתוב: כי תָּבֹאוּ אל הארץ אשר אני נתן לכם... (כה/ב) שם תזרעו שדות תטעו כרמים, שם תקצרו ותאספו תבואה שם תקימו את הַשְׁמִטָּה בשביעית שם בארץ כנען היא הארץ היעודה, שבת שבתון תתנו לארץ. הארץ אשר עליה ילחם ישראל לעשות אותה מורשת לו ולדורות הבאים. לכן מי שאיננו יושב קבע בארץ היעודה, איננו מקים את מצוות התורה, ישיבתו בנכר דומה למי שלא יצא ממצרים, והוא משועבד הפעם לכסף ושבוי לתאוותיו במקום מושבו, גם אם הוא גדול בתורה ועשיר בדעת ובחכמה, הוא זר למקום בו יושב ובבלי דעת ימצא עצמו לא רצוי, ויהיה מאוים ושנוא וחי בחסדי הגויים. על-אף הפירוש שניתן לדברי רש"י: מה עניין שמיטה אצל הר סיני, רוצה הכתוב להזכיר לישראל את דבר אלוהים שאמרם בהר סיני "כי תבאו אל הארץ" ותחדלו מנדוד מארץ אחת לארץ אחרת, תוכלו לקים את דבר השם שבפרשה: השמיטה והמצוות האחרות הקשורות לארץ ובראשן מִצְוַת ישוב הארץ ולהפרות אדמתה. ובשביעית לתת לה מנוחה כמו המנוחה שניתנת לאדם ביום השביעי ובו שובת ונופש. החזרה על כל מצוה שנתנה בסיני, נעשית על-פי אחת הַמִּדּוֹת שבהן התורה נדרשת האומרת: "כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד, לא ללמד על עצמו יצא, אלא ללמד על הכלל כלו יצא", אף כאן שְׁמִטָּה באה ללמד על כל המצוות האחרות שניתנו בסיני.

ארץ ישראל ְפִקָּדוֹן בידי ישראל

על הפיקדון צריך לשמור טוב יותר מעל נכס שבבעלותנו, כי הרי בבוא העת ידרש המחזיק בַּפִקָּדוֹן להחזירו במצב בו קבל אותו, לכן נאמר בפרשה כי אדמת ארץ ישראל שהקב"ה נתן לישראל נתנה היא לתקופות מוגבלות של ארבעים ותשע שנים המתחדשות כך שבשנת החמישים הקרקע חוזרת לבעליה, אלא אם כן המחזיק בה מלא אחר אשר נצטוה לעשות, דהיינו שש שנים זרע את האדמה וקבל פריה ובשנה השביעית נתן לה מנוחה, כשם שהקב"ה ברא את העולם בששה ימים וביום השביעי שבת וינפש, כך גם האדם ששה ימים יעבוד וביום השביעי ישבות וינפש ולא יעשה בו כל מלאכה. כיוון שאנחנו נמצאים בתקופת סְפִירַת הָעֹמֶר וסופרים את הימים שממחרות יום ראשון של פסח עד ל"שבועות" דהיינו משך שבעה שבועות - ארבעים ותשעה ימים כאשר ביום החמישים חג לה' - הוא השבועות שבו נתנה תורה לישראל. לכן המתרשל בשמירת הפקדון מאבד זכותו להחזיק בו. כך גם לגבי ארץ ישראל שהופקדה בידי ישראל כפיקדון, א]שר שנאבד אותה אם לא נשמור עליה ובין היתר מנוע כניסת פולשים אליה ואלה החושקים, כי הרי היא ניתנה על-ידי הקב"ה לישראל נחלה. השמירה על הארץ המופקדת בידי ישראל לא תעשה "בשלט רחוק", רק בישיבה בה תשמר לישראל לדורי דורות, מיובל ליובל,כי מצות ישוב הארץ מצוה גדולה בתורה. היושב בנכר איננו מצוות התורה. יאמר לאלה המסתייגים מחידוש קוממיות ישראל בה' באייר תש"ח, כי לטענתם זה "מקרב הקץ" (כלומר דוחה אותו) נאמר להם כי המשיח יגיע רק כאשר ישראל יושבים בארץ כישות לאומית. אלה עוזרים שלא מדעת לחולקים על זכות ישראל על ארצו ובניגוד למדרש של רבי יצחק אחד מחכמי ישראל חז"ל שֶׁפֵּרֵשׁ את בראשית באמרו: "לא היה צריך (הכתוב) להתחיל את התורה, אלא מהפסוק בספר שמות האומר: "הָחֹדֶשׁ הזה לכם (מדובר בניסן. דברים שנאמרו מפי משה ביציאה ממצרים שנחשבים כמצוה ראשונה) ושואל מה טעם פתח (הכתוב) ב-"בראשית" ברא אלוהים וגו'.., ועונה: "משום כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים". (תהלים קיא/ו) כאשר יאמרו אֻמּוֹת העולם לישראל לסטים (שודדים), אתם שכבשתם ארצות שבעת גויים (עמי כנען). אִמְרוּ להם: כל הארץ היא של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם (לעמי כנען) וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. ארץ ישראל נתקדשה בזכות ההקרבה של בָנֵיהָ לשמירה על שלמותה ועל שלמות העם. זה הדבר המקדש את הארץ שנאמר: קְדֹשִׁים תהיו כי אני קדוש אני ה' אלוהיכם (קדשים יט/א) אין לראות בקדושת ישראל כדבר מובן מאליו, רק ישיבתנו בה ומעשינו יקדשו אותנו ואם נתנהג בְּנִגּוּד לַכָּתוּב, לא נהיה זכאים לתואר זה.

הלב הטוב של האדם בישראל

בפרשת בהר מדובר על הַשְּמִטּה בעיקר, לכן הרמב"ם מתיחס לכתוב בה ואומר: שקיום המצוות הכלולות בפרשה מצביעות הצורך בלב טוב. לרצות לגמול טובה לזולתך לא מפני שאתה חייב לו, אלא משום שהוא רואה רוצה בכךוזה הודות ללבו הטוב. דברי הרמב"ם נועדו לחנך את האדם לתת מהונו ואונו לנצרכים, אשר למרות עמלם אינם מצליחים לספק צרכיהם. אסור לאדם להיות שבוי ליצר הקניין שלו, מוטב שֶׁיְּכַוֵּן יצרו לריסון עצמי, כשם שמרסן אדם עצמו בדיני עריות. מצות שילוח העבדים בשנה השביעית מהוה אחד הסימנים ללבו הטוב של האדם. ואומר הרמב"ם עוד, שעשית החסד היא זכות בעבור האדם ולא חובה. בהתכונו לְמִצְוַת המעשרות שנצטווה ישראל לתת וגם למצות הלקט והשכחה והפאה וְהַפֶּרֶט והעוללות שהאדם נצטווה להשאיר לנצרכים שידם אינה משגת בשדה אחרי הקציר, האסיף והפרי מהאילנות והענבים בבציר. כי לאדם יש יְצָרִים שנדרש לשלוט בהם, שלרוב חזקים מן האדם עצמו. לכם כשם שהאדם מצליח לשלוט ביצריו, כך הוא יכול לשעבד יצרו לעשיית מצוות התורה שנמנו בַּשְּׁמִטָּה וכל היתר שנמנו ולא לשעבד יצריו לתאוותיו. "הגבורה" הַמֻגְדֶּרֶת בַּתְּהִלִים זה כיבוש היצר וכאן מדובר ביצר הקנין, ביחוד כשנצטוה כל אחד מישראל שלא לעבד אדמתו בשביעית ולא לאכול מתבואתה ופריה. כיבוש היצר ביחוד כשהוא רואה תבואה בשדהו וענבים בכרמו ופרי בעציו, ובני אדם ובהמות וחיות נכנסים ואוכלין ומחריבין ואין הוא גוער בהם. על זה נאמר: טוב ארך אפים מִגִּבּוֹר ומושל ברוחו מִלּוֹכֵד עִיר (משלי טז/לב) בקשר לכך מסופר כי בתקופת מלכות רומה הרשעה כשגזרה שעבוד או מות על מי שאיננו משלם ארנונה בעבור שנת השמיטה, נועצו ברבי ינאי מה עושים? אמר: פוקו (כלומר צאו וזרעו בשביעית) ולא יעץ להם לעקוף את השמיטה ב"כאילו". לא נהג אף כהלל ב"פרוזבול" לשמיטת חובות שגביתם נעשית על-ידי בית הדין בשביעית כדי להחזירם

לבעלי החוב לאחר השביעית, הוא סבר שאם הצלת נפשות דוחה שבת היא גם דוחה שמטה יען כי הכל נברא לכבוד האדם: כי לֹא הַמֵּתִים יְהָלְלוּ יָהּ וְלֹא כֹּל יֹרְדֵי דּוּמָה (תהלים קטו/יז).

עַל זֶה נאֱמַר אַשְׁרֵי אָדָם הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

מְקַיֵּם מצְווֹת הַתּוֹרָה וְעוֹשֶׂה רְצוֹן יוֹצְרוֹ

שֶׁאֵינוֹ חוֹשֵׁק בִּרְכוּשׁ זֻלָתוֹ וְחַי הוּא בְּתֻמָּתוֹ נְקִי כַּפָּיִם וּבַר לְבָב וְשָׂם כּמוֹרָה דֶּרֶךְ תּוֹרָתוֹ

הוּא יחְיֶה וְיִחְיֶה הָאַחֵר אִתּוֹ

הָיָה וְיִרְאֶה שָׁם אָדָם בּצָרָה מְבַקֵּשׁ עֶזְרָתוֹ

יָחוּשׁ אֶלָיו בְּלִי תְנַאי וְיִוֹשִׁיט לוֹ יַד לְהַצָּלָתוֹ

לֹא בִּכְדִּי אֱלֹהִים בָּרָא הָאָדָם כְאִיׁש חֶבְרָה

כְּדֵי לַעֲשׂוֹת טוֹב לְזֻלָּתוֹ כִי לְכַךְ אוֹתוֹ בָּרָא

לִהְיוֹת אָחִים לַטּוֹב וְלַצָרָה

זוֹ לֹא תֶּאוֹרְיָה וְחָלוֹם בְאַסְפַּמְיָה וְאוֹטוֹפְּיָה

זֹאת הַתוֹרָה וְזוֹ תַּכְלִיתָהּ וְזֶה אֲשֶר צִוָּנוּ יָהּ לְהַבְטִיחַ וְלָדַעַת לְקַיֵּם אֵין תְּנַאי וּבְלִי אמֶר אַשְרֵי אָדָם הַמַתְחִיל בְמִצְוָה וְאוֹתָהּ גּוֹמֵר

וּמַתְמִיד בְכַךְ כִּסְפִירַת הָעֹמֶר

תאריך:  03/05/2018   |   עודכן:  03/05/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האווירה במזרח התיכון מתוחה מאוד בגלל ההתפתחויות האחרונות בסוריה, התחושה בקרב מדינות ערב היא כי אנו ניצבים בפני פיצוץ גדול שיביא לעימות צבאי בין ישראל לאירן על אדמת סוריה וכי הניצוץ שיבעיר את חבית חומר הנפץ יהיה ההחלטה של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם אירן הצפויה בתוך 10 ימים.
03/05/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
איך ניתן לעצור את ניסיון הפלישה ההמונית של השבאב החמאסי מרצועת עזה לישראל - זו הדילמה המעסיקה כיום את ההנהגה הביטחונית, ונראה כי הפתרונות של ירי באש חיה לבלימת נהר ההמונים אינם הולמים את המציאות, בעיקר נוכח העתירה לבג"ץ של "הצדיקים" הישראלים המנסים בכל מאודם לייצר פתרון משפטי לבעיה. תנא דמסייע הצליחו אלה לגייס לטובתם את ירון לונדון בתוכניתו הטלוויזיונית.
03/05/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
כך קראתי בשמחה על הנס המודיעיני הישראלי, הגדול בכל הזמנים. רעידת אדמה באירן. קריאה גדולה של הופה היי, איזה יופי! במה זכינו? ואז, אמרתי לעצמי: תכניס לך לראש, לא זכינו. זה לא בזכויותינו. זה מתנה מהקדוש ברוך הוא.
03/05/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לפני שלושה חדשים נטשתי אתכם קוראי היקרים שלא בטובתי ונעלמתי מאופק הקריאה שלכם בעקבות תאונה שבה נפלתי ושברתי את אגן הירכיים ומפרק הירך. הרופאים המומחים במוסד הרפואי במרכז הארץ בו אושפזתי החליטו שמסוכן מדי לנתח אירוע מורכב שכזה ולכן החליטו להשכיב אותי במיטת אשפוז עד שהשבר יתאחה מעצמו. משך הזמן שנדרש ל"תרגיל" הזה היה כחודש וחצי של שכיבה על הגב ללא תזוזה. ממש חשוב כמת. אך זו לא הייתה הצרה העיקרית. בעת הנפילה נוצר בחלק התחתון של אחורי פצע רחב ידיים שדרש טיפול יומי ומשך זמן רב להחלמה. אך כדי להוסיף צרה על צרה צרורה הסתבר כי כאשר הגעתי לבית חולים היה לחץ הדם שלי 50/30. ממש על סף ההתפגרות. צילומי רנטגן שנעשו בדחיפות הראו כי השבר גרם לקרע בעורק שלתיקונו נדרש טיפול כירורגי מידי. כך נשלחתי לשולחן העבודה העדינה של מומחי בית החולים שממש הצילו את חיי במה שהוגדר כהלחמה עדינה במסע צינתור מסתורי בתוך עורקי, מימין לשמאל. חיי אכן ניצלו ולא היה ברור לי למה. אולי כדי ללמוד את פירושה המדויק של המלה סבל יומי קבוע. וכך בין שינה לעילפון קל המשכתי להתקיים. נשים יפות ומומחיות לבושות מדים לבנים טיפלו בי ואני אפילו לא ידעתי להבדיל אם הן נשים או גברים. ההבדל היחיד היה צבע הטבעות על ידיהן. בחלומותיי ליטפתי אותן וקיוויתי כי יבוא היום ואני אוכל לחוש בכפות ידי את עורן הרך.
03/05/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
חיבה יתרה אני רוחש לכדורגל. לדידי, יש בו צבעוניות מרתקת על המגרש, ביציעים, בקולות, בתדהמות. בעליונות של החוק על הכישרון. בציות. במחאות שאינן מועילות. במהירות בין החטא לבין עונשו. הצירוף המשכר בין היכולת אינדיבידואלית לבין התיאום הקבוצתי, בין היצירתיות הנועזת לבין האסטרטגיה השקולה, בין רוח התחרות ההופכת משחק לקרב ומקרב למשחק. נהדר.
02/05/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il