|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
נתניהו. מתכוון להמשיך [מארק ישראל סלם] מנדלבליט. מחכים להכרעה [צילום: פלאש 90]

הגיע הזמן לעמוד על קיום החוק

חוק יסוד: הממשלה קובע: הכנסת יכולה להדיח ראש ממשלה אם הורשע בבית המשפט בעבירה שיש עימה קלון; כהונתו תיפסק אם הורשע בפסק דין סופי הקובע קלון למרות זאת, רבים מקרב אנשי האופוזיציה והמשפטנים בישראל כופרים בזכותו המשפטית של נתניהו להמשיך ולכהן כראש הממשלה, גם בטרם הוגש נגדו כתב אישום והוא טוען לחפותו, וגם אם יזכה מחדש בבחירות ב-2019
29/12/2018  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
לפיד. מדוע לא נחקר באזהרה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ברק. מדוע לא נחקר באזהרה [צילום: צ'ארלס קרופה/AP]

"חוק יסוד: הממשלה" קובע את דרכי פעולתה של הממשלה, כמו גם באילו נסיבות יש להפסיק כהונת ראש ממשלה. החוק קובע מפורשות כי היועץ המשפטי לממשלה, והוא בלבד, אומנם מוסמך להורות על פתיחת חקירה נגד ראש ממשלה מכהן; אך הליכי הפסקת כהונתו של ראש ממשלה יכול שייפתחו על-ידי הכנסת רק אחרי הרשעה בערכאה ראשונה (בית המשפט המחוזי בירושלים) בעבירה שיש עימה קלון; או אם וכאשר הפך פסק דין מרשיע לסופי (בין שהוגש ערעור וראש הממשלה הורשע ובין אם לא הגיש ערעור).

החוק הותקן, כידוע, על-ידי הריבון, הוא העם, באמצעות כנסת ישראל המונה 120 חברי כנסת שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. זו השיטה החוקית הנהוגה בארצנו, והיא אמורה לחייב את כולם. הכנסת יכולה להפסיק כהונתה של הממשלה בהצבעת אי-אמון, מכל סיבה שהיא. אך פסילה אישית והפסקת כהונתו של ראש ממשלה מחמת עבירה פלילית, גם אם קוראים לו בנימין נתניהו, יכול שתהא רק אחרי הרשעה בפסק דין חלוט (יש נסיבות יוצאות מהכלל, כמו במקרה של אהוד אולמרט - ממשלתו התפרקה עקב החקירות נגדו שנפתחו בעקבות חשיפות הח"מ ב-News1. פירוק הממשלה התאפשר במיוחד לאחר שמעמדו נחלש בקרב הציבור בכלל והכנסת בפרט, מחמת כשליו המדיניים והביטחוניים החמורים במלחמת לבנון השנייה).

אף-על-פי-כן, רבים מקרב אנשי האופוזיציה והמשפטנים בישראל כופרים בזכותו המשפטית של בנימין נתניהו להמשיך ולכהן כראש הממשלה, גם בטרם הוגש נגדו כתב אישום, גם אם יזכה מחדש בבחירות ב-2019. משל החוק הוא בגדר המלצה בלבד, ופקידי המשפט - כמו היועמ"ש ופרקליט המדינה - הם שיקבעו, וכאילו במדינה דמוקרטית אין לקולו של הבוחר ערך אמיתי. דברים ברוח אלה נשמעו בימים האחרונים, במיוחד לאחר שמוחזר בעיתון ישראל היום פרסום מפברואר 2014 (ב-News1) לפיו נתניהו לא מתכוון להתפטר מראשות הממשלה גם אם יוגש נגדו כתב אישום וכי הוא מתכוון להאבק על חפותו.

מה אומר החוק

מעניין שכל אותם גורמים שקוראים, בקול ניחר, להעמיד את נתניהו לדין בגין מה שהם קובעים עבירות פליליות על החוק, הם אלה הלוחצים על גורמי התביעה להפר את החוק, ואף מנסים לכפות על היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו, בכל מחיר, גם אם לא שוכנע היועמ"ש אישית ומקצועית שיש להגיש כתב אישום.

נביא להלן את הוראות החוק, האמור כאמור לחייב את כולם, גם את היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, גם את אנשי האופוזיציה בישראל, וגם את יריביו האישיים של נתניהו - בתוך הליכוד ו/או מחוצה לו, לרבות את הצדיק הידוע אהוד ברק:


חקירת ראש הממשלה בתקופת כהונתו ואחריה, הגשת כתב אישום והרשעה (סעיף 17)


  • (א) לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
    (ב) לא תיפתח חקירה פלילית נגד מי שכיהן כראש הממשלה, בשל חשד לביצוע עבירה שנעברה בעת כהונתו או בשנה לאחר שחדל לכהן, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
    (ג) כתב אישום נגד ראש הממשלה יוגש בידי היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שישב בהרכב של שלושה שופטים; הוראות בעניין כתב אישום שהוגש בטרם החל ראש הממשלה לכהן בתפקידו ייקבעו בחוק.
    (ד) בית המשפט שהרשיע את ראש הממשלה בעבירה, יקבע בפסק דינו אם יש באותה עבירה משום קלון.


הפסקת כהונה של ראש ממשלה חממת עבירה (סעיף 18)


  • (א) הכנסת רשאית, בהחלטה ברוב חבריה, להעביר מכהונתו את ראש הממשלה שהורשע בעבירה ובית המשפט קבע בפסק דינו שיש עמה משום קלון; החליטה הכנסת כאמור, יראו את הממשלה כאילו התפטרה עם קבלת ההחלטה.
    (ב) בתוך 30 ימים מיום מתן פסק הדין כאמור בסעיף קטן (א), תחליט ועדת הכנסת של הכנסת בדבר המלצתה לעניין העברת ראש הממשלה מכהונתו ותביא את המלצתה בפני מליאת הכנסת; לא הביאה ועדת הכנסת את המלצתה בתוך המועד האמור, יעלה יושב-ראש הכנסת את הענין לדיון במליאת הכנסת.
    (ג) ועדת הכנסת והכנסת לא יחליטו בדבר העברת ראש הממשלה מכהונתו אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו לפניהן.
    (ד) לא הועבר ראש הממשלה מכהונתו לפי סעיף זה ופסק הדין כאמור בסעיף קטן (א) נעשה סופי, תיפסק כהונתו של ראש הממשלה ויראו את הממשלה כאילו התפטרה ביום שבו פסק הדין נעשה סופי.

הנה-כי-כן, החוק פשוט וברור: הכנסת שמאשרת בחירה/מינוי ממשלה, היא המוסמכת להדיח ראש ממשלה לאחר שהורשע בעבירה שיש עימה קלון; כהונתו של ראש ממשלה שהורשע נפסקת, רק אם הורשע בפסק דין סופי בעבירה שיש עימה קלון. מערכת איזונים זו נועדה להגן על הציבור מפני התנכלות אישית או פוליטית מצד בעלי תפקידים בכירים כמו המפכ"ל רוני אלשיך ו/או להבדיל היועמ"ש אביחי מנדלבליט.

אכיפה בררנית

תיקי החקירה נגד נתניהו עומדים עתה להכרעתו של היועמ"ש מנדלבליט. גם אם יקבל החלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו, כפופה החלטתו לשימוע. שימוע ייתכן רק אחרי 9 באפריל 2019 - הוא המועד שנקבע על-ידי הכנסת לקיום בחירות לכנסת. נתניהו, כמו כל חשוד אחר, זכאי לחזקת החפות. הוא זכאי להגן על שמו הטוב בבית המשפט, וגם להציג קודם לכן שאלות קשות בדבר אכיפה בררנית הנוגדת את החוק:

  • מדוע לא הורה היועמ"ש לחקור את ח"כ יאיר לפיד באזהרה בחשד שניסה לסדר הטבות מס לבקשת חברו האישי איל ההון ארנון מילצ'ן;

  • מדוע לא הורה היועמ"ש על חקירת אהוד ברק בחשד שקיבל 2.3 מיליון דולר מקרן וקסלר, שאת חלקם לפחות קיבל בהיותו איש ציבור במוסדות מפלגת העבודה;

  • מדוע לא נחקרים כל אותם חברי כנסת שהתגייסו לשרת את ארנון מוזס בניסיונו לחסל את עיתון ישראל היום ולסלקו מדרכו של ידיעות אחרונות;

  • מדוע לא הורה היועמ"ש על חקירת בכירים בערוץ 10, ובמיוחד המנכ"ל יוסי ורשבסקי, מחמת זאת שלחצו על נתניהו לסדר הטבות לערוץ 10, ובד-בבד הילכו עליו אימים בפרסומים מרושעים, לפחות חלקם כוזבים;

  • מדוע לא הורה היועמ"ש על חקירת אותם גורמים שעסקו בסידור הטבות לחברת HOT בסכומי עתק הנאמדים ב-4-3 מיליארד ש"ח לפחות.

  • ועוד ועוד ועוד. אלה דוגמאות בלבד.

חובת היועמ"ש להגן על חזקת החפות

הדעת נותנת, כי אם יצליח הליכוד בראשות נתניהו להעצים כוחו ולהרכיב את הממשלה הבאה, תהא זו אמירה חזקה מאוד: מה באמת רוצה הציבור. לאמירה זו תהא, קרוב לוודאי, השפעה רבה מאוד על החלטתו הסופית של היועץ המשפטי לממשלה, קל וחומר כאשר כבר עתה ברור: התביעה בכלל והיועמ"ש בפרט כשלו באופן חמור באכיפה בררנית (בתיקים 1000, 2000 ו-4000), ואף בניהול סדרה ארוכה של חקירות מיותרות.

לא בכדי חצוי העם - ימין ושמאל וכמעט שאין איש באמצע. הגיע הזמן, אפוא, לעמוד על קיום החוק, ככתבו וכלשונו, וכפי שכולנו מצווים: לכבד את ערכי הדמוקרטיה ולקיים את חוקי המדינה. צריך להיות ברור: נתניהו ייאלץ להפסיק כהונתו רק אם יורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עימה קלון. בשורה התחתונה: היועמ"ש חייב להגן על האינטרס הציבורי ועל חזקת החפות של ראש הממשלה מפני אלה שמטעמים פוליטיים ו/או אישיים (כמו אהוד ברק) מנסים להתיז את ראשו של נתניהו בככר העיר.

תאריך:  29/12/2018   |   עודכן:  29/12/2018
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן לעמוד על קיום החוק
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
29/12/18 17:26
2
הירונימוס
29/12/18 18:32
 
טודא
29/12/18 19:25
 
אג
29/12/18 20:48
 
לא סמולני
30/12/18 00:57
3
באום
29/12/18 18:36
4
עוד פכטר אברהם
29/12/18 18:48
5
ע.מ.
29/12/18 19:00
6
שמפניה ורודה?
29/12/18 19:18
7
אא
29/12/18 20:36
8
אקטואלי
29/12/18 21:08
9
אקטואלי
29/12/18 21:18
10
משה דב
29/12/18 21:53
 
סיגריים = שוחד
30/12/18 09:07
11
תל אביבי
30/12/18 07:35
12
קירו
30/12/18 10:56
13
עמוס שבואלי
30/12/18 12:45
14
ryacov
31/12/18 23:01
15
חגי
3/01/19 08:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביא את זה על עצמו. כניעתו לגורמים אינטרסנטיים במשטרה ובפרקליטות - ואיש לא יכול להבטיח שרק צדיקים גמורים משרתים שם - שדרשו לפתוח בחקירות הסרק נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו היא זאת שהובילה אותו היום לפינה שממנה הוא לא יכול לצאת ללא פגע. הקריירה הציבורית שלו בוודאי תגיע לסיומה בקול נפיחה רמה.
29/12/2018  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
מגבלות הכוח של נשיא ארה"ב המשותף לפוטין ולארדואן נתניהו יגיע לכלא בגלל האובססיה שלו לתקשורת מתי עניין פנימי הופך לעניין עולמי הסיבה להשתלטות המשפטנים על חיינו הנזק העצום של עקרון הקדמת הבחירות
28/12/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
לפני עשרה ימים עלה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט לקברה של אמו בציון יום השנה למותה, ונדהם לגלות שאלמונים השחיתו את המצבה של אביו ברוך. האלמונים השתמשו בפטיש או בכלי כבד אחר וניסו לנפץ את המצבה. מנדלבליט דיווח על כך מיד למשטרה, ולא נתן לכך פרסום. כך דיווח כתב חברת החדשות גיא פלג.
27/12/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יכריע האם לפרסם לפני הבחירות את החלטתו בתיקים נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כך עולה (יום ב', 24.12.18) מהודעת משרד המשפטים.
24/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מסתמן שהרעידות הססמיות מרוכזות בהר, עשן יוצא מלועו, והמקומיים המורגלים בשגרת הבריחה כבר נשאו מטלטליהם ויצאו מהרדיוס הצפוי של הנפולת. התפרצות ההר תביא להרס הכפר והנזק לאיכות האוויר יגיע למחוזות שמעבר לעמק.
23/12/2018  |  גיל אלוש  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
לגנות ההדלפות בתיקי נתניהו  /  איתמר לוין
בתקופה הקרובה יודלפו פרטים מהדיונים  /  מנחם שטאובר, חן מענית
"נתניהו רוצה לערער רק בתקשורת"  /  עידן יוסף
הפרת אמונים, לא שוחד  /  עו"ד עופר רשו
הבעיה של נתניהו  /  יואב יצחק
טירוף מערכות  /  ד"ר חיים משגב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il