|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

70 שנה למבצע "אבק 1" שהציל את הנגב

שדה תעופה בשדות רוחמה - היה למחסן החרום לקראת הקרבות על הנגב ראוי שנרחיב מעט את היריעה ונשאל את עצמנו באיזה אופן "אכן הציל המבצע את מגני הנגב" ומה הייתה השפעתו על מהלך הקרבות
08/07/2018  |   חנינא פורת   |   מאמרים   |   תגובות
בדרך אל הנגב [צילום: משה שי/פלאש 90]


פתיח

לאחרונה קראנו את ספרו החדש של מרדכי נאור, "תש"ח, 70 סיפורים". הספר רצוף באירועים ופרטים מימי המלחמה וראשית המדינה שלא תמיד נגלו לעיני הציבור ומומלץ ביותר לקוראו. בין היתר מסופר על מבצע "אבק 1" (הקמת שדה תעופה מאולתר ליד רוחמה) שנאור הגדירו "כמבצע שהציל את הנגב".

ראוי שנרחיב מעט את היריעה ונשאל את עצמנו באיזה אופן "אכן הציל המבצע את מגני הנגב" ומה הייתה השפעתו על מהלך הקרבות החל משלהי אוגוסט 1948 ועד לסיומה של המלחמה. לדרמה של הקמת ההשדה מאולתר נוספו הסיפורים האישיים של האנשים שעמדו מאחורי המבצע, המפקדים והחיילים ובכלל זאת טייסים נועזים אנשי המח"ל, אשר מעידים על כושר האלתור, ההקרבה והיכולת לשרוד בתנאים הקשים של מחסור בכלי טיס מתאימים ובמערך לוגיסטי האמור לשרתם.

הערה: עיתים יש שוני בין הנתונים בכל הקשור לטיסות ולמטענים היות שנזקקנו בכתבה זו לכמה מקורות שם אין מתאם ביניהם בנושאים אלה.

רקע ואווירה
[צילום: כהן פריץ/לע"מ]

במהלך קרבות עשרת הימים החליט צה"ל ליטול לידיו את היוזמה ופתח במבצע "מוות לפולש
▪ ▪ ▪

הצא המצרי פלש לישראל, לאחר הכרזת העצמאות, בשתי זרועות. האחת, במקביל לחוף הים התיכון, נעצרה מעט מצפון לאיסדוד. השנייה, ובה בעיקר כוחות קלים של מתנדבים, עשתה דרכה צפונה מזרחה דרך אל-פאלוג'ה (כיום קריית גת), להר חברון. פריצת הדרך ליישובי הנגב הנצור הפכה, לאחת הבעיות האסטרטגיות העיקריות של ישראל.

במהלך קרבות עשרת הימים החליט צה"ל ליטול לידיו את היוזמה ופתח במבצע "מוות לפולש". צה"ל אומנם כבש שטחים מדרום לכביש אל-מג'דל-פאלוג'ה (בימינו כביש 35), אך חיל המשלוח המצרי השתלט על שרשרת משלטים מדרום לכרתיה וחסם בכך שוב את הדרך לנגב.

כישלון "מבצע גי"ס", ואי קביעת מועד לסיום ההפוגה השנייה, הצביע על כך כי ניתוק הנגב עשוי להיות ממושך. שתי דרכים שנוסו להעברת אספקה לנגב-הוכחו כבלתי יעילות. האחת, פתיחת מסדרון תוך כדי קרב במבצע 'גי"ס' והשנייה, הסתננות של משאיות טעונות נכשלה אף היא בליל ה-19-18 באוגוסט 1948. המזון והדלק כמעט שאזלו ומגני הנגב ( בעיקר חטיבת "הנגב") נעמדו בפני סכנה חמורה.

בן גוריון עמד על ההכרח להחיש אספקה לנגב בידיעה שבאותה שעה נותר ביישובים מלאי מזון לשבוע בלבד והאספקה לבהמות עמדה על מלאי של ארבעה ימים בלבד. מול הקשיים היבשתיים, הציעו אנשי חיל-האוויר חלופה: הקמת גשר אווירי שבאמצעותו יוטסו לנגב מאות טונות של ציוד ואספקה חיוניים.

עם זאת התריעו אנשי חיל-האוויר כי מלאי הדלק למטוסים אוזל והולך וביצוע "גשר אווירי לנגב" ידרוש הבאת מלאי דלק גדול מחו"ל במהירות האפשרית. לאחר הפגישה עם הפיקוד העליון (ב-18 באוגוסט) נשלח קצין המבצעים של שדה התעופה בעקרון אלי גנן, לבדוק אפשרות נחיתה בסביבת דורות או רוחמה.

הקמת "הגשר האווירי"
מסלול של ממש [צילום: רשות שדות התעופה]

מסלול זה התאים למטוסי תובלה כבדים, כדוגמת אלה של לת"א דחפור יחיד שהיה באזור גויס לעבודה ואט אט נוצר מסלול של ממש
▪ ▪ ▪

הרעיון הלהיב את אנשי המטה אך בנגב באותה עת היו רק כמה מסלול נחיתה קצרים שהתאמו רק למטוסים קלים ולא למטוסי תובלה כבדים. משום כך ב-19 באוגוסט, בימי ההפוגה השנייה (19 ביולי עד 15 באוקטובר 1948), הוחל בהכשרת מסלול עפר באורך של 1,122 מ', וברוחב 47 מ', כחמישה ק"מ מדרום לקיבוץ רוחמה (מערבית לכביש 334).

מסלול זה התאים למטוסי תובלה כבדים, כדוגמת אלה של לת"א. דחפור יחיד שהיה באזור גויס לעבודה ואט אט נוצר מסלול של ממש. אנשי לת"א העריכו כי לאחר שיושלמו עבודת המסלול יוכל מטוסי התובלה להנחית בנגב בין 60 - 80 טון ציוד ואספקה. מומחי המטכ"ל לא האמינו בפתרון זה וביקשו לראות את הנחיתה הראשונה יוצאת לפועל.

לכולם היה ברור שהשדה יהיה יעיל רק בימי הקיץ ואילו בחורף לא תתאפשר שם נחיתה. התברר ששכבת החול האטה את מרוצת המטוס בנחיתתו אך הקשתה עליו לצבור תאוצה בהמראתו. הכנת שדה התעופה והבסיס הקטן לצדו (עליו פיקד רפי טראוב) ארכה כחמישה ימים עד לנחיתה הראשונה.

המבצע ונחיתה ראשונה
בלילה הראשון הגיעו 29 טון אספקה ובלילה השני כבר הביאו המטוסים 75 טון ציוד וביניהם מטוסים מסוג "דקוטה" ומטוס ארבע מנועי מסוג "סקיימסטר" c-54
▪ ▪ ▪

ב-23 באוגוסט בלילה המריא המטוס הראשון (c-46, "קומנדו") מטוס דו מנועי מתוצרת ארה"ב בעל כושר נשיאה של שבעה טון, משדה התעופה בעקרון ונחת במסלול הנחיתה המאולתר בהצלחה. מטענו כלל ציוד לשדה הנחיתה. המטוס הראשון העלה אבק רב באזור הנחיתה. לפיכך, מסלול הנחיתה ליד רוחמה קיבל את השם "אבק" והמבצע קיבל את השם מבצע "אבק 1", במקום שמו המקורי 'מגן הנגב'.

בלילה הראשון הגיעו 29 טון אספקה ובלילה השני כבר הביאו המטוסים 75 טון ציוד וביניהם מטוסים מסוג "דקוטה" ומטוס ארבע מנועי מסוג "סקיימסטר"((c-54. בלילות הראשונים האירו את גבולות השדה בקופסאות חול קטנות שהכילו חול ספוג בנפט ולאחר מכן הובא למקום גנרטור קטן שהאיר את השדה בפנסים חשמליים קטנים.

התקלות היו רבות עקב החול ומחסור בכוח אדם מקצועי ולא פעם נאלצו המטוסים לנחות לאור פנסיהם העצמיים. כללית, כל הטיסות נערכו בלילה, כיוון שחיל-האוויר, אם כי הלך ורכש עליונות אווירית באותה העת, לא יכול היה עדיין למנוע הפרעות אפשריות מצד הנ"מ המצרי ומצד חיל-האוויר המצרי באור היום. כדי להימנע ככל האפשר מן אש הנ"מ המצרי, נהוג היה לטוס דרומה בגובה 1,500 מטר ולשוב בגוה של 1,800 מ'. בשל הקרבה הרבה של שדה עקרון למנחת שהוכשר בנגב, יכול היה כל מטוס לערוך מספר סבבים בלילה אחד.

אנשי היישובים והפלמ"חאים
חטיבת הנגב

בימים הראשונים היה השדה באחריות חטיבת הנגב והמבצעים היו יחידת הג'יפים של גד' 9
▪ ▪ ▪

עבור אנשי הנגב הייתה הפעילות שהתרחשה בלילות בגדר הפתעה מוחלטת. לאחר תקופה ארוכה של בידוד לפתע, הגיחו בלילה, מטוסים שהביאו עמם אספקה וציוד שלא הייתה שום דרך אחרת להעבירם. השדה המאולתר קלט 6 – 8 מטוסים עמוסי ציוד שהביאו בין 75-80 טון.

בימים הראשונים היה השדה באחריות חטיבת הנגב והמבצעים היו יחידת הג'יפים של גד' 9, גדוד הפשיטה שנודע בשם "חיות הנגב". אנשי חטיבת הנגב שזה חודשים רבים לא ראו את הבית, ניצלו הזדמנות זו וחזרו לחופשה עם המטוסים צפונה, שנחתו בתל-נוף. את מקומם של החיילים שעלו לחופשה, תפסו חיילי חטיבת "יפתח" שהסתננו בלילות בין מוצבי המצרים. כאן המקום להזכיר כי בתחילת אוקטובר 1948, עם הסתמן תחילתו של מבצע יואב, הוכשר

מסלול נחיתה נוסף, דרומי יותר, ליד קיבוץ "אורים", שקיבל את השם 'אבק 2'. ב-10 באוקטובר 1948, נחתה במסלול החדש הטיסה הראשונה. הטיסה האחרונה במסגרת "מבצע אבק" נערכה ב-21 באוקטובר.

כמויות ומספרים
בשלושת השבועות הראשונים נעשה מאמץ גדול במיוחד להגדלת מלאי האספקה לנוכח המחסור המתמשך
▪ ▪ ▪

בסך הכל נערכו במהלך המבצע 417 טיסות. באלה הוטסו 2,495 טון מטען (כולל מזון, דלק, שמנים, תחמושת ועוד), ומתוך אלה, 2,225 טון הוטסו דרומה, ו-270 טון - צפונה. ולכך נוספו -5,098 נוסעים. המטוסים שהטיסו צפונה את לוחמי "חטיבת הנגב", העמיסו ציוד רב עבור "חטיבת יפתח" שירדה במקומם דרומה.

המטוסים פרקו את הציוד למרות תקלות לא מעטות, כולל נחיתות אונס שנסתיימו בשלום. המבצע הושלם בהצלחה מלאה. כמויות האספקה שהוטסו לא היו אחידות על פני זמן: בשלושת השבועות הראשונים נעשה מאמץ גדול במיוחד להגדלת מלאי האספקה לנוכח המחסור המתמשך. לאחר מכן הואט הקצב כדי לאפשר לצוותים לנוח וכדי לטפל במטוסים שסבלו משחיקה עקב הפעילות המואצת. בשלושת השבועות האחרונים למבצע הוגבר שוב קצב האספקה, הן לנוכח החורף המתקרב, הן לנוכח מבצע 'יואב' שבשער.

תגובת המצרים ותשובה צה"לית
ס. יזהר [צילום: משה שי/פלאש 90]

הקרב על חירבת מחאז שנערך בין ה-30 בספטמבר ל-7 באוקטובר ועל שהתרחש בו נכתב בספרו הידוע של ס. יזהר, "ימי צקלג"
▪ ▪ ▪

המצרים החזיקו בשורת משלטים ממזרח לשדה התעופה רוחמה, הבחינו במתרחש וביקשו להפסיק את העבודות. למרות "ההפוגה" יצאו יחידות מובחרות מצריות בניסיון לכבוש מספר גבעות השולטות על השדה. משום כך התרחשו קרבות עזים באזור ומשלטים עברו מיד ליד. וכך, כדי למנוע מן המצרים לשבש את הפעילות האמורה, תפס צה"ל שורה של משלטים ממזרח למנחת ברוחמה. חטיבת יפתח תפסה בתחילת ספטמבר את המשלטים של תל-מליחה, תל קוניטרה, ותל-נג'ילה.

קצת לאחר מכן נתפסו משלטי תל-אל חסי וחירבת מחאז. הקרב על חירבת מחאז
שנערך בין ה-30 בספטמבר ל-7 באוקטובר ועל שהתרחש בו נכתב בספרו הידוע של ס. יזהר, "ימי צקלג". המצרים נהגו לתקוף בשעות היום ואילו מטוסי צה"ל פעלו בלילות. פעם אחת בלבד נותר מטוס אחד על המסלול משך היום (בשל קלקול) ושני מטוסים מצריים ניסו לפגוע בו ללא הצלחה. לאחר כשבועיים מוצלחים של טיסות לילות העבירו טייסי צה"ל יותר מאלף טון. הרמטכ"ל דורי התפעל מכושר הביצוע וכתב בשלהי ספטמבר 1948 למפקד חיל-האוויר רמז:

"הנני לציין בהערכה מיוחדת את מבצע "אבק" עד היום. המאמץ והארגון של לת"א הם סימנים.. ליעילות וכושר...מסור הערכתי לקצינים ולבד"א הנוגעים בדבר".

באחד הלילות, 7 ספטמבר 1948, הגיעה פעילות החייל לשיא כאשר בלילה אחד הוטסו 81 טון של ציוד ב – 13 טיסות לילה שבוצעו על-ידי 5 מטוסים.

הקמת שדה נחיתה שני בנגב
יגאל ידין [צילום: דוד אלדן/לע"מ]

האלוף יגאל ידין דיווח לחברי הממשלה הזמנית כי "בלי חיל האוויר לא היינו יכולים לפתור את שאלת הנגב...
▪ ▪ ▪

בחודש ספטמבר 1948 ניסו המצרים להתקרב שוב לשדה אך נהדפו. הטיסות נמשכו והצורך בציוד ואספקה עבור מגני הנגב גבר. בתחילת אוקטובר הוחלט על הקמת מסלול נחיתה נוסף, דרומי יותר, בסמוך לקיבוץ "אורים" וכונה "אבק 2". הטיסה הלילית הראשונה אליו בוצעה ב 10 באוקטובר 1948.

צה"ל העריך נכון כי המצרים לא יאפשרו לשיירות צה"ל לרדת דרומה וב-15 באוקטובר 1948, לאחר שהמצרים דחו פנייה של ישראל ומשקיפי האו"ם לאשר העברה קרקעית של שיירות יצא צה"ל למבצע "יואב" (שכונה גם "מבצע עשר המכות"). המבצע הצליח ברובו ובין היתר נכבשה באר-שבע וחטיבה מצרית שלמה כותר "בכיס פלוג'ה". עקב הצלחות אלה נפרצה הדרך היבשתית לנגב ולכאורה, לא היה יותר צורך בטיסות הליליות. ליתר דיוק הפירוט הבא יבהיר את אופי הפעולה:

משדה עקרון לאבק 1 ו-2 הועברו 2224,235 טון ו-1911 נוסעים; מאבק 1 ו-2 נשלחו לעקרון 271,165 טון ו – 3187 נוסעים; בסה"כ הועברו 2495,400 טון מטען ו- 5098 נוסעים. בין סוגי המטען הבולטים היו כ – 520 טון מזון, כ-500 טון סוגי דלק ושמן, וכ-200 טון נשק ותחמושת. האלוף יגאל ידין דיווח לחברי הממשלה הזמנית כי "בלי חיל-האוויר לא היינו יכולים לפתור את שאלת הנגב... ובמשך שמונה ימים הוא סיפק לנגב כמות גדולה של מצרכים.. יותר מאשר אנחנו הספקנו לספק לדרום בהפוגה הקודמת באמצעות השיירות".

סיכום
חשיבות הנגב [צילום: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]

במישור הפסיכולוגי, חשו מגני הנגב כי ראשי המדינה הצעירה הכירו בחשיבות הנגב ומעתה והלאה – יעשו הכול כדי להפנות אליו ציוד, נשק מזון וכוח אדם
▪ ▪ ▪

למבצע אבק 1 ואבק 2 היו תוצאות לטווח הקצר ולטווח הארוך. לטווח הקצר – המזון, הציוד, והנשק אפשרו את המשך הישרדותם בחיים של מגני הנגב (אזרחים וחיילים) לאחר שהוברר כי הם נותרו עם שבוע ימים של מזון ודלק בלבד. הציוד חזק את היישובים ומנע מחשבות על נסיגה או פינוי. יתר על כן, במישור הפסיכולוגי, חשו מגני הנגב כי ראשי המדינה הצעירה הכירו בחשיבות הנגב ומעתה והלאה – יעשו הכל כדי להפנות אליו ציוד, נשק מזון וכוח אדם.

עוד שייך לכאן – האפשרות שנוצרה לחיילי הפלמ"ח והמתיישבים, שחודשים רבים היו נצורים בנגב, לראות את משפחותיהם, להחליף כוח ולשוב רעננים ליישובים. בטווח הארוך – באמצעות הנשק שהועבר, הביטחון העצמי של המתיישבים וחטיבות הנגב ויפתח, גבר בטחונו של מטה הדרום שאכן ניתן לגרש את הצבא המצרי מהנגב.

וכך, משלהי אוגוסט 1948 ועד ראשית ינואר 1949, נערכו מבצעים צבאיים שהתבססו על תחושות הביטחון החדשה ועל היכולת הצבאית שהשתפרה ביישובי הנגב – "מבצע יואב", "מבצע אגרוף", "מבצע אסף", והגדול מכולם "מבצע חורב".

לעיון נוסף

ברזנר ע', הנגב בהתיישבות ובמלחמה, תל אביב 1994.

גבעתי מ', בדרך המדבר והאש, תל אביב 1994.

נאור מ', תש"ח, שבעים סיפורים ופרשיות, בן-שמן 2018.

מרדור מ'(מוניה), שליחות עלומה, הוצאת מערכות, תל אביב 1957.

מרשתת – אתר חיל-האוויר.
תאריך:  08/07/2018   |   עודכן:  08/07/2018
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
70 שנה למבצע "אבק 1" שהציל את הנגב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רחובות
9/07/18 22:48
2
חנינא פורת
11/07/18 18:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il