|
להסדיר את נוהל התשלום [צילום: AP]
|
|
|
|
|
לאחרונה התגברו קריסות וסגירות של רשתות הריהוט והמטבחים, דבר המחייב שינוי הרגלים מהותי בענף עתיר סיכון זה. התגברות התחרות מצד איקאה ומצב הולך ומחמיר של ענף הריהוט והמטבחים, מביא חברות ותיקות ומוכרות למצב של פשיטת רגל וקריסה תוך השארת לקוחות רבים ללא המוצר, עליו שילמו בדרך-כלל את רוב הכסף.
מצב בעייתי זה מחייב שינוי הרגלי התשלום ואולי אף מעורבות הרגולטור וחקיקה מתאימה בנושא, אשר מסדירה את התשלום רק לאחר קבלת המוצר והתקנתו אצל הלקוח, לצד דמי רצינות, אשר יעוגנו מראש ולא יעלו על 10% מערך ההזמנה במקסימום.
נראה שרק הכנסת ו/או ועדת הכלכלה, יכולים ללכד בנושא זה את השורות, שכן בעלי העניין בתחום הם רבים ועם אינטרסים שונים ואף מנוגדים.
הסדרת נוהלי התשלום (לדוגמה בענף הריהוט/מטבחים), צריכים להיות מוכלים על כל המוצרים (למעט החרגות, כמו ביטוח ואולי תחומים בודדים אחרים) עליהם משלמים מראש, טרם קבלתם, משימה שהיא לגמרי לא פשוטה, אולם כמו כל מסע וצעדה, הם מתחילים בצעד אחד קטן.
נדמה, שהסדרת מוסר התשלומים בענפי הריהוט, המטבחים, התכשיטים, מוצרי חשמל ואפילו כלי רכב - היא כורח המציאות ומוטב שיוסדר כמה שיותר מהר.
שאלה - מדוע יבואני הרכב דורשים מאיתנו תשלום על מלוא סכום הרכב כולל מע"מ, טרם מסירתו?
תשובה - כי הם יכולים ואנו עוזרים להם במימון של שבועיים-שלושה, נוסף על הרווח האדיר שלהם מהמכירה של הרכב.
נראה שנדרשת קביעת כללי משחק חדשים, אשר יקטינו את אי-הוודאות והסיכון של הלקוחות ויגנו בצורה טובה יותר על הצרכנים ועל כספם.