בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
נחיצות מתן שיעורי בית, כן או לא
|
אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת - לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם ● הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית
|
מי בעד? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
|
רקע כללי ממרום גילי הצטערתי. לשמוע שמשרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית. ידוע ונפוץ שחובת שיעורי הבית הם בין הדברים השנואים על ילדים, אומנם לא על כולם. לאחרונה התבשרנו כי משרד החינוך הולך לבטל את מושג שיעורי הבית במתכונת הנוכחית. כהורה לילדים וגם לנכדים יש לי גם סיבות להאמין מדוע יש להשאיר את מושג שיעורי הבית על-כנו. אני אומנם לא מחנך ומורה, אך דעתי נובעת ונשענת על כך, שכשהייתי ילד עברתי את בית הספר של החיים, כולל שנות לימודי בבית הספר בקיבוץ חולתה. אני לא בעד ההחלטה זו של משרד החינוך וזאת משום: ראשית, אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת, לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם. הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית. הכנת שיעורי בית באופן עצמאי היא מיומנות שנדרשת מתלמיד לאורך כל שנות לימודיו. לעיתים קרובות אנו, המבוגרים (הורים ומורים) שוכחים שילד, בהגיעו לכיתה א', למשל, עדיין אין לו המיומנויות לביצוע המטלות בכיתה ובבית ללא תיווך או הנחייה. מיומנויות כמו: התארגנות בזמן ובמרחב, ניהול זמן, קביעת סדר עדיפות והבנת הוראות. שנית, חשוב שנראה בהתנסויות הראשונות של ילדינו עם שיעורי הבית בכיתה א', הזדמנות להקניית אסטרטגיות למידה יעילות בגיל צעיר, ולשמש בכך התערבות מניעתית אשר עשויה למנוע בהמשך מצבים של תלות בהם הורים מכינים את שיעורי הבית לילד, קנאה וריבים בין אחים ומתח בין המשפחה לבית הספר. שלישית, התקשורת בין ההורים והילדים היא אחד מהגורמים העיקריים לביסוס יחס התלמיד לשיעורי הבית: בבתים שבהם יש תקשורת טובה בין ההורים והילדים, הילד ירגיש בטוח לבקש עזרה מהוריו, וההורים קרוב לוודאי ייענו לצורכי ילדם. בבתים שבהם אין תקשורת טובה בין הילד והוריו, שיעורי הבית יהפכו להיות מוקד למלחמה. מטרות שעורי הבית מטרת שיעורי הבית, משמעותם ונחיצותם בתהליך ההוראה למידה - הדעות השונות: א. מתן שיעורי בית אינו גישה לימודית מובנת מאליה. שיעורי בית אינם מטרה בפני עצמה. הם אמצעי כדי להפוך את הילדים ללומדים עצמאים - לפתח אצלם מיומנויות של לקיחת אחריות ושל פתרון בעיות. אלה הן המטרות העיקריות במתן שיעורי בית: ב.לתרגל את החומר הנלמד בכיתה, לשכלל את השליטה בו, להרחיב ולהעמיק את הידע. ג.לפתח מיומנויות של למידה עצמאית, קבלת החלטות, פתרון בעיות ומילוי משימות: מיומנויות שילוו את הילד/ה אחר כך בלימודים ובחיים. ד. להוות כלי בהתפתחות ובהתבגרות: השיעורים מהווים מסגרת למילוי חובות ולדחיית סיפוקים, תובעים מהילדים עצמאות, ומלמדים לקיחת אחריות ונשיאה בתוצאות כאשר אינם עומדים במטלות. ה. פיתוח ביטחון עצמי - התהליך מעודד את הילד, ודרכו מוארים צדדיו החזקים. הורים צריכים להעביר לילד מסר שהם סומכים עליו ושהוא מסוגל. מסר כזה משפיע על הילד לנסות ולהתמודד עם המטלות גם אם הן קשות. ו. חיזוק הקשרים עם המורה, עם הילדים בכיתה וגם עם ההורים: זוהי הזדמנות בעיקר לבסס תקשורת נכונה בין ההורה לילד, והזדמנות לבסס את מעמדו של הילד מבחינה חברתית ולימודית בכיתה. ז. שיעורי הבית מהווים, למעשה, שיקוף על הנעשה בבית הספר, ומהווים אמצעי להתקרב לילדכם ולהשפיע. הורים שמתעניינים בחומר הנלמד ומרחיבים אותו בפני הילד (קוראים יחד, או מבקרים במוזאון, למשל) יכולים לתרום להגברת ההתעניינות של הילד בנושא. הנושא יהיה קרוב יותר לליבו, והוא ישמח להשתתף, להוסיף ולהרחיב מידיעותיו במסגרת הכיתה. ח. שיעורי הבית מרעננים את הנלמד בכתה, ועוזרים גם לילדים קשיי תפיסה ולליקויי למידה. ד. שיעורי הבית מסייעים גם בהעשרה נדרשת בתחומים נוספים שונים. לסיכום כללי, היעדר מסגרת מחייבת של שיעורי בית, מהווה חסרון ולא יתרון.
|
תאריך:
|
02/08/2018
|
|
|
עודכן:
|
02/08/2018
|
|
גרשון אקשטיין
|
נחיצות מתן שיעורי בית, כן או לא
|
|
"מספר המתאבדים באינתיפאדה הראשונה היה 2,026 ובשנייה 5,050. כמה היו בשתי האינתיפאדות"? כך לומדים תלמידי כיתה ד' ברשות הפלשתינית (ספר מתמטיקה, חלק 1, עמ' 25). מערכת החינוך והתקשורת הרשמית הפלשתיניות משקפות את תפישת העולם וערכי היסוד של הרשות הפלשתינית, כנהוג במשטר דיקטטורי.
|
|
|
כמו שלרעידת האדמה יש "אפטר-שוקים" קטנים ומתמשכים, כך חוק הלאום מעורר תופעות לוואי פוליטיות, עדתיות ולאומיות הקשקשת, ברברת, משני צידי הקו הפוליטי, מתחיל לקבל תפנית פוליטית פופוליסטית שאינה קשורה לשוויון או השפה הערבית, אלא לרצון לחזור ולהלחם על מעמד מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, ואת זה צריך למנוע
|
|
|
סעודיה הייתה בחודשים האחרונים המנוע שבאמצעותו תכנן ממשל טראמפ להשפיע על הרש"פ ועל מדינות ערב להסכים לרעיונות המופיעים ביוזמת השלום החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" או לפחות להיכנס לדיונים עליהם. השושבין היה יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, האיש החזק בסעודיה והמיועד להיות המלך הבא, הוא מקורב מאוד לג'ראד קושניר חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ והוא פעל אצל יו"ר הרש"פ ומנהיגי ערב כדי שיסכימו לרעיונות "עסקת המאה".
|
|
|
בצה"ל כנראה עדיין לא הפנימו את העובדה שפחד ממוות-פתע, המגיע כאילו משום מקום הוא אמצעי מלחמה יעיל ביותר אם משתמשים בו כהלכה ובזמן הנכון. למרבה הצער, בשעה שמאות פרחחי חמאס מסתובבים ברחבי רצועת עזה ומכינים עפיפוני אש שמבעירים, ללא כל הפרעה, אלפי דונמים מניבים של תבואה, כמו גם יערות חורש, ואין מי שבולם את מעשי הנבלה. אילו הפעיל צה"ל את האמצעי המפחיד עד מוות, המצוי בידיו האש הייתה מתרחקת משדותינו ועוברת לגופם של עברייני האש הפלשתינית.
|
|
|
לפני ארבע שנים, בשעת בוקר מוקדמת, הגיעה קבוצת שוטרים לביתו של ישראל זינגר, הקישו על הדלת, וכשפתח בתדהמה לנוכח מבקרי השחרית ושאל "מה קרה", הסבירו לו האורחים המפתיעים, כי הוא עצור בחשד לקבלת שוחד ונשלח למעצר בית של שבעה ימים. זמן קצר לאחר מכן המליצה המשטרה להעמידו לדין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים. ב-16 באוגוסט 2017 הודיעה הפרקליטות לזינגר שהיא שוקלת להעמידו לדין בכפוף לשימוע. בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן במתן שוחד. באותו מועד לא היה אדם מופתע יותר ממנו.
|
|
|
|