נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב אומנם אישר (יום א', 2.9.18) את העסקה, שבה ירכשו חברותיו של היזם מרדכי (מוטי) בן-משה את אפריקה-השקעות, בכ-2.3 מיליארד שקל. דומה, שהוא עדיין אינו יכול לחגוג. בן-משה חייב לעבור כמה משוכות, חלקן פורמליות, חלקן מעשיות, לפני שיכריז: "החברה היא שלי".
לפני הכול, עליו לקבל את אישוריהם של הממונה על הגבלים עסקיים בישראל, וגם של הממונים במדינות אירופה, בעיקר מזרח אירופה, שבהן יש לאפריקה השקעות ונכסים. כל הנכסים הללו עוברים לבעלות בן-משה. הממונה על הגבלים עסקיים בכל מדינה אמור לבדוק, האם רכישת נכסים אלו - למשל קניונים - נותנת לבן-משה מעמד חזק דיו, באותו ענף כלכלי, ולכן יוכרז כמונופול, והעסקה תהיה אולי בבעיה. בן-משה פועל בחו"ל באמצעות חברות פרטיות, שאין לנו יותר מדי מידע על עסקיהן.
אפשר להניח שהאישורים ינתנו. אבל זה דורש זמן. ולוא גם הבעיה הטכנית הפשוטה - לתרגם את ההסכם המורכב והארוך, אולי יותר מלשפה אחת,, ולהמציאו לממונה על הגבלים עסקיים בכל מדינה. הבדיקה ומתן האישור לא נעשים ביום אחד. בינתיים יכולים בן-משה ונאמני האג"ח לחתום, אולי, רק על חוזה מותנה.
בן-משה יכול לקוות שמדובר רק בבעיות פורמליות. אבל, עליו להתגבר גם על כמה בעיות מעשיות.
הבעלות על מניות "המפעיל" לא הוסדרה סופית בראש ובראשונה, נושא הבעלות העתידית על 7 החברות המפעילות את כביש 6 לא נפתר עד היום. לאפריקה השקעות כ-35% בחברות, ולשיכון ובינוי ואלון דלק היתרה, 65%. קבוצת בן-משה אמורה לרכוש את חלקה של אפריקה השקעות ב-165 מיליון שקל, לפחות, שיועברו לבעלי האג"ח. אבל שיכון ובינוי ואלון אומרות, שיש להן זכות סירוב ראשונה, והן דורשות לאפשר להן לממש את הזכות. נעשו ניסיונות להסדיר את הבעיה, אך היא בעצם לא יפתרה סופית עד היום .
חשוב לדעת, שמדובר ב-7 חברות רווחיות. אם קבוצת בן-משה לא תצליח לרכוש את ה-35%, עלולה רווחיות כל העקה הגדולה להיפגע, ומי יודע מה יקרה אז. שיכון ובינוי עברה בימים אלו לשליטת
נתי סיידוף, שניסה אשתקד לרכוש את אפריקה-השקעות, ולא הצליח.
מי יהיה בעליו של המגרש היקר? בעיה אחרת נובעת למגרשים ליד מוסקבה, ששווים הוערך בעבר ב-52 מיליון שקל. המגרשים אמורים להימכר, ותמורתם, עם סכום מינימום שנקבע, תועבר לבעלי האג"ח. אולם אפריקה תעשיות נמצאת כיום בידי כונסי נכסים, הטוענים שהמגרשים שייכים ל"תעשיות".
מה יקרה אם בית משפט, הדן בנושא בימים אלו, יפסוק שאפריקה תעשיות צודקת? בעלי האג"ח, שכבר הפסידו 50 מיליון שקל, סכום שעליהם לשלם (בעקיפין) לרשות המיסים, יפגעו שוב. אין לדעת איך יגיבו.
איך תממן אלון רבוע כחול את התשלום? אלון רבוע כחול של בן-משה תקנה 56% מאפריקה נכסים ב-1.42 מיליארד שקל, כולל אופציות שתשלם בעתיד. הסכום יועבר לבעלי האג"ח. זהו המרכיב המרכזי י בהצעת הרכש דה של בן-משה.
מנין יבוא הכסף? אלון רבוע כחול אמורה להנפיק לשם כך אג"ח בבורסה. ניירות ערך. קוני האג"ח יבדקו את ההון העצמי של אלון, כדי לבדוק אם מדובר בלווה מבוסס. בן-משה הבטיח לחזק את ההון העצמי של אלון, על-ידי כך שיזרים לה 200 עד 300 מיליון שקל, אבל לא במזומן אלא בנכסים. בינתיים העביר נכס ב-100 מיליון שקל, תחנת כוח בהקמה בבאר טוביה, שלדבריו שוויה הריאלי גבוה אף יותר, 142 מיליון שקל. הלוואה היא דבר נהדר, שיש לו רק בעיה אחת: צריך לפרוע אותה, קרן וריבית.
בעלי האג"ח יקבלו גם 375 מיליון שקל, מתוך זה 250 עד 260 מיליון שקל הנמצאים בקופת החברה, והיתר בעוד זמן מה. יש לקוות שבן-משה יעמוד בכל ההתחייבויות שלו, כפי שעשה עד עתה בעסקות אחרות. בנוסף, יקבלו אג"ח במאות מיליוני שקלים, לפירעון בעוד כמה שנים.
מדוע אושר ההסכם, למרות הבעיות? מדוע ויתרו בעלי האג"ח, שאפריקה חייבת להם 3 מיליארד שקל, על 700 מיליון שקל? כי זה הרע במיעוטו. הם יקבלו 81% ממה שהחברה חייבת להם (סדרה קטנה אחת תקבל רק 63%). זה יותר ממה שציפו לקבל בתחילת הליך המכירה, לפני כשנתיים.