|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרדו - "קשר" אחד רחוק מדי!

המטריד ביותר איננו שראש הממשלה בחן אפשרות להפעיל את יכולות השב"כ בכדי להבטיח אינטרסים לאומיים מהמעלה הראשונה, כשחשב שנשקפת להם סכנה המטריד ביותר הוא שיש מי שסבור שאין זה בסמכותו ובאחריותו ועדיין חושב עצמו לדמוקרט ורציונלי ולא לאנרכיסט קיצוני
13/06/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
פרדו. "בשבע עיניים" [צילום: דוד ועקנין]

מאמר זה, בחלקו, הינו המשך למאמר הקודם1. מוקד הדיון הפעם הוא השאלה: האם ראוי לקבל "כחוק טבע" מציאות, בה בכירים במערכת הביטחון סבורים שיש להם או מגיעות להם כאזרחים זכויות יתר? במילים אחרות: האם איכות ביצועיהם והגדרת תפקידם בעבר, מעניקים להם תמיד חסינות מביקורת ופיקוח, פטור מאחריות, שחרור מן החוק או משיפוט ענייני וערכי של מציאות שהיו שותפים ליצירתה? - התשובה היא כמובן: בשום פנים ואופן לא.

ניתן לומר שמעולם לא היו במקומותינו יחידי סגולה אמיתיים שקנו את מעמדם בציבור משום שדרשו אותו מתוקף תפקידם, עושרם או זכות אבותיהם. אולם, היו לכל אורך ההיסטוריה היהודית מי שזכו "לכתר מלכות" בשל חכמתם, מעשיהם ותרומתם הציבורית. מעשים מזכים קדמו תמיד לכבוד האישי, ומעשים היו גם אלה ששחקו אותו עד דק. אין סיבה לשנות מסורת זו בימינו, בוודאי לא משום שגבה ליבם של יחידים, שרואים עצמם משכמם ומעלה.

דמוקרטיה היא "סביבת עבודה" המושתתת על נקודת מוצא של שוויון זכויות אישי בין כל היחידים השותפים לקבוצה חברתית: שוויון "במותר" ו"באסור", שוויון "בראוי" ו"בבלתי-ראוי", שוויון "בתמורה על מעשים 'טובים' ושוויון "בענישה של מי 'שסרחו' ". בכל תתי-העולמות שמהם מורכב עולמנו השלם -הפוליטי, הציבורי, המשפחתי, המוסרי וכו' - פוליטיקאים, אנשי-צבא, מלומדים, שופטים, שרים ועמך - דין אחד לכולם, שנגזר ממעשיהם; בבחינת: מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך.

"פרשת פרדו"

פרשה זו מייצגת את הפן האחר של שאלות וחולשות לאומיות מטרידות, שעליהן עמדנו במאמר הקודם. היא מוכיחה שאלו אינן נחלת "בעיית עזה", אלא סימפטומים נפוצים מדי בכל מערכת היחסים בין הממשלה למערכות הביטחון בישראל. בפרשת פרדו, פרט לעצם סיפור המעשה ודרך פרסומו, ניצבת שאלה נוספת: על מה באמת יצא קצפו של חלק מהציבור "הקל לקצוף"? - על עצם הפרסום? על התוכן? על התנהלות השחקן הראשי, פרדו? על ההפקרות הפוקדת כל חלקה טובה? על ה"ברדק" האופייני למערכות? ולשיטות ה"סמוך" של הממשל בישראל?

ממתי אסור לממשלה להבטיח את הביטחון הלאומי על כל רבדיו, בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה? האם חופש ההדלפה העיתונאית הנבזית, שמשרת בעיקר את בעלי השליטה המרוויחים כסף טוב מפרסום שערוריות, גובר תמיד ובכל נושא על הצורך בסודיות בנושאי ביטחון לאומי? מה מותר עבריין פוטנציאלי בכיר מעבריין פוטנציאלי זוטר בכל הנוגע להדלפת חומר מסווג או רגיש במיוחד? לפי הבנתי הצנועה, הרגישות צריכה להיות פונקציה של מהות הנזק שעשוי להתחולל עם פריצת מעטפת הסודיות של נושא מסווג. המבחן איננו מי מדליף אלא מהו הסיכוי שתתרחש הדלפה. אין לספק לדרג בכיר אפשרויות רבות יותר וערוצי תקשורת ישירים ובלתי-ישירים מגוונים, לפעול בהם פעילות מזיקה. מאידך-גיסא, הנחת עבודה שיש לבדוק את מידת תקפותה היא: שאמינותו של אותו דרג בכיר גבוהה והבנתו עמוקה יותר לגבי הסכנות, ועל-כן, הסיכוי שידליף איננו גדול. הנחות כבודן במקומן מונח, אולם כאשר נוצרת אצל הקברניט תחושה שתתכן הדלפה "מתחכמת" מצד שותף סוד בכיר, אין זו רק זכותו למנוע את ההדלפה - זו חובתו. יש לעשות את המהלכים כחוק, אבל יש לעשותם. במקרה זה, ראש הממשלה הוא גם הממונה הבכיר הישיר על המוסד והשב"כ. הוא זה שעומד בראשות הקבינט וגם ובראשות הממשלה - הוא הקברניט! והוא האחראי הראשי2.

הוא זה שנושא באחריות הישירה לתפקוד התקין של מסגרות שלטוניות אלה. מה שמלמדת פרשת פרדו, שלצערנו אינה הראשונה והיחידה בתקופת שלטונו של נתניהו,3 הוא: א. מתערער האמון בין ראשי מערכת הביטחון בישראל לבין הדרג הממשלתי הממונה עליהם. ב. התופעה איננה רק תחושת בטן, אלא קיבלה כבר משמעות של מהלכים אופרטיביים. ג. גבולות המותר והאסור היטשטשו, ובעלי תפקידים בכירים סבורים - סליחה, אבל בדומה לבית המשפט העליון - שהם אדונים גם לסודות המדינה שהופקו בידיהם, ורשאים לנהוג בהם על-פי שיקול דעתם הבלעדי או שרירות ליבם. הואיל והם יודעים תמיד טוב מאחרים מה "מזיק" ומה "נכון", הופכים הם לפרשנים האולטימטיביים של כללי ביטחון שדה, שמירת סודיות וחשיפה של חומרים מסווגים, והתנהלותם המופקרת הופכת לתופעה חוזרת, חמורה ובלתי נסבלת.

המדליפים הבכירים ביותר היו עד כה "מוגנים" על-ידי ההבנה (המוזרה והבלתי נכונה) ש"לא יעלה על הדעת" שממונה בכיר מאוד במערכת הביטחון הישראלית, בעת כהונתו או לאחריה, יראה עצמו רשאי לנצל ידע ומידע שהגיעו לידיו בתוקף תפקידו, ותחת הגדרות סודיות חמורות מאוד, וזאת כדי לקדם אג'נדה אישית או פוליטית-אידיאולוגית, שעומדת בניגוד למדיניות הממשלה והכנסת. רפיון ההוראות ובעיקר רפיון אכיפתן בין אנ"ש חייב להיפסק לאלתר.

דרישה קטגורית לשינוי הנובעת מפרשת פרדו, היא שמינוי בעלי-תפקידים בכירים ורגישים במיוחד, דוגמת אלה שבכפיפות ישירה לקברניט הלאומי, חייב להיות מינוי אמון. ראש הממשלה אינו צריך לחשוש משום דבר צדדי כאשר הוא מפעיל את שיקול דעתו לאבטחת והבטחת סודות המדינה השמורים ביותר, כל עוד הוא פועל כחוק. יש לשנות את החוקים וההוראות הקיימים, כך שישקפו גישה מתוקנת זו.

את מעשהו של פרדו חייבים לבחון "בשבע עיניים" ואין לעבור עליו לסדר היום. במקרה הטוב הוא נמצא על "קו פרשת-המים", וזה כשלעצמו מספיק חמור. בעל תפקיד שאינו "שלם" עם הוראות/תפקוד הממונה עליו, יכול להתפטר או למלא את המוטל עליו כהלכה עד אשר ישוחרר בתפקידו. אסור לו באיסור חמור לחבל בביצוע החלטות הממונים עליו; חבלה כזו צריכה להיחשב כמעשה בגידה בפועל. זו מציאות לא נוחה, אבל עדיפה עשרת מונים על הפקרות ושלטון המגלומניות האישיות. התקשורת הפכה גורם המקל מאוד על הדלפות חבלניות חמורות. ההרשאה הנתונה לעיתונאים לשמור על חיסוי מקורות מידע מודלף באופן בלתי חוקי, אסור שיחולו על סודות מדינה. עיתונאי ועיתון שיפרסמו הדלפות של חומר המוגדר סוד מדינה, יהיו שותפים לעבירה, באותה מידת חומרה כמו המדליף וייענשו בהתאם.

המטריד ביותר איננו שראש הממשלה בחן אפשרות להפעיל את יכולות השב"כ כדי להבטיח אינטרסים לאומיים מהמעלה הראשונה, כשחשב שנשקפת להם סכנה. המטריד ביותר הוא שיש מי שסבור שאין זה בסמכותו ובאחריותו ועדיין חושב עצמו לדמוקרט ורציונלי ולא לאנרכיסט קיצוני.

אם קיימת אפשרות שראש ממשלה לא יוכל לסמוך על מערכת הביטחון הכפופה לממשלתו, עליו להדיח ולהחליף ללא דיחוי כל מי שמחולל או תורם תרומה מוכחת ליצירת סיכון זה. אם החוק אינו מסדיר כיום את הדבר - יש לתקנו לאלתר. צה"ל הוא מכשיר בידי הממשלה שתפקידו להוציא לפועל את מדיניותה. אין לאיש רשות להפריע או לחבל בכך, אלא בדרכים הדמוקרטיות הקבועות בחוק. כשם שהממשלה חייבת לפטור את תושבי עוטף עזה מעונשו של החמאס, חייבת היא לפטור את כלל אזרחי ישראל מעונשם של גבהי-הלב הסבורים שהם בחירי האל ולא משרתי הציבור.

מלחמה איננה משחק "בפוליטיקה" אישית או בפוליטיקה קבוצתית אינטרסנטית. מלחמה היא מאמץ לאומי עליון, שכל הכוחות המתאימים במדינה מגויסים לשרתו כמיטב יכולתם, תחת פיקודה של הרשות המוסמכת לנהל מאמץ זה. מאז שערוריית דגן (2012-2010), הולכים ומתרבים סימני ההתפקרות בשרשרת הפיקוד הלאומי. לאור המבחנים שכנראה נצטרך עוד לעמוד בהם בעתיד הלא רחוק - חייבים לתקן את המצב לאלתר וללא היסוס, לרבות החלפת והרחקת אלה שאינם יודעים את מקומם הראוי במערכות הביטחון שלנו.

הערות

1. "עוד דונם ועוד עז", רפי לאופרט, News1, נשלח לפרסום: 6.6.18.

2. לצערי, חלק גדול מהתגובות מזכיר את פרשת הצוללות וויכוח הסרק בשאלה מי מכריע במחלוקת לגבי החלטות רכש בנושאים אסטרטגיים. האם אנו עדים כאן לאוריה של בקרנות-יתר, לאי-הבנת סדרי בראשית של ממשל או לקרתנות גרידא?

3. אני מזכיר את תקופת שלטונו של נתניהו מפני שהיא ממושכת יחסית ורוויה אירועים גאו-אסטרטגיים חשובים ורגישים. אני מזכיר זאת גם מפני שהמאבק הפוליטי בין ימין ושמאל על הגמוניה לאומית, שואב אנרגיות שליליות עצומות מהתסכול של השמאל שאיננו מצליח להכות את נתניהו בקלפי, ומחפש הרפתקאות שהן על גבול המעילה באמון והבגידה בעיקר. היו אירועים דומים גם בתקופות קודמות, אבל ממדי הקיטוב היו פחותים ואפשרו לממשלות חופש תגובה רב יותר. קיטו או לא קיטוב – על הממשלה לעשות את עבודתה היטב גם בנתוני הזמן הזה.

תאריך:  13/06/2018   |   עודכן:  13/06/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרדו - "קשר" אחד רחוק מדי!
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
"דמוקרטיה היא
13/06/18 10:59
2
אקטואלי
13/06/18 21:29
 
יש הרבה
14/06/18 10:00
3
שדרג
14/06/18 09:57
 
רפי לאופרט
15/06/18 11:13
4
הירונימוס
14/06/18 13:07
5
בני בנקר
14/06/18 14:29
 
יוסי מ.
14/06/18 17:27
 
בני בנקר
15/06/18 00:45
 
יוסי מ.
15/06/18 09:39
 
בני בנקר
14/06/18 19:21
 
יוסי מ.
14/06/18 20:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון רבני צהר החליט על הקמת מערך כשרות ברוח צהר, כדי להרבות במזון כשר לאפשר לבעלי עסקים רבים להצטרף למהפכה ולמכור מזון כשר. הוא הציב לו יעד להגיע ל-10% מבעלי עסקים שימכרו מזון בכשרות צהר בתוך שלוש שנים, כאשר לכל הפחות 50% מבעלי העסקים לא החזיקו קודם תעודת כשרות.
13/06/2018  |  ניסן יואלי  |   מאמרים
"ההיסטוריה בחרה בנו כחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף, מנאץ ומגדף את אלוקי מערכות ישראל. אני נושא עיני לשמיים וקורא עמכם שמע ישראל ה' אלוקינו, ה' אחד. ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך".
13/06/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מי שמשלם את מחיר היריבות הפוליטית בין פתח לחמאס הינם 2 מיליון פלשתינים החיים ברצועת עזה. השבוע החליט הקבינט הביטחוני בישראל שלא לעשות הקלות הומניטריות נוספות כעת לרצועת עזה ואילו מחמוד עבאס עומד בסירובו שלא להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה לפני שנה ושנמשכות עד עצם היום הזה.
13/06/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מישהו בצמרת צה"ל החליט שיש להעניש פעם נוספת את תא"ל עופר וינטר ראש מטה פיקוד מרכז והאיש שלחם בהצלחה כמח"ט גבעתי במבצע צוק איתן כיוון שבפקודת יום לחייליו פרסם את עיקרי אמונתו הדתית. העונש פשוט אך אכזר: וינטר לא יקודם למפקד אוגדה בצה"ל. קיומו של העונש הבלתי ראוי הזה התברר עם פרסום סבב המינויים החדש שאישר הרמטכ"ל. את הסבב החדש צריך עתה לאשר או לשנות שר הביטחון אביגדור ליברמן.
13/06/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
שר השיכון יואב גלנט, סגנו ומנכ"ל משרדו, הציגו (יום ג', 12.6.18) שש הצעות-תוכניות, שיאפשרו לדבריהם לבנות 72,800 דירות בשנה, בקצב שנתי של 7,200 דירות (ועוד בנייה חד-פעמית של 800 דירות מכספי עמידר). על הנייר זה טוב. יש רק בעיה "קטנה". מימוש כל שש התוכניות תלוי בהסכמת גורמים חיצוניים, ואינו בשליטת משרד השיכון. איש מששת הגורמים לא אישר עד היום את ההצעות, ספק אם יאשרו, ספק אם הן מעשיות. פירוט:
12/06/2018  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il