|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

זירת המשחקים של ילדים ובני נוער

מזימות, אלימות, מעשי חמלה ושיתופיות

בפעם הבאה שאתם מתלבטים אם הילד קיבל די ויותר זמן מסך, תזכירו לעצמכם שיכול להיות שגם בתוך המשחק עצמו מתקיימת למידה חברתית ישנן מעמדות, יש בריונות, יש מעשי חמלה, יש תקשורת בצורות שמעולם לא התנסינו בהן
02/10/2018  |   רן קמחי   |   מאמרים   |   תגובות
מסע משותף

אם לאחרונה ראיתם ילד או נער מניע את ידיו מצד לצד ואת האגן לצד הנגדי בצורות מוזרות כסוג של ריקוד לא ברור, כנראה שהוא למד זאת במשחק fortnite הפופולרי שלאחרונה כבש את הרשת בסערה. אמנם, מדובר כמו מרבית מהמשחקים במשחק נוסף שהמטרה היא לחסל את היריבים האחרים, לפעמים בתוך קבוצה שפועלת יחד ולפעמים בתור שחקן בודד. בעבודתי כמטפל בילדים ונוער, נשאלתי לאחרונה לא מעט לגבי מספר השעות ההגיוני שראוי ונכון שהילד או הילדה יעבירו מול מסך המחשב, בפרט אל מול המשחק הנ"ל. כאילו יש מספר זהב, לא מעט ונוקשה מדי שעלול לעורר את זעמו של המלאך הקטן, אך לא רב ומתירני מדי שיעיד עליי כהורה לא אחראי. כמובן התשובה לכך לא קיימת (לא לפי תורתו של כותב זה בכל מקרה) ומשתנה מהורה להורה ומילד לילד. אך ישנם מספר דברים נוספים אשר מתקיימים בזירת המשחקים הזו שנשגבים מעינו הבלתי מזויינת של המבוגר האחראי.

אין עוררין על כך כי זירת המשחקים של הילדים בדור הנוכחי והילדים בדור הקודם השתנתה ומספר השעות שילדים מעבירים מול המסכים גדל מונים רבים. יתרה מזו, מחקרים רבים מראים כי החשיפה למשחקי וידאו אלימים אכן מגבירה תוקפנות בקרב ילדים ומתבגרים. כמו-כן ראוי וחשוב לזכור כי רק לאחרונה ארגון ה-ICD (International Classification of Diseases) קבע כי "הפרעת גיימינג". כלומר, התמכרות למשחקי וידאו, היא הפרעה נפשית ממשית שקיימת וניתנת לאבחון כיום. נכון, הטכנולוגיה הביאה עמה משחקים יותר אלימים ומציאותיים, אך טענתי היא כי דבר נוסף מתקיים כיום יחד עמה, ואנחנו, המבוגרים שמצקצקים על הזמן המבוזבז שילדינו מעבירים בישיבה מול המסך בלנסות להרוג אחת את השני, לא טרחנו לשים לב אליו. אני מדבר למעשה על סוציאליזציה וחברותיות דרך משחקי רשת שמתרחשים בתוך המשחק עצמו, ממש כפי שילדים יכולים לעשות במשחק כדורגל ידידותי.

כאמור, מי שמביט על המשחק מבחוץ לא מסוגל לשים לב לניואנסים החברתיים שמתרחשים בזירת המשחק ולכן, מי שמבקש להבין אותם חייב תחילה להבין קצת את המשחק עצמו.

הכל החל כאשר הורדתי את המשחק המדובר fortnite. המשחק מתחיל כאשר אוטובוס ובתוכו 100 שחקנים (אנשים אמיתיים שיושבים כל אחד בביתו שלו). האוטובוס מחובר אל כדור פורח וטס מעל אי-ענק שהוא למעשה שטח המשחק. כל שחקן בוחר מתי לקפוץ מהאוטובוס ולצנוח אל מקום מסוים באי. ברגע הנחיתה, על כל שחקן לחפש כמה שיותר מהר כלי נשק שונים כדי לחסל את כל היריבים שמסביבו. מדי 3 דקות שטח האי מתכווץ כך ששטח המשחק קטן עד לכדי כך שכל השחקנים פוגשים זה בזה אם ירצו בכך וגם אם לא - עד שהשחקן או הקבוצה האחרונה נשארים בחיים. בזמן המשחק עצמו השחקנים מאותה הקבוצה מתקשרים באמצעות מיקרופון.

השחקנים הם ילדים ונערים מכל העולם והחלוקה לקבוצות של 4 מתבצעות רנדומלית. כך מצאתי את עצמי שוב ושוב משחק בכל פעם עם קבוצה אחרת, פעם עם ילד מארגנטינה, פעם עם נערה מפינלנד ובפעם אחרת עם בחור מבוגר עם ילדים משלו מצרפת. לאחר מספר משחקים פגשתי את יותם, נער בן 14 שהדריך אותי ברזי המשחק. הוא נהיה חבר שלי במשחק עצמו וכך שובצנו לאותה קבוצה ושיחקנו יחד באופן חוזר. עד לאותה הנקודה היה לי ברור כי מטרת המשחק היא להרוג את כל מי שנמצא סביבי כדי להיות האחרון שנשאר בחיים, אך באמצעות יותם שפעל כעת כמורה הדרך שלי, הבנתי כי מתרחשים היבטים שונים שאליהם ארצה להתייחס במאמר זה.

לערער על "משימת העל" עם תקשורת לא מילולית

הדמויות אשר שיחקנו יכולות לפצוח בריקודים מצחיקים או מורכבים. כך למעשה מפעם לפעם, דמויות שמטרתן היא להרוג זה את זה עצרו' ובמקום לירות אחת בשנייה - פצחו בריקוד, במן אקט של שלום. הן עשו זאת למרות שאין להן יכולת לדבר אחת עם השנייה (כי הן לא באותה הקבוצה) וכך כל שחקן חס על חייו של השחקן מולו. פתאום, מטרת המשחק המוצהרת, הרי היא להישאר אחרון בחיים, הפכה לשולית, והמטרה הראשית הפכה לכיף בצורה יצירתית עם ילדים ונערים אחרים מסביב לעולם. הדבר משול לשתי קבוצות כדורגל ממדינות שונות שלא דוברות את שפת הקבוצה היריבה, שמתחילות להתמסר בכדור, להקפיץ אותו ולהמציא חוקים חדשים במקום לנסות ולהבקיע גולים כדי לנצח במשחק. סביר כי לא נראה או נשמע על תופעה שכזאת במגרש המשחקים האמיתי והלא וירטואלי. בתוך הפלטפורמה של משחק רשת מתאפשרת רמת תקשורת בין אישית אשר מתבצעת גם ללא מילים. באמצעות ריקודים (אותם ריקודים שאתם רואים את בנכם/בתכם מבצעים בבית כחיקוי של המשחק) מתערערת "משימת העל", הרי היא להרוג את כל המשתתפים האחרים ומתאפשרת הנאה שמורכבת משיתופיות והדדיות ולא רק על תחרותיות ומלחמה. אני מאמין כי שני מרכיבים אלו התפתחו באופן טבעי וספונטני בין מיליוני השחקנים בכדי למלא את הצורך הראשוני שעולה מתוך משחק רשת משותף - הרי הוא הצורך לא להיות לבד, לשחק, לפגוש ולהכיר אנשים נוספים, ולא רק לחסל דמויות שהמשחק עצמו מייצר באופן מלאכותי.

מעשי בריונות של החזקים על החלשים

תופעת הבריונות היא תופעה מוכרת וחובקת עולם. ילדים חזקים מתאגדים ומציקים לחלשים מהם. לא אדון כעת בסיבות הפסיכולוגיות או האישיותיות שיכולות לעמוד מאחורי אקט בריוני, אך התופעה לא פסחה על עולם משחקי הרשת. במשחק המדובר, קבוצה מנוסה לעיתים מאתרת שחקן חדש או חלש ולמעשה כולאת אותו בכלוב עם מלכודות. הרשת מוצפת בסרטונים של קבוצות הצליחו ללכוד noobs (שחקנים חדשים) בתוך כלוב ולהוציא אותם להורג תוך צחוק מתגלגל ואושר רב. אינני יודע לומר האם התחושה של אותו שחקן חלש/חדש דומה לתחושה של ילד הסובל מבריונות במציאות, אך חשוב לדעת כי אספקט זה קיים גם בפלטפורמות של משחקי רשת משותפים ועלול בהמשך הדרך להפוך לתופעה פוגענית כפי שאנו מכירים אותה כיום בבתי הספר וברשתות חברתיות.

מעמד חברתי בראי סוציו-אקונומי

המשחק fortnite הוא משחק "חינמי". כלומר, אפשר להוריד אותו מכל מחשב ולשחק מבלי לשלם אגורה. לכן תופתעו לשמוע כי למרות והמשחק עצמו לא נמכר בכסף, הוא הכניס 223 מיליון דולר בחודש אפריל 2018 בלבד. הסיבה להכנסות היא האפשרות של השחקנים לקנות בכסף אביזרים ויזואליים לדמויות שאותם הם משחקים. כלומר, לכל שחקן יש את היכולת לרכוש (בכסף אמיתי) מצנחים בצבעים שונים ובעלי אפקטים מרהיבים, ריקודים נוספים מורכבים אף יותר, פריטי לבוש ודמויות בעלות מראה שונה. הדמות היא עדיין אותה דמות, עם אותן כוחות ואותן נשקים, ההוצאה הכספית לא מגדילה את הסיכוי לנצח במשחק. ועם זאת, ילדים ונערים מוציאים ממיטב כספם (או כספי הוריהם) כדי לרכוש את אותם מוצרים לדמויות שלהם. דרך שיחות שהתקיימו בקליניקה, מחוץ לגבולות המשחק עצמו, גיליתי כי הרכישות הללו משולות לילדים שבאים לבית הספר עם הלבוש היוקרתי/המגניב ביותר. כל אחד יכול לבוא עם ג'ינס וחולצת בית ספר. אבל מי שמגיע עם ג'ינס של מותג מעצבים ושם על חולצת בית הספר מעיל יוקרתי, עם כל הצער בדבר, מקבל יחס אחר מהסביבה בבית הספר. כך גם גיליתי לגבי המשחק. אם אתה לא משקיע כסף - היחס אליך במשחק ומחוץ אליו יהיה שונה, ממש כשם אתה ילד עני מגיע בלבוש מוזנח אל קבוצת השווים.

מעשי חמלה ורוחב לב

קשה לצפות למעשי חמלה ורוחב לב במשחק שמטרתו המוצהרת היא להרוג את כל היריבים ולהיות האחרון ששורד, אך אקטים אלה קיימים בצורות רבות במשחק. אחד מני האקטים שבלטו בעיניי היו סביב שחקנים חזקים שלוקחים תחת חסותם שחקנים חלשים. אותם שחקנים מקצועיים עובדים קשה מאוד כדי לגרום לשחקן החלש ליהנות מהמשחק ולשרוד עד הסוף. כוונתי היא ששחקן זה היה יכול להתמקד רק בעצמו ולנצח במשחק, אך הוא בוחר לשמור על שחקן חלש אחר, לתת לו נשקים והשאיר אותו בחיים, זאת למרות שזה מקטין את סיכויי הזכייה שלו עצמו. קריאות האושר של השחקן החלש שלהפתעתו הצליח לנצח את המשחק ולהישאר אחרון בהחלט מעניקה סיפוק רב לשחקן המנוסה שליווה אותו, וזאת למרות שלא ניצח בעצמו. הדבר משול לאח גדול שמלווה את אחיו הקטן במסע משותף. במקרה הספציפי שלי, יותם, אותו נער בן 14, היה יכול להיות (באופן מטאפורי כמובן) אחי הגדול ולהוביל אותי בשדה הקרב אל הניצחון. ארחיב ואומר שאם מדובר בפעילות שחוזרת על עצמה אפשר לראות בזה כחונכות של ממש. שיתוף פעולה בין יחסי כוחות לא שווים שמעניק משמעות ותחושת מסוגלות הן לקשר שנוצר ביניהם והן לשחקן החלש והחזק בנפרד. על בסיס אקט של שותפות זו מבוססים כיום ארגוני צדקה, פרויקט חונכות כמו פר"ח, צופים, השומר הצעיר וכו'.

לכן, לפי דעתו של כותב מאמר זה, בפעם הבאה שאתם מתלבטים אם הילד קיבל די ויותר זמן מסך, תזכירו לעצמכם שיכול להיות שגם בתוך המשחק עצמו מתקיימת למידה חברתית. ישנן מעמדות, יש בריונות, יש מעשי חמלה, יש תקשורת בצורות שמעולם לא התנסינו בהן, יש עולם מלא בתוכן - חיובי ושלילי גם יחד, הדורש את תשומת לבכם ואולי גם את מעורבותכם. השאלה הנשאלת היא האם הייתם ממהרים למנוע מילדכם לצאת ולשחק בחצר עם חברים באותה המהירות? האמנם, חשוב שהוא ירוץ ויפעיל את עצמו ולא "יתקע מול המסך כל היום", אך בהינתן ואכן מתבצעת אינטראקציה חברתית חשובה, האם יש מקום לבחון מחדש את המתירנות שלנו לגבי משחקי רשת ואולי אפילו לעודד אותם למשחקים אלה?

תאריך:  02/10/2018   |   עודכן:  02/10/2018
רן קמחי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מזימות, אלימות, מעשי חמלה ושיתופיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי נאומו החשוב של נתניהו בעצרת האו"ם דבר אחד ברור: "קציני איסוף החומר" של "המוסד" באירן פעילים ויעילים ומספקים למודיעין הישראלי מידעים חשובים על הפעילות הגרעינית של אימפריית האייטולות המייצרת את האיום האטומי על ישראל ומממנת את פעילות הטרור העולמי.
02/10/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
תכלית האדם להשלים ולהוציא לפועל את כוחות נפש הקדושה שבו, וזאת על-ידי שיתגבר ויעמוד בניסיונות הנפש הבהמית שבקרבו, שהיא המכונה יצר הרע, או אגו. הנפש הבהמית (KQ) היא המחיה את הגוף וניתנה לו מהשם יתברך לסייעו להתפתח רוחנית והיא נמשכת אליו מעולם העשיה. משכנה בכבד. מסייעת לה הנפש השכלית (IQ) מרקיע האחרון שבעשרה רקיעים, שנקרא וילון. משכן הרוח בלב והיא נמשכת אליו מעולם היצירה. הנשמה, היא הנפש האלוהית והיא היצר הטוב, משכנה במוח כניצוץ והיא נמשכת אליו מעולם הבריאה. כשהאדם נולד מקבל נפש בהמית ונפש שכלית. אם זכה ומעשיו טובים בגיל י"ג זוכה לרוח (EQ). אם אחר כך ממשיך להתעצם רוחנית עד גיל כ' זוכה לנשמה (SQ). חלקי החיה (NQ) הנמשכת מעולם האצילות והיחידה (HQ) מקיפים וסובבים לאדם.
02/10/2018  |  משה חסדאי  |   מאמרים
ארגון חמאס פרסם ב-30 בספטמבר הודעה אופטימית על סבב השיחות הראשון של משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי שיצאה לקהיר לשיחות עם ראש המודיעין המצרי.
02/10/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
משר חינוך במדינת ישראל ניתן לצפות אפס סובלנות למעשים אלימים כמו שריפת תמונותיו של שר פנים בממשלת ישראל, בה שר החינוך נפתל בנט הוא בין היתר חבר בכיר. אבל כשמדובר בנפתלי בנט, הציפייה הזו מוגזמת. הגם שהוא יעטוף את אכזבתנו במתק מילים. הוא גם היה סבלני כלפי חברו למפלגה, שכבר בחר טרקטור ככלי להרס סמל שלטוני בדמות בית המשפט העליון.
02/10/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
לאחר הבחירות המוניציפליות של שנת 2008 הודיע האדמו"ר מואסלוי - הרב שמשון הלפרין, כי בבחירות הבאות הוא לא יתמוך יותר ב"אגודת ישראל". הוא טען כי כך יעשה גם בבחירות לפרלמנט הישראלי וגם בבחירות המוניציפליות באשר הן. כשהוא אמר "אגודת ישראל" הוא בעצם התכוון ל"יהדות התורה", ולימים טען שהתכוון בכלל לכל מפלגה חרדית, ולכן ימנע מלבחור. האדמו"ר מואסלוי לא טען זאת על-רקע שינוי עמדותיו והפיכתו לחסיד השיטה הסאטמרית או זו של ה"עדה החרדית". הוא עצמו היה שנים רבות חוד החנית של "אגודת ישראל" - ולימים "יהדות התורה", בכול מערכת בחירות בעיר תל אביב, ואילו בית מדרשו, ברחוב בן-גוריון 71, שימש חמ"ל עבור הרשימות החרדיות הללו.
01/10/2018  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il