|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת השבוע בחקותי

מעז יצא מתוק

מובטח להולכים על-פי החוק והשומרים על קיום מצוות התורה, עתיד הוא לקבל שכר על על כך מאת הקב"ה, אלא שלעתים השכר לא נראה או אפילו לא מגיע לעושה המצווה
13/05/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
הבטחה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]


עָנְשׁוֹ שֶל רָשָׁע

עָנְשׁוֹ שֶל הַרָשָׁע מָצוּי בְּיָדוֹ עַל רִשְׁעוּתוֹ מַעֲנִישׁ עַצְמוֹ לְבַדּוֹ

וְָכָרָגִיל מַכֶּה בּוֹכֶה וּמִתְאוֹנֵן וּמַשִׂיג הוּא אֶת הַמֻּכֶּה וּמִתְלוֹנֵן

הוּא נִזּוֹן מֵהַהֲבָלִים וּמְעֻדַּד וְלֹא יָבִין שֶׁבְּגִין רִשְׁעוּתוֹ נִכְחַד

וְיָשַׁב יִשְׂרָאֵל בּאַרְצוֹ פֹּה בָּדָד וּבְלכְתּוֹ לְפִי חֻּוֹת אֱלֹהָיו שָׂרַד

וּבַמִּדָּה אֲשֶׁר מָדְדוּ לוֹ יִשְׂרָאֵל לְאוֹיְבָיו מָדַד

זָר לֹא יָבִין אֵיךְ עָם בָּדָד יָשַׁב הִכָה עַמִים וּבָם לֹא הִתְחַשַּׁב

וְעוֹלָם עַמִּים אֶלֶּה מַט וְחָרַב בִּבְנוֹתָם זְכוֹת שֶׁקָמָה עַל כָּזָב

מִדִּמְיוֹן הַפּוֹרֶה שַל יוֹשְׁבֵי בָּהּ וּהַפַּח שֶטַּמְנוּ הָיָה לָהֵם"נַכְּבָּה"1

וְלֹא אָבוּ לִלְמוֹד דָּבָר מְהֵעָבָר שֶׁכְנַעַן לְיִשְׂראֵל וְלָהֵם הַמִּדְבַּר2 כַךְ בַּתּוֹרָה נִכְתַּב וְכַךְ בְּמִקְרָאָם3 נֶאֱמַר


ההליכה לפי החוק והשמירה על המצוה

חקי התורה אינם ניתנים לתיקון או לביטול לשינוי על-ידי האדם בניגוד לחוקים שמחוקק האדם במסגרתו. על חקי התורה נאמר זה ראה וקדש. ההנחה ביסוד קביעה זו כי בעוד האדם יכול לטעות דבר אלוהים לרבות חוקיו ומשפטיו אמת וקימים לעד. השאלה שמתעוררת כאן היא לעמוד על משמעות המלים: "אם בחקתי תלכו", ובהמשל נאמר: ואת מצותי תשמרו. דברים אלה מבחינה דקדוקית הם כלשון נופל על לשון, כלומר השומר על קיום המצווה הרי הוא הולך לפי החוק. וההולך לפי החק כמי שתוחם לו "תחום" או "סיג" שאין עוברים אותו. משמעות המלה חקוק היא כמעין חקיקה בסלע, זאת גם נאמר בכי תבואו אל הארץ וכאשר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד: (ג) וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. מכאן רבותינו אמרו לתלמידים הצעירים כי: הלימוד כמו חִקּוּק בסלע לא נמחק מְהַזִּכָּרוֹן כלשון הפתגם הערבי שאומר: אִל עִלְם פִילצָעַ'רִי כַּלְנַקְשִׁי פִּלְחָגַ'רִי וַלְעִלְמִי פִלְכָּבָּרִי כַּלְנַקְשִׁי פִלְבַחְרִי. והרי תרגום חפשי לפתגם: "הלימוד בילדות כחריטה בסלע שם, ואילו הלימוד למתבגר ככתיבה על פני מי-ים". וזה חשיבות לימוד התורה בתקופת הילדות, דברה לא ישכח וזה משמעות הפסוק: אם בחקתי תלכו (כו/ג). שכר הליכה בּחֻקּוֹת התורה יקבל ביטוי כך: וְנָתַתִּי גשמכם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הארץ יְבוּלָהּ ועץ השדה יתן פריו (כו/ג,ד). זה שכר טוב לכלל ישראל בארצו ולא רק לפרט. והרמב"ם נתן ביטוי חד וברור לתנאי הכפול שהוא שיטת התקשרות חוזית במשפט העברי. וזה גם קבל ביטוי בפרשה שאומרת בפסק ג' אם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ, ותשמרו על קיום מצוותי מובטח לכם שפע, ושלום בארץ ולא יחרידו את ישראל האויבים דאז: עמלק וצאצאיו דהיום, שדינם נחרת להכחד וחרבם לא תעבר בארץ ובפסוק יד' ואילך נאמר ואם לא תשמעו לי ולא תעשו כל המצות האלה ואם בחקתי תמאסו ואת משפטי תגעל נפשכם, אפקיד עליכם בהלה ושחפת וזרעתם לריק ועוד כהנה וכהנה. המשמעות המשפטית היא שאם לא מתקים התנאי הכפול לא יקרה כל אשר נאמר. אחד הדברים החשובים בפרשה הוא התחסות אלוהים לעם ישראל שלעולם ישאר עם קטן במספרו ואויביו רבים, לפיכך הוא מתברך בכך: ש"חמישה" (ממנו) ירדפו מאה ומאה ירדפו רבבה (עשרת אלפים). ויגבר על אויביו ולא ישובו עוד ומובטח לישראל עוד: ושכבתם ואין מחריד (כו/ו). זאת אם נדבק בתורה ונלך לפיה בנקיון כפיים ובטהר המדות, ובקיום: ואהבת לרעך כמוך כמצות עקיבא, ומה ששנוא עליך אל תעשה לחברך כדברי הלל.

שכר מצוה מצוה

בפרשה מובטח להולכים על-פי החוק והשומרים על קיום מצוות התורה, עתיד הוא לקבל שכר על על כך מאת הקב"ה, אלא שלעתים השכר לא נראה או אפילו לא מגיע לעושה המצווה. אף על-פי שנאמר: ופניתי אליכם והפריתי אתכם והריביתי אתכם והקימותי בריתי אתכם (כו/ט) זאת לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אשלם שכרכם דהיינו לעתיד לבוא, לא מיד, זה משל למה הדבר דומה? אומר רש"י: והיה שם פועל שעבד הרבה נתן לו המלך לחכות עד שגמר חשבונו הקטן עם האחרים, והתפנה לשלם לו את חשבונו הארוך. כך הקב"ה: בתחילה הוא משלם לאמות העולם שכר מצוותיהם, מפני שחשבונם מועט, ואחרי כן לעולם הבא ישלם לישראל את שכר מצוותיהם, שהוא חשבון גדול. מכאן שאין האדם צריך לצפות לשכר על עשית מעשה טוב שעשה לזולתו, שנאמר: "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ"(קהלת יא/1): דהיינו השכר ישמר לך. וטוב שעושה המצוה יראה בעשית המצווה שכרו. מן הראוי שישראל יזכור את כל הטוב שעשה הקב"ה עמו בהוציאו אותו ממצרים והוליכו במדבר ארבעים שנה והביאו אל הארץ אשר הבטיח אותה לו בבריתו עם אברהם אב המון גויים. הקב"ה נוהג למדוד מודד מדה כנגד מדה דוקא לעמו כשהוא מתנהג ככפוי טובה ומואס בחקות ה' ובמצוותיו. לא רק יקצוף עליו, הוא גם ישבור גאון עזו. במעשיו הביא עליו חרב נוקמת ואלוהים יתן אותו ביד אויב. רש"י מתעכב על פרוש הבטוי קֶרִי שזה לא מרי או מרד אלא במובן מִקְרֶה ולא דבר קבוע-עֲרַאי, כלומר לפעמים מְקַיְמִים ולפעמים לא מְקַיְמִים את המצוות. ורבי מנחם בן סרוק, מפרש את הביטוי קֶרִי כמו מניעה לוקח זאת ממשלי שם נאמר: וְהוֹקֵר רגלך - מנע רגלך (משלי כה/יז) אולם אם יִרְצוּ את עונם (לְרַצּוֹת עוונם) וְזָכַרְתִּי את בריתי יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אזכר והארץ אזכר (כו/מא,מב). ואם בזאת לא תשמעו והלכתם עמי בקרי, והלכתי עמכם בחמת קרי (כו/כז,כח). כלומר תלכו בהפכפכנות פעם כן ופעם לא גם אני אעשה כך בחמרה גדולה יותר.

הנותן חֻקָּה לישראל

בישראל אין חוקה, וכפי הנראה, אם נחכה שתינתן חוקה לישראל משמים, יהיה עלינו להמשיך ולצפות עד שהעם לא יחטא עוד וישמור ללכת בדרכי אלוהים. כפי שצוונו לעשות. דבר זה בימינו הדבר בבחינת משאלה בלתי נתנת להשגה, אף על-פי דלית מאן דפליג שאת זכותנו על הארץ ממשנו על-פי התורה. עם ישראל ראה בזכותו על ארץ זו בבחינת חק בל יעבור. זאת חקת התורה, שישראל ראה בה בסיס איתן לקיום ישראל בארצו. ההכרה של אומות העולם בזכות ישראל על ארצו התבססה על זכותנו הקבועה בתורה ישראל שממנו שאבו עמים את אמונתם ודתם אשר איננה דת משה וישראל. צריך לדעת שבלי התורה לא הי הנמצא צידוק אצל עמי העולם להחליט שלישראל יש זכות על ארץ זו. לא בכדי שבקיום חקת התורה קמה והייתה מדינת ישראל. אשר לחשיבות החוקה גם אם היא כובלת את האדם שילך דוקא לא לפי תאוותיו וולא לפי סטיותיו, ולכן עליו לא להסיר מעליו כבל שהוא חוק יסוד. העושה בניגוד לכך, חוסף עצמו לסכנת ערעור קיומו כעם וכעם על הארץ הזאת. אלוהים בהעניקו לישראל את הארץ התנה זאת בקיום חֻקַּת התורה. לעתים הָחֻקָּה נראית לא נוחה ומגבילה את הרוב מפגיעה במיעוט, לשם כך נחקקה. ועל המבקש לשנותה לדעת כי לאל לעולם חֹסֶן, אפשר ויבא יום והוא יהיה נמנה המיעוט. וִישַׁוֵּעַ דוקה לחוקה שעמל לבטלה, ולהתאימה לצרכיו שאינם עולים בקנה אחד עם מצוות האלוהים.

לָזֶה נוֹסִיף עוֹד וְנֹאמַר

לָרוֹאֶה בַּחֻקָּה קוֹלָר עַל צָוַאר שֶׁבָּה כֹּל הַמֻּתָּר אַסּוּר וְהָאַסּוּר מֻּתָּר

וּמְבַקֵשׁ לִהְיוֹת מִכֶּבֶל מְשֻׁחְרַר וּלְהִתְעַלֵּם מִדַּעַת לַמְצַפֶּה לוֹ מָחָר

ולֹא חָשׁוּב מה הָעֹנֶש או הַשָּׂכָר וּמִשּׁוֹמֵר חֻקָּה נִשְמַר מִכֹּל מִשְׁמַר

הוּא לֹא מִבֵּית סִפְרֶנוּ וְזַר לְעֶמֶּנוּ כִּי סוֹד כּוֹחֶנוּ זו הַדְבֵּקוּת בְּצִדְקָתֶנוּ

הִשָּמְרוּ לָכֶם הָאוֹחֲזִים בַּשַׁרְבִּיט בֶּטֶרֶם תְעַוְתּוּ וּבְפָנֵינוּ יָשָׁר לְהַבִּיט

וְזִכְרוּ אֶת מַשֶּאָמְרָה לָנוּ הַתּוֹרָה לְכוּ בְּחֻקּוֹת ה' לּא תִּפְקוֹדְכֶם צָרָה

וְכִי כֹּל הַסּוֹטֶה מֵהַחֹק וְהַמִּשְׁפָּט דַּרְכּוֹ לָחֵטְא קְצָרָה ונֶאֱשַׁם וְנִשְׁפַּט

כִּי לֹא יִמָּלֵט אדם הַנּוֹהֵג כִּמְנֻוָל וְלֹא הַמתְחַזֶּה לְצַדִּיק אַךְ נוֹהֵג כְּנָבָל

וְעוֹד נִכְתְּבוּ דְבָרִים רַבִים בְּמִשְנָיוֹת וּבְמִדְרָשִׁים

שֶׁכֹּל הַמְפַזֵּר זְרָעָיו עַל טְרָשִׁים עָתִיד לֶאֱכֹל מִזַּרְעוֹ רַק פְּרִי בְּאוּשִׁים

צָרִיך לָדַעַת שֶׁאֵין מִיָּדָיו מִפְלָט הָלַכְתָּ בְּחֻקֹּתָיו וּבְמִצְוֹתָיו אַל תֵּחַת

כִי כֹּל מְתַעֲתֵעַ בַּחֹק כְּדֵי לַחֲמוֹק לֹא יַצְלִיחַ לְהַטְעוֹת וְלֹא יַגִּיעַ רָחוֹק

וְלֹא כֹּל אָדָם הוּא כְּשׁמְשׁוֹן וְלֹא תָּמִיד מְעַז יֵצֶא מָתוֹק.

הערות

1. בערבית "אסון".

2. אברהם אבינו של את ישמעאל לארץ שור למדבר.

3. כינוי לקוראן שלהם.

תאריך:  13/05/2018   |   עודכן:  13/05/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: מה חדש בהארץ? ביבי - שולחן מלכים והנעל היפנית נא להכיר - תורת ההתנהגות ולקינוח פסוקו
13/05/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
במסגרת המאמץ הרוסי לשריין מעבר קרקעי קבוע מאירן לים התיכון ניצבת ישראל בפני איום של מלחמת טילי אוויר-אויר מסוג חדש כאשר משרד ההגנה הרוסי הודיע בראש חוצות כי השלים פריסת מערכת טילי נ"מ מתקדמת S-300 במחוז טרטוס שבסוריה. כמעט לא היה מומחה שלא התייחס לטילים מסוג זה אולם רק מעטים טרחו לבדוק את העובדות ולחשוף בפני הציבור את האמת המרה: רוסיה הציבה בסוריה גם סוללות טילי S-400, שהם פיתוח טכנולוגי מתקדם של טילי S-300. העובדה הזו לא הייתה סוד, כי כבר בסוף 2015 הודיע משרד ההגנה הרוסי שהציב טילים כאלה באזור לטקיה ואילו ביולי 2017 הוצבה סוללה נוספת כזו במחוז חמה. הפרסומים הגלויים האלה גרמו למומחים במערב להגדיר את הטיל הזה כ"אחת ממערכות ההגנה האווירית הטובות בעולם". מסתבר כי שני סוגי הטילים האלה מסוגלים לזהות וגם להפיל מטוסים המשייטים בתוך גבולות ישראל.
12/05/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בשעה שסוריה בונה לעצמה מערך מלחמתי נגד ישראל כאילו בסיוע רוסי מסתבר כי מעצמה חדשה-ישנה זורחת מעבר לאופק כדי לחדש את ימיה כקדם. למעצמה הזו קוראים אירן. אך מי שחושב שמדינה שיעית זו תסתפק במוצא יבשתי צר אל הים התיכון חי בטעות יסודית. שליטי אירן שואפים לחזור להיות אימפריה עולמית, אני משוכנע שכבר עתה יושבים הוגי הדעות של המעצמה האטומית השיעית ומנסים להוציא אל הפועל את ההתפתחות הבאה: אחרי שנגסו במוצא אל הים התיכון וראו כי טעים הוא, הם רוצים עוד. והעוד הזה פירושו פשוט. כל מי שבוחן את מפת המזרח התיכון מעקבה בואכה מוצא נהר הליטני אל הים התיכון אינו יכול אלא להגיע לכלל מסקנה כי שליטי אירן אינם מוכנים להסתפק רק במוצא צר ומבוקר אל הים התיכון. הם שואפים להשיג לעצמם גישה ימית פתוחה לכל מדינות יבשת אפריקה ואירופה, ומהן אל מרחבי האוקיאנוס. כדי שיהפכו לאימפריה ימית המסוגלת להשתלט על העולם.
11/05/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אין ספק שרבים ממגיני בית המשפט העליון אינם מכירים או מבינים לאשורם את המקורות המחשבתיים המגדירים שלטון דמוקרטי בסיסי ואת יסוד הפרדת הרשויות שהוא תנאי הכרחי לכך שיתקיים ממשל כזה. דמוקרטיה לא נולדה בעידן הפוסט-מודרני וגם בעידן זה היא מרובת גוונים ונוסחאות. חסידי הפוסט-מודרנה גורסים שדמוקרטיה חייבת להגן על היחיד מפני "עריצות הרוב הדמוקרטי", ותפקיד זה הם מייעדים לבתי המשפט (לחוקה) ולפרשנות המשפטית שאלה נותנים לחוקי-יסוד. אולם בהיסחפותם אחר נפלאות זכויות הפרט, "אידאליסטים" אלה שוכחים שהאדם איננו רק אינדיבידואל אלא גם ייצור-חברתי הזקוק לחברה. בכדי שחברה תוכל להתקיים, חייב לשרור בה איזון מוסכם ביחס לעקרונות החיים המשותפים. ההסכם כולל כמובן מאליו גם הגדרה של עקרונות החיים המשותפים ושיטה לפתרון מחלוקות. הטענה הגורסת שדמוקרטיה היא מערכת שתפקידה להגן על היחיד מפני עריצות הרוב, היא חד-צדדית ובלתי-סבירה בעליל. המחצית השנייה של המשוואה חיונית לקיום המסגרת לא פחות ממחציתה הראשונה, דהיינו: עקרונות החיים המשותפים חייבים להבטיח גם הגנה על הרוב מפני "עריצות המיעוט".
10/05/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הבחירות לבחירת ראשי רשויות כבר בפתח. הן יתקיימו ב-30 באוקטובר וכבר בקרוב מאד, וכבר משחיזים סכינים וערכים. המתמודדים יחלו להתדפק על דלתותינו, הבוחרים, ולהסביר ולנמק מדוע יש לבחור בהם ולא באחרים.
10/05/2018  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il