|   15:07:40
  מרדכי ליפמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הנגיף האנטישמי חוזר - האם אירופה חולה שוב

אירופה הייתה, תמיד, נשאית של נגיף ישן, חבוי, אך אחראי למחלה קשה, נסתרת לעיתים פורצת, באלימות גדולה. היא פוגעת בגוף החולה עצמו ובאורח מחשבתו, וגם באלה שבסביבתו - היהודים האנטישמיות, מחלה מקננת זו הוכיחה, שוב, כי היא לא הולכת לשום מקום הגוף החולה ישא אותה בחובו לעולמים
28/11/2018  |   מרדכי ליפמן   |   מאמרים   |   תגובות
אנטישמיות בפולין [צילום: קרן שימורה המורשת היהודית בפולין/AP]

מאז תום מלחמת העולם השנייה ובמשך פחות משנות דור (עד דה גול - נובמבר 1967), נטו רוב מדינות יבשת אירופה, בבירור, לצד הישראלי. האהדה לישראל חצתה גבולות (להוציא הגוש הסובייטי), והייתה בבחינת חלק מהקונצנזוס הפוליטי ששלט ביבשת. הלך הרוח הזה נבע מהכרה עמוקה במחויבותה של אירופה לישראל.

האירופים לא יכלו וגם לא רצו, להשלים, עם האפשרות שהם יהיו אחראיים ולו במחדל או באי עשייה, לשואה שנייה. כזו שתכוון הפעם כלפי ישראל. מדינה קטנה, אך אמיצה זו, המאוימת תמיד, נתונה באיום ובמצור כמעט בכל תחום, נראתה לאירופים כסוג של עמדה קדומנית, מעין מגדלור, המאיר גם להם את דרך המפלט הלגיטימית ביותר מהזיכרונות העגומים, עת שיתפו פעולה, חלקן לפחות, עם הנאצים.

וכך, כאשר מדינות ערב היו בשיא יכולתן הכלכלית, הודות לשפע הנפט שסיפקו למערב, ובעיצומו של חרם ערבי כבד על המדינה, התמידו מדינות אירופה (וארה"ב), בסיוע לישראל ואולי אפשרו את עצם קיומה. מכירות נשק (צ'כיה, גרמניה, בריטניה, בלגיה, צרפת, ועל-פי פרסומים זרים, גם נשק לא קונבנציונלי1), סיוע בתחום הפיננסי (גרמניה - שילומים, פיצויים לנפגעי הנאצים, מימון ברכישת נשק). כל אלה אפשרו למדינה הקטנה את הישרדותה בשנים הראשונות והקריטיות לקיומה. לאירופים זכות גם בעובדה (או בחלקה לפחות), כי ישראל לא קרסה תחת נטל המשימות העצום, שעמד בפניה (קליטת עליה המונית, הקמת צה"ל, מלחמות חדשים לבקרים).

מול מציאות זו, בלטה הנכונות הסובייטית לספק, בעיקר למצרים, אויבתה העיקרית דאז של ישראל, נשק משוכלל ובהיקפים גדולים מאוד (ינואר 1955, עסקת הנשק הצ׳כית-מצרית). באותה תקופה לא סופק לישראל נשק על-ידי ארה"ב. לסיוע האירופי היה לכן חשיבות רבה.

במקביל נחשב יאסר ערפאת, מנהיג הפלשתינים, למוקצה מחמת מיאוס. מנודה. כף רגלו לא דרכה במדינות מערב אירופה (מלבד בגרמניה המזרחית ובעוד חלקים מהגוש הסובייטי. לא בכולם). מעשי הטרור נגד ישראל, אותם תכנן ויזם, תחילה מבירות, ואח"כ מטוניס, אליה גורש בחרפה, זכו ביבשת לגינוי מפה לפה.

אבל בו זמנית, אירופה הייתה, תמיד, בבחינת נשאית של נגיף ישן, מסתתר, אך אחראי למחלה קשה, סמויה. לעיתים פורצת, באלימות גדולה. היא פוגעת בגוף החולה עצמו, באורח מחשבתו, וגם באלה שבסביבתו - היהודים. האנטישמיות, מחלה מקננת זו הוכיחה, שוב, כי היא לא הולכת לשום מקום. הגוף החולה ישא אותה בחובו לעולמים.

והמחלה אכן פורצת. גילויים2 רבים על שובה, כבר אינם בחזקת סיפור חדש. המבשר המוקדם של השינוי בעמדת האירופיים, כלפי ישראל, היו דבריו הקשים של הנשיא הצרפתי, בנובמבר 67', עת כינה את היהודים "עם יהיר ומתנשא", בזיקה ישירה דווקא, לניצחון ישראל במלחמת ששת הימים. כך הוא כרך את ישראל והיהודים בהקשר אנטישמי מובהק אחד, וגם איך לא, חזר על המוטיב הידוע: היהודים אשמים תמיד. התבטאות זו הייתה תחילתו של המפנה השלילי. הנשיא הצרפתי שחרר באחת את חרצובות מחשבתם מוכות נגיף האנטישמיות, של האירופים, כמו אמר להם: "אמנם חטאנו חטא כבד ביחס ליהודים, אבל עכשיו הזמן להשתחרר מרגשות האשמה". בדבריו ניתנה לגיטימציה לסלידה הישנה מהיהודים ומפאר יצירתם: מדינת ישראל.

תהליך עמוק נוסף ודומיננטי יותר, שהיווה את קו פרשת המים, והוא מבשר את נחרצותו של השינוי המסתמן, הוא הסכמי אוסלו (13 בספטמבר 1993), שאיפשרו לאירופה להתמסר שוב למחלה הישנה, להתפרץ שוב בגוף החולה. הפעם גם בגיבוי של שינוי דמוגרפי מעמיק - הנוכחות המוסלמית החדשה.

ומדוע אוסלו?

כזכור מטרת ההסכמים הייתה לסיים את הסכסוך בין ישראל והפלשתינים, בדרך של פשרה טריטוריאלית והכרה ישראלית במדינה פלשתינית - כעקרון שיש לו ביטוי מעשי. הסכמי אוסלו ביססו את הלגיטימציה שנתן דה גול, לחשיבה החדשה ה"משוחררת". הם אפשרו לאירופים לאמץ התבוננות מאוזנת כביכול ביחס לישראל ולפלשתינים. הם כמו אמרו לישראלים: הרי אתם עצמכם נתתם לגיטימציה לערפאת ולחבורתו. אתם הם אלה שאפשרתם להם לחזור אל ארץ מכורתם, וגם הכרתם בעובדה זו. מדוע שאנחנו נפגר אחריכם?

בכך ריסקו ההסכמים הללו את המציאות הישנה לרסיסים, המחלה הוויראלית הכרונית, אותה מחלה קוגניטיבית, בה לקתה בעבר אירופה, יצאה מחביונה, הבליחה לרגע בדברי דה גול, אך לכלל פריצה מלאה זכתה רק בעקבות ההסכמים הללו. אותו וירוס ישן התוקף עכשיו מחדש משקם בגופה את האנטישמיות הישנה והטובה, הביטוי הפומבי של ביקורתם החריפה נגד ישראל, חזר לאחוז בהם ולשכר אותם, ממש כמו אז, בימים ההם.

עדיין אין הם יוצאים בריש גלי נגד המדינה היהודית. יציאה כזו, בסגנון אנטישמי מובהק, הרשה לעצמו רק דה-גול הנערץ. אבל לא כל אחד יכול, אלא שהם מתגברים. הם בדרך. האו"ם מהווה מסגרת לגיטימית, לגילויי האנטישמיות החדשה. כנ"ל יוניצ"ף, אונרר"א, כל אלה שותפים להחלטות הזויות במוסדותיהם. החלטות שלא היו מתקבלות ללא הסכמת המדינות החזקות באיחוד האירופי. מאירופה שופע גם מימון ביד רחבה של ממשלות ועמותות העוסקות כביכול בזכויות האדם בישראל. בניה בלתי חוקית בשטחי C, ועוד פעילויות, שלא היו מותרות באף מדינה אחרת, נעשות כאן בריש גלי, ביד חזקה ובזרוע נטויה.

בדוח שפרסם לאחרונה (להלן ציטוטים מתוך ישראל היום ואתר "מידה") מציג עו"ד מוריס הירש מארגון 'מבט לתקשורת הפלשתינית', נתונים ופרסומים לפיהם בניגוד להסכמים הבינלאומיים, ממשיך האיחוד האירופי לממן תוכניות בניה פלשתיניות בשטחי C, השטחים שהאחריות האזרחית והביטחונית שבהם נתונה כידוע בידיה הבלעדיות של ישראל.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר הירש על המידע שנחשף בפניו מתוך עיון במספר ידיעות בתקשורת הערבית. מהן ניתן ללמוד כי האיחוד האירופי בונה בתי ספר בשטחי C, בניגוד לכל הסכם בינלאומי. "חלק מהמבנים נהרסו בעקבות צווי הריסה, אבל נבנו מחדש במימון אירופי על-ידי הפלשתינים".

הנה כי כן אנו מצויים היום בשלב חדש במערכת היחסים בינינו לבין אירופה המערבית. להוציא מספר גיחות מוצלחות של רה"מ לאירופה המערבית, לא צלחו עד עכשיו המאמצים להביא לידי שינוי במדיניות המתגבשת והולכת של מדינות אלה - נגד ישראל.

מכאן החשיבות העצומה שנודעת לחיזור של רה"מ אחרי מדינות, שבהן קואליציה חדשה של מפלגות ימין, תפסה את השלטון. וגם, מה לעשות, לעיתים עליו 'לאכול את הכובע' ולהאיר פנים גם למפלגות שברקורד ההיסטורי שלהן נרשמו עמדות אנטישמיות (יוון, אוסטריה).

כל פרצה במגמה הכללית - חשובה. על הממשלה להמשיך ולהתמיד במאמצים להדק את הקשר עם מדינות באירופה בהן חל מפנה ומפלגות ימניות עלו לשלטון. כמו-כן על הממשלה לחזק את ההסברה הישראלית שבאחרונה "קיפלה את הדגלים". יש לחזור ולפעול בעוצמה הדרושה, ביבשת החשובה, שפעם נטתה לנו חסד.

הערות

1. יש לציין בהקשר זה, כי גם על הנעשה בדימונה (על-פי פרסומים זרים), השקיפו האמריקנים בדאגה ובחריקת שיניים. האמברגו האמריקני, שהוטל בעת מלחמת העצמאות, עמד בעינו מאז קום המדינה, ועד 1962, וגרם לישראל נזקים רבים.

2. סקר האנטישמיות. נתונים מדאיגים באירופה על היקף שנאת היהודים. CNN - ריצ'רד גרין - ידיעות אחרונות, 27.11.2018.

תאריך:  28/11/2018   |   עודכן:  28/11/2018
מרדכי ליפמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנגיף האנטישמי חוזר - האם אירופה חולה שוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מקראי
29/11/18 12:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חבר טוב שלי חזר מחו"ל עם כאבי תופת בכל הגוף והופנה ישירות לבית החולים. שם נמצא כי הנ"ל סובל ממחלה הנושאת את השם המשונה "שלבקת חוגרת" שהשם שלה בעברית נגזר בין היתר משום שהיא תוקפת בדרך כלל באזור החגורה - כלומר אזור המותניים. יודעי דבר ומנוסים בעניין טוענים כי מדובר בכאבים בלתי נסבלים, שבהם בלבד יש כדי להשבית את הנפגע מכל פעילות וכמעט שום דבר לא עוזר." הכאב עלול להוות עינוי בלתי נסבל, המפר לחלוטין ומשתק את שגרת היום-יום, ופוגע משמעותית באיכות החיים. יש גם סיבוכים נדירים אותם אנו רואים לעתים רחוקות יותר, הכוללים דלקת מוחית קשה, עיוורון, פגיעה בשמיעה, ואף דלקת ריאות. אנשים מדוכאי חיסון עלולים לפתח מחלה מפושטת ואף מסכנת חיים."1 יתר על כן, מסתבר כי למחלה זו אין זמן פעילות מוגדר ויש הסובלים מכאבים במשך חודש ויש הסובלים מכאבי תופת במשך שנה ויותר.
28/11/2018  |  גד פניני  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הופעה נאותה, משבר, הריסת בתים והפקרות
27/11/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מעטים החגים במסורת היהודית שמזוהים עם ניסים כמו חג החנוכה. כבר יותר מאלפיים שנים שמדי חודש כסלו, במשך שמונה ימים, מאירות חנוכיות ססגוניות את החלונות של בתי היהודים בכל העולם בחג החנוכה. חנוכיות אלו נועדו להנציח את ניצחון המכבים על היוונים ואת הפתיחה המחודשת של בית המקדש אחרי שלוש שנים שבהן נאסר על היהודים להשתמש בו.
27/11/2018  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
אתר "מידה"2, סוקר את השתלשלות המהלכים שהביאה את ישראל אל סף חתימה על הסכם האו"ם הנ"ל. מדובר על כך שכ-187 מדינות חברות באו"ם עומדות לחתום על ההסכם1. בינתיים הודיעו: ארה"ב, אוסטרליה, אוסטריה, צ'כיה, פולין וישראל על התנגדותן להסכם. בישראל נעצר המהלך מול האו"ם על-פי החלטת ראש הממשלה ושר החוץ, לאחר דיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת.
27/11/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
עולם תחתון הוא תמונת ראי של עולמנו. העולם שלנו אינו, כמובן, עולם עליון. הוא בסך-הכל תחתון ורבע, עם כל הכבוד לוויקטוריה סיקרט ולחשבון הבנק שלה. מדובר במראה, לא מלוטשת במיוחד, המשקפת את עולמנו. אם אתה שם כותרת עיתון מול מראה כזו – תיווכח שהיא הופכת את האותיות מצד לצד, לא מעלה מטה. זו המשמעות של עולם תחתון. העולם שלנו (המציאות בה אנו חיים) הינו הפך-התורה והתחתון הינו היפך עולמנו...
27/11/2018  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il