|   15:07:40
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

בנייה מהמקומי לארצי

תיקון 124 לחוק התכנון והבנייה מעניק עוד סמכויות לרשויות התכנון הארציות והמחוזיות על חשבון הרשויות המקומיות, וגם מעלה תהיות שטרם יושבו
07/05/2018  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
מי יאשר [צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90]

לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון 124 לחוק התכנון והבנייה, הכולל מספר תיקונים בסוגיות רישוי וכן בנושאים שניתן לכלול במסגרת תוכנית שבסמכות ועדה מקומית. במאמר זה נתייחס בעיקר לנושא הרישוי ובפרט לתיקון סעיף 152(א) לחוק, אשר עוסק בהרחבת הסמכויות של רשות הרישוי לתת היתר בנייה למבקש היתר כאשר חרף קביעתה של ועדת הערר המחוזית שיש לתת היתר בנייה למבקש ההיתר, הוועדה המקומית לא מנפיקה את ההיתר.

לפני התיקון המצב היה שונה אף "משונה", כך שאדם יכול היה להגיש ערר כנגד סירוב ועדה מקומית להוציא היתר בנייה, ועדת הערר הייתה מקבלת את הערר, מורה לרשות הרישוי המקומית/ועדה מקומית להנפיק את ההיתר, ואולם עדיין להיוותר ללא היתר שכן הרשות נמנעה מלכבד את ההחלטה, דהיינו לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה.

ככלל, קיימות מספר סיבות למצב זה. ראשית, ועדת הערר, מבחינה פונקציונלית, נעדרת יכולת להנפיק את היתר הבנייה. כידוע, הנפקת היתר כרוכה במספר הליכים כגון בדיקות ודרישות בנוגע לאגרות בנייה, היטל השבחה, היטלי הפיתוח וכדומה אשר חובה לגבות בקשר עם ההיתר, לפקח על העבודות, להנפיק טופס 4 וכן הלאה.

שנית, קיים ספק אם מבחינה משפטית ועדת הערר מלכתחילה מוסמכת להנפיק היתר. בית המשפט קבע (עת"מ 44471-05-17), כי ועדת הערר אינה מוסמכת להוציא בפועל את ההיתר. עוד נקבע, כי אם מבקש ההיתר עומד בתנאים לקבלת ההיתר והוועדה המקומית תמשיך להתעלם מהחלטות חלוטות שניתנו על-ידי ועדת הערר או בית המשפט, הרי שמבקש ההיתר רשאי לפנות בבקשה לפי פקודת בית המשפט (להשלמת התמונה יצוין, כי על פסק דין זה הוגש ערעור - עע"מ 7686/17).

שלישית, ועדות מקומיות נמנעות לעיתים מלהנפיק היתרי בנייה מסיבות שונות כגון מצב בו ההיתר עומד בניגוד למדיניות שלהן או מטיל עליהן נטל כספי או אחר. בנסיבות אלה, ועל אף הוראות החוק הברורות, לוועדות המקומיות קיימת יכולת לעכב מתן היתרים על-ידי גרירת רגליים, הוספה של תנאים חדשים שונים ומשונים, דרישות כספיות חדשות והכל במטרה להימנע מהוצאת ההיתר.

מסיבות אלה ואחרות, אושר לאחרונה תיקון 124 לחוק, שניתן לומר שהוא מהווה פתרון חלקי לבעיה בשני מישורים. במישור האחד: תיקון לסעיף 152(א), אשר במסגרתו נוסף סעיף 152(א)(3) לחוק, הקובע, כי במקרה בו הוועדה המקומית אינה מנפיקה היתר בנייה על-אף החלטה של ועדת הערר שעליה לעשות כן, תהיה רשות הרישוי המחוזית מוסמכת לתת את ההיתר ויהיו נתונות לה כל הסמכויות של הוועדה המקומית לצורך העניין, ובכלל זאת גבייה של אגרות והיטלים.

בצד הרחבת הסמכויות, נוספה סנקציה כלפי רשות הרישוי המקומית. בהתאם לסיפא של סעיף 152(א)(3), כאשר רשות הרישוי המחוזית גבתה את האגרות וההיטלים הנדרשים לצורך הנפקת ההיתר, כאמור בסעיף 265(17) לחוק, רשות הרישוי המחוזית תעביר רק 40% מתוכם לידי רשות הרישוי המקומית.

המישור השני מתייחס להליכי רישוי של תכנון תשתיות לאומיות על-ידי הוועדות המקומיות. ככלל, תכנון תשתיות לאומיות נעשה באמצעות תוכניות תשתית לאומיות (תת"ל) ואלו מקודמות בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). עם זאת, ניתן למצוא תכנון מפורט של תשתיות לאומיות גם במסגרת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ואף בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים (הותמ"ל), הפועלת מכוח החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה).).
ההבדל המעשי ברישוי של תשתיות לאומיות במסלולים אלו, נעוץ בעובדה שהליך הרישוי של התוכניות התת"ליות יכול להתבצע בות"ל, ואילו הליך הרישוי של תשתיות לאומיות המקודמות במסגרת המועצה הארצית או הותמ"ל מתבצע דרך רשות הרישוי המקומית. זו לא תמיד ששה, ואף לעיתים אף נעדרת יכולת, לבצע הליכי רישוי מורכבים של תשתיות לאומיות, דבר הגורם לעיכובים בפיתוחן. בנסיבות אלה תוקן סעיף 6ב לחוק, כך שעתה הליך הרישוי של תשתיות לאומיות מכוח תוכניות אשר אושרו במועצה הארצית ו/או בותמ"ל, יוכל גם הם להתבצע דרך רשות הרישוי של הות"ל.

במבט רחב יותר ניתן לראות, כי חלק זה של תיקון 124 אולי הפוך למגמה שהסתמנה בשנים האחרונות במסגרתה הועברו דווקא סמכויות מהוועדות המחוזיות אל הוועדות המקומיות (ראו תיקונים 43, 76 ו-101 לחוק). מגמה זאת הגיעה לשיאה עם הקמתה של הוועדה המקומית העצמאית (בעלת תוכניות כוללנית), המוסמכת לאשר כל תוכנית ובלבד שאינה סותרת את התוכנית הכוללנית. אולם התיקון הנוכחי קובע שהכדור חוזר לפתחה של הוועדה המחוזית (במקרה זה רשות הרישוי המחוזית) מקום בו נמנעת הוועדה המקומית להנפיק היתר.

עיון בתיקון 124, הגם שהוא כולל הרחבה נוספת של סמכויות הוועדות המקומיות, מראה, כי מוסדות התכנון המחוזיים והארציים קובעים מנגנונים ומגבלות המשאירים להם את המילה האחרונה בסוגיות תכנוניות ורישויית בנושאים מסוימים אותם הם רוצים לקדם, גם אם הדבר כרוך בעקיפת הוועדה המקומית.

עמדה זאת של השלטון המרכזי באה לידי ביטוי בהקמתם של מוסדות תכנון בדרג ארצי המתכננים במקום ובנפרד מן הוועדות המקומיות. אנו רואים גם חיזוק הדרגתי של מוסדות אלה, חיזוק אשר בא לידי ביטוי בהגדלת סמכויות הרישוי, ראו סעיף 6ב המתוקן וגם סעיף 28 לחוק הותמ"ל, המנוסח באופן דומה לסעיף 152(א)(3) ומסמיך את הותמ"ל לתת היתר בנייה מקום בו ועדת הערר הורתה לוועדת המקומית לעשות זאת, והיא לא הנפיקה את ההיתר המבוקש.

עוד יצוין, כי במידה רבה חקיקה זאת מתבקשת מאליה, שכן סמכות התכנון ללא סמכות הרישוי היא סמכות מוגבלת מטבעה, הואיל ולא ניתן להוציא לפועל את התכנון המפורט. הדבר משול למערכת משפט ללא מערכת הוצאה לפועל: קיים פסק דין אך לא ניתן לממשו.

בעניין זה עולה תהייה, האם לא עדיף לחשוב כיצד ניתן להקים מערכת "הוצאה לפועל" כללית בתחום התכנון והבנייה, וזאת במקום המצב הקיים, בו לפיו סמכויות התכנון והרישוי משתנות חדשים לבקרים על-ידי תיקוני חקיקה שונים. כך למשל, ייתכן שיש מקום לחייב בחוק, כי ועדת הערר תטיל על הוועדה המקומית סנקציה כספית אם זו אינה מכבדת את החלטת ועדת הערר ולא מציגה טעם ענייני למחדלה, וזאת בדומה לפקודת ביזיון בית המשפט, ובאופן זה לנסות למנוע התנהלות זאת של הוועדה המקומית.

תיקון 124 מהווה עוד נדבך המטשטש את האבחנה המסורתית בין תכנון הנעשה במוסדות תכנון, בעיקר מחוזיים, אבל גם ארציים, לבין רישוי הנעשה במוסדות התכנון המקומיים. תיקון 124 כמכלול, מוסיף סמכויות תכנון לוועדות המקומיות וסמכויות רישוי נוספות למוסדות המחוזיים והארציים, תוך שהוא מעלה תהיות נוספות ועוד לא ברור מה מתוכנן ומה ייבנה.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  07/05/2018   |   עודכן:  07/05/2018
עו"ד צבי שוב, עו"ד אלי הירש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כמו תגובת השמאל והתקשורת לגילוי המרשים של ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להצביע על ההבדל המהותי בן שמאל לימין וההבדל המהותי עוד יותר בן האמת להסתה של התקשורת. הרשו לי להשוות בין תגובת הימין והשמאל לארועים דומים.
07/05/2018  |  מוטי הרכבי  |   מאמרים
רבבות שקלים מבוזבזים באלו הימים על פריסת מטרים ארוכים של מודעות בעיתונות וברשתות החברתיות תחת הכותרת: "בחרנו בך", כותרת צבועה בכחול. מעליה מככבת תמונת ראש הממשלה, לידה כותרת נוספת: "לא אותה", כותרת צבועה באדום. מעליה מככבת תמונת נשיאת בית המשפט העליון.
07/05/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מדינת ישראל מתמודדת עם אויבים ושונאים ועם קשיים רבים מבית ומחוץ. אויבינו מחפשים נקודות חולשה של מדינת ישראל ושל אזרחיה, על-מנת ללחוץ ולהקשות עליה, להביא ולחדד בה מחלוקות ולנצל את חולשותיה כנגדה. אחת "החולשות" הללו היא הדאגה לחיי-אדם, בין שמדובר בהצלת חולים ופצועים ישראלים ובין בהושטת סיוע לסובלים ולנפגעים ברחבי עולם. המדינה שולחת את מומחי החילוץ שלה, על ציודם, כולל מפיקוד העורף של צה"ל לסיוע במוקדי אסון בעולם, והיא אף מסייעת לנתינים פגועים מארצות אויב אשר חלו או נפגעו, כפי שפעלה "הגדר הטובה" בגבול לבנון, כפי שמטופלים חולים ונפגעים סוריים כיום וכפי שפלשתינים, לרבות מנהיגיהם, זוכים לטיפול רפואי בישראל. דומני שמרבית הציונים לשבח בצה"ל הוענקו ללוחמים שסיכנו חייהם כדי להציל או לסייע לזולת. יותר מאשר ללוחמים שלחמו ופעלו גדולות ונצורות בלחימה עצמה בשדות הקרב לסוגיהם.
07/05/2018  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
התקשורת מלאה בראיונות ומאמרים על "פסקת ההתגברות" שהממשלה מבקשת לחוקק ביחס לזכות הכנסת לבטל פסילת חוקים על-ידי בג"ץ. איש לא שם לב שהמלך עירום?
07/05/2018  |  אביעד ויסולי  |   מאמרים
לאורך ההיסטוריה היו מספר תרבויות שהתייחסו לביטוי של הומוסקסואליות בצבא כדבר חיובי, והדוגמה הידועה ביותר לכך קיימת ביוון העתיקה וברומא. בצבאות אלו דווקא עודדו התנהגות הומוסקסואלית, מתוך אמונה שהדבר יגביר את האחווה של היחידה, את המוטיבציה שלה ואת האומץ של החיילים.
07/05/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il