|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"חווית קנייה"

חווית הקנייה היא עניין לאמוציונליות והנאה מחד ולפונקציונליות ורווח מאידך
05/12/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות

המושג "חווית קניה" השתרש בעשור האחרון בקרב אנשי שיווק, חברות, ארגונים קמעונאים ונותני שירותים רבים בארץ ובעולם.

המושג מתייחס הן לקניה הפיסית והן לקניה הווירטואלית באמצעות האינטרנט. אנו נתקלים במסרים פרסומיים גלויים וסמויים המבטיחים "חווית קניה" שמשמעותה התרשמות חיובית חזקה ומוצלחת מהשירות המוצע ומהרגשה נעימה ומהנה בזמן תהליך הקניה, והכל במטרה למשוך ולפתות את הצרכנים לבצע את קניותיהם באותה נקודת מכירה ההופכת את תהליך הקנייה לחוויה של ממש ואמורה להגדיל את שביעות רצונם.

אם כן מהי אותה חווית קניה? מדוע החברות משקיעות משאבים ומאמצים רבים כל כך כדי ליצור לנו הלקוחות "חווית קניה"? מה הרווח של הצרכנים, הקמעונאים ונותני השירות מאותה החוויה?
על שאלות אלו ננסה לענות בהמשך.

"חווית הקניה" היא אמוציונלית קוגניטיבית ואישית. היא מתייחסת למידת ההרגשה ההנאה ולרושם הכללי של מקבל השירות. היא מושפעת גם מהקשר שבין החושים למקום והיא סובייקטיבית בעיקרה. אותה "חווית קניה" מתבססת על היבטים פיסיים- עדויות פיסיות, בהפעלת החושים, על האינטראקציה בין נותני השירות למקבלי השירות ובתהליכים של אופן קבלת השירות.

ממדים נוספים המשפיעים ומעצבים את "חווית הקניה" הם ממדי התועלת והערך המוסף שמפיק הלקוח כמו: התועלת החברתית, הפסיכולוגית, הכלכלית ותועלות אחרות והכל בהתאם לסוגי המוצרים ציפיות הלקוח וסוג השירותים המוצעים.

מכלול כל ההיבטים או חלקם נקלטים במוחו של הלקוח נשקלים באופן סובייקטיבי לפי נטיותיו והעדפותיו מגבשים ויוצרים בסופו של דבר את עוצמת חווית הקניה לטוב ולרע.

המימד הראשון ליצירת חווית קניה ראשונית וחזקה הוא ההיבט הפיסי, ההתרשמות הראשונה היא מהמראה החיצוני מהסדר הפנימי, מהגודל, מהצבעים, מסידורי המדף מהאסתטיקה, מהניקיון, מהמרחבים, מהתאורה, מתנועת האנשים, מהנוחיות וההתאמה של יכולת השימוש במתקנים, מהציוד, עד כמה הוא פונקציונלי, מודרני ומעוצב וכמובן המראה של עובדי ונותני השירות מבחינה אסתטית.

בשנים האחרונות מתלווים שירותים נלווים כמו משחקיה ושמרטף לילדים, פינות ישיבה, בתי קפה, שילוב של תערוכות באזורים פתוחים ועוד, כל אלה נועדו לחיזוק התחושה שהקניות מהוות למעשה חלק מחוויה ונתפסות כמקום בילוי התורם לתחושת ההנאה של הצרכן.

במקביל להיבטים הפיסיים מופעל ההיבט השני המתייחס לחושים. בשלב ראשוני הם סופגים את האווירה: הראייה, השמיעה, הריח, היכולת למשש ולטעום ויוצרים גירויים אמוציונליים שיבואו לידי ביטוי במידת ההערכה האישית על מידת החוויה והרצון להשתלב בה וככל שנרבה לגרות ולהפעיל את החושים כך אמורה החוויה לגדול.

גם בביקור באתר אינטרנט יבואו לידי ביטוי ההיבטים הפיסיים הכוללים את אופן עיצוב האתר, הצגת המוצרים, האסתטיות שלו, עוצמת הצבעים, הממדים הפונקציונליים שיבואו לידי ביטוי: בנוחיות שימוש, אפשרויות הבחירה, מהירות, יכולת מישוש וירטואלית, אנימציה והמחשה תלת ממדית שייצרו חווית קניה וירטואלית בשילוב קול, והכל בלי לקום מהכסא תוך ויתור על ריחות טעימות ותנועת קונים בשלב זה.


האינטראקציה בין מקבל ונותן השירות


ההיבט השלישי ליצירת החוויה הוא האינטראקציה - הקשר בין מקבל ונותן השירות הכולל: את הנכונות לסייע, חוסר התעלמות, יכולת הקשבה, סימפטיות, אדיבות, מקצועיות ומיומנות, מהירות טיפול, מענה לשאלות, זמינות, אמינות ועוד.

גם באתר האינטרנט קיימת חשיבות רבה לאינטראקציה בין נותן ומקבל השירות לצורך יצירת חווית קניה שבאה לידי ביטוי: באמינות, מהימנות, במענה לשאלות, במהירות טיפול באינטראקטיביות, להוציא כמובן את ההיבטים האנושיים כמו סימפטיה, אדיבות ומימדים דומים.

ההיבט הרביעי ליצירת החוויה הם התהליכים של אופן קבלת השירות שבאים לידי ביטוי: בזרימת התהליכים ובמידת יעילותם, במידת המורכבות שלהם, ביכולת להתאים ללקוח שירות חריג במקרים מיוחדים ונדרשים ולמידת מעורבותו של הלקוח בקבלת השירות. מתן מענה יעיל פשוט גמיש ולא מורכב יתרום רבות לאותה "חווית הקניה".

"חווית הקניה" היא אמוציונלית ואישית ותלויה בין היתר במגוון התועלות האישיות המשתנות מאדם לאדם בהתאם לציפיותיו, ערכיו, הרקע התרבותי שלו, ניסיונו, מצבו הנפשי בתהליך הקניה והיבטים נוספים המרכיבים את אישיותנו כבני אדם.

התועלת הפסיכולוגית מתייחסת למשל לתחושה של "מה זה עושה לי?" להרגשה טובה, לתחושת הנאה, לביטחון, לסיפוק או להיפך. לעומתה התועלת הכלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי ברווח הכלכלי שנוצר מעצם הקנייה שבהחלט בעלת השפעה גם על התועלת הפסיכולוגית.

אל לנו לשכוח את התועלת החברתית שבאה לידי ביטוי בעיצוב החוויה באמצעות ההרגשה של השתייכות לקבוצה חברתית מבחינת סגנון החיים, סטאטוס, לעצם התחושה של להיות חלק ממופע קהל ועוד.

כמובן שקיימות תועלות נוספות ולעיתים תועלת מועדפת אחת יכולה להאפיל על יתר התועלות האחרות וזאת בשל ההעדפות האישיות וציפיות הלקוח.

ראינו כי "חווית הקניה" מורכבת מהיבטים רבים: פיסיים, אמוציונליים, אישיים וחברתיים. מאידך, התחרות הניטשת בשווקים מחפשת אפיקי בידול לצורך השגת יתרון תחרותי. הצרכן מחפש כיום ריגושים חדשים וערך מוסף, הוא חכם יותר, אוסף מידע ויודע להעריך איכות שירות ומוצרים, הוא משכיל יותר ויש לו אלטרנטיבות.

כדי ליצור העדפה משקיעים הקמעונאים משאבים גדולים החל: ממשאבים פיננסים וטכנולוגים ועד העצמת העובדים בתחום המקצועי והניהולי וזאת בכדי לענות על ההבטחה של "חווית הקניה".

האם חווית הקנייה תורמת לרווחיות?
מנגד נשאלת השאלה האם באמת "חווית קניה" תורמת בסופו של דבר לגידול ברווחיות הקמעונאים? והתשובה תלויה בסופו של דבר בפלח השוק ולקבוצות המטרה שאליהם פונים.

מאחר וכיום מרבית הצרכנים, הן בארץ והן במערב, מתמקדים גם בגובה המחיר מנסות הרשתות הקמעונאיות עד כמה שניתן לשלב את שני הממדים הללו ובכך הן הופכות את התחרות למאתגרת, לחזקה וליקרה יותר.

אין ספק "שחווית הקניה" יוצרת אווירה חיובית ואוהדת וגורמת לציבור הצרכנים לשהות יותר בנקודת המכירה ובאופן ישיר להגדיל את סל הקניות שלהם, במודע או שלא במודע, ומכאן תרומתה הרבה לקמעונאים.

הכותב מרצה באוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת דרבי, מכללת עמק יזרעאל ויועץ שיווקי פרטי
תאריך:  05/12/2005   |   עודכן:  05/12/2005
ד"ר יוסי מלמד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודשים לאחר שמדינת ישראל הוציאה באלימות ורגישות את אזרחיה מרצועת עזה, הושלמה סופית הנסיגה. מעבר רפיח נפתח לתנועה, ורצועת עזה נפתחה לעבר העולם הערבי. לפעולה זו קדמו חודשים של התפלמסות והתדיינות מול אויבי ישראל, בנושא השליטה הישראלית המדומה על המעבר.
04/12/2005  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
דבורה שרטר מחזיקה במכונית הונדה סיוויק.
04/12/2005  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
לקראת הבחירות והפריימריז במפלגות נתגלה לפנינו מחזה מרהיב של נדידת ציפורים, ביניהן נדירות, מאזורים קרים למדינות חמות, או למקומות חמים ליד המנהיגים החדשים שרון ופרץ.
04/12/2005  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אזרחים ואזרחיות יקרים, אני זוכר היטב שהבטחתי: "דין נצרים כדין תל אביב". אז הבטחתי... מה קרה? מי מת? נפלו השמיים? נפלה ממשלה? הוקדמו בחירות? התקשורת הסתערה?
04/12/2005  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים

04/12/2005  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il