|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרשת השבוע קרח (מקאם נהוונד)

לשם שמים

שני דברים מביאים למחלוקת בעם ישראל האחת לשם שמים, לתקן עולם והשנייה נסתרת ועמומה, היא תאות השררה והכבוד
14/06/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
על-פי הדבור [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הַמְרָדָה

הַחֹק וְהַחֻקָּה שֶׁכֹּל בַּר אֱנוֹשׁ לָהֶם יִשְׁתוֹקֵק

אָפִלּוּ הֵמָּה מְשֻׁנִּים וּמוּזָרִים הֵם נוֹעֲדוּ לְחַזֵּק

לְפִיכַךְ הַחֻקָּה בְּסִינַי נִתְנָה וּלְיִשְׂרָאֵל נוֹעֲדָה

עוֹמֶדֶת לָהּ אֵיתָן מוּל כֹּל הַתְקָפָה וְהַמְרָדָה

כּל חָפֵץ חַיִּים יִשְׁמוֹר עַל חוֹק וְסֶדֶר וּמִשְׁפָּט

לֹא כְּקֹרַח שֶׁהֵבִיא עֵדָה לְמוֹתָהּ וְהַלֵּב נִצְבַט

לֹא יִנְהַג כַּפַּלְגָּנִים אֲשֶׁר תַּאֲוָתָם כֻּלָה בְּיָדָם

שֶמְפַתִּים תְּמִימִי דֶּרֶךְ לִהְיוֹת עוֹשֵׂי דְּבָרָם

מַחֲזֶה זֶה הָיָה וְהִכָּה בָּנוּ בְעָצְמָה בְּלִי רַחֲמִים

הוּא הָיָה בִּלְבוּשׁ רִיב אָחִים שֶׁנִּסְתַיֵּם בְּדָמִים

עַד אָנָא נוֹסִיף לְהִתְפַּלֵּג כְּהִתְפַּלֵג עַמֶּנוּ בִּעִתּוֹ

וּלְחַזֵּק עוֹד רוֹדֵף שְׂרָרָה וְשִׁלְטוֹן כְּקֹרַח וַעֲדָתוֹ


האופוזיציה למשה ואהרן

הדברים המובאים בפתח הפרשה על מעשה קרח לא הזכירו את שושלתו של קרח עד תֻּמָּהּ כי היה צריך להאמר כך: קרח בן יצהר בן קהת בן לוי בן יעקב, לא נאמר בסוף היחוס סבא רבא יעקב -"בן יעקב", כי בברכתו בקש יעקב, שלא יזכר שמו בּמַחְלֻקְתָּם של שמעון ולוי לאמור: בקהלם אל תחד כבודי (בראשית מט/ו), זאת כי מעשהו של קרח נחשב קריאה למרד נגד משה ואהרן שנאמר: ויקהלו על משה ועל אהרן, תאור זה מגלה מצב מְאַיּם. ובכדי לשוות למרידה אופי עממי, נוסף ונאמר שם קרח "ועדתו". קֹרַח צרף נכבדי עם מאתים וחמישים רמי מעלה - נשיאי עדה - ראשי סנהדראות במושגים של ימינו מעין "אופוזיציה" רצינית מול משה ואהרן ובניו. אלא שמרידה זו היא סוג של מאבק מוכר לנו על מַעֲמָד ועל מנויים ובלשון ימינו על "משרות". כפי שזה נשמע מפי קרח עצמו באמרו למשה ואהרן ומדוע תתנשאו על קהל ה' (טז/ג) כי הרי לוי הוא בן יעקב ובני לוי הם: גרשון קהת ומררי לפי זה, משה הוא בן עמרם וקרח בן קהת, הם בני דודים אז מדוע משה ממנה את אהרן אחיו לכהן גדול ואת בניו לכהנים כמשרתים בקדש. מתברר כי הדבר ש"שבר את גב הגמל", שהביא להמרדה היה זה מינויו של אליצפן בן עזיאל על-ידי משה לנשיא על בני קרח. אלא שמשה עשה זאת בצו עליון מאת הקב"ה, למרות היות אליצפן קטן מקרח ובני קהת ובכך התעלם משה מ"הבכיר" יותר כפי שקרח מבהיר זאת כך: אחי אבא ארבעה הם: עמרם, יצהר, חברון, ועזיאל. משה ואהרן, שני בניו של עמרם שהוא בכור של לוי, שמם: אחד מלך - על פיו ישק דבר ואחד כהן גדול (במושגי ימינו אחד נהיה נשיא ואחד ראש ממשלה) מדוע קהת לא ראוי ליטול את הנשיאות? ואתה משה ממנה את הקטן מכולם. בדבריו אלה של קרח יצא המרצע מן השק.

מהות המחלוקת בישראל

שני דברים מביאים למחלוקת בעם ישראל. האחת לשם שמים, לתקן עולם והשנייה והיא גלויה, והשנייה נסתרת ועמומה, היא תאות השררה והכבוד, והיא מופיעה בהעצמה בפרשת קרח. אין ספק שהמטרה של קרח גלויה בברו על המינוי שנעשה ודרישתו היא ליטול אותה מבני אהרן. לו היה קרח בא אל משה בגילוי דעת זה בלבד, לא היה מצליח להביא עמו עדה נכבדה כמו זו שבאה אתו אל משה. מה עשה קרח? התיצב מול משה ואהרן באמרו: רב לכם כי כל העדה כלם קדשים (טז/ג). ברם הַקְדֻשָּׁה באה מאליה ואיננה מוענקת היא צריכה להיות תכלית המחיבת חתירה בלתי פוסקת להשגתה. היא איננה נתון מצוי. מכאן מתברר שמטרת קרח היא להגיע להנהגת העם, לכן היה צריך תמיכת העם קם וצרף נבחרי עם שלאמתו של דבר כּוָּנָתָם איננה ככונת קרח, כנתם היא לשם שמים. קרח נהג כמו מנהיגי ימינו אשר מפריחים סיסמאות ומדברים גבוהה גבוהה כפועלים לטובת העם, ולמעשה כל מטרתם להגיע לשלטון. לכן מנהיגים אלה מפריחים סיסמאות שאין בכונתם לקימם. המדרש מתיחס לעוות ולדמגוגיה שעושים מנהיגים אומר: וַיִּקָּהֲלּו על משה ועל אהרן (טז/ג) מה עשה כינס את כל הקהל והתחיל לומר לפניהם דברי ליצנות, על משה ואהרן אמר להן: אלמנה אחת הייתה בשכנותי ועמה שתי נערות יתומות, והיה לה שדה אחת. בָּאת לחרוש אותו אמר לה משה: לא תחרש בשור-וחמור יחדיו (דברים כב/י). בָּאת לזווע אותו אמר לה: שָׂדְךָ לא תזרע כִלְאָיִם (ויקרא יט/יט) באת לקצור ולעשות ערימה, אמר: הניחו לקט ושכחה ופאה (ויקרא יט/ט) באת לעשות גורן, אמר לה, תני תרומה, ומעשר ראשון ומעשר שני, היא הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. כוונת הדמגוג להראות איך משה חוזר ומגביל אלמנה זו בכלכלתה ופרנסתה, והופך את המצוה שביסודה מצוה סוציאלית לעניים, לדבר המגביל ומצר אם האלמנה. המדרש מוסיף עוד ואומר: מה עשתה? מכרה את השדה ולקחה כבשות כדי ללבוש גיזותיהן וליהנות מפירותיהן, כיון שילדו, בא אהרן ואמר לה, תני את הבכורות כדברי ה': כל הבכור אשר יולד בבקרך ובצאנך הַזָּכר תקדיש לה' (דברים ט/יט), אמרה: אין בי כוח לעמוד באיש הזה, הריני שוחטתן ואוכלתן, כיון ששחטה אותן בא אהרן ואמר לה: תני הזרוע ולחיים והקיבה שנאמר: "ונתן לכהן הזרע והלחיים והקבה (דברים יח/ג) ועוד כהנה וכהנה, כך משה ואהרן עושים אמר קרח. אמר כך כדי להעמידם במבוכה ובאור שלילי וכי רק הוא יכול.

הכל היה על-פי הדבור

להצדקת כל המינויים שנעשו על-ידי משה אמר משה לקרח ולעדתו, שהכל נעשה על-פי הדבור כי כך צוה אותי ה' ומשראה שאין הוא מצליח לשכנע את קרח ועדתו באמירה זו, אמר להם, כיון שאינכם מקבלים זאת, אוכיח לכם שיד ה' תתגלה ותכריע לעיני כל כי אמת דברתי, קם ובקש משה מאת ה' אות ומופת לכך. בכך בקש משה להתמודד מול ההתקהלות של קרח ועדתו והתמרדותם בו ובאהרן אחיו, בעיקר מפני שהטילו בהם ספק אם אומנם משה עושה כבר ה' - על-פי הדבור. קם משה פעל שוב על-פי הדבור והעמיד העדה ובראשם קרח במבחן ובנסיון, כדי שֶׁיִּוַכְחוּ שהוא אכן עושה רצון אלוהים באמרו: וה' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי (טז/כח) אלא שקרח ועדתו מאנו להאמין ואז: ופצת האדמה את פיה ובלעה אותם ואת כל אדר להם וירדו חיים שאולה (טז/ל) כך למדו לדעת הנשארים כי המורדים נאצו את הקב"ה ולא את משה. מכאן למדים אנו כי התנהלות האדם בחייו חיבת להיות על-פי רצון הריבון. וזה מתורגם בימינו במושג "רבונות", או רִבּוֹן דהיינו המחוקק אשר מחוקים לפיהם חיב האדם לנהוג. כאן משה נשלח על-ידי אלוהים בשים אותו נביא המביא דברו לעם. בעוד ישום החוקים שמשה הביא בוצעו על-ידי דַיָּנִים וְשׁוֹפְטִים וניהול ענייני העם בוצעו על-ידי הרשות המבצעת היא הממשלה בימינו. לכן דרישת קרח למנות יותר מכהן גדול אחד, נוגדת את מצות האלוהים. מכאן שמשל האלמנה במדרש שהובא קודם לכן, נועד לומר, כי גם אם בני האדם לא מבינים משמעות חוק או מצוה, אינם יכולים להתעלם מהם, עליהם לפעול לפיהן לפיכך נאמר: חוק בל יעבור. ונסכם את אשר קראנו בתמצית תורת החיים הבאה.

מֶמְשָׁל חַיָּב לַעֲמוֹד עַל יִסּוֹד אֵיתָן

כַּךְ יַצְלִיחַ הוּא לַעֲמוֹד בִּתְלָאוֹת הַזְמָן

צָרִיךְ גָּם לַעֲשׂוֹת מִדֵּי פַּעַם בֶדֶק בָיִת

וְלִהְיוֹת זַךְ וְנָקִי וְשָׁקוּף כְמוֹ שֶׁמֶן זָיִת

וּנֶאֱמַר גָם חֹסֶן עָם וְעָצְמָתוֹ בֶּאֱמוּנָתוֹ

הַמְיֶֻּסֶדת עַל מִצְווֹת אֱלֹהִים וְתוֹרָתוֹ

וּבָהּ חוֹזֵר אוֹמֵר וּמַזְכִּיר לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל

לִנְהוֹג בַּגֶּר הַגַּר אִתָנוּ כָּמוֹנוּ מִצְוַת אֵל

וְעוֹד מִצְווֹת שֶׁבִלְעֲדָן אָיִן שָֹׁם בַּמַאֲגָר

שֶנּוֹעֲדוּ כֻּלָן לְהַבְטִיחַ לְיִשְׂרָאֵל הַמָּחָר

ומַזְהִיר הוּא הַמֵּזִיד וְהַסּוֹטֶה מְאֹרַח

שֶׁעָלוּל לְהָבִיא עַצְמוֹ לְהִכַּחֵד כְּמוֹ קֹרַח

לְפִיכַךְ כְּדֵי לַשֶׁבֶת בָּאָרֶץ בֶּטַח

יֵשׁ לָשִׂים הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק כֹּרַח

וְאֶת מִבְטָחֶנוּ בְּיָשְׁרַת מַעֲשֵׂינוּ

וְלָשִׂים רַק בֶּאֱמוּנָתֶנוּ מִבְטָחֶנוּ

וְגָם לִשְמוֹר עַל הַמְאַחֵד וְעַל הַמַבְדִּיל

וּבִפְנֵי שֵׂבָה לָקוּם וּלְכַבֵּד הַיֶדַע וְהַגִּיל

וְכִּי הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק אֵינָם קִנְיָן הַיָּחִיד

וְכִי כֹּל הַטּוׁעֵן אֲחֶרֶת מַכְעִיס בְּמֵזִיד

תאריך:  14/06/2018   |   עודכן:  14/06/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לסיפורי הקצר על משטרת בוורלי הילס היה מוסר השכל: כל אחד מתנער מאחריות, "לא ידעתי" היא תשובה אחת, וכסת"ח ("כיסוי תחת" בעגה מדוברת) היא תשובה רווחת בהרבה. בעוד בזבזתי אני את זמני בנסיון נואש לעניין אנשים לעשות את עבודתם, הם את משכורותיהם קיבלו, וימשיכו לקבל כמו גם את ההטבות הנלוות. לא משנה מה הם עושים - לטוב או לרע, פעילות שוטפת או ישיבה בחיבוק ידים - הם עוד יטפחו לעצמם על השכם בעידוד עצמי: כמה קשה הם עובדים!
14/06/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
צעד חשוב ביותר נעשה על-ידי הנשיא האמריקני טראמפ כשהעביר את החשובה בשגרירויות לירושלים, על אפן ועל חמתן של מדינות צבועות ואנטישמיות, נוצריות ומוסלמיות. צעד זה מחייב צעדים משלימים, בראש ובראשונה מטעם ישראל. והנה, במקום זאת כבר מגמגמים אצלנו, בעקבות כניעתו של הכדורגלן מסי לאיומי הטרוריסט ראג'וב, שמא יש לקיים את האירו-ביזיון מחוץ לבירת ישראל.
13/06/2018  |  רון בריימן  |   מאמרים
כי היכן הן כל נבואות הזעם של הדברנים, הקשקשנים, שממלאים את אוזנינו בשטויות שלהם המוטות לצד הידוע, המנסים לדכא את העם, להוריד את המורל, ולראות הכל מהצד של טובת הערבי? אלה שגם ביום ההיסטורי בו נשיא המעצמה מספר אחת הצליח להביא לפגישה עמו את האיש שבנגיעה אחת יכול היה לפתוח במלחמת עולם גרעינית; הנשיא הראשון שהכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל. האדם שהכריז שישראל היא הידידה מספר אחת של אמריקה, ומוכיח זאת תרתי משמע.
13/06/2018  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
עשיתי בימים האחרונים בפולין, כדי ללמוד עליה ועל היהודים שהיו בה (בפולין הגדולה) ואינם עוד. כאשר יצאתי עדיין הדהדו באוזני דברי ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, כי אין "המוסד אלא ארגון פשע ברישיון". אבל יותר מכל הרהרתי במטוס באמירתו שאילו הוא היה ראש המוסד, כי אז היה מתנגד להצגת הארכיון האירני בידי נתניהו. ומדוע היה מתנגד? כי לא היה רוצה "להשפיל את האירנים". כך אמר, לא פחות ולא יותר. דהיינו הרצון שלא להרגיז ולהקניט את האויב הכי חריף ומסוכן שלנו הוא השיקול העליון של מי שהיה ראש המוסד, והוא עדיף בעיניו על פני שיקולים אחרים הנוגעים לאינטרסים המדיניים והביטחוניים וההסברתיים של מדינת ישראל. או ביתר דיוק - של ראש ממשלת ישראל. התקשיתי לרדת לעומק הגיונו של ראש המוסד. הלא אין המדובר במצב בו הבסנו את אירן במלחמת דמים, ואנו מצווים לנהוג בה במידת הרחמים ולא להשפילה עד עפר. מדובר בעיצומו של מאבק, חלקו הגדול אלים, בו לאירן אין סייגים ברצונה להשפילך ולהסב לך אבידות, זולת סייג היכולות.
13/06/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הפסיקו להתייפייף - מי שלא מכיר בירושלים שהיא בירת ישראל ההיסטורית (מאז דוד המלך), לא מכיר בישראל כמדינה ריבונית. אין תקדים בעולם כיום שיש ויכוח על עיר בירה של מדינה ריבונית. לכן כל מדינה קובעת עצמאית איפה יתקיימו אירועים בעלי חשיבות, כולל תרבותית או ספורטיבית. איומים על אומנים ושחקנים, כולל איום בחרם, היו ועוד יהיו בעתיד. מי שלא נכנע והיו רבים כאלה, גילה לא רק אומץ אלא גם חוסן אישי ולא התאכזב. ועכשיו הפרויקט הבא - האירוויזיון. הוא חייב להיות בירושלים ומי שלא ירצה לבוא שלא יגיע. גם אם יהיה צורך לבטל, יש לעמוד על העקרון שירושלים היא בירת ישראל. אם נכנע עכשיו נפסיד לא רק משחק ידידות או תחרות שירה אלא כבוד לאומי וכבוד מדיני. לכן עם כל ההשמצות שמנסים להדביק למירי רגב, יש עקרונות שהיא דבקה בהם והיא צודקת, גם אם היא צועקת אותם. ישראל וירושלים ימשיכו להתפתח ולהתרחב ולשמוח גם בלי נבחרת ארגנטינה ועם אירועים גדולים, תרבותיים וספורטיביים שעוד יגיעו ויציפו את ישראל ובירת ישראל. על-פי חלק מהמתנגדים, להוציא את הח"כים הערביים או חלק מיקירי השמאל הישראלי, אם המשחק עם ארגנטינה היה מתקיים בסכנין במגרש "דוחא". זה היה המקום הראוי והמתאים. ובכן, כפי שנאמר במקורותינו, וכך גם נשדר לאויבינו ומתנגדינו, לא יקום ולא יהיה.
13/06/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il